Jump to content

Tape-monitor

rinussie
 Share

Recommended Posts

Omdat de keuzeknop van mijn voorversterker wat probleempjes geeft{potmeter},heb ik mijn CD-speler op de tape-.monitor aangesloten.Ik omzeil hiermee de keuzeknop. Wat is/was :confused: eigenlijk de functie van die tape-monitor? Ik heb trouwens het idee dat door de cd op de tape-mon. te zetten het geluid wat di recter cq. agressiever is maar zal wel suggestie zijn.

In princiepe kan je elke ingang van je ( voor ) versterker gebruiken, behalve de phono-ingang voor platenspelers, dit is omdat de phono ingang een totaal afwijkende impendantie heeft t.o.v. ' normale ' ingangen zoals cd, tuner, auxilary, tape !!

' Tapemonitor ' zal wel een directe keuzeschakelaar zijn om te kunnen switchen tussen normale bronnen en een tapedeck, omdat daamee doorgaans ook opgenomen kan worden. Dit zou ook bijvoorbeeld een DAT, Minidisc of bandrecorder kunnen zijn !!!

Misschien dat andere een manier weten om de potmeter te reinigen of beter gezegd waarmee, ben zelf niet zo'n voorstander van contactspray, maar misschien zijn er andere oplossingen !!!

Groeten, Marc ...

Vroeger had je tape-decks met drie koppen: een wiskop, een voor weergave en een voor opname.

(Goedkopere hadden die laatste twee gecombineerd.)

Met de Tape-Monitor knop kon je dus (praktisch) DIRECT horen wat je aan het opnemen was.

Er zullen nog maar weingigen zijn die deze functionaliteit gebruiken.

Wel moet je de knop indrukken als je naar het cassettedeck wil luisteren.

De tape-ingang "verwacht" een lagere spanning van een cassettedeck dan van een cd-speler, maar in de praktijk zijn de lijn-ingangen identiek geconfigureerd in de gemiddelde versterker.