Martijnvz Posted 10 juni 2007 Report Share Posted 10 juni 2007 Beste audio liefhebbers, Graag jullie adviezen gevraagd over het volgende. Ik ben prima tevreden over de kwaliteit van mijn HT set met betrekking tot Dolby Digital en DTS geluidsstromen. (Films, muziek DVD's enz enz) Echter op het moment dat ik een CD luister vind ik dat het geluid iets aan de schelle kant is, daarmee bedoel ik dus iets te aggressief in het hoog. Als ik dan een halfuur muziek hebt geluisterd treedt er een soort luistermoeheid op, iets waar ik bijvoorbeeld op mijn Sennheiser hoofdtelefoon helemaal geen last van heb. Ik heb diverse instellingen aangepast op mijn receiver (Rotel RSX-1065), maar zelfs met de treble iets teruggedraaid vind ik het nog iets te fel. Enige manier om dit te omzeilen is om een CD via Signal Procesing weer te geven als een 5.1 Dolby Digital mix, maar dat vind ik ook niet geweldig klinken. Ik vermoed dat het (ook) wel iets met de akoestiek te maken heeft, ik heb een woonkamer van 35m2, met een siergrindvloer en een redelijk modern interieur. Ik heb niet zoveel gordijnen hangen, en ook geen kleed op de vloer. Dus dat kan misschien wel iets mee te maken hebben dat het allemaal wat fel klinkt. Aan de andere kant heb ik daar met DVD films/concerten geen last van..... Mijn receiver en luidprekers wil ik absoluut niet veranderen, daar heb ik teveel voor ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 juni 2007 Report Share Posted 11 juni 2007 Als het met de akoestiek niet goed zit kun je het probleem misschien wel verbloemen maar niet oplossen met een 'warm' klinkende cd-speler (Naar mijn ervaring is een Denon cd-speler al aan de 'warme' kant). In een harde omgeving reflecteren vooral de hoge tonen tegen de wanden, vloer en het plafond. Op deze manier heb je voor het gehoor geen zuivere puntbronnen als geluidsbron, maar komen de reflecties min of meer diffuus en in tijd iets vertraagt bij het gehoor. De hersenen zullen deze brij van signalen weer corrigeren en dat kost energie. Ook de lange nagalmtijd van zo'n ruimte maakt het vermoeiend om in te vertoeven. Een warm klinkende cd-speler zal dit waarschijnlijk niet oplossen, de reflecties en het diffuus geluidsbeeld door lange nagalmtijd zal blijven bestaan, misschien dat het voor de hersenen zelfs nog moeilijker wordt het signaal te corrigeren omdat je er met een 'warme' speler nog meer vervorming aan toevoegt. De beste oplossing is de reflecties zoveel mogelijk te elimineren en nagalmtijd voor hoge frequenties verlagen. Als je alle harde oppervlakken als spiegels ziet zou je op de plaatsen waar je denkbeeldig de spiegeling van de luidsprekers ziet demping kunnen aanbrengen. Hiervoor kun je vloerkleden, gordijnen absorberende panelen of misschien een systeemplafond gebruiken. De andere deugdelijke oplossing is een hoofdtelefoon, maar die had je al gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 juni 2007 Report Share Posted 11 juni 2007 mijn ervaring met warm klinkende apparatuur is dat het niet minder veel hoog weergeeft dan neutrale apparatuur. ook kan een versterker warm klinken en tevens schel zijn in het hoog. ik zou (als ik jou was) een marantz overwegen (cd speler) maar voordat je dt doet koop eerst en fatsoenlijke interlink. paat tientjes is zat (zelf heb ik audioselection bevalt goed) werkt dat niet dan kun je de interlink houden en evt een marantz gaan luisteren. of idd zoals de vorige al zegt een denon. ik wilde ppas geleden nog een onkyo gaan kopen dx3800 (of zo) maar het geluid vond ik wat blikkerig maar dat was bij iemand anders thuis op een voor mij onbekende set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijnvz Posted 11 juni 2007 Author Report Share Posted 11 juni 2007 Tja inderdaad, ik wil het eerst eens gaan proberen met een wat betere interlink. Maar juist daarin hoor je vaak dat er toch wel klankverschil in kabels zit (en ik wil hier niet een hele discussie gaan aanwakkeren over het nut van kabels ) Die interlink die hier wordt aangegeven kan ik weinig van terugvinden...Iemand nog een andere suggestie welke interlink iets warmer klinkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 11 juni 2007 Report Share Posted 11 juni 2007 (en ik wil hier niet een hele discussie gaan aanwakkeren over het nut van kabels )Ze houden hier niet zo van discussies over kabels !! MVG Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 juni 2007 Report Share Posted 11 juni 2007 Resumerend op de reacties zou ik een andere CD speler proberen, misschien wel een Denon? Of de recenties van Cd spelers eens nalezen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 juni 2007 Report Share Posted 11 juni 2007 Hallo, Ik heb nog een MIT 330 plus interlink in de aanbieding. Ik heb hem ingeruild voor een ander type om iets meer agressie te krijgen, dus voor jou zou hij heel geschikt kunnen zijn. Als je interesse hebt, mail me dan even. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts