Members Arden Posted 11 juni 2007 Members Report Share Posted 11 juni 2007 Ok, zoals dit draadje al aangeeft, een recensie van de set van Mordante. Naar aanleiding van enkele draadjes hier en op Audiofreaks is er na enig plannen een afspraak gemaakt om deze set eens aan de tand te voelen vanwege enig gemis aan ''punch''. Gezien het genre waar veel naar geluisterd wordt, kon ik me daar met in het achterhoofd de setbeschrijving (aan het eind van deze recensie opgesomt) wel iets bij voorstellen. De bedoeling was eigenlijk, dat ik mijn Jungson mee zou nemen, daar deze echte voor service elders stond, werd naar een voorhande staande Advance Acoustic MAP 407 gegrepen. Goed, afgelopen zondagavond was het dus zover, samen met A.F. forumgenoot Tannoy stonden we op het afgesproken tijdstip voor de deur. Via het standaard praatje, de koffie, en wat er nog meer voorafgaand gebeurd, ging daar de eerste lp op de draaitafel. ''Unplugged'' van Alice In Chains. En WOW!! Wat een ongelooflijk laag komt er uit die kleine woofertjes. Hoezo een gemis aan ''punch''! Degenen die mij een beetje kennen, weten wat voor een laag-fetishist ik ben, nou, hier mistte ik weinig. Toegegeven, de door mij gewenste druk ontbrak een beetje, maar dat kun je ook niet verwachten van deze 15 cm woofertjes, maar verder, geweldig. Een bovengemiddelde stage-afbeelding, met een fraai rustig hoog, en een misschien iets achterblijvend middengebied. Volgende lp, ''Brother Were You Bound'' van Supertramp. Hetzelfde verhaal, vooralsnog een hele goede set, weinig op aan te merken, eerder het tegenovergestelde. Nu waren dit echter lp's die ik mee had genomen, het was nu de beurt aan Mordante voor de muziek-keuze. Hij kent de set als zijn broekzak, en weet dus als de beste met welke muziekstukken het fout zou gaan. Dat werden achtereenvolgens Opeth en Nick Cave (nerd dat ik ben, natuurlijk de titels weer niet opgeschreven), en nu kreeg ik wel een indruk van het ''probleem'' waar Mordante mee zit, op hogere volumes wordt vooral het middengebied een wat schrale brei. Overigens nog steeds geen schande, dit is iets wat bij redelijk veel sets gebeurd met dit genre. Na dit alles eens besproken te hebben, werd het tijd om de meegebrachte A.A. versterker er eens aan te gaan hangen. Natuurlijk maakten we weer de fout door na 5 minuten al de conclusies klaar te hebben bij het vergelijk van een koude versterker tegen een lekker opgewarmde ( waarbij de opmerking van Mordante ''wel wat beter, maar nu niet wereldschokkend'' toch wel boekdelen spreekt). Weer wat wat muziek gedraaid, nogmaals mijn Alice In Chains, een uitstapje naar cd met voor mij een nieuwe ontdekking, Haggard, met ''Awaking the Centuries''. Wat een wereld-cd, die moet ik ook hebben!! Nu toch wel een ander klankbeeld, het hoog nog iets sprankelender, het middengebied sloot meer aan, en het laag bleef onveranderd (ik kan er nog steeds niet over uit) indrukwekkend. Als ik nu zo uit zou moeten maken waar de meeste verbetering te halen zou zijn (waar dit hele verhaal ook om begonnen is), denk ik dat de versterker de zwakste schakel zal zijn. Ik heb de A.A. dan ook laten staan, zodat Mordante hier zelf nog eens flink mee kan experimenteren. Er schijnt ook nog een filtermodificatie te zijn voor de luidsprekers, misschien dat hier nog iets te winnen valt, maar dat zou dan naar mijn idee moeten worden gezocht in de aansluiting tussen midden/hoog. De draaitafel presteerd buitengewoon goed, ik vraag me af of een elementje in de 500 euro klasse veel toe zal voegen, in deze setup presteerd hij namelijk buiten verwachting goed (om maar weer eens op ''matchen'' terug te komen). Om nu nog even op de gebruikte componenten terug te komen, de set van Mordante ziet er als volgt uit : CD-loopwerk CEC TL51x DAC Wadia 12 pre-amp Rotel RC980 BX (gemodificeerd door Sebastiaan de Vries) power-amp Rotel RB1070 phono-pre clearaudio basic platenspeler Rega P25 element Orthofon MC nr2 speakers Impulse Aria SE speaker kabel Wireworld atlantis 5 interlinks Cardas NR en hexlink 5C Het is voor mij in ieder geval een welbestede- en interessante avond geweest, ik heb weer een fantastische nieuwe band leren kennen, hoe kan je het beter hebben. Mordante, bedankt voor je gastvrijheid, het vraagt om een herhaling... Arden Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 juni 2007 Report Share Posted 12 juni 2007 Mooi verhaal Arden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 15 juni 2007 Report Share Posted 15 juni 2007 Leuk stukje, idd! Had hem al op Audiofreaks.nl gevolgd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts