Jump to content

Zijn monster kabels echt zo slecht?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Wilde gisteren een paar Monster kabels bij een dealer(volgens de importeur) lenen om ze uit te proberen. Het ging om de Z2 biwire en de M1.2S.

De dealer verkocht ze echter niet meer, omdat hij het zo'n slecht produkt vond!

Zijn hier mensen die deze kabels kennen en zijn ze werkelijk zo slecht?

Een ander merk dat ik nog wil beluisteren ist de Straightwire Rhythm II.

Zover ik weet en ook uit eigen ervaring maakt Monster absoluut goede kabels maar het kan dat een dealer slechte ervaringen heeft met die betreffende modellen en het is dan zijn goed recht om deze modellen niet te leveren als hij er niet achter staat, maar het kan ook verkooppraat ( minder marge dan andere?) zijn dus naar een andere dealer gaan en de kabels zelf beoordelen.

Een raar component, eigenlijk, kabels, ze zouden niets mogen doen dan een signaal doorgeven en toch blijken heel wat kabels een hoorbare verandering van het klankbeeld te bewerkstelligen...........

Monster Cable en met hen ook Kimber, Nirwana, Sign Audio en naar verluidt ook NBS zijn een aantal merken die inderdaad weinig meer doen dan een signaal doorgeven.

Wat deze kabels in vergelijking met nogal wat soortgenoten niet doen is " spetterend " anders zijn, eigenlijk zijn ze heel erg saai om naar te luisteren, het is net echte muziek.

Veel mensen geven hun geld niet uit aan componenten die heel gewoon - haast saai - natuurlijk zijn.

Daarnaast doet zich ook nog het verschijnsel voor dat er nogal wat luidsprekers zijn die moeite hebben met het weergeven van de essentie van muziek, nl. detaillering in het middengebied, waardoor ze nogal vlak klinken, deze speakers zijn gebaat bij een bekabeling die hoog en midden " optillen " waardoor het lijkt of er meer detail wordt weergegeven, dit zijn inderdaad kabels die een spetterende indruk opleveren en derhalve veelvou(t)dig gekocht worden, op een goed luidsprekersysteem zul je horen dat ze inderdaad alles fout doen.

Het is jammer dat de meeste luidsprekers op de markt deze kunstgreep nodig hebben, zelfs degenen die jubelende recencies ontvangen.

Groet Jitze

Jitze

Draai jij hier niet een paar zaken om?

De meeste luidsprekers hebben een vlak middengebied en dat zou 'rechtgetrokken' worden met standaard bekabeling? En die paar systemen die dat 'rechttrekken' niet kunnen hebben zijn de neutrale systemen en de kabels waarmee zo'n systeem goed klinkt de neutrale kabels? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dat zou betekenen dat bijna alle luidsprekers ontwikkeld zouden zijn voor het gebruik met standaard bekabeling en daar geloof ik geen fluit van. Kunnen een hoop forumleden hun Siltech's, Kimbers, Monsters etc etc er beter weer tussenuit halen.

Zou het nou niet eerder zo zijn dat al die systemen van zichzelf het 'spetterende' klankbeeld hebben wat jij toeschrijft aan gebruik standaard bekabeling? En dat standaard bekabeling dat gewoon neutraal doorgeeft. Terwijl die paar luidsprekers die jij met standaard bekabeling overdone vindt klinken dat juist als eigenschap hebben en je dus een bekabeling moet gebruiken die dat corrigeert? Een kabel als filter dus?

Dat komt in ieder geval overeen met mijn eigen ervaringen met een luidspreker die zo ongeveer het mooiste middengebied heeft wat er bestaat.

Geplaatst door Kermit:

Jitze

Dat komt in ieder geval overeen met mijn eigen ervaringen met een luidspreker die zo ongeveer het mooiste middengebied heeft wat er bestaat.

Daar gaan we weer :) :)

Andr

Geplaatst door Kermit:

Jitze

Draai jij hier niet een paar zaken om?

.

Kermit, laat ik niet eens begrijpen waar je het over hebt...................

Groet Jitze

Beste Robbert,

Sinds een jaar of 6 gebruik LS-kabels van Monster. De Z1. Ze "hangen" tussen mijn Naim set en de B&W N804-en. Ik heb in de afgelopen jaren diverse andere kabels uitgeprobeerd, waaronder de Z2. Uiteindelijk ben ik gewoon bij m'n eigen kabels gebleven. Die kwamen er, in verhouding, nog steeds het beste uit. Dus, wat die dealer zegt, is naar mijn mening, onzin.

Volgens mij is het zo, dat de belangrijkste kabels bij de bron beginnen. Heb je"slechte" interlinks tussen je cd-speler en versterker heeft dat veel meer effect als LS-kabel. Als ik zou willen upgraden qua bekabeling zou ik daar eens beginnnen. Maar goed, ik weet niet hoe jouw set eruit ziet.

In ieder geval succes met je zoektocht.

Lezen blijft altijd moeilijk, net zoals het matchen van componenten. Al horen kabels eigenlijk niet gematched te worden aangezien ze zo neutraal mogenlijk moeten klinken, oftewel zo weinig mogelijk met het signaal doen.

Ik heb ook een keer een cpmerking van een verkopen gehoord over een (let wel een) monster kabel, hij zou het laag een beetje kleuren. Nooit zelf naar geluisterd trouwens.

Ikzelf heb trouwens nooit klankmatige eigenschappen in kabels kunnen ontdekken. De enige verschillen die ik ervaren heb is hoe zuiver het geluid doorgegeven wordt. Laatst op mijn minisetje ff het standaard kabeltje vervangen door een NBS, echt een groot verschil, alsof je de ramen hebt schoongemaakt en weer naar buiten kunt kijken en dat op een 'simpel' midi setje & speakers.

Groet

Matthias.