Jump to content

Dynamiek...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zoals altijd ben ik op zoek naar meer dynamiek...

Wat kan ik nog doen om dit te verbeteren... en wat zou ik eventueel gedaan kunnen hebben wat dit verprutst.

MG heeft er hele verhalen over... Eigenlijk komt dat allemaal neer op het behoud van energie. Maar ik zou zeggen... het hele bereik heeft toch last van eventuele demping. Daarmee veranderd de dynamiek toch niet.

Toch klinkt de ene set aanmerkelijk dynamischer dan de andere.

Ik ben er nog niet goed uit waar dat nu aan ligt.

Demping ?,

rendement van de speakers ?,

speakeropstelling ?,

apparatuuropstelling ?,

enz...???

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen.

icon14.gif

Als je echt dynamiek wil, zullen je de Omega's idd buiten de deur moeten zetten en een degelijk full range hoornsysteem ervoor terug moeten zetten. Ik denk alleen niet dat het op je zolder past :blink::rolleyes:

Een andere oplossing zou een goed PA systeem zijn, liefst actief. :ph34r:

Of je dan nog van muziek kunt genieten waag ik echter te betwijfelen, maar dynamiek heb je dan zat.

Dynamiek wil niet zeggen keiharde muziek op live niveau; dynamiek, als ik het goed heb, is het weergeven van timbres, van verschillen in luide en stille passages, in intonatie van stem(men). Je kan ook dynamiek weergevn met 1.5 watt (lampenbak). Dynamiek zit hem in de bron (opname), versterker (!), snelle speakers, akoestiek...

Dynamiek is voor mij razendsnel van fluisterzacht naar ledderhard, en net zo rap weer terug. Het is dat ruisen van een kwast blijven horen terwijl iemand tegelijkertijd spetterhard staat te blazen.

Probeer eens een echte full-range electrostaat....

Nee, het waait niet de vouwen uit je broek. Maar rap dat het is....

wat de beleving van dynamiek verkleint houdt me ook bezig: subtiliteiten die verzuipen in meetrillende apparatuur, lullige eindtrapjes in cd-spelers, ongezellige stroom uit het net en zo. doe daar wat aan en bevrijd de muziek die er wel is maar nog niet tevoorschijn komt.

groet

dynamiek is voor mij domweg het verschil tussen het hoogste en laagste geluidsniveau dat een set (onvervormd) kan weergeven. Een van de problemen hierbij zit in het laagste niveau, dit wordt vaak overstemd door het omgevingsgeluid. Hoe stiller de luisterruimte hoe beter de dynamiek wordt ervaren. Een mooi voorbeeld hierin is de Sheffiled Lab opname van de Kodo trommelaars. om het zachtste getrommel te kunnen horen moet de set al snel hard gezet worden om alle omgevingsgeluiden te overstemmen. Trekken de jongens echt van leer trekken wordt je vervolgens gek van de herrie.

Het allerbelangrijkste echter is de opname. Wat er niet in zit kan er niet uitkomen.

Vaak krijg ik echter de indruk dat met "een dynamische luidspreker" iets heel anders bedoeld wordt. Men gaat dan ineens over snelheid praten. Ik denk dat men dan stijgtijden bedoeld. Of de schoonheid (cleanlyness) van het geluid. Een van de dingen die ik ervaar als ik conventionele systemen vergelijk met electrostaten/magnetostaten e.d. dat bij de laatsten de klap van een instrument er ineens staat. Bij een conventionele speaker wordt de klap altijd een beetje aangekondigd. Als een soort pre-echo (bij LP's van slechte kwaliteit heb je dit ook). e.a. wordt veroorzaakt door het in- en uitslinger gedrag van de units. De attack lijkt langer, de sustain ook maar is minder hoorbaar. Dit is natuurlijk desastreus voor de indruk van snelheid en dynamiek. Een aardige test-track hiervoor sta op "La Folia de la Spagna" door Atrium Musicae De Madrid / Gregorio Paniagua na een paar minuten solo fluit knalt er ineens een zweep door de ruimte. Op een goede set schrik je hiervan, op een matige niet.

Op een goede set schrik je hiervan, op een matige niet.

Maar wat maakt 'n goede set nu 'n goede set....

Ik bedoel natuurlijk... op het gebied van dynamiek.

Een aantal oplossingen die ik las betrof het aanschaffen van aparatuur welke door de "adviseurs" in gebruik waren. Daar heb ik natuurlijk weinig aan. Ik weet dan nog steeds niet wat de oorzaak is.

Zo zijn mijn luidsprekers kennelijk niet dynamisch genoeg... :confused:

Toch zijn het boven de 700 Hz magnetostaten die toch als erg snel bekend staan.

Je kunt natuurlijk alles de schuld geven, maar de vraag blijft of mijn set minder dynamisch is dan andere, maar vooral... Kan het nog beter..??

:)

wilson heeft zeer dynamische luidsprekers in zijn pakket , doe er nog een krachtige eindtrap bij en .......je hebt je dynamiek.

Ik heb een keer wilson maxx 2 gehoord met halcro monos , echt snoei en snoeistrak en snel, zo erg dat je inderdaad voortdurend schrikt vd weergave,indrukwekkend.

Jouw magnetostaat loopt naar beneden door tot 700 hz , deze verplaatst weinig lucht , juist de bas, en bas, mid weergevers die veel lucht moeten verplaatsen , moeten strak en dynamisch muziek weer kunnen geven, deze zijn dus ook zeer belangrijk.

gr :( hj :D

Beste Hans

Jouw probleem betreft mijninsziens real world dynamiek en die bereik je alleen met hoornkasten volgens mij.

Alle nadelen daargelaten kunnen de hoorn systemen een waanzinnige dynamiek afgeven,ik ben zelf goed bekend met een stel tannoy hoornkasten die uitgebreid belicht worden op de web side van Hans Hilberink.

Heb nadien nooit meer iets dergelijks gehoord.

Mvg Mark

P.S Ik kan misschien wel een luistersessie naar die kasten voor je regelen.

Guest Kraus vonBentinck

Ik kan me herinneren dat we bij de eindversterkervergelijking 1e sessie bij Hans van Liempd met de absolute winnaars, de AudioNotes van Telefunken, aan het eind nog een fragment hebben gedraaid uit Macbeth van Verdi. Toen viel mij op dat je ook teveel dynamiek kan hebben. Dat lag natuurlijk ook aan de opname maar zo'n "larger than life" ervaring vond ik toen eigenlijk weer veel te ver gaan.

Ik probeer mij een beetje te houden aan het adagium van Jitze: "snelheid en detail" als de beste weg naar een meeslepende en toch nog realistische weergave. Dat directe en dynamische k

Je kunt natuurlijk alles de schuld geven, maar de vraag blijft of mijn set minder dynamisch is dan andere, maar vooral... Kan het nog beter..??

Heb je het wel eens beter gehoord (of jaag je een 'idee fix' na)? Wat was in die set(s) anders?

Systemen die ik erg dynamisch vind zijn b.v. Martin Logan Prodigy's aan dikke Audio Reasearch Reference series, Actieve Mangers gebouwd met OTL's, grote hoornsystemen aan OTL's (misschien moet je jezelf eens bij Kwabbernoot uitnodigen...). Het meest indrukwekkend vond ik de bakbeesten van het duitse Fischer, eind jaren 80, gebaseerd op de helaas uitgestorven serie Fostex magnetostaten. Allemaal systemen die heel erg clean zijn en over het algemeen een relatief lage complexiteit hebben (weinig wisselfilters etc).

Heb je het wel eens beter gehoord (of jaag je een 'idee fix' na)? Wat was in die set(s) anders?

Systemen die ik erg dynamisch vind zijn b.v. Martin Logan Prodigy's aan dikke Audio Reasearch Reference series, Actieve Mangers gebouwd met OTL's, grote hoornsystemen aan OTL's (misschien moet je jezelf eens bij Kwabbernoot uitnodigen...). Het meest indrukwekkend vond ik de bakbeesten van het duitse Fischer, eind jaren 80, gebaseerd op de helaas uitgestorven serie Fostex magnetostaten. Allemaal systemen die heel erg clean zijn en over het algemeen een relatief lage complexiteit hebben (weinig wisselfilters etc).

Dat laatste spreekt me wel aan... weinig wisselfilters...

Maar zelfs bij systemen met actieve aansturing mis ik vaak dynamiek.

Heb ik het wel eens beter gehoord..?? ja. maar meestal niet. Kennelijk houden de meeste muziek liefhebbers niet van dynamiek... Vaak wordt overigens een te hard spelend middengebied dynamisch genoemd.

Hebben speakers ook zoiets als compressie..?? En hebben hoog rendementspeakers dit minder dan laagrendement speakers..??

Is dynamiek te meten..?? Ik bedoel... als er verschil is moet dat toch op een of andere manier zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden...

En als laatste... ik lees hoofdzakelijk dat de versterker en luidspreker verantwoordelijk zouden zijn. Zijn andere onderdelen zoals de bron en de akoestiek ook niet voor een groot deel verantwoordelijk.

:)

Volgens mij zit dynamiek vooral in de opname. Ja, of juist niet natuurlijk, en dan kun je nog zo'n goede set hebben, maar dynamisch wordt het dan niet. Een set die een goede, dynamische opname vlak laat klinken/comprimeert, doet iets fout. Kan zijn dat de versterker de speakers dan niet aankan. Of dat de speakers de dynamiek/geluidsdruk niet aankunnen... :unsure::)

Hallo Hans,

Je hebt 2 soorten van dynamiek. Micro en Macro dynamiek.

Microdynamiek bestaat vaak uit het ritme en integriteit van het muziekstuk wat door de meesten ook wel 'snelheid' of 'ritmiek' wordt genoemd. Macrodynamiek is de range tussen fluisterzacht tot snoeihard. Als ik me niet vergis is dat ongeveer 98 dB voor een CD.

Het is maar net waar jij te weinig van denkt te hebben, Hans..

Mits je spreekt over een goede opname is het te kort aan microdynamiek een kwestie van start en stop gedrag (impuls weergave

Hebben speakers ook zoiets als compressie..?? En hebben hoog rendementspeakers dit minder dan laagrendement speakers..??

Ja, luidsprekers hebben daar last van in de zin dat als een unit z'n maximale uitslag bereikt heeft het niet harder kan, ondanks dat de bron er nog meer in wil pompen.

Veel hoogrendements systemen kunnen een hogere geluidsdruk produceren en hebben hier dus minder last van.

Geen enkele weergever kan het inputsignaal exact volgen, hier verliezen we aan microdynamiek. Mede door de relatief geringe te bewegen massa hebben hoorn-drivers en e-m-ostaten hier een voordeel.

Is dynamiek te meten..?? Ik bedoel... als er verschil is moet dat toch op een of andere manier zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden...

Ja, het is te meten. Absolute geluidsdruk bepalen, impulsrespons etc. Lees b.v. eens ove de filosofie achter de Manger.

En als laatste... ik lees hoofdzakelijk dat de versterker en luidspreker verantwoordelijk zouden zijn. Zijn andere onderdelen zoals de bron en de akoestiek ook niet voor een groot deel verantwoordelijk.

Als de nagalmtijden te lang worden versmeerd het geluidsbeeld, "er bereikt ons nog energie van de vorige noot", dus ja, akoestiek is van belang.

Als een CD speler de bron is mag dit geen invloed hebben, bij draaitafels is dit weer wel mogelijk.

beste hans,

Infinty's de deur uit.

koop een set goede 3 weg speakers met een hoog rendement

het liefst met een matrix of een betonnix behuizing (speksteen mag ook) :P

draai de speakers zo dat ze je precies aankijken

das alles

Waarom vergelijk jij jouw luidsprekers niet eens 'n dagje A-B met een paar spekstenen drie- of vierwegsystemen?

Je mag de plaatselijk aanwezige Bryston en andere versterkers gebruiken, maar je eigen Array is natuurlijk ook welkom. (Kun je meteen nagaan of daar (een deel van?) de verklaring in schuilt.)

En je kunt de prestaties via je eigen macram

Hallo Spido,

ik zou graag op je uitnodiging ingaan, ware het niet dat de Omega's op m'n luisterzolder staan. Ze "effe"naar beneden sjouwen is dus geen echte optie. Twee draaitrappen met ruim 50 kg/st is niet echt handig.

Van de andere kant zou ik die 160 kg speksteen ook niet naar boven krijgen (tenzij met 'n kraan door m'n dakramen...).

Ik heb w