Jump to content

Dynamiek...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hoi Hans,

Volgens mij is het de combinatie van opname, akoestiek, speakers, versterking, bekabeling en de DAC.

Als 1 van deze componenten duidelijk de zwakste schakel is, dan heb je de beperking te pakken.

Groetjes, Jan

Hoi Jan,

de opname is inderdaad van een enorm belang, maar daar heb ik geen vat op. De rest is juist allemaal gekozen of gemaakt op een zo'n dynamisch mogelijk geluid.

Behalve de speakers... Waar ik gekozen heb voor een zo "full range" mogelijk frequentiebereik... En dat zou ik dan ook echt niet willen missen. De dynamischere systemen die ik hoorde hadden allemaal een minder diep laag.

:)

[Hoi Jan,

de opname is inderdaad van een enorm belang, maar daar heb ik geen vat op. De rest is juist allemaal gekozen of gemaakt op een zo'n dynamisch mogelijk geluid.

Behalve de speakers... Waar ik gekozen heb voor een zo "full range" mogelijk frequentiebereik... En dat zou ik dan ook echt niet willen missen. De dynamischere systemen die ik hoorde hadden allemaal een minder diep laag.

En goede (dynamische) systemen ,zonder al te veel kleuring ,fullrange , kosten over het algemeen veel euros. :(

gr :( hj :D

Ik kom eigenlijk niks te kort, maar zou graag wat extra's hebben.

Ik denk dat ik de microdynamiek bedoel...

Tja, ik ken dat gevoel wel een beetje. Ik heb hetzelfde gehad toen ik van mijn Renaissance naar de IRS Sigma's ging. De oplossing was voor de hand liggend, de IRS Epsilons. Dynamiek was briljant met die jongens, de magnetostaat (L-EMIM) voegde juist die extra dynamiek toe die bij de Omega en Sigma ontbraken. Men roept al snel dat het grote verschil in het laag zit met die speakers die inderdaad echt aanzienlijk dieper en gecontrolleerder is op de Epsilon's, maar waar ik het meest gelukkige van werd was juist het supersnelle middengebied en het vermogen van die speaker om ook veel druk in het middengebied op te kunnen bouwen. Helaas zie je ze niet zo veel aangeboden en nog een nadeel is dat je moet bi-ampen met die speakers om ze

:) Hans weet volgens mij al zelf wat ie graag zou willen,maar is waarschijnlijk bang om iets te verprutsen ?

Hij heeft genoeg dynamische opname's,heb zelf een paar gehoord op zijn installatie.

Omdat de laagweergave v/d Omega's hem goed bevalt, is aktief filteren op de Watkins misschien een optie om het geheel beter (dynamischer) te laten presteren.

Alleen nog "effe" een eindtrapje regelen die een 1ohm en 2ohm spreekspoelimpedantie aankan.

Hoeft niet eens zoveel vermogen te leveren,als ie maar stabiel blijft.

Een leuke vergelijkingstest voor dynamiek is bv een goeie microfoon +eventuele correctieversterkertje+lang genoeg kabel aansluiten op de vv en buiten de luisterkamer met de microfoon gaan en geluid produceren (stem, bas trom :P ,gitaar) en de mensen die dan binnen luisteren kunnen zo "live" en reproduktie beoordelen.

Als de volumeregelaar vaak bijgesteld moet worden bij iedere opname,wil dit toch wel wat zeggen lijkt me. :rolleyes:

Ben benieuwd waar een solo stem of instrument "geplaatst" wordt door de weergevers. B)

De electronica apparatuur + bekabeling bij Hans is van dermate hoogwaardige kwaliteit dat er voorlopig ergens anders de "gemiste" dynamiek gezocht moet worden,denk ik.

Dus toch ook hier de LS de zwakste schakel ?

Ik denk het ook, het laatste. Kortom, niet meer teveel bij versterkers, bron en kabels blijven hangen, dat betekent fracties van procenten van verbetering. Als je echt meer dynamiek wilt, gewoon op zoek naar andere luidsprekers.

Het kan trouwens zijn dat je iets anders bedoelt met dynamiek dan dat we hier interpreteren. Wat ikzelf de laatse tijd probeer is niet meer in termen van dynamiek, snelheid etc etc te denken. Gewoon luisteren naar de muziek. Hoeveel moeite kost het je om erbij betrokken te worden, hoeveel verbeeldingskracht kost het je om de muzikanten voor je te zien staan als het ware? Als het teveel moeite kost, zit het hem vaak toch in gebrek aan resolutie, gemis aan detail. Ik heb ook wel systemen gehoord die dat in ruime mate hebben maar dat dan bereiken ten koste van een correcte tonale klank. Is dat het misschien wat je bedoelt?

Hallo Hans,

Dit heb ik toen ook bij jou gehoord,zelf vond ik juist een deel v/h lage midden bij de B&W iets krachtiger klinken,(misschien "sneller")maar de verdere klankopbouw is bij de Infinity's beter,duidelijker te horen,ook dankzij de Emim en Emit .

Maar zoals je al zelf weet, moet er eerst aardig wat muzikale energie gepompt worden(pure verlies) in jou filters v/d Omega,s voordat ze eindelijk de driverunits bereiken,vooral in het filtergedeelte v/d Watkins en de midbass..........juist de traagste units.

Zou dit de "microdynamiek" de das omdoen? :ph34r:

Beste Jerry,

Je schreef: "zelf vond ik juist een deel v/h lage midden bij de B&W iets krachtiger klinken". Is dat niet precies het toongebied waarin bij de Infinity looptijd/stijgtijdverschillen tussen de laag- en hoogsectie optreden?

Zou het niet een goed idee kunnen zijn de hele magnetostatensectie te vertragen, zodat die samen met de laagsectie in de maat gaat zingen?

En kan Hans de hiervoor benodigde vertraging niet 't best vaststellen aan de hand van akoestische blokgolven?

Hoi Hans,

zoals ik je al eerder geschreven heb zijn bij mij de IRS Omega's er uiteindelijk uitgegaan omdat het geluidsbeeld "vlak" bleef. Het spetterde niet, leefde niet maar was alleen maar heel erg mooi.

Ik ging steeds extremer in de aansturing, in de laatste config een actief filter met twee monoblokken per ls.

Het geluidsbeeld werd iedere keer wel mooier, maar ging niet leven. Het heeft een aantal maanden geduurd voordat ik de beslissing genomen had om alles de deur uit te gooien. Net als jij begon het met andere componenten terugluisteren. Op het moment dat de Klipschorns in de kamer stonden te spelen op een oud zelfbouw buizenversterkertje wist ik het weer. Dit was het geluid waar ik weer kippenvel door kreeg.

De rest ken je, alle Infinity/Marantz is verkocht, er staat een HT set opgebouwd uit Klipsch heritage met een tweetal Danleys ter ondersteuning. En ik heb gevonden wat ik zocht.....

Nu liggen mijn eisen aan een stereo niet op hetzelfde niveau als de jouwe, ik ga meer voor multichannel en oorverdovende luidheid. Wat ik wel proef is dat de vlakheid van de Omega's je begint te vervelen, en dat had ik ook.....

Nu heb ik nog 1 setje Renaissances en hier heb ik mijn reservemembramen ingezet. Ze klonken niet helemaal fris meer. Ze zijn met die nieuwe membramen stukken beter gaan klinken, ook op het gebied van dynamiek met als referentie mijn Omega's. Wellicht dat je met nieuwe membramen verbetering kunt krijgen?

oja, dynamiek: het bereik tussen de zachte maar hoorbare passages en de luide delen. Onderkant wordt meestal beperkt door kinderen/vrouw en bovenkant door vermogen i.c.m. gevoeligheidsfactor luidsprekers.

Mede bepalend is de snelheid van de weergevers, waar in het geval van de Omega's nog wel wat te verbeteren is. De al eerder genoemde Kodo heartbeat cd van sheffield laat dat duidelijk horen. De klappen worden over tijd uitgesmeerd. Luister eerst maar eens op een goede hoofdtelefoon en daarna op de luidsprekers. Enne, 80db/tops is dan veel te weinig ;)

Hoi Marcel...

jij weet ook hoe ik over de Heresy's denk.... "---Vooral veel mid---".

Ik vind bovendien de Klipschen niet erg verfijnd klinken.

Wanneer dat het ideaal zou zijn, kies ik toch voor m'n Omega's.

Binnenkort hoor je hoe het hier klinkt.... (heb ik begrepen ;) ). Ik denk dat het je mee zal vallen.

Het gaat om een fractie "peperigheid" in het lage midden. Laag, mid en hoog zijn m.i. "snel" genoeg.

[quote name='s.o.t.a jerry' post='287124' date='17 Jun 2007, 09:23:16

Beste Jerry,

Je schreef: "zelf vond ik juist een deel v/h lage midden bij de B&W iets krachtiger klinken". Is dat niet precies het toongebied waarin bij de Infinity looptijd/stijgtijdverschillen tussen de laag- en hoogsectie optreden?

Zou het niet een goed idee kunnen zijn de hele magnetostatensectie te vertragen, zodat die samen met de laagsectie in de maat gaat zingen?

En kan Hans de hiervoor benodigde vertraging niet 't best vaststellen aan de hand van akoestische blokgolven?

Beste Spido,

Akoestische blokgolven ?Heeeel richtingsgevoelig lijkt me :D

Maar betreffende de laag midden filtersectie van de Omega's,de midbass driverunit wordt hierdoor ernstig tekort gedaan.

Ik weet niet als je de filteropzet hiervan kent,(een 3e order Butterworth T-filter), maar wel zodanig van opzet in waardes dat je net zo goed keihard constant bij 300Hz-500Hz een weerstand van 20 ohm in serie met de midbass en parallel over de spreekspoel een weerstand van 3,6 ohm constant aangesloten kan laten.

Simpel berekend,wordt van dit gebied(300-500Hz) dus slechts ongeveer 10% van de op dat moment aangeboden versterkervermogen naar de midbass gevoerd.

Van 500-800Hz loopt dit op.

Zo'n hoog rendement van de midbass waardoor zo'n verzwakking nodig is,lijkt me niet waarschijnlijk.

Wel zou je denken,als je de totale filterschakeling v/d midbass bekijkt,dat door impedantieopslingeringen in bepaalde frequentiegebieden door bepaalde C en L waardes,dit hulp zou kunnen bieden doordat dit wat meer energie beschikbaar zou stellen voor de unit,maar de slechte faze/amplitude verhouding veroorzaakt door de rest v/h filter,doet dit grotendeels teniet, denk ik.

De enigste groffe resonantiedemping is een 2,35 ohm(2x4,7 //) weerstand.(icm met de inwendige Rv/d spoelen uiteraard).

Wist je dat op ieder van de twee spreekspoelen v/d Watkins woofer, in serie een serieresonantieschakeling als filter gebruikt wordt?(een elco in serie met de spreekspoel :blink::D )

Eentje van :375uF +16,4mH+Ri+ZL1 in serie,(bijna 3,5 ohm bij 300Hz)

880uF + 38mH+Ri + ZL2 in serie (bijna 2,7 ohm bij 30Hz)

Globaal geschat dus,parallel ongeveer 1,5 ohm !

Aangezien de schijnbare weerstand theoretisch 0 ohm bij F.res v/d serie (ideale) LCkring is,is dit toch voor de eindversterkertrap een moeilijke belasting voor de totale imp. eindwaardes zoals hierboven geschat.

Dus passief eraf,en 4(vier) zeer stabiele monoblokken direkt op de 4 spreekspoelen,met aktief filter. :ph34r:

Dan nog de midbass filtersectie aanpassen,ik had dit alles allang veranderd,......en waarschijnlijk ook zo gelaten.

Alle speakerunits zijn wat mij betreft "high end". :) dus zeker de moeite waard om meer te laten presteren.

(...) Alle speakerunits zijn wat mij betreft "high end". :) dus zeker de moeite waard om meer te laten presteren.

Beste Jerry,

De filteropzet verbaast mij ook. Die lijkt de vrucht te zijn van hypercorrectie door technici met slechts

Om even op het filter door te gaan....

Ik heb alle electrolieten in de filters vervangen. Behalve die voor het laag. Dat zijn zulke grote waarden dat ik daar nog maar niet aan begin. Dat betekend n.l. nogal gauw een extern kastje... Aan actief filteren kleven vo;gens de mensen die er verstand van hebben ook nogal wat bezwaren. Fouten worden n.l. meeversterkt.

Hier zijn trouwens de filterschema's te bekijken.

Omega filter (onder datenbank)

M.b.t. het laag heb ik eigenlijk de minste problemen. Ik hoor meestal een (veel) slechter laag. W

Hoi Marcel...

jij weet ook hoe ik over de Heresy's denk.... "---Vooral veel mid---".

Ik vind bovendien de Klipschen niet erg verfijnd klinken.

Wanneer dat het ideaal zou zijn, kies ik toch voor m'n Omega's.

Binnenkort hoor je hoe het hier klinkt.... (heb ik begrepen ;) ). Ik denk dat het je mee zal vallen.

Het gaat om een fractie "peperigheid" in het lage midden. Laag, mid en hoog zijn m.i. "snel" genoeg.

Tja.... ik zal niet beweren dat ik verfijning in het geluid gewonnen heb........

Heresy's en horns laten erg goed horen wat er aan electronica voor staat, veel mid heb ik in ieder geval niet. Dat schreeuwerige heb je idd snel in de weergave. En voor een beetje laag moet je toch naar de horns kijken, daar schieten de heresy's ernstig te kort. Hoewel, ze verpesten het laag ook niet......

Ik zal het Sheffield cd'tje meenemen op de luistertocht bij jou, wellicht kan ik je daarmee uitleggen wat ik bedoel. ;)

Wat ik wel gewonnen heb met de switch in luidsprekers is vooral heel veel dynamiek en kippenvel. Een totaal ander geluid en heel veel herwonnen luisterplezier.

Hier zijn trouwens de filterschema's te bekijken.

Omega filter (onder datenbank)

Het probleem is nog niet eens zozeer het derde orde filter op zich. Ik heb veel meer problemen met het feit dat dit gebeurt in combinatie met het opdelen van het spectrum in maar liefst 5 banden. Het middengebied wordt daarbij door 2 banden weergegeven, met units die daar vechten om ruimte in het spectrum. Dat moet dan via steile en smalbandige filters van elkaar gescheiden worden volgens infinity. Dus je krijgt relatief hogere orde filters (3de in dit geval) met een smalle bandbreedte. Deze combinatie is dodelijk, het wordt een groot resonerend geheel. Het zou veel gunstiger zijn om veel meer overlap tussen de units te creeeren. Omdat de filters smalbandig moeten zijn, kun je ze maar het best zo slap mogelijk maken en de drivers flink laten overlappen. Of de magnetostaten dat leuk vinden weet ik niet.

Wat je dus nu krijgt met dit soort filtering is dat het filter veel trager is dan de units die erachter zitten. De potentiele snelheid van de midbas en de midrange magnetostaat wordt niet benut.

Ik denk dat Hans de tips van jerry zeer serieus moet nemen...

(...) Wat je dus nu krijgt met dit soort filtering is dat het filter veel trager is dan de units die erachter zitten. De potentiele snelheid van de midbas en de midrange magnetostaat wordt niet benut.(...)

Beste Jeroen-d,

Snelheid is relatief, nietwaar? Als dat nodig is om alle units in de maat te laten zingen, is het helemaal niet verkeerd de snelste jongens wat later te laten inzetten dan de traagste... Als het resultaat maar is dat de boventonen gelijk met de grondtonen door 't nulpunt gaan, enz., enz.

Ik heb alle electrolieten in de filters vervangen. Behalve die voor het laag. Dat zijn zulke grote waarden dat ik daar nog maar niet aan begin. (...)

Beste Hans,

Het gaat er niet om dat de componenten van het filter al dan niet niet van goede kwaliteit zijn!

Als je electrolieten vervangt door MKP, los je het gesignaleerde probleem niet op.

Jerry stelt eigenlijk een fundamenteel ander filterconcept voor.

Ik heb alle electrolieten in de filters vervangen. Behalve die voor het laag. Dat zijn zulke grote waarden dat ik daar nog maar niet aan begin. (...)

Beste Hans,

Het gaat er niet om dat de componenten van het filter al dan niet niet van goede kwaliteit zijn!

Als je electrolieten vervangt door MKP, los je het gesignaleerde probleem niet op.

Ik begrijp precies wat jullie bedoelen... Alles eruit en iets anders erin...

Het probleem daarbij is dat de waarde van de Omega's dan gelijk erg diep zakt.

Andere speakers zou dan een betere optie zijn.

Ik heb alleen weinig moeite met de Omega's. Er zijn er n.l. maar weinig die full range beter klinken. En zeker voor dat geld.

Beste Hans,

Ik heb alleen weinig moeite met de Omega's. Er zijn er n.l. maar weinig die full range beter klinken. En zeker voor dat geld.

Precies.

Als je echt fundamenteel iets beters wilt moet je niet op grote schaal aan de Omega's gaan sleutelen.

Zoals eerder gezegd is de speaker dan niet origineel meer en verliest zijn waarde.

Andere speakers betekent echter een totaal ander geluid.

Je moet dus weer helemaal overnieuw beginnen met het opbouwen van je "eigen geluid".

Maar wil je dat?

Is een KEF Reference niets voor jou?

Of een grote Usher?

Allebei nog betaalbaar.

Ik zou het gekl**t aan speakers ook achterwege laten, je bent er tevreden over of niet. Als je zo een fundamentele verandering wilt aanbrengen heb je mijns inziens de verkeerde speaker in je ruimte staan.

In de laatste Hobbyhifi staat de aanpassing van een B&W 804, daar blijken gewoon fouten in het filter te zitten. Ook zie je in veel hifibladen nametingen van speakers die gewoon niet optimaal zijn (o.a. Sonus Faber, JBL etc.). Best een schok om te zien dat veel profi's ook niet alles goed doen......

Je kunt het filter ook gewoon uit de kast halen, netjes weg leggen en een nieuw filter ontwerpen. Als je de speakers verkoopt soldeer je het orginele filter er gewoon weer in.

Het middengebied wordt daarbij door 2 banden weergegeven, met units die daar vechten om ruimte in het spectrum.

Dat moet dan via steile en smalbandige filters van elkaar gescheiden worden volgens infinity. Dus je krijgt relatief hogere orde filters (3de in dit geval) met een smalle bandbreedte. Deze combinatie is dodelijk, het wordt een groot resonerend geheel. Het zou veel gunstiger zijn om veel meer overlap tussen de units te creeeren. Omdat de filters smalbandig moeten zijn, kun je ze maar het best zo slap mogelijk maken en de drivers flink laten overlappen. Of de magnetostaten dat leuk vinden weet ik niet.

Nee, die vinden dat zeker niet leuk en dat is de reden voor deze vorm van filtering, maar dat zul jij ook wel begrijpen...

Je moet het specifieke doel van een luidsprekerontwerp niet willen veranderen; de doelgroep voor wie deze luidsprekers werden ontworpen is beslist een andere dan die waar ik Hans onder schaar, maar zo'n erkenning maak je niet 1-2-3 voor jezelf. Ofwel, je moet niet iets verwachten van een luidspreker dat niet werkelijk in het ontwerp of de mogelijkheden is opgenomen.

Wat je dus nu krijgt met dit soort filtering is dat het filter veel trager is dan de units die erachter zitten. De potentiele snelheid van de midbas en de midrange magnetostaat wordt niet benut. Ik denk dat Hans de tips van jerry zeer serieus moet nemen...

Dat laatste denk ik ook...

Toen ik naar dit systeem luisterde viel mij in het middengebied het verschil op tussen de wijze waarop de conus en de magnetostaat met elkaar samenwerken -- de laatste is uit de aard der zaak gewoon veel sneller dan de eerste en dat hoor je dwars door alles heen. Dat kun je denk ik ook niet veranderen.

Zelfs in het sublaag is het al bijna niet mogelijk om een conus netjes op een ribbon aan te laten sluiten (een sub met mijn Apogees dus) zo lees ik op een wereldwijd forum van mensen die dat allemaal op 1000 manieren hebben geprobeerd. Een dipoolsub geeft nog de meeste kans van slagen... Maar in het kritieke middengebied is zo'n combinatie van zo fundamenteel verschillende typen weergevers dodelijk voor de coherentie van het systeem als geheel. Er is simpelweg teveel karakterverschil tussen een conus en een folie om naadloos samen te kunnen werken, hooguit in het superhoog zou het kunnen. Maar dat aspect is in het geheel geen onderdeel geweest van de ontwerpfilosofie van deze (en andere) Infinity's uit die periode, dat moet ook niet vergeten worden.

Als ik heel eerlijk ben (Hans kennende mag dat) denk ik dat hij niet uit die luidsprekers zal krijgen wat hij zoekt, zelfs niet met de beste componenten en zeker ook niet actief, want dat verandert niets aan de verschillen tussen de units zelf.

Wat je dus nu krijgt met dit soort filtering is dat het filter veel trager is dan de units die erachter zitten. De potentiele snelheid van de midbas en de midrange magnetostaat wordt niet benut. Ik denk dat Hans de tips van jerry zeer serieus moet nemen...

Dat laatste denk ik ook...

Toen ik naar dit systeem luisterde viel mij in het middengebied het verschil op tussen de wijze waarop de conus en de magnetostaat met elkaar samenwerken -- de laatste is uit de aard der zaak gewoon veel sneller dan de eerste en dat hoor je dwars door alles heen. Dat kun je denk ik ook niet veranderen.

Door die filters heen hoor je niet meer het snelheidsverschil volgens mij. Daar heeft spido gelijk in. Door de trage filters is het verschil in snelheid van de drivers niet meer relevant. spido, wat ik bedoelde is dat steile filters in combinatie met smalbandigheid nogal lang naslingeren. Er vindt heel veel energieopslag plaats die vertraagd wordt afgegeven in specifieke delen van het spectrum, hetgeen vertroebeling en kleuring veroorzaakt. Dit dus los van de onderlinge fasegelijkheid en 0-doorgangen. Dan heb je ook nog het probleem van vermogenspieken en verandering daardoor van de impedantie van de luidspreker. Ook dit is in smalbandige filters met veel componenten niet prettig, het filter reageert niet meer zoals je verwacht.

Toine, ik geef je op zich wel gelijk dat die aansluiting tussen conusmid en magnetostaat in het midden een probleem geeft dat fundamenteel is. Je lost dit niet met filters op. Ik zoek echter niet de oorzaak in het snelheidsverschil maar in het afstraalgedrag. Je gaat van een relatief kleine conus in het lage mid, die daar redelijk als puntbron werkt, ineens naar een groot rechthoekig vlies op frequenties in het hogere midden. Uit onderzoek blijkt dat verschil in afstraalgedrag een van de belangrijkste aspecten is in gehoormatig waargenomen verschillen.

Dan heb je ook nog het verschil in vervorming. Het vervormingsspectrum van een magnetostaat is niet perse beter dan dat van een konusmiddentoner. Dat kan op zich wel. Buiten kijf is dat het in ieder geval heel anders is. Stel dat de magnetostaat heel transparant de hogere harmonische weergeeft. Daar komen dan doorheen de harmonische vervormingsprodukten veroorzaakt door vervorming van de lage mid konus doorheen zetten. Dit krijg je niet weggefilterd, deze vervorming ontstaat in de driver na het filter.

Kortom, zowel qua vervorming als afstraalgedrag zijn er dusdanige verschillen in het middengebied tussen drivers dat het filter inderdaad van minder belang wordt, het in ieder geval nooit echt goed te krijgen is. Met als gevolg een mismatch o.a. in waargenomen dynamiek binnen de verschillende delen van het spectrum.

Dat Hans zegt dat hij zo weinig betere full range systemen kent begrijp ik niet zo goed. Ook niet dat de prijs een probleem zou zijn, gezien alle niet geringe investeringen in de bron en aansturing.