Jump to content

Warm klinkende speakers?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Welke speakers staan bekend als warm klinkend? Dus het tegendeel van een analytische speaker als b.v. dynaudio.

En hoe groot moet je luisterruimte zijn voor een vloerstaander van een kleinemeter hoog en wanneer een monitorspeaker?

Welke speakers staan bekend als warm klinkend? Dus het tegendeel van een analytische speaker als b.v. dynaudio.

Een algemene vraag krijgt een algemeen antwoord: klassieke Engelse ontwerpen. Let op: klassiek, niet noodzakelijk oud of zelfs maar ouderwets. Ook nieuwe Engelse producten doen vaak wat "warmer" aan.

Een speaker is een zuiver akoestisch apparaat, er zit geen stekker aan, dus geeft/maakt geen warm of koud geluid. Dat 'doet' de apparatuur die er aan voorafgaat. Een speaker heeft wel een karakter, en da's voor een Dynaudio transparant of neutraal. Een speaker met een 'warm' karakter verdoezelt de kilheid/gebrek aan muzikaliteit van de apparatuur. Dat kan Dynaudio niet worden verweten.

Hallo,

Ik speel met de Dynaudio Contour 5.1 aangesloten op een Accuphase Class A versterker E550 en een Accuphase DP500 CD-peler met als interlink een Kimber KS1031 (XLR) en LS Ocos TT (3-voudig).

Het geheel is zeer transparant, open en vriendelijk en zeker NIET kil of analytisch!

Groet Jan

Is KEF goed?

Robbert,

er zijn heeeeeeeeel goeie KEF's. Er zijn ook mindere. Prijs is niet altijd een leidraad. Ik weet ook niet wat je budget is.

104-2 is qua formaat goed (meter vloerstaander), lange productieserie (1985-1998), specials (Raymond Cook series), voor schappelijke prijs te koop. Moet wel letten op de kwaliteit van de foamranden (zijn soms al vervangen).

105-3 is zijn grote broer, misschien een beetje teveel van het goede (> 40 m2 wil je dan toch wel hebben).

Van de nieuwere UniQ series ben ik minder op de hoogte.

Ook goed maar wat duurder is B&W; laatste serie matrix (802 / 803), eerste serie nautilus (803 / 804). Alternatief is de 7NT / 9NT wanneer een "echte" Nautilus boven budget is en de matrix naar jouw zin te oud (nieuwste zijn van 1992).

Beste Robbert

Als de match niet klopt klinkt het altijd beroerd,er zijn op het forum b.v erg veel Rotel liefhebbers en die spullen klinken in mijn oren erg dun maar ik denk dat met de juiste match er toch een mooie set van te bouwen is.

Mvg Mark

Hoe zit het eigenlijk met de acoustiek van je luisterruimte? Het is voornamelijk in functie daarvan dat je de luidspreker/versterkercombinatie kiest. Het belang hiervan wordt door de meeste forummers nogal vaak over het hoofd gezien (ook op andere fora)

Een Dynaudio speaker is niet analytisch klinkend. Dat wordt hij pas als je er een verkeerde versterker aan hangt. Gooi een mooie buizenset van Jadis op een Dynaudio Confidence en het klinkt super. Gooi er aan de andere kant een Mark Levinson op en het klinkt nergens naar.

Een Kef RDM serie is een mooie speaker. Ik zou hem proberen te beluisteren waar je hem koopt, dan kun je zelf oordelen.

Een speaker is een zuiver akoestisch apparaat, er zit geen stekker aan, dus geeft/maakt geen warm of koud geluid. Dat 'doet' de apparatuur die er aan voorafgaat. Een speaker heeft wel een karakter, en da's voor een Dynaudio transparant of neutraal. Een speaker met een 'warm' karakter verdoezelt de kilheid/gebrek aan muzikaliteit van de apparatuur. Dat kan Dynaudio niet worden verweten.

Ik denk hier anders over. (Je spreekt jezelf overigens, waarschijnlijk onbedoeld, tegen in deze uitspraak Erik).

Ik denk dat speakers wel degelijk een warm geluid kunnen produceren, juist omdat het akoestische apparaten zijn. De ene viool of vleugel klinkt ook warmer dan de andere. Het gaat om de combinatie die je lekker vindt klinken. Een wat analytische speaker kan voor sommigen bijvoorbeeld echt lekker gaan klinken i.c.m. een warmer klinkende versterker (zoals iemand oppert een Dynaudio met een buizenversterker).

Met genoemde KEF is niets mis, maar de combinatie met de overige apparatuur bepaalt of hij echt muziek gaat maken.

Ik denk hier anders over. (Je spreekt jezelf overigens, waarschijnlijk onbedoeld, tegen in deze uitspraak Erik).

Ik denk dat speakers wel degelijk een warm geluid kunnen produceren, juist omdat het akoestische apparaten zijn. De ene viool of vleugel klinkt ook warmer dan de andere. Het gaat om de combinatie die je lekker vindt klinken. Een wat analytische speaker kan voor sommigen bijvoorbeeld echt lekker gaan klinken i.c.m. een warmer klinkende versterker (zoals iemand oppert een Dynaudio met een buizenversterker).

Met genoemde KEF is niets mis, maar de combinatie met de overige apparatuur bepaalt of hij echt muziek gaat maken.

Zeker onbedoeld Tom, maar zie wat je bedoelt. Ik doelde om te beginnen op Dynaudio. Heb meerdere malen hetzelfde model op meerdere versterkers gehoord en het resultaat komt dan als meer of minder analytisch of juist warm(er) over. De speaker lijkt dan lijdelijk te zijn, en presteert afhankelijk van de aansturing.

Een aantal (zeker niet alle) Engelse of andere speakers zijn in vergelijking, denk ik, minder onthullend van karakter. Met een

Snap ik Erik. Dynaudio vind ik ook zeker neutraal en analytisch en daarmee zeer gevoelig voor de combinatie waar ze in spelen. Toch zullen sommigen voor 'warmer' kiezen omdat ze een wat donkerder (vriendelijker?) geluid prefereren boven een speaker die meer laat horen (analytisch dus). Kwestie van smaak.

Het lijkt me inderdaad niet slim om te snel te generaliseren, maar ik heb best naar veel speakers geluisterd in mijn leven en vaak kun je grofweg toch wel zeggen dat engelse speakers wat warmer zijn, dit itt bv duitse speakers, die hebben vaak wat meer "bite" .

Geen van beiden is beter of slechter te noemen, het is geheel afhankelijk van de overige apparatuur, je akoestiek en niet te vergeten je smaak.

Ik heb zelf Rotel gecombineerd met een duitse luidspreker, de Canton Vento 807, en die combinatie is wel heel muzikaal maar in sommige gevallen ook te fel. Ik heb ook een andere post lopen over dit "probleem", dus dat past wel een beetje bij deze post :D

Ook in receivers kun je iets aanpassen, ik heb bijvoorbeeld de Rotel eens even omgeruild voor een Harman Kardon receiver, dan wordt het allemaal wat warmer maar dan lever je ook wel wat in qua detail.

Ook merk ik verschil tussen een analoge interlink en een digitale, met de kabels die ik heb getest vond ik de analoge kabels wat warmer klinken dan de digitale. Maar dat kan ook aan de combinatie van mijn apparatuur en kabels liggen......

Het is al 1000 keer gezegd in dit forum; ga luisteren bij een goede zaak, het liefst nog met je eigen versterker/receiver, je zult je verbazen hoeveel klankverschil er in verschillende luidsprekers zit!

Gr Martijn

Snap ik Erik. Dynaudio vind ik ook zeker neutraal en analytisch en daarmee zeer gevoelig voor de combinatie waar ze in spelen. Toch zullen sommigen voor 'warmer' kiezen omdat ze een wat donkerder (vriendelijker?) geluid prefereren boven een speaker die meer laat horen (analytisch dus). Kwestie van smaak.

En muziek smaak. Heb dit jaar een tijd met een (oudere) accuphase (nl. E-301) gespeeld en dat wat best prettig vertoeven. Zonder m

Het lijkt me inderdaad niet slim om te snel te generaliseren, maar ik heb best naar veel speakers geluisterd in mijn leven en vaak kun je grofweg toch wel zeggen dat engelse speakers wat warmer zijn, dit itt bv duitse speakers, die hebben vaak wat meer "bite" .

Geen van beiden is beter of slechter te noemen, het is geheel afhankelijk van de overige apparatuur, je akoestiek en niet te vergeten je smaak.

Ik heb zelf Rotel gecombineerd met een duitse luidspreker, de Canton Vento 807, en die combinatie is wel heel muzikaal maar in sommige gevallen ook te fel. Ik heb ook een andere post lopen over dit "probleem", dus dat past wel een beetje bij deze post :D

Ook in receivers kun je iets aanpassen, ik heb bijvoorbeeld de Rotel eens even omgeruild voor een Harman Kardon receiver, dan wordt het allemaal wat warmer maar dan lever je ook wel wat in qua detail.

Ook merk ik verschil tussen een analoge interlink en een digitale, met de kabels die ik heb getest vond ik de analoge kabels wat warmer klinken dan de digitale. Maar dat kan ook aan de combinatie van mijn apparatuur en kabels liggen......

Het is al 1000 keer gezegd in dit forum; ga luisteren bij een goede zaak, het liefst nog met je eigen versterker/receiver, je zult je verbazen hoeveel klankverschil er in verschillende luidsprekers zit!

Gr Martijn

Dat is dan 1000 keer geen goed advies. Je moet luisteren in je eigen (luister) kamer. Akoestiek is van grote invloed en dat is alleen te beoordelen in je eigen situatie.

dan nog is het handig om eerst een idee te krijgen en dat doe je in een hifi zaak.

ik zou niet weten waar ik thuis anders naar zou moeten luisteren dan mijn eigen set of wat ik leen van een hifi zaak.

ik zou ook niet met een versterker gaan slepen. als ik echt wil weten hoe het bij me thuis gaat klinken doe ik dat thuis.

hifi zaken zijn nuttig om te selecteren/filteren.

(...) Dat is dan 1000 keer geen goed advies. Je moet luisteren in je eigen (luister) kamer. Akoestiek is van grote invloed en dat is alleen te beoordelen in je eigen situatie.

Beste Hansko,

Bedoel je echt dat men luidsprekers moet kopen die zodanige afwijkingen / gebreken hebben dat zij de afwijkingen / gebreken van de eigen luisterruimte compenseren of verdoezelen?

(Heb je op basis van dergelijke overwegingen bijvoorbeeld ook een auto gekocht? Met compensaties voor je persoonlijke (motorische, fysieke) asymmetrie

Gr Martijn

Dat is dan 1000 keer geen goed advies. Je moet luisteren in je eigen (luister) kamer. Akoestiek is van grote invloed en dat is alleen te beoordelen in je eigen situatie.

Tja dat is inderdaad nog beter, maar je kunt bij een winkel vaak wat meer speakers met elkaar vergelijken. Dus voor een initiele vergelijking voldoet dat prima. En volgens mij is onze topicstarter echt nog wel in het begin van zijn selectie. Je kunt moeilijk 10 verschillende speakersets thuis gaan vergelijken.......Maar uiteindelijk moet de definitieve keuze het liefst voortvloeien uit een test thuis, dat ben ik met je eens.

(...) Dat is dan 1000 keer geen goed advies. Je moet luisteren in je eigen (luister) kamer. Akoestiek is van grote invloed en dat is alleen te beoordelen in je eigen situatie.

Beste Hansko,

Bedoel je echt dat men luidsprekers moet kopen die zodanige afwijkingen / gebreken hebben dat zij de afwijkingen / gebreken van de eigen luisterruimte compenseren of verdoezelen?

(Heb je op basis van dergelijke overwegingen bijvoorbeeld ook een auto gekocht? Met compensaties voor je persoonlijke (motorische, fysieke) asymmetrie

Beste Hansko,

(...) heb je wel eens een hele grote topspeaker in een te kleine ruimte gehoord? Dat gaat echt niet mooi worden (...)

Beste tompj,

Ja, hoor. Een heel grote topspeaker klinkt geweldig mooi in een klein kamertje.

Veel beter dan een slechte speaker in datzelfde kamertje klinkt.

Maar als je bedoelt dat die heel grote topspeaker n