AudioBill Posted 15 juni 2007 Report Share Posted 15 juni 2007 Beste mensen, Ik heb op de McIntosh MC402 eindversterker 3 aparte luidspreker aansluitingen van 2, 4 of 8 Ohm, nu heb ik de Wilsons aangesloten op de 4 Ohm omdat dat natuurlijk 4 Ohm speakers zijn, maar wat gebeurt er nu eigenlijk als ik de speakers aansluit op de 2 of 8 Ohm uitgang, en kan dat kwaad om eens uit te proberen? De wattage blijft bij alle uitgangen overigens hetzelfde, 400 W. Ben benieuwd, Groetjes AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 15 juni 2007 Report Share Posted 15 juni 2007 De maximale uitgangsspanning daalt bij dalende belasting, zodat de toenemende stroom (bij lagere belastingsimpedantie) gecompenseerd wordt en het maximaal vermogen gelijk blijft. Mc doet dit m.b.v. een uitgangstransformator die tussen de versterker en de luidspreker zit. Je kunt het ook anders bekijken: de transformator maakt dat de versterkertrap een 2 Ohm luidspreker 'ziet' alsof het een 8 Ohm speaker is, en moet daarom geen hogere stroom leveren (van zijn kant). Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 16 juni 2007 Author Report Share Posted 16 juni 2007 Oei Werner, Je bent mij nu al kwijt Dus wat gebeurt er nu als ik mijn Duette's aansluit aan de 8 Ohm? AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 Oei Werner, Je bent mij nu al kwijt Dus wat gebeurt er nu als ik mijn Duette's aansluit aan de 8 Ohm? AudioBill ssssst, en op 2 Ohm HARDER gewoon proberen je 8 Ohm'se heeft meer wikelingen in de ugt's, en dat je dat als een nadeel zou kunnen beschouwen. ik zou mooi 4 Ohm aanhouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 juni 2007 Report Share Posted 19 juni 2007 ssssst, en op 2 Ohm HARDER gewoon proberen je 8 Ohm'se heeft meer wikelingen in de ugt's, en dat je dat als een nadeel zou kunnen beschouwen. ik zou mooi 4 Ohm aanhouden Als de 8 Ohm tap meer wikkelingen heeft dan de 2 Ohm tap is de uitgangsspanning van de 8 Ohm tap toch hoger? Het lijkt mij dat de luidspreker dan luider speelt dan bij de 2 Ohm tap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luckystar Posted 29 juni 2007 Report Share Posted 29 juni 2007 De maximale uitgangsspanning daalt bij dalende belasting, zodat de toenemende stroom (bij lagerebelastingsimpedantie) gecompenseerd wordt en het maximaal vermogen gelijk blijft. Mc doet dit m.b.v. een uitgangstransformator die tussen de versterker en de luidspreker zit. Je kunt het ook anders bekijken: de transformator maakt dat de versterkertrap een 2 Ohm luidspreker 'ziet' alsof het een 8 Ohm speaker is, en moet daarom geen hogere stroom leveren (van zijn kant). Werner slaagt er altijd in moeilijke dingen eenvoudig te laten klinken... Maar ik begrijp het daarom nog niet altijd, maar dat ligt meer aan mij :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 30 juni 2007 Report Share Posted 30 juni 2007 Wat er bedoeld wordt is dat het opgewekte vermogen in de luidsprekerzijde windingen v/d ugt (laagohmig,2,4,8 of 16 ohm) altijd hetzelfde vemogen heeft als a/d primaire zijde v/d ugt(versterkerzijde,hoogohmige uitgang buiseindtrap). De ugt verhouding windingen(N) primair : (N)secundair (bepaalt ook de impedantie transformatie),bepaalt uiteindelijk de beschikbare spanning(U) en stroom(I)op de betreffende aftappingen v/d 2,4,8 of evt 16 ohm wikkelingen.Het vermogen dus. Als bv de verhouding(Prim:Sec) 100:2 is voor 2ohm,zal deze voor 4ohm 100:4 zijn,8ohm 100:8 zijn etc,dus bij hogere ls impedantie meer windingen. Dus bv bij een stuurspanning van 100V op de primaire windingen v/d ugt,betekent een 2V uitgangsspanning op de 2ohm (sec zijde) aansluiting v/d ugt, 4V op de 4ohm, 8V op de 8ohm etc.De beschikbare stroom(I) wordt echter omgekeerd evenredig minder. Stel we sluiten bij een bepaald ugt uitgangsvermogen(prim.zijde) van bv 8Watt op dat moment op de 2ohm ls uitgang(sec.zijde)een speakerbelasting aan van 2ohm,dan zal er 2A aan stroom door de belasting vloeien.(simpele formule:P=IkwadraatxR,dus 2(I)x2(I)x2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts