Jump to content

Hellup S.O.S

bartverwaaijen
 Share

Recommended Posts

Hoi, tot mijn schrik kwam ik er achter dat een van de woofers van mijn Dali suite 2.5's opgeblazen is. Ik heb de unit uit de speaker gehaald maar kan zo aan de buitenkant niks zien. Ik vermoed dat de spreekspoel los licht.

Zou dit kunnen kloppen??

En zo ja is dit te verhelpen zelf, en zo nee is dit een garantie geval?

Of kan iemand me misschien aan zo'n woofer helpen??

Mvg, Bart S.O.S

Ik zou niets over de oorzaak of technische zaken van de woofer kunnen zeggen, maar als deze uiteindelijk vervangen moet worden zou ik toch zeker gelijktijdig dezelfde woofer in je andere speaker ook vervangen want het klankverschil kan heel behoorlijk zijn tussen de twee woofers.

waarom denk je dat ie opgeblazen is. dat doe je niet zomaar nl. doet ie niets meer? als je de conus op en neer beweegt hoor je dan iets schuren van binnen. zet je kabel er eens op terwijl je muziek draait en luister wat ie doet. wellicht zit het probleem in een filter of interne bekabeling. Er zijn veel speaker reparatie bedrijven anders de technische dienst van een hifi zaak (waar je ze gekocht hebt bijv)

afhankelijk van hoe oud de speakers zijn zou ik eerst 1 exemplaar vervangen bij heel oude speakers meer kans op verschil .

Hoi, tot mijn schrik kwam ik er achter dat een van de woofers van mijn Dali suite 2.5's opgeblazen is. Ik heb de unit uit de speaker gehaald maar kan zo aan de buitenkant niks zien. Ik vermoed dat de spreekspoel los licht.

Zou dit kunnen kloppen??

En zo ja is dit te verhelpen zelf, en zo nee is dit een garantie geval?

Of kan iemand me misschien aan zo'n woofer helpen??

Mvg, Bart S.O.S

Beste Bart,

Natuurlijk is dit g

ik heb ze trouwens ook beide getest met een 1.5 v batterijen allebei gaven ze een zelfde uitslag. Dat vind ik dan weer erg vreemd

Als de spreekspoel half los ligt zal hij nog steeds uitslaan met de batterijproef. Maar de bevestiging kan voor een muzieksignaal dan wel te los zitten, er komen best wel wat krachten op te staan.

• 2 weeks later...

Hoi, Ik ben inmiddels naar mijn dealer geweest en ik voel me BELAZERD. Ze hebben de unit opgestuurd naar de Importeur AND. Hierbij werd verteld dat de unit daar losgesneden zou worden en dat er gecontroleerd zou worden op foutief gebruik door overbelasting. Hierdoor zou er blaasvorming ontstaan op de spoel. Als dit het geval was zou de nieuwe unit voor eigen rekening zijn. Lijkt mij behoorlijk fair. Want ik speel zelf best wel eens op hoog volume maar nooit zo ver dat er ook maar enige vorm van vervorming optreed dus dat mag geen probleem zijn.

Gisteren werd ik opgebeld dat ik mijn unit kon komen ophalen. Waarom hij nou kapot was wisten ze niet alleen dat ik hem wel zelf moest betalen. Ik heb gevraagd of ze hierover konden opbellen, wat ze gedaan hebben. Hoewel er geen blaasvorming geconstateerd is en dus ook geen overbelasting moet ik het zelf betalen omdat er aan het eind van de spreekspoel een soort afplatting te zien is vergelijkbaar met een grote braam op een zakmes. De spreekspoel( of in iedergeval het eind van het aluminium hulsje waar die op zit) is een tiende van een mm omgebogen.

En hoewel de unit aan de buitenkant puntgaaf was beweren zei dat dit gekomen moet zijn doordat die baffle ingedrukt is geweest door iets of dat zelfs de hele speaker omgevallen is geweest.

Ten eerste ik neem aan dat ik een van deze zaken zelf toch wel gemerkt zou hebben.

Vooral omdat ik zat te luisteren op het moment dat het probleem zich voor kwam te doen (prodigy pendulum remix)

Bovendien koste de unit alleen, zelf inbouwen dus, 140 euro en dat voor een unit uit een speaker die nieuwe 600 gekost heeft.

Bij wie moet ik een klacht in dienen en hoe krijg ik mijn geld terug want dit vind ik belachelijk

Kassa, consumentenbond, george bush, sinterklaas?? Ik sta open voor suggesties

Groet Bart 'boos' :ph34r:

Ps, Spido de dealer heeft mij zelfs gevraagd of ik de unit eruit wilde halen in verband met vervoerskosten.

Garantie

Als de verkoper of fabrikant garantie geeft op een product, dan wil dat zeggen dat hij instaat voor de kwaliteit van dat product gedurende een aangegeven periode.

Wettelijk gezien heeft u altijd recht op een deugdelijk product, ook na afloop van de garantieperiode.

Fabrieks- of -verkopergarantie

Garantie kan gegeven worden door zowel de fabrikant als door de verkoper. Het is aan te raden om bij problemen altijd eerst naar de verkoper te stappen; hij is degene met wie u de (koop)overeenkomst gesloten hebt.

Omdat u met de fabrikant geen overeenkomst heeft gesloten, kan deze aan de garantie allerlei beperkingen verbinden. Bijvoorbeeld dat het arbeidsloon bij een reparatie voor uw eigen rekening komt. Deze kosten moet u dan weer bij de verkoper proberen te verhalen.

Wettelijke garantie

U heeft wettelijk gezien altijd recht op een deugdelijk product. Aan deze rechten kan een extra garantie nooit afbreuk doen. Ook als u gebruik maakt van de fabrieks- of verkopergarantie, behoudt u uw rechten volgens de wet.

Voordeel

Toch biedt een garantie nog wel een voordeel (bovenop het wettelijk recht op een goed product). Bij een product zonder garantie moet u bij problemen zelf aannemelijk maken dat er al iets aan mankeerde toen u het kocht en dat u het probleem niet zelf veroorzaakt heeft.

Zit er wel garantie op en komt u er in de garantieperiode achter dat het product niet deugt, dan moet de garantieverstrekker (indien hij onder de garantie uit wil komen) aantonen dat het gebrek is ontstaan door uw toedoen. De bewijslast ligt hier dus omgekeerd. Dit is nu ook opgenomen in de wet: “Een gebrek dat zich binnen zes maanden na aankoop van een product openbaart, wordt geacht aanwezig te zijn geweest op het moment van aankoop”.

Bijgekochte garantie

Soms kunt u bij de aankoop van een product garantie bijkopen. Zo’n ‘verzekering’ klinkt heel aantrekkelijk, maar is voor een belangrijk deel overbodig. Want volgens de wet moet de verkoper u immers ook zonder garantie een goed product leveren. Hij is en blijft aansprakelijk, mocht er iets aan mankeren.

Zegt de verkoper dat u hem alleen kunt aanspreken als u een extra garantie bij hem koopt, laat hij u dus eigenlijk voor zijn eigen verplichtingen betalen.

Toch biedt zo’n bijgekochte garantie wel iets extra’s. Als uw wasmachine bijvoorbeeld na vierenhalf jaar onherstelbaar kapot gaat, heeft u met een bijgekochte garantie vaak recht op een nieuw exemplaar- zonder bijbetaling.

zie verder: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1535

Beste Bart,

De leverancier is verantwoordelijk voor de goede werking van het product gedurende de garantieperiode.

Maar bij duurzame gebruiksgoederen houdt de verantwoordelijkheid van de leverancier dan niet op.

Van zulke goederen mag men immers verwachten dat zij een redelijke tijd (bij luidsprekers: vele jaren) hun taak zullen volbrengen.

Het verzoek van de leverancier aan jou om de unit te demonteren was onethisch: hij nodigde je eigenlijk uit om eigenhandig een eind te maken aan je garantie-aanspraken.

Immers: bij reparaties of ingrepen door niet-gekwalificeerden vervallen alle aanspraken.

Het demonteren was een taak van de leverancier of van een medewerker van de fabrikant of importeur.

Het verhaal over het omvallen is kennelijk onbewijsbaar.

Jij kunt, zo begrijp ik, zelfs aantonen dat dit niet is gebeurd (onbeschadigde kast en grill).

Maar kennelijk werkte jouw luidspreker steeds goed, totdat...

Ja, totdat... w

Tja spido dat vermoeden had ik al Bottoming (althans zoiets had ik in the complete guide gelezen).

En het is echt alleen dat randje dat omgebogen is. Maarde keus tot reparatie is mij ontnomen door de importeur aangezien ze de konus met spreekspoel en al eruit gesneden hebben. Sterker nog ze hebben de rest van mijn unit niet eens mee terug gestuurd terwijl ik daar toch echt ooit een keer veel voor betaald heb lijkt me.

Bovendien vraag ik me af waarom ze 5 jaar garantie geven. Als er iets kappot is zeggen dat ze het gaan onderzoeken door te kijken of er geen overbelasting heeft plaatsgevonden aan de hand van blaasjes. En dan vervolgens toch met een anders moesje komen aanzetten plus ook nog eens je hele unit gesloopt hebben. Omgevallen kom op he dat verzin je toch niet??

Bovendien heb ik geheel naar de gebruiksaanwijzing van het product gehandeld en de daarbij behorende garantie voorwaarden. Bottoming of niet.

Tja spido dat vermoeden had ik al Bottoming (althans zoiets had ik in the complete guide gelezen).

En het is echt alleen dat randje dat omgebogen is. Maarde keus tot reparatie is mij ontnomen door de importeur aangezien ze de konus met spreekspoel en al eruit gesneden hebben.

Dat 'bottoming' is ook een vorm van mechanische overbelasting.

Ik vind ook dat ze je niet echt netjes hebben behandeld in die winkel en neem aan dat ze in ieder geval

Tja daar heb je gelijk in Richard. Ik voel me inderdaad niet zo heel fair behandeld.

En het is extra vervelend omdat ik aan het sparen ben voor andere luidsprekers. Als je dan eerst weer geld moet investern in je oude schiet dat niet zo op. :P

Het is wellicht makkelijker dan op het eerste gezicht lijkt. Indien jij een defect constateert binnen de garantieafhandeling kan de winkelier het niet simpelweg afschuiven alsof het jouw schuld is. Zij zullen heel duidelijk met bewijzen moeten komen dat jij door onverantwoord handelen de oorzaak bent van het defect, volgens de wet ligt de bewijslast volledig bij hen. Zolang zij niet kunnen bewijzen dat jij die konus ingedrukt zou hebben (waarom zou je dat ook doen?) of dat de speaker omgevallen zou zijn (moet er toch ook een beschadiging aan de behuizing van je speaker te zien zijn?) hoef je de in rekening gebrachte kosten niet te accepteren.

Ik durf zelfs te betwijfelen of garantie vervalt bij hun argument van overbelasting. Ik denk dat je met redelijk grote kans van succes dit kunt aanvechten, want nergens staat een norm vastgesteld wanneer je nu iets overbelast en je mag toch verwachten dat een product tegen eventuele overbelasting is beveiligd, vooral als het om electronica gaat. Als de halve speakers is uitgefikt omdat er blikseminslag heeft plaatsgevonden lijkt het me geen punt van discussie, maar blaasjes omdat je wellicht wel eens te hard (zeer discutabel, bovendien moeten ze dat overduidelijk bewijzen dat jij dat gedaan hebt) muziek zou hebben gedraaid, kom op zeg, opzouten, dat is gewoon garantiewerk, dat mag gewoon nooit gebeuren.

(...) Ik durf zelfs te betwijfelen of garantie vervalt bij hun argument van overbelasting. Ik denk dat je met redelijk grote kans van succes dit kunt aanvechten, want nergens staat een norm vastgesteld wanneer je nu iets overbelast en je mag toch verwachten dat een product tegen eventuele overbelasting is beveiligd, vooral als het om electronica gaat. (...)

De meeste luidsprekers hebben een vermelding van het veilig te verwerken vermogen ("muziekvermogen" en "RMS-vermogen").

Hieruit zou men kunnen afleiden of de toegepaste versterker

aan controle zal het niet liggen een asr emitter houd deze speakertjes echt wel in bedwang.

een onstabiele versterker gaat toch clippen waardoor de tweeters uit branden?

Een onstabiele versterker gaat oscilleren. Een versterker gaat clippen als de voedingspanning te laag wordt

Nou... als de demping van de woofer door de versterker onvoldoende is, kan de woofer wel degelijk te grote uitslagen gaan maken.

In het verre verleden heb ik bij impedantiemetingen op vermogen met behulp van o.m. een sinusgenerator en een 2x15 watt "Superscope" versterkertje bij sommige grote basspeakers zulke over-enthousiaste reacties opgewekt. Ze gingen steeds wilder uitslaan, wat pas eindigde toen de volumeknop werd dichtgedraaid.

Later, toen ik ging meten met betere & zwaardere versterkers, trad dit verschijnsel niet meer op.