erik klijnsmit Posted 16 juni 2007 Report Share Posted 16 juni 2007 Zeg, Gisteravond ben ik op de luisterzolder van Toine geweest, heel fijn luisteren is het daar, dit komt mede door de bijna perfecte akoestiek. wat mij ook opviel was de heerlijke rust in de ruimte en in de muziek. dat luistert heel prettig en je kan heel hard draaien zonder dat het irritant word. als eerste een stuk van Vivaldi. het eerste wat mij opviel was het smalle stereobeeld, alles staat in het midden, zeker bij een kamerorkest. dit komt denk ik doordat de speakers best dicht bij elkaar staan. de luisterdriehoek is langbenig, en dus is het stereobeeld smal. voor de rest staat het orkest er heel mooi en transparant. daarna de schilderijententoonstelling van mussorgsky. heel mooi zoals die trompet in de ruimte staat, niet omfloerst of scherp maar mooi helder . maar weer dat smalle stereo beeld als het orkest inzet de strijkers zitten allemaal in het midden en ver naar achteren. net alsof ik achter in de zaal zit. nu een stukje orgel, weer mussorgsky, maar nu de orgelversie gespeeld door Jean Guillou. dit vinden de Apogee's niet fijn. de enorme 16 en 32 voets pijpen die Guillou graag laat horen doen de Apogee's sidderen. het mechanische getril en getik is niet van de lucht. even kreeg ik de angst dat de vliezen uit de sponningen zouden scheuren. het pobleem lijkt hem in de resonantiefrequentie van de speakers te zitten (32hz zo te horen want bij iedere lage C gaat het tekeer als een gek) ook de ruimte doet flink mee bij die frequentie en lager. het klinkt raar, maar orgelmuziek klinkt nergens naar op deze weergevers omdat het laag onder de 50hz zwaar overdreven is. het dreunt en siddert rond de 30 hz heel erg. de pedaal tonen zijn daardoor slecht te volgen. om de dynamiek wat te beproeven had ik een stuk van Carl Orff meegenomen, Carmina Burana en dan vanaf track 21 WOW! heel goed! weer verbaast het me dat vliezen zo hun best kunnen doen. niks mis mee, doet helemaal niet onder voor een hoogrendement conussysteem. stemmen gaan keihard zonder vervorming, pauken knallen de ruimte in het aanzwellende orkest staat als een huis. helemaal top, ik heb op zeer hoog volume geluisterd zonder dat het me maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 juni 2007 Report Share Posted 16 juni 2007 Geweldige recensie Erik. Summa Cum Laude! (examentijd ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 juni 2007 Report Share Posted 16 juni 2007 Wanneer je ongeveer een meter naar voor was gaan zitten, dan waren jouw bezwaren weg geweest. Ik vindt n.l. dat Toine z'n stoel te dicht bij de achtermuur heeft staan. Toine houdt kennelijk van veel laag. Verder is je verslag een en al herkenning. Zelfs met heel andere muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juni 2007 Author Report Share Posted 16 juni 2007 Wanneer je ongeveer een meter naar voor was gaan zitten, dan waren jouw bezwaren weg geweest. nee, nee, heb ik geprobeerd, een meter naar voren heb je weer laagproblemen maar dan op wat hogere frequenties. ps; nu ben ik vergeten te zeggen dat de Apogee's van Toine gereviseerd moeten worden, hij heeft de nieuwe membramen al klaar liggen, bij doorsnee muziek valt het helemaal niet op dat ie een flinke resonantie heeft rond 30hz. het klinkt juist wel lekker, het geef thet laag een beetje punch. maar bij orgelmuziek is het een drama. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 16 juni 2007 Report Share Posted 16 juni 2007 Leuk verhaal Erik. Herkenbaar ook, vooral wat je zegt over de rust en het realitische beeld in deze ruimte. Het niet meedoen van de ruimte is ook herkenbaar en voor mij was dat de doorslag om bij mij aan de gang te gaan met mijn akoestiek. Verder is Thingman erg gastvrij en bovendien bijzonder aardig ook nog. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 juni 2007 Report Share Posted 16 juni 2007 Eigenlijk zouden electrostaten niet gedwongen mogen worden zulke grote amplituden te maken... Oplossing (nog steeds): horn loading! Zie bijvoorbeeld: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=2124 en http://www.audiocircuit.com/A-HTML/AA-Stru...Circuitcode=941 (over STAX Company) (...)At 84 Naotake still puts in a full day's work, striving to develop electrostatic principles ever further. During our visit he was testing his latest invention - a six feet high horn-loaded electrostatic loudspeaker. The new unit was playing with a dedicated transformerless vacuum tube amplifier; the tube being connected directly to the diaphragm. The speaker folds like a screen, with the wide baffles acting as a straight horn to the diaphragm, and will be finished by the autumn. Although the type we listened to was made of wood, eventually the hinged baffles will be made from Coran, a heavy, inert plastic material manufactured by Du Pont. ”We first thought of this 25 years ago,” Takeshi told me, ”but it was too big and cumbersome and used a round, wooden horn. The new material is expensive but very inert and there is less vibration. The horns can fold so users can adjust the sound. We're thinking of making a smaller one but the problem of a smaller diaphragm is that it would give more coloration and less frequency extension.” Even with the prototype it was possible to hear how the system worked with the horn amplifying the sound of the driver without making it too directional or harsh. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 De Apogees van Toine zijn MAGNETOSTATEN.... Die vellen hebben wat meer bewegingsvrijheid en worden wat krachtiger aangedreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 ps; nu ben ik vergeten te zeggen dat de Apogee's van Toine gereviseerd moeten worden,hij heeft de nieuwe membramen al klaar liggen, bij doorsnee muziek valt het helemaal niet op dat ie een flinke resonantie heeft rond 30hz. het klinkt juist wel lekker, het geef thet laag een beetje punch. maar bij orgelmuziek is het een drama. Als orgelmuziek nu niet de enige muziek was die ik zelf nooit draaide, zou ik de membranen vast allang vervangen hebben. Want orgelmuziek is inderdaad niet draaibaar zonder mechanische bijgeluiden... Daar zou ik ook niet mee kunnen leven. Was voor mij dus ook een nieuwe ervaring, Erik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 Was voor mij dus ook een nieuwe ervaring, Erik! Ik meen dat het met een andere orgelopname al eerder geconstateerd was Ja, maar dit was veel heftiger... En er is intussen in de voorversterker het een en ander veranderd dat ook invloed op de klankbalans heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 maar bij orgelmuziek is het een drama. Welke orgelmuziek cd's had je meegenomen? Wil dat bij mezelf eens testen, kijken wat dat hier doet daar ikzelf eenzelfde soort van speaker als Thingman heb en ikzelf de grens van deze speakers nog niet heb gevonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 juni 2007 Report Share Posted 17 juni 2007 maar bij orgelmuziek is het een drama. Welke orgelmuziek cd's had je meegenomen? Wil dat bij mezelf eens testen, kijken wat dat hier doet daar ikzelf eenzelfde soort van speaker als Thingman heb en ikzelf de grens van deze speakers nog niet heb gevonden O, maar waar ze bij mij de mist in gaan, Arjen, is waar jij je actieve dynamische woofers hebt... Die gaan niet de mist in... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 De Apogees van Toine zijn MAGNETOSTATEN.... Die vellen hebben wat meer bewegingsvrijheid en worden wat krachtiger aangedreven. Beste Hans, Nou, dan proposeer ik deze oplossing voor electrostaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 juni 2007 Author Report Share Posted 18 juni 2007 het probleem bij veel elektrostaten en magnetostaten is dat ze het grootste deel van hun laag te danken hebben aan de eigenresonantie. net zoals iedere weergever hebben ook magnetostaten een eigenresonantie. deze word wat versmeerd door het grote membraam aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 ps; nu ben ik vergeten te zeggen dat de Apogee's van Toine gereviseerd moeten worden,hij heeft de nieuwe membramen al klaar liggen, Dat wilde ik net zeggen. Het is dan misschien ook niet helemaal eerlijk om de Apogee's te beoordelen op het sublaag. Toen ik bij hem was klonk het ook als een klok, al kon je toen ook, als je heel goed luisterde wel horen dat ze aan revisie toe waren. Verder was het bij Toine heel goed en prettig luisteren in een bijkans perfecte luisterruimte. Ook priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 ps; als ik Toine was kocht ik een Behringer UC de resonantie piek kun je dan heel mooi dempen, en ook de rest van de ongerechtigheden in het laag zijn goed aan te pakken Hij zou die van mij voor een vriendenprijs kunnen hebben. (of in ruil voor wat diffusers ) Maar ik betwijfel of hij daar interesse in heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 ps; als ik Toine was kocht ik een Behringer UC de resonantie piek kun je dan heel mooi dempen, en ook de rest van de ongerechtigheden in het laag zijn goed aan te pakken Hij zou die van mij voor een vriendenprijs kunnen hebben. (of in ruil voor wat diffusers ) Maar ik betwijfel of hij daar interesse in heeft. Tuurlijk is een UC voor mij geen optie! Die zet je in als je een giga-probleem hebt en het niet bij de bron kunt oplossen. Ik weet hoe een gerestaureerde Apogee kan klinken, dus ik weet ook dat een UC niet nodig is. En hoewel m'n ruimte de fundamentele modus ook op 30Hz heeft liggen wordt die zo weinig aangesproken met alle muziek behalve orgel, dat het voor mij in de praktijk geen punt is. Niettemin, als de restauratie ooit achter de rug zal zijn hoop ik dat Erik nog eens orgel zal komen luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Ik vrees dat nieuwe membramen daar niet veel aan zullen veranderen... Toch wel, Ruud. Wat ik heb gehoord stond me wel aan op dat punt. Er blijft een 3 tot 4dB piek rond 32Hz over met nieuwe, goede afgestemde membranen. Waar Erik vooral naar verwijst is naar de mechanische bijgeluiden die door het ontbreken van een schuimrand tussen membraan en frame veroorzaakt worden. Dat is immers de werkelijke reden voor de restauratie. Met de membranen zelf is niks mis. Die moeten hooguit een keer opnieuw afgestemd worden. Om het schuim te kunnen vervangen moet ik de niet-defecte membranen kapot snijden! Willens en wetens vernielen dus... Niet zo gek dat ik daar toch maar geen haast bij maak. Ik vrees dat Toine daar van de drup in een hoosbui terechtkomt, in de enkele keren dat ik nu een (jaja Eric...verkeerd afgestelde) Ultracurve heb gehoord deed hij vreemde dingen met het beeld/tonale van de weergave. Dan liever het iets te smalle stereobeeld en de onrechtmatigheid in het laag. Precies, jij weet wat de prijs zou zijn... En die ga ik inderdaad niet betalen, want die is veel te hoog. Het stereobeeld mag smal zijn, maar de schaalafbeelding is correct en compleet. Een deel van die smalheid heeft een psychologische reden, namelijk door hetgeen je ziet. Als je de ogen sluit bij het luisteren (wat de meesten waarschijnlijk in hun thuissituatie doen) is die audiofiele belemmering plots weg, want dan is de visuele referentie weg. De ruimtelijke overtuigingskracht verdwijnt onmiddellijk als er een UC in de keten zou worden opgenomen. Ik heb het genoegen gehad er een te kunnen lenen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Toine, In combinatie met welke DAC heb je de UC toen gebruikt? Ik heb zelf ook een UC in gebruik maar herken totaal niet wat jij beschrijft mbt het verdwijnen van de ruimtelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Toine, In combinatie met welke DAC heb je de UC toen gebruikt? Ik heb zelf ook een UC in gebruik maar herken totaal niet wat jij beschrijft mbt het verdwijnen van de ruimtelijkheid. Vorige week ben ik bij Zee geweest voor een luister-avondje maar ik vond ook dat er niets mis was met de ruimtelijkheid. Toch vind ik die UC ook discutabel. Ik heb notabene de gepimpte versie gehad en na 2 weken luisteren vond ik het voordeel van de correctie niet opwegen tegen het grote nadeel: verlies aan informatie. Dat hoor je niet direct, omdat je eerst aan die correctie moet wennen. Thingman, als je set het niet goed doet met Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Toine, In combinatie met welke DAC heb je de UC toen gebruikt? Ik heb zelf ook een UC in gebruik maar herken totaal niet wat jij beschrijft mbt het verdwijnen van de ruimtelijkheid. Met een Meridian dac, niks bijzonders eigenlijk... Thingman, als je set het niet goed doet met Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 juni 2007 Author Report Share Posted 18 juni 2007 ps; als ik Toine was kocht ik een Behringer UC de resonantie piek kun je dan heel mooi dempen, en ook de rest van de ongerechtigheden in het laag zijn goed aan te pakken Hij zou die van mij voor een vriendenprijs kunnen hebben. (of in ruil voor wat diffusers ) Maar ik betwijfel of hij daar interesse in heeft. Tuurlijk is een UC voor mij geen optie! Die zet je in als je een giga-probleem hebt en het niet bij de bron kunt oplossen. Ik weet hoe een gerestaureerde Apogee kan klinken, dus ik weet ook dat een UC niet nodig is. En hoewel m'n ruimte de fundamentele modus ook op 30Hz heeft liggen wordt die zo weinig aangesproken met alle muziek behalve orgel, dat het voor mij in de praktijk geen punt is. Niettemin, als de restauratie ooit achter de rug zal zijn hoop ik dat Erik nog eens orgel zal komen luisteren... beste Toine. ik kom zeker weer als de restauratie achter de rug is, maar, kom ook eens een keer hier luisteren, ik kan je mooi de voordelen van dynamisch laag in beton wat gecorrigeerd word door een UC laten horen. je wilt het ook daarna!!!! let maar op ik heb zelf ook heel lang met vliezen gespeeld, en geprutst, maar nu wil ik echt niet meer terug, het is heerlijk om dat moeiteloze laag te horen, geen gewapper en geresoneer, gewoon stressloze laagweergave. als ik ooit weer eens overstap op esl's dan worden het Quad 989 met een paar aktieve +15inch woofers eronder. (misschien wel dipool woofers) maar eerst sparen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 je wilt het ook daarna!!!! let maar op ik heb zelf ook heel lang met vliezen gespeeld, en geprutst, maar nu wil ik echt niet meer terug, het is heerlijk om dat moeiteloze laag te horen, geen gewapper en geresoneer, gewoon stressloze laagweergave. Doe mij toch maar een gerestaureerde Apogee. Sorry... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juni 2007 Report Share Posted 19 juni 2007 (...) Doe mij toch maar een gerestaureerde Apogee. Sorry... Beste Thingman, Durf jij oprecht te verklaren dat je de restauratie van je Apogees tot dusverre hebt uitgesteld om een andere reden dan omdat je bang was dat het resultaat je zou tegenvallen? Zelfs als zo'n onbehuisde vliesfladderaar helemaal in orde is... voor zover mogelijk... dan komt er toch nog steeds geen fundamentele bas uit? En dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 (...) Doe mij toch maar een gerestaureerde Apogee. Sorry... Beste Thingman, Durf jij oprecht te verklaren dat je de restauratie van je Apogees tot dusverre hebt uitgesteld om een andere reden dan omdat je bang was dat het resultaat je zou tegenvallen? Wat denk je van de kosten wat zoiets met zich meebrengt? Niet iedereen zit even royaal bij kas, om over de tijd die je er in moet steken maar niet te praten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 (...) Buiten dat, bij normaal (wat is normaal ) luisterniveau en "normale" muziek valt het niet op, de noodzaak is er dan niet om je zoveel werk op je hals te halen (zeker niet als je er geen ervaring in hebt). Beste Ruud, Wat heerlijk toch, wanneer je n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts