Jump to content

ongefilterd bouwen

m44
 Share

Recommended Posts

heren (en een enkele dame)

sinds ik bekend ben geworden met het begrip breedbanders laat het concept mij niet echt los. ook ben ik in staat geweest wat acuhorns te beluisteren en mijn vermoeden was in dit geval juist. Het klinkt echt enorm natuurlijk en met een geweldige ambiance, klankleur en veel ruimte.

Nu zullen er ook ongelooflijke domme ontwerpen bij zijn maar ik heb altijd gedacht dat een conus het meest lijkt op het oor in fysieke zin(1 weg). uiteraard kun je niet verwachten dat zo'n speaker het hoogste hoog laat horen maar ik denk wel genoeg.

het begint bij mij te kriebelen een paar te gaan bouwen maar ik kan slecht info vinden hierover.

is het mogelijk een ongefilterd ontwerp te bouwen? met een bereik van ongeveer 40hz tot 18.000hz.of 50 -17.000

zo niet waar moet ik dan aan denken.

heeft iemand een leuke site voor me.

en waar kan ik tegenaan lopen.

ook mensen die denken dat ik helemaal gek geworden ben en er niet aan moet beginnen reageer aub.

ik wil alles horen en weten.

ik zal het eens bekijken.

bedankt.

voorlopig zal het allemaal orientatie zijn en ik ben heel benieuwd naar de meningen over dit soort systemen

wat ik in ieder geval begrijp is dat theoretisch gezien zo'n systeem geen filternodig heeft. de luidsprekerdraad kan eigenlijk direct op de driver gezet worden. klopt dat?

wel heb ik vernomen dat een filter gebruikt kan worden voor de baffle step. heeft dat dan met het kast ont werp te maken en jun je dat simpel voorkomen met een smalle kast.

Hoi M44

je kan eens bij mij komen luisteren

40 tot 30k ongefilterd

altans geen componenten in het signaal

52xrtl0.jpg

als ik tijd heb doe ik dat zeker.

kun je me wel alvst iets vertellen over de driver die je gebruikt.

bedankt voor het aanbod alvast

http://www.amoenkediek.de/priv_audioseite/...audio_index.htm

misschien vind je hier ook wat inspiratie...

http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm

of hier...

of ook: Visaton Quadro

mvg RastaPhil

KM_30_200.jpg

die Phy speakers hebben ongeloofelijke specs! :blink: waaaw!

steil filteren op 11K dat hoor je niet hoor! Het is vooral in het midden en hoge middengebied dat je de filters hoort... <_<

Dat is ook de reden dat ik zelf (zie "de ideale speaker" topic) op 7k filter (derde orde), sinds ik daar mee speel hoor ik nogal vlug de werking van filters rond 2k, 3k (B&W, Monitor Audio, Cabasse....)

mvg RastaPhil

wel bijzeggen dat de meeste breedbanders niet echt geschikt zijn als recording monitors omdat ze meestal niet

allemaal zeer interessant :)

als het aankomt op een filter zal ik hulp nodig hebben van jullie (dat zal dan ook vergoed worden uiteraard)

maar hetgeen spido zegt in het andere topic (speakers bij de muur of niet) kan een doorslaggevende werking hebben. zijn dit soort speakers geschikt voor goed opgenomen rock.

ik heb meerdere electrostaten echt de mist in horen gaan met het geweld dat een goed weergegeven dubbele bassdrum kan neerzetten. zijn breedbanders uberhaupt geschikt voor rock?

de acuhorns die ik heb gehoord hadden het niet zo zwaar. veel singersongwriter muziek en klassiek.

Ja de recenties die ik heb gelezen spreken toch ook meestal over kamermuziek en kleine jazz bezettingen...

mvg RastaPhil

Dat Visaton bouwproject zou dat evenwel wel moeten kunnen (4 breedbanders per kant, en een grote kast)

Wat is nu de definitie van een breedbander?

Bij mijn weten 1 unit die alle freq weergeeft.

Deze unit is een coaxiaaal unit , een woofer met daarin een tweeter gemonteerd , steil gefilterd op 11khz zie specs, Dus M44 " wel filtering.

gr :( hj :D

Het is een natuurlijk filter

er zitten geen filter componenten in het signaal.

De tweeter kan verschoven worden en word door Bernard Salabert precies in fase gezet .

Waarbij ook nog eens 2 units gematcht aan elkaar uitgezocht worden met een tolerantie van 0,1 ohm dc weerstand

en 2 hertz resonantie frequentie

hmmm bedankt voor de tip maar dat zijn zo ongeveer de lelijkste speakers die ik ooit heb gezien :lol:

Zelf ga ik dat wel anders maken denk ik. liefst pianolakzwart.

voor mijn ontwerp met breedbanders zat ik aan een kast te denken met 2 breedbanders per kant omdat mijn gevoel me zegt dat dit mmeer geschikt zou kunnen zijn voor rock. volgens mij zei rasta ook al zoiets?

ik heb het al vaker gezegd dat rock een van de meest moeilijke muzieksoorten is om weer te geven met een hifi installatie. er word veelal laagdunkend over gesproken (niet door iedereen hear) maar ik ben een echte liefhebber.

een breedbander systeem voor metal duzzz..uitdaging voor iemand die er zijn gedachten over wil laten gaan?

PA werkt wel vaker met slechts een driver alleen behoeft die driver maar 1 instrument weer te geven.

Hoi M44

je kan eens bij mij komen luisteren

40 tot 30k ongefilterd

altans geen componenten in het signaal

52xrtl0.jpg

Beste Tube 300

Ik moet je toch even complimenteren met de looks van je set en met name de prachtig uitziende breedbanders.

Heb je deze zelf gebouwt en zou ik mogen weten wat het je in totaal gekost heeft?

Naar ik begreep zijn de twee breedband luidsprekers al ongeveer

wel heb ik vernomen dat een filter gebruikt kan worden voor de baffle step. heeft dat dan met het kast ont werp te maken en jun je dat simpel voorkomen met een smalle kast.

met een brede/grote baffle heb je minder last van de step.

Ik zou zeggen, begin met iets simpels/goedkoops. Ciare, Tangband, Jordan, kleine Fostex oid. Gewoon om te kijken of het concept je aanspreekt. Als het niet je ding is kun je het resultaat altijd nog als PC speaker gebruiken.

Daarna, als je geen hoog rendements systeem zoek en je hebt er het budget voor kijk eens naar de diverse ontwerpen die er zijn voor de Fostex F200A (45L basreflex of TML of Singular (Bert Doppenberg)).

Wil je meer wordt het al heel rap veel duurder en vaak tweeweg. Manger, PHY, Oris hoorns etc.

p.s. De Vistaon B200 ziet er interessant uit maar is een rotzak. Z'n Xmax van 2mm en hoge Qt zijn erg beperkend. Dat gaat in het laag absoluut fout.

oke ik zal eens wat leeswerk gaan doen.

de set van tube is idd mooi. de tannoy achtige look spreekt me aan. het klopt echter dat het in feite een tweeweg systeem is. wat niet zegt dat ik nooit mijn oren er aan zal willen wagen maar eigenlijk zoek ik echt 1-weg. mits dat geschikt is voor gitaar en drum.

ik zal eerste een sgaan lezen welke typen er allemaal zijn. ik zal het wel in amerika moeten zoeken denk ik zo.

dit ziet er wel degelijk uit. wel een coax maar goede specs

speakertje

wel 625 euro.

eerst een gewone breedbander vinden denk ik zowiezo

Als coaxiaal ook onder "niet gefilterd" mag vallen[...]

uiteindelijk zijn er maar heel weinig mogelijkheden voor een fullrange systeem met slechts een enkele driver. Het wordt al snel een tweeweg systeem, met meestal aanvulling in het laag. Dat kan echter ook anders, n.l. met aanvulling in het hoog (>6KHz). Een mooi voorbeeld hiervan is Hammer Dynamics en nog eens zeer betaalbaar ook.

Lijkt me ook nog eens bij uitstek geschikt voor M's muzikale smaak.

kit.jpg

Als coaxiaal ook onder "niet gefilterd" mag vallen[...]

uiteindelijk zijn er maar heel weinig mogelijkheden voor een fullrange systeem met slechts een enkele driver. Het wordt al snel een tweeweg systeem, met meestal aanvulling in het laag. Dat kan echter ook anders, n.l. met aanvulling in het hoog (>6KHz). Een mooi voorbeeld hiervan is Hammer Dynamics en nog eens zeer betaalbaar ook.

Lijkt me ook nog eens bij uitstek geschikt voor M's muzikale smaak.

kit.jpg

bedankt voor die leuke site. heb hem maar onder de favo's geschikt. ziet er interessant uit en het geheel

komt erg logisch en plausible over. weinig echte info verder maar de link is er.

TOP.. HEEL ERG LEUK :)

ga zodra het lukt lezen. moet nu eerste de kids ophalen van school.