Jump to content

ongefilterd bouwen

m44
 Share

Recommended Posts

Hoi M44

je kan eens bij mij komen luisteren

40 tot 30k ongefilterd

altans geen componenten in het signaal

52xrtl0.jpg

Beste Tube 300

Ik moet je toch even complimenteren met de looks van je set en met name de prachtig uitziende breedbanders.

Heb je deze zelf gebouwt en zou ik mogen weten wat het je in totaal gekost heeft?

Naar ik begreep zijn de twee breedband luidsprekers al ongeveer

ja dat is wel erg mooi en lovend allemaal. hoe kan het toch dat ik dan steeds skeptischer word.

muziekinstrumenten hebben een klankkast nodig (anders hoor je niets.) maar een klankkast die een klankast na gaat doen hmmm. maar maakt wel nieuwsgierig. de prijzen vallen op zich nog mee voor de eerste speaker die alleen maar muziek laat horen.

ja dat is wel erg mooi en lovend allemaal. hoe kan het toch dat ik dan steeds skeptischer word.

muziekinstrumenten hebben een klankkast nodig (anders hoor je niets.) maar een klankkast die een klankast na gaat doen hmmm. maar maakt wel nieuwsgierig. de prijzen vallen op zich nog mee voor de eerste speaker die alleen maar muziek laat horen.

mmm..... inderdaad dat kan natuurlijk niet werken die dunne kasten

(rondom 4mm dik)

kom maar luisteren het klinkt nergens naar :D

(rondom 4mm dik)

beste Tube,

ik zou ze graag eens willen beluisteren,

woon je ver van R'Dam vandaan?

(rondom 4mm dik)

beste Tube,

Ik weet zijn huis te wonen en zijn telefoon te bellen :blink::P:D:lol:

Van bij jouw uit woont Tube300 binnen een staal van 175km. :rolleyes:

(rondom 4mm dik)

beste Tube,

Ik weet zijn huis te wonen en zijn telefoon te bellen :blink::P:D:lol:

Van bij jouw uit woont Tube300 binnen een staal van 175km. :rolleyes:

175!... sodejuu

maar euh waar woon je dan.

tussen denbosch en utrecht in. naast geldermalsen , vlakbij tiel. tja maastricht is zeker niet in de buurt. maar mocht ik serieus worden met een coax ontwerp dan laat ik je dat zeker nog weten.

ik heb zelf de tangband stick gebouwd het grote broertje van de cyburgs stick die in de electuur special 1 stond en ben erg tevreden over de 4 inch tangband breedbandertjes, ik heb ze met en zonder sperkring filter geprobeerd, zonder filter vond ik ze beduidend muzikaler en met meer ruimte ,met filter waren ze wel softer/milder. ik ben zeer onder de indruk van de kleine speakers, uit het transmisielijn kastje komen toch heerlijke bassen, ik ben nu 2 van deze speakertjes in een backloaded horn behuizing aan het bouwen voor bij de pc met een t-ampje er aan, ik ben ook zeer benieuwd naar de fostex speakers en nog meer benieuwd naar die van audio nirvana, het nadeel van de 4 inch speakers is toch wel het volume ze gaan niet zo heel hard al is het rendement toch best hoog., zelf de units maken lijkt me lastig, ik zou eerder gaan expirimenteren met behuizingen zoals deze :

image008.jpg

normal_Fostex_FE208.JPG

Hoi

Mischien een idee om eens een stel Viech's te bouwen. Dat zijn hoorns met Beyma breedbanders. Een hele mooi mix tussen dynamiek (hoorn) en breedbandergeluid. Voor iets meer dan 100,- euro (per paar) heb je een leuk experiment in huis. Heel erg geschikt om rock weer te geven en een goedkope kennismaking met hoorns en breedbanders. Echt audiofiel verantwoord is het niet, wel erg leuk:

Viech

Ik ben het volledig met je eens dat stevige* rock op de meeste speakers / installaties erg vaak mis gaat.

Waarom er zo minderwaardig over rock gedaan wordt begrijp ik ook niet. Wat mij betreft is het prima muziek om apparatuur mee te testen.

Groet Roland

*Rock met serieuze dynamiek klappen: Neurosis, Einsturzende Neubauten, Black keys, Prong, etc, etc. Dus niet stevig in de zin van oh-oh-oh wat klinkt het hard en ruig.

viech ziet er leuk uit maar lijkt me toch veel werk voor een "mager"eindproduct. ik ben sneller geneigd iets te maken wat wel eens erg goed zou kunnen zijn. dat motiveert dan meer.

units zelf maken ben ik geenszins van plan.

hoe zit dat met breedbanders die ongefilterd worden gebruikt. kun je er dan ook 3 of 4 inzetten en leidt dat dan tot een hogere geluidsdruk en meer laag. dus zonder te filteren.

Hoi m44

Meerdere breedbanders is beter van niet.

Dan krijg je uitdovingsverschijnselen en je helpt de ruimtelijkheid van de breedbander om zeep. Een breedbander klinkt nu juist zo mooi omdat het een puntbron is.

Wil je filterloos "speakeren" om het rendement van een fullranger in een hoorn? Of gaat het je om de ruimtelijkheid? Of wil je geen filter omdat een filterloze speaker beter kan klinken?

Groet Roland

het laatste. direct aan geloten zonder filter met een systeem dat zo dicht bij het menselijk oor komt als mogelijk. dit mag echter niet ten koste gaan van dynamiek en rendement.

zit zelf te denken aan een breedbander in een transmissie kast en evt in een hoornvorm geplaatst.

qua uiterlijk zoals tannoy dat doet bij de grote jongens

In een nottedop:

Om hoge tonen weer te kunnen geven moet een konus een kleine diameter hebben en licht zijn, om lage tonen weer te geven moet een konus juist weer een grote diameter hebben en zwaar zijn.

Met 1 enkele konus moet je dus altijd kiezen. Of een wat mooier hoog of een wat mooier laag.

Echt compromisloos en geheel vlakmetende hifi zal het met 1 driver dus nooit worden...

Groet Roland

In een nottedop:

Om hoge tonen weer te kunnen geven moet een konus een kleine diameter hebben en licht zijn, om lage tonen weer te geven moet een konus juist weer een grote diameter hebben en zwaar zijn.

Met 1 enkele konus moet je dus altijd kiezen. Of een wat mooier hoog of een wat mooier laag.

Echt compromisloos en geheel vlakmetende hifi zal het met 1 driver dus nooit worden...

Groet Roland

daar ben ik me van bewust. het compromis zal wat mij betereft liggen in het hoog wat iets lager mag uitvallen. ik vind 15.000 hz het minimum. daarboven gebeurd ook niog veel wat invloed heeft op wat daaronder zit maar ik vind voor rock moet je in ieder geval 50hz kunnen pakken liefst 40hz. daaronder gebeurd weinig meer . (behalve een hoop bijgeluid.)

het zal dus een grote doorsnede conus worden. ik vraag me alleen wel eens af of breedband niet alleen werkt bij lage geluidsnivo's. ik kan me goed voorstellen dat bij meer DB de boel wat dicht (vast) gaat lopen.

In een nottedop:

Groet Roland

Lage tonen en zwaar?..groot mag wel maar zwaar is toch echt langzaam.

Het voordeel van de breedbander zit hem nou juist in het niet zwaar zijn van de lage tonen,,en dus razend snel in het laag ;-)..en het ultra hoog is op te lossen met een tweetertje en een 0.5uFje (aan de zij/boven/achterkant).

Een actiefSubje aan de achterkant voor onder de 100Hz.

En de breedbanders het hele spectrum laten weergeven zonder filtering :P

Zo had ik het ongeveer gedaan :lol:

Ik heb ze nog,,luisteren mag altijd .. heb je een indruk :D

anT ;-)

ik heb zelf de tangband stick gebouwd het grote broertje van de cyburgs stick die in de electuur special 1 stond en ben erg tevreden over de 4 inch tangband breedbandertjes, ik heb ze met en zonder sperkring filter geprobeerd, zonder filter vond ik ze beduidend muzikaler en met meer ruimte ,met filter waren ze wel softer/milder. ik ben zeer onder de indruk van de kleine speakers, uit het transmisielijn kastje komen toch heerlijke bassen, ik ben nu 2 van deze speakertjes in een backloaded horn behuizing aan het bouwen voor bij de pc met een t-ampje er aan, ik ben ook zeer benieuwd naar de fostex speakers en nog meer benieuwd naar die van audio nirvana, het nadeel van de 4 inch speakers is toch wel het volume ze gaan niet zo heel hard al is het rendement toch best hoog., zelf de units maken lijkt me lastig, ik zou eerder gaan expirimenteren met behuizingen zoals deze :

image008.jpg

normal_Fostex_FE208.JPG

Ik zou in die onderste bouwkeet eens wat met de akoestiek gaan doen... Zo wordt het nooit wat.

:)

image008.jpg

normal_Fostex_FE208.JPG

Ik zou in die onderste bouwkeet eens wat met de akoestiek gaan doen... Zo wordt het nooit wat.

:)

Mmmwa .. nee!! ik persoonlijk niet hoor.

Is uiterst perfect!

Heb je dat hoge plavond gekeken???..ik keek ook eerst naar de vloer, maar dat is geluids/gezichts bedrog ;-)

Dat HOGE plavond maakt alles goed daar onder :lol:

P.s. En dan ben je niet eens beneden geweest,,langs die trap daar..nog meer :lol::lol:

sorry dat ik niet regeerde maar het was zeker wel wat. begin toch steeds meer te neigen om voor een coax systeem te gaan en op het moment dat jij de post deed was ik nog into breedbanders.

zeker wel oke omdat er een filter bijgeleverd word. voor bijna 300 euro heb je dan 2 drivers en hout is voor mij niet zo'n probleem.

Terug naar af:

Lage tonen en zwaar?..groot mag wel maar zwaar is toch echt langzaam.

Het voordeel van de breedbander zit hem nou juist in het niet zwaar zijn van de lage tonen,,en dus razend snel in het laag ;-)..en het ultra hoog is op te lossen met een tweetertje en een 0.5uFje (aan de zij/boven/achterkant).

Dat gaat maar ten dele op, ook voor hoornlaag heb je uiteindelijk te maken met de resonantie frequentie van de luidspreker. Zonder massa geen lage res. frequentie. Zonder lage fs geen hoorn die laag komt.

Fast Bass Myth

Voor een 17 cm breedbander. met een fs van 120 Hz en een rendement van 98 dB is volgens mij geen hoorn te bouwen die tot 40 hz -3dB komt.

Ik probeer niet de wijsneus uit te hangen, maar te wijzen op de compromissen die gesloten moeten worden in een fullrange "filterloos" systeem. Een puur 1 driver systeem zonder hulp tweeter of sub aan de onderkant wat alles goed weergeeft is onmogelijk. Er moet ergens water bij de wijn.

Mijn bijdrage is meer bedoeld om te discusieren over de vraag waar de extensie van een single driver systeem het minst schadelijk is. In het laag of in het hoog. Zonder begrip voor de beperkingen van de verschillende systemen is M44 niet geholpen.

Een coax heeft last van allerlei nasties in de afstraling, omdat de tweeter midden in de konus zit, de baffle voor de tweeter beweegt continue en is niet mooi vlak. Zo is d'r altijd wel wat :)

Ik ben zelf een voorstander van hoornsattelieten met 1 driver voor het gebied 60-20.000 Hz. Aangevuld met een sub onder de 60 Hz.

Groet Roland

ja dat idee speelt bij mij ook.

een sub voor het laagste laag en dan de rest met een breedbander. dat konmt ook overeen met het feit dat ik de minste compromissen wil maken in het laag. maar 40 hz ben ik dik tevreden mee.

is ook voor het uiterlijk fraai vind ik persoonlijk. het geluid van hoorns ben ik wel een voorstander van.

sorry dat ik niet regeerde maar het was zeker wel wat. begin toch steeds meer te neigen om voor een coax systeem te gaan en op het moment dat jij de post deed was ik nog into breedbanders.

zeker wel oke omdat er een filter bijgeleverd word. voor bijna 300 euro heb je dan 2 drivers en hout is voor mij niet zo'n probleem.

Maakte natuurlijk een grapje. Maar ben zelf best wel benieuwd hoe die 15" open baffles klinken. Met de huidige dollar koers moeten ze redelijk betaalbaar zijn (afhankelijk van het transport). Heb helaas weinig ruimte voor nog een stel speakers van 1 M2... :)

Echte single units kun jer ook hier vinden (leuk voor het kleinere muziek werk)

http://www.planet10-hifi.com/

Die CSS drivers kun je ook denk ik kopen bij http://www.basaudio.net/index.html

En natuurlijk http://www.diyaudio.com/forums/forumdispla...&forumid=51

Die PHY KM30 units zijn echt heel erg goed!

Vergeet niet dat het een 30cm woofer is die toevallig tot 12khZ gaat.

Hij heeft een dodelijk rendement: 97dB per kanaal is 100dB in stereo bij 1 wat versterkervermogen!!

Als je een speaker zoekt die rockt dan is het deze wel. Maar allen niet met de open kasten van Hans, dan loopt het laag wellicht iets te snel af en als je hem hard zet krijg je toch wel kastgeluiden te horen.

Een 30cm unit heeft gelijk oppervlak aan ongeveer twee 21cm woofers.

De tweeter is met een condensator gefilterd, de woofer/breedbander is ongefilterd. De klank is zeer direct, open, snel, dynamisch en natuurlijk.

Naar mijn mening een van de beste breedbanders op de planeet.............