Marius van Zanten Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Gisteren zag ik op het internet dat Scorpions een nieuwe cd heeft uitgebracht. Nu zag ik ook dat ze die op lp uit brengen. Graag wil ik deze muziek op lp kopen via het net.( de prijs is het zelfde als cd) Nu is mijn vraag: is de kwaliteit van de nieuwe uitgebrachte lp's van een goede kwaliteit? Waaraan kan ik zien of dit inderdaad zo is? groetjes Marius Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Zo te lezen heb je meer materiaal van de Scorpions. Klinken die naar wens? Dan staat vast wel ergens vermeld wie verantwoordelijk is voor de mastering/producer. Nou heb ik hier een wat ouder album van het Harvest/EMI label. Als producer wordt Dieter Dierks genoemd. Ik weet niet in hoeverre die mensen nog aktief zijn maar als die namen ook op het nieuwe album staan, heb je iets om te vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Nu is mijn vraag: is de kwaliteit van de nieuwe uitgebrachte lp's van een goede kwaliteit?Niet altijd. Waaraan kan ik zien of dit inderdaad zo is? Eigenlijk nergens aan (ervan uitgaand dat het geen golfplaat is). Je merkt het pas bij afspelen. Mijn visie in deze tijd van dubbele nieuwe uitgaves is dan ook: koop de cd, en als je erg fan bent eventueel de lp ook. Als dan de plaat goed klinkt is dat een erg leuke meevaller, maar ga er niet bij voorbaat vanuit. Artiesten en platenmaatschappijen met het hart op de goede plek voor wat betreft hun uitgebrachte muziek brengen een lp uit met gratis cd (of andersom). Soms zijn cd-opnames ook niet je van het, maar in vergelijking met de kwaliteit van hedendaagse vinylpersingen winnen ze het altijd wel m.b.t. ongewenste bijgeluiden. 't Is jammer, misschien, maar het is niet anders (helaas?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roeland22m Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 De vinylversie klinkt in de meeste gevallen echter wel beter... Al is het maar omdat de CD dikwijls bagger klnkt omwille van de extreme compressie die ze er maar al te dikwijls op toepassen en het bij een vinylplaat niet mogelijk is om constant te snijden op vol volume. Vraag blijft natuurlijk wel de kwaliteit van het vinyl en dat kan je niet zomaar op voorhand weten (tenzij je ervaringen tegenkomt op het net). Het ene label gebruikt al beter vinyl als het andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 De vinylversie klinkt in de meeste gevallen echter wel beter... Al is het maar omdat de CD dikwijls bagger klnkt omwille van de extreme compressie die ze er maar al te dikwijls op toepassen en het bij een vinylplaat niet mogelijk is om constant te snijden op vol volume. De eventuele compressie (gebeurt bij lp altijd) vindt plaats voordat er gesneden (of geperst, bij cd) wordt. Het snijden (of persen, bij cd) verandert niets meer. De data (de bewerkte opname) op de mastertape (of harddisk) die gebruikt wordt om het signaal naar de snijbeitel te sturen is al gecomprimeerd. Daarom heb je een correctie nodig in je (phono)versterker om het weer beluisterbaar te krijgen (alle frequenties terugbrengen in de verhouding die er was voordat er gesneden moest gaan worden). Er zijn helaas ook heel slechte cd's te koop sinds enkele jaren. Maar dan hebben we het gelukkig meestal alleen maar over top-40 "muziek". Bij iets minder doodgedraaide muziek is door de twijfelachtige kwaliteit van vinylpersingen de cd altijd te prefereren als je voor luisterkwaliteit gaat en je installatie voor lp- en cd-weergave in verhouding gelijkwaardig is samengesteld. Of iemand dat emotioneel zo ervaart is persoonlijk. Maar meestal kiest men voor het een of het ander, en is er van echt vergelijk geen sprake. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius van Zanten Posted 18 juni 2007 Author Report Share Posted 18 juni 2007 Ik heb inderdaad wel 10 lp's van de Scorpions ik zal eens gaan luisten en kijken, maar ik kan van de nieuwe lp geen gegevens op de diverse site's ontdekken. weet iemand deze voor mij? ik weet ook geen cd zaken in mijn buurt ( omgeving Utrecht)waar je naar de lp kan gaan kijken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 juni 2007 Report Share Posted 18 juni 2007 Scorpions... Zoek de verschillen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalys Posted 19 juni 2007 Report Share Posted 19 juni 2007 Ik heb alles van de Scorpions op vinyl (tot en met het album 'Love at first sting", dat bovendien ook nog een DMM (Direct Metal Master) persing is, en die klinkt echt geweldig) De andere LP's van de Scorps klinken ook goed, vooral "Lovedrive". "Feel the heat" en "Crazy World" heb ik op CD. Ik koop nog steeds nieuw vinyl, en het is net als vroeger. Er zijn goede persingen bij en er zijn mindere. Even wat voorbeeldjes van moderne perssingen."Decipher" van After Forever (gelimiteerde oplage van 500 stuks, 180 grams dubbel album) klinkt gewoon goed. "Bat out of Hell 3" van Meat Loaf (rood vinyl) klinkt acceptabel, "Taking the long way back" van Moss klinkt geweldig (daar zit ook de CD bij), "A matter of life and death" van Iron Maiden, dubbel picturealbum, klinkt ook acceptabel. "Introducing..." van Joss Stone (dubbel vinyl) klinkt geweldig, net zoals de heruitgave op rood 180 grams vinyl van Black Sabbath's "Master of the Universe". Ik heb nu in bestelling staan de laatste van Sonata Arctica "Unia", ook op dubbel vinyl. Waarom koop ik naast CD's nog steeds vinyl.....??? Ik vind de cover-art veel mooier uitkomen en je hebt echt iets in je handen. En het geluid van vinyl klinkt rustiger, minder "gepompt" (hoewel dat niet bij elke CD zo is). Ik was (met Knosti) mijn platen gelijk al voor het eerste gebruik, dan zijn ze gelijk anti-statisch en zijn alle eventuele residuen van het persen verdwenen. En de hoezen bescherm ik met die plastic buitenhoezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius van Zanten Posted 19 juni 2007 Author Report Share Posted 19 juni 2007 ook een metal liefhebber dus Nu dit gelezen te hebben kan ik gerust de lp bij "Large" bestellen, of bestel jij je lp bij een andere site? weet je of Asia hun cd AURA ook op lp uitgebracht hebben? gr... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 juni 2007 Report Share Posted 19 juni 2007 Crazy world, heb ik voor de liefhebbers nog in de aanbieding (op vinyl, dacht ik). Tis niet mijn muziek zeg maar... LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalys Posted 19 juni 2007 Report Share Posted 19 juni 2007 ook een metal liefhebber dus Nu dit gelezen te hebben kan ik gerust de lp bij "Large" bestellen, of bestel jij je lp bij een andere site? weet je of Asia hun cd AURA ook op lp uitgebracht hebben? gr... Dat weet ik eigenlijk niet. Volgens mij is dat een album zonder John Wetton. Asia is een klasseband. Ik heb de eerste drie Asia albums op vinyl, en ik heb later de CD's gekocht, maar die klonken slechter dan de LP's (vooral Asia). Vorig jaar heb ik een verzamel dubbel CD van Asia gekocht, nl. Anthologia, The Geffen Years (uit 2002), waar al het John Wetton materiaal opstaat, dus de eerste drie albums, plus de nieuwe nummers van "Now & Then", plus alle B-kanten van de singles. En dat alles in een re-master, die eindelijk het geluid van Asia recht doet. klinkt als een klok !! Dit album is heruitgebracht met een andere (en lelijkere) hoes onder de titel "Gold". En ik heb ook nog de "Asia live in Mockba (Moscow)" CD, ook met John Wetton. Daar staat ook 1 studio nummer op, "Kari-Anne", dat volgens mij nergens anders te vinden is. Het meeste vinyl bestel ik bij nlstore.nl (geen verzendkosten), maar ook bij highfidelitydiscs.nl (verzendkosten 3,95 geloof ik) maar ik loop ook nog wel eens een platenzaak binnen, waar ze ook nog nieuw vinyl verkopen, en uiteraard ook in 2de hands vinylzaken voor het oudere werk. In Rotterdam zitten een paar goede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts