Jump to content

B&W M801S3 plus KRELL?

HEAR7
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben op zoek naar een eindversterker voor de volgende set;

- Harman Kardon AVR 5500 (als voorversterker gebruiken)

- Bij horende DVD Speler van H/K, DVD 25?

- B&W M801S3

Gebruik: Muziek, film, heel divers van klassiek tot Metallica, pop tot ....noem het maar...

Ik denk zelf aan een KRELL KSA 50 of 80, Electrocompaniet of een van Medevoort, Sphinx P12?

Ik begrijp dat mijn oren de keuze moeten maken maar is het bv. verstandig om voor een KSA80 te gaan ivm met de hitte/warmte en de daarbij horende slijtage van de componenten?

Ik vraag dus om ervaringen met bovenstaande versterkers,

Alvast bedankt voor enige reactie!

Heb alleen zeer goede ervaringen met eindversterkers van Krell.

Klankmatig zijn het hele goede eindtrappen, althans naar mijn mening.

Andere vinden het misschien niks, maar dat is iets wat iedereen misschien voor zichzelf moet bepalen.

De KSA-50 en KSA-80 zijn inderdaad oudere modellen die behoorlijk heet kunnen worden.

De KSA-150 die ik in het verleden had werd ook zeer warm, maar aan de andere kant zijn de versterkers zo gebouwd en moeten hier gewoon tegen kunnen.

Omdat deze eindversterkers volledig in Klasse A opereren worden ze erg warm wanneer ze alleen maar ' aan ' staan, zodra je muziek draait worden ze iets koeler, omdat de energie dan weg kan naar de luidsprekers.

Je zou ook voor een KSA-50s of KSA-100s kunnen kiezen, ook ' klasse a ' eindversterkers, alleen worden deze recentere modellen minder warm en zijn wat vriendelijker met het stroomverbruik.

Dat komt door het ' Sustained Plateau Bias '

Hieronder een stukje over ' Sustained Plateau Bias ' in een interview met Dan D'Agostino in Stereophile.

Lander: Tell us about Sustained Plateau Biasing, which was a 1990s Krell innovation.

D'Agostino: It came from a desire to make larger class-A amplifiers. With [conventional] sliding bias, you're turning the transistor on really hard, then turning it off in conjunction with the incoming musical signal, which creates very unusual and nonlinear distortions in the output stage. What's wrong with it is that it's changing with the music. What's right is that, at idle, it's not drawing a lot of current. I thought about a lot of things, and one was the sustain pedal on a piano. When you push it down, the note hangs on. I asked myself why I couldn't ramp up the bias to the level of class-A that I needed and just hold it there for a period of time. And if another signal comes in that's higher, go up another level and hold it there. And if the level goes back down, after a period of time, which is usually 60 to 90 seconds, go back down as needed. So you get the amount of class-A you need, never more or less. And you're not changing the output stage with the musical signal. Sustained Plateau Bias allowed me to get huge amounts of class-A power for short periods of time.

Sucses met je keuze, maar vertrouw alleen je eigen oren !!!

Marc !

Heb alleen zeer goede ervaringen met eindversterkers van Krell.

Klankmatig zijn het hele goede eindtrappen, althans naar mijn mening.

Andere vinden het misschien niks, maar dat is iets wat iedereen misschien voor zichzelf moet bepalen.

De KSA-50 en KSA-80 zijn inderdaad oudere modellen die behoorlijk heet kunnen worden.

De KSA-150 die ik in het verleden had werd ook zeer warm, maar aan de andere kant zijn de versterkers zo gebouwd en moeten hier gewoon tegen kunnen.

Omdat deze eindversterkers volledig in Klasse A opereren worden ze erg warm wanneer ze alleen maar ' aan ' staan, zodra je muziek draait worden ze iets koeler, omdat de energie dan weg kan naar de luidsprekers.

Je zou ook voor een KSA-50s of KSA-100s kunnen kiezen, ook ' klasse a ' eindversterkers, alleen worden deze recentere modellen minder warm en zijn wat vriendelijker met het stroomverbruik.

Dat komt door het ' Sustained Plateau Bias '

Hier kan ik wat mee! Danke!

Verder nog iemand met ervaring met soort gelijke versterking?

Het gaat dus om de B&W MATRIX 801 S3 (ipv Nautilus) ism een Krell of vergelijkbaar..

Houd je dan van een vervormend hoog...???

Ik vind Krell n.l. niet bepaald een versterker met een "schoon" hoog.

De Krells die ik hoorde tenminste. De Aragons b.v. bij Andr

Houd je dan van een vervormend hoog...???

Ik vind Krell n.l. niet bepaald een versterker met een "schoon" hoog.

De Krells die ik hoorde tenminste. De Aragons b.v. bij Andr

Het gaat dus om de B&W MATRIX 801 S3 (ipv Nautilus) ism een Krell of vergelijkbaar..

Ja, maar die ervaring is geheel tegengesteld aan die welke je net kreeg: geen Krell nemen, althans, geen oude...

Er is genoeg fraais en tweedehands dat niet bijna antiek is en het punt met die oude Krells is dat ze klankmatig toch wel achteruit gegaan zijn in de loop der jaren, met name in het hoog.

Restauratie is dan wel mogelijk, maar ook nogal kostbaar.

Hoi Hear7

Zelf heb ik ook de Matrix 801s3 en heb er wel wat versterkers op gehoord. DE NAD S200 eind deed het er goed op. Vincent SP 993 stereo amp en de 991 mono's weten er ook raad mee. En natuurlijk mijn vorige liefde, de Luxman M-03.

Nu draai ik met een Audio Analogue Maestro Integrated. Ik ben dik tevreden, ontdek/hoor dingen die mij voorheen niet waren opgevallen.

Ik denk maar dat weet ik dus niet, dat krell wel goed gaat. Bij de 801 gaat het ook wel om een stabiele voeding volgens mij. En voor zover ik weet hebben die dat wel. Rotel en B&W gaat ook goed, ik weet niet hoe die dikke bak van ze heet maar men zegt dat ie er in positieve zin wel raad mee weet.

Groet,

Andre

Ja, maar die ervaring is geheel tegengesteld aan die welke je net kreeg: geen Krell nemen, althans, geen oude...

Er is genoeg fraais en tweedehands dat niet bijna antiek is en het punt met die oude Krells is dat ze klankmatig toch wel achteruit gegaan zijn in de loop der jaren, met name in het hoog.

Restauratie is dan wel mogelijk, maar ook nogal kostbaar.

Dat gezegd hebbende... er is een gouden Krell die echt geweldig klinkt, zonder alle vooroordelen ervoor uit de kast te hoeven trekken; een KSA 250. De andere KSA's zijn leuk, maar de 250 is toch ruim de mooiste/beste. Een 300S is ook goed, iets nieuwer, maar een stuk duurder en daarom veel minder value for money dan een 250.

Je zou ook naar Bryston kunnen kijken, Sebastiaan de Vries speelde er lange tijd mee op zijn 800 Matrixen, maar wat ik zelf een goede combi vind is Plinius met B&W, maargoed, ook niet goedkoop.

Ik luister thuis met een Krell KAV-250a naar mijn M801sIII's.

Dit naar alle tevredenheid. In het laag heeft de amp volledige controle en het mid en hoog is ook uitstekend te noemen (imho).

De KAV-250a is geen klasse A versterker, dus hij genereert ook niet al te veel warmte.

Dus misschien is deze versterker een luistertip om zelf eens te beoordelen.

Hallo,

Ik heb de keuze uit een KRELL KSA100s en een BRYSTON 4B ST,

uiteraard begrijp ik dat mijn oren de keuze moeten maken, maar welke van de twee is de betere / heeft de betere/beste "papieren"?

Gelet op historie, bouw van product, ervaringen van jullie etc,

Gaarne jullie hulp!

Iedere versterker is het resultaat van ontwerpidee/filosofie en streeft naar een wijze van presentatie. Om die reden is geen versterker absoluut (in alle omstandigheden) perfect, maar is ieder exemplaar een compromis. Het is een kwestie van matching met andere appartuur, ruimte en (muziek)smaak wat de voorkeur zal hebben. 't Is zeker geen wedstrijd.

Iedere versterker is het resultaat van ontwerpidee/filosofie en streeft naar een wijze van presentatie. Om die reden is geen versterker absoluut (in alle omstandigheden) perfect, maar is ieder exemplaar een compromis. Het is een kwestie van matching met andere appartuur, ruimte en (muziek)smaak wat de voorkeur zal hebben. 't Is zeker geen wedstrijd.

Dit lijkt mij een heel goed antwoord. ;)

Hallo,

uiteraard begrijp ik dat mijn oren de keuze moeten maken, maar welke van de twee is de betere / heeft de betere/beste "papieren"?

Gaarne jullie hulp!

Absoluut de Krell in mijn ogen. De ST modellen van Bryston vind ikzelf niet zo geweldig, de SST zijn behoorlijk veel beter (14B ST hiervan uitgezonderd, maar dat is feitelijk de eerste SST van Bryston). De combinatie met jouw Matrix maakt het verschil wellicht iets kleiner gezien de van anture goede match tussen Bryston en B&W, maar denk uiteindelijk niet dat de 4B ST de Krell zal overtreffen. Voordeel van de Bryston is wel de garantie die er nog op zit als het goed is.

Hallo,

Gaarne jullie hulp!

Op mijn oren de 4B ST. Op papieren de 4B ST (20 jaar garantie is niet te kloppen).

Ga ervan uit dat een Krell een Ferrari is die op Zolder (of Spa of Zandvoort) flink wordt gebruikt. Helemaal super, maar alleen als-ie hagelnieuw is. Daarna loopt het rap terug tot ruwweg 90 % procent van de capaciteit. Ook nog een heel behoorlijk niveau, vergis je niet, maar zeker niet meer op de toppen van zijn kunnen.

Hallo,

Gaarne jullie hulp!

Op mijn oren de 4B ST. Op papieren de 4B ST (20 jaar garantie is niet te kloppen).

Ga ervan uit dat een Krell een Ferrari is die op Zolder (of Spa of Zandvoort) flink wordt gebruikt. Helemaal super, maar alleen als-ie hagelnieuw is. Daarna loopt het rap terug tot ruwweg 90 % procent van de capaciteit. Ook nog een heel behoorlijk niveau, vergis je niet, maar zeker niet meer op de toppen van zijn kunnen.

Dat geldt dan toch ook voor de net zo oude 4B ST of welke Bryston dan ook? De gebruikte onderdelen zijn namelijk in alle opzichten vergelijkbaar, de Krell heeft alleen een zwaardere voeding dan de Bryston. Ik denk overigens dat de kwaliteit van de versterkers goed genoeg is om je geen enkele zorgen te hoeven maken nu, na zo'n jaartje of 10.

• 2 weeks later...
Dat geldt dan toch ook voor de net zo oude 4B ST of welke Bryston dan ook? De gebruikte onderdelen zijn namelijk in alle opzichten vergelijkbaar, de Krell heeft alleen een zwaardere voeding dan de Bryston. Ik denk overigens dat de kwaliteit van de versterkers goed genoeg is om je geen enkele zorgen te hoeven maken nu, na zo'n jaartje of 10.

beetje laat, maar toch: de Krell wordt wat heter gestookt dan de Bryston. Een daar komt bovendien die 20 jaar om de hoek: ze vervangen daar (bij Mafico) simpelweg alle gevoelige onderdelen, de enige kosten die je zelf maakt zijn voor transport......

Hallo,

Gaarne jullie hulp!

Ben wel benieuwd wat het is geworden..