Jump to content

Voorversterkerontwerp kiezen

mischa
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik sta misschien binnenkort voor de keuze welke voorversterker ik zal gaan bouwen. In grote lijnen bestaan er voor mij 2 ontwerpen:

1: met behulp van OpAmps

2: met behulp van transistoren (of andere halfgeleiders)

De kant-en-klaar voorversterker-IC ala TDA1524 huppeldepup zie ik niet als een audiofiele oplossing.

Welke van deze 2 opties geniet de voorkeur en vooral waarom?

Bestaat er ook nog zoiets als een voorversterker in klasse A in geval van optie 2 ?

Bestaande ontwerpen met goeie ervaringen zijn natuurlijk welkom.

Groeten,

Mischa

In principe KAN een voor- of regelversterker alleen maar in klasse-A werken! Die Twistedpear is wel aardig maar je hebt er wel drie maal zoveel elektronica in de signaalweg zitten.

Er zijn 3 opties:

1. een buizenschakeling, het eenvoudigst!

2. een "discrete" transistorschakeling, zeer complex en daarom ook duur.

3. een "op amp" schakeling, niet simpel maar redelijk te doen

In alle drie de gevallen wordt uitgegaan van "High End" aspiraties. Dat houdt o.m. in:

a. de netvoeding moet adequaat gefilterd worden om geen last te hebben van netstoringen.

b. elke trap in de schakeling wordt individueel gevoed liefst in combinatie met shunts

c. een stappenschakelaar voor volume, dit overtreft alle andere mogelijkheden

d. de behuizing dient een goede afscherming te bieden

Voor de buizenoptie kun je eens kijken bij Hawk Audio

Als je ge

John,

Ik denk niet dat Mischa een compromisloze voorversterker wil gaan bouwen, alleen al uit kostenoverwegingen. Ik denk dat ik voor hem wel een adequate oplossing heb liggen. Ik heb een PCB, op basis van een MAT02/MAT03 ingangstrap. De lijntrap en voeding zijn qua PCB en ontwerp zover klaar. Hoe high end hij 'm wil hebben ligt dan aan 'm zelf ivm componentenkeuze (kostenmpunt), bedieningsgemak, aantal ingangen etc..

Ik mail Mischa vanavond wel van thuis uit ;)

Tja, tis wat. Elektronica in de signaalweg: eurootje of 12 (en dan doen we gek!) aan OpAmps en dan 400 euro voor ingangskeuzeschakelaar en stappenverzwakker... :wacko:

Groet,

Jacco

Hallo,

De kant-en-klaar voorversterker-IC ala TDA1524 huppeldepup zie ik niet als een audiofiele oplossing.

Welke van deze 2 opties geniet de voorkeur en vooral waarom?

Mischa

Tja, tis wat. Elektronica in de signaalweg: eurootje of 12 (en dan doen we gek!) aan OpAmps en dan 400 euro voor ingangskeuzeschakelaar en stappenverzwakker...

Jacco

Mischa, ik zag dat je de term "audiofiel" gebruikte, maar misschien bedoelde je iets anders?

En ja Jacco die op amps liggen me zwaar op de maag. Maar met wat goede schakelingen er omheen kan het nog wel aardig klinken.

Alleen een stappenverzwakker kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel een bron (CD-speler?) hebben met een echt laagohmige uitgang (discreet totempaaltje...) en een aansluitende eindversterker met zeer hoogohmige ingang. Voor zover mij bekend lukt dat zelden en wint daarom doorgaans de "actieve" regelversterker.

2. een "discrete" transistorschakeling, zeer complex en daarom ook duur.

Licht toe aub, volgens mij valt dat namelijk best mee. :huh:

3. een "op amp" schakeling, niet simpel maar redelijk te doen

niet simpel? Als ik zo de ontwerpen bekijk, valt ook dat best mee toch?

In alle drie de gevallen wordt uitgegaan van "High End" aspiraties. Dat houdt o.m. in:

a. de netvoeding moet adequaat gefilterd worden om geen last te hebben van netstoringen.

b. elke trap in de schakeling wordt individueel gevoed liefst in combinatie met shunts

c. een stappenschakelaar voor volume, dit overtreft alle andere mogelijkheden

d. de behuizing dient een goede afscherming te bieden

Je kunt dit natuurlijk net zo gek maken als je wil.

O ja, misschien trek ik de term audiofiel uit zijn verband, maar hiermee bedoel ik dus dat ik geen rose/witte ruisgenerator of bruine brombeer heb gebouwd als ik klaar ben.

Ik wil gewoon een goed klinkende voorversterker bouwen, punt. Ik heb wel de electronische achtergrondkennis, maar heb nog nooit een preamp ontworpen en ben te 'arm' om 10x mijn ontwerpfouten eruit te moeten halen.

Groeten,

Mischa

Hoi Mischa

Zonder al te veel uit te weiden even een ideetje met op amps:

1. voeding met ringkern, dubbele brug met ontstoor capaciteiten (polycarbonaat!), elco's met lage impedantie op 100 kHz (liefst ook long life en 120 graden).

2. zoals altijd, voeding goed filteren en stabiliseren. Dat laatste liever met LM317/337. Stabiliseren op + en -24 Volt, daarna shunts om de spanning op + en -18 Volt te brengen. Shunts ontkoppelen met Os-Con.

3. goede audio op amps gebruiken en uitgangen belasten met stroomspiegels.

4. evt. extra versterkers voor kopieer doeleinden (op tape of cd-rom).

5. ingang met relais, dat spaart ook een dure ingangsschakelaar uit.

6. liefst een stappenschakelaar. Die is in elk geval ook bij lage volumes redelijk gelijklopend in beide kanalen en bovendien gaan ze langer mee dan enige potmeter.

7. goede cinch busjes, verguld en geschikt om er WBT's op los te laten.

Dat was het wel zo'n beetje. Ik stuur wat plaatjes naar je mailadres.

groeten

John

@John,

- 1: Ik zie dat je je voornamelijk concentreerd op de voeding. Ik snap dat die van wezenlijk belang is. Wat ik me afvraag is wat de reden is om mbv een stabilisator eerst een hogere spanning in te stellen en die vervolgens met een 2e regeling lager in te stellen.

- 3: Hier zou een OPA2134 op zijn plaats zijn? In welk van je ontwerpen worden stroomspiegels toegepast?

- 4: Hiermee bedoel je extra buffertrapjes?

- 5: dat was al de planning

- 6: Bij de dump kopen en zelf de weerstanden erin zetten.

- 7: What the #&$% zijn WTB's ???

Groeten,

Mischa

Ook nog even off topic , ik heb ook eens wat WBT aansluitterminals gekocht 60 a 80 euro per 4 stuks (precieze prijs is me even ontschoten), ik heb de goud laag erafgekrabt en het was pisbakken ijzer of zoiets zeker geen koper of koperleg. of messing .

Daarom gebruik ik voor mijn speakers MUNDORF , een vrijwel puur koperlegering.

gr :( hj :D

@John,

- 1: Ik zie dat je je voornamelijk concentreerd op de voeding. Ik snap dat die van wezenlijk belang is. Wat ik me afvraag is wat de reden is om mbv een stabilisator eerst een hogere spanning in te stellen en die vervolgens met een 2e regeling lager in te stellen.

- 3: Hier zou een OPA2134 op zijn plaats zijn? In welk van je ontwerpen worden stroomspiegels toegepast?

- 4: Hiermee bedoel je extra buffertrapjes?

- 5: dat was al de planning

- 6: Bij de dump kopen en zelf de weerstanden erin zetten.

- 7: What the #&$% zijn WTB's ???

Groeten,

Mischa

Mischa

Zoals eerder gezegd zal een discrete schakeling waarschijnlijk wat simpeler zijn. Een op amp is een eigenaardig ding. Hoewel er veel met cijfers gegoocheld wordt heb je in principe te maken met een schakeling met veel halfgeleiders die heel erg veel versterkt en alleen tegengekoppeld toegepast kan worden. Zoals Jacco elders al heeft aangetoond is de onderdrukking van ongewenste signalen in de voeding, en meer in het bijzonder signalen met hogere frequenties, niet bijster indrukwekkend. Je zult dus moeten zorgen dat:

a. er geen storing vanuit het lichtnet binnenkomt

b. er geen signaal van uit het andere kanaal kan interfereren (vervormingsoverspraak)

Vooral het eerste is van groot belang. Je zou natuurlijk kunnen overwegen een "goed" netfilter er voor te zetten maar dat kost een veelvoud van de versterker. Die LM... dingen doen het in elk geval al een stuk beter dan de uA78.. resp. 79... Die laatsten laten stoorsignalen van hogere frequenties vrolijk door!

Anyhow die LM dingen brengen het stoorniveau terug tot "redelijke" proporties, ze onderdrukken in het audiogebied rondweg zo'n 30 dB. Dan volgt daarna dus de shunt. Het aardige van een shuntschakeling is dat er een serieweerstand zit tussen de voeding en de shunt. Dat geeft dus een extra "isolatie" voor rommel uit het lichtnet.

Een OPA2134 is wel aardig, veel mooier is een AD797 omdat die in principe met stroomversterkers werkt (stroomspiegels).

In al onze ontwerpen worden (sinds 1982) stroomspiegels toegepast. Het aardige van een stroomspiegel is dat er weinig temperatuurverloop optreedt.

Bij op amps zit er aan de uitgang een soort klasse-B/C schakeling (totempaal). Die introduceert extra cross-over vervorming al zie je dat in de meting niet vanwege de hoge tegenkoppelfactor. Met een stroomspiegel als belasting dwing je de op amp continu stroom te leveren. De chip wordt er bovendien warmer van en dat is weer gunstig in verband met de thermische vervorming.

Ik bedoelde dus geen buffertrapjes. Die worden pas nuttig bij langere kabels naar de eindversterkers en indien de eindversterkers een (zeer) lage ingangsimpedantie hebben.

Zorg wel voor afgeschermde relais en zet een diode over de spoel.

Tja schakelaars uit de dump ........ In hoeverre zijn de contacten dan geoxideerd ... Bovendien is het een heel gedoe. Het voordeel is dan wel dat je zelf de stapgrootte kunt bepalen waardoor je bij lage volumes kleinere stappen neemt.

Sorry WBT's. Cinchstekers met een wartel.

Succes

John

Ook nog even off topic , ik heb ook eens wat WBT aansluitterminals gekocht 60 a 80 euro per 4 stuks (precieze prijs is me even ontschoten), ik heb de goud laag erafgekrabt en het was pisbakken ijzer of zoiets zeker geen koper of koperleg. of messing .

Daarom gebruik ik voor mijn speakers MUNDORF , een vrijwel puur koperlegering.

gr :( hj :D

Ik gebruik zwaar vergulde (niet-WBT) cinches met een goede isolatie van het chassis. Dan kun je de inputs daar aarden waar het het gunstigst is.

...een vrijwel puur koperlegering.
Een contradictio in terminis.

Of het pisbakkenstaal is geweest had je ook met een magneetje kunnen controleren.

Maar al is het pisbakkenstaal, in een gemiddelde cd-speler en versterker zitten tientallen componenten met aansluitdraden of andere onderdelen van pisbakkenstaal, ik zou me er niet al te druk over maken.

Ik zou me wel druk maken als ik zo'n € 80,00 voor vier van die stekkers met WBT-stempel moest betalen.

http://sound.westhost.com/project37.htm

Zeer goede voorversterker, voor erg weinig geld te bouwen... :)

Maar de kunst is wel om de onderdelen zo goed mogelijk te "matchen"!

Niet verkeerd, maar wel "back to the sixties"! Discreet is natuurlijk heel mooi, maar doe het dan gebalanceerd en DC-gekoppeld. Ik denk niet dat er nog iemand zit te wachten op een elco in de signaalweg.

E

Nou, ik heb me door Sodejuu laten vertellen dat ik in mijn toekomstige setup geen voorversterker nodig heb. Het enige waar het mij dan nog aan ontbreekt is een phono-voortrap voor aan mijn Grado Prestige Green element.

Groeten,

Mischa