Jump to content

Hifi.nl neem ik steeds minder serieus

Shibata
 Share

Recommended Posts

Ik krijg steeds meer moeite met de website Hifi.nl, kunnen we ze nog wel serieus nemen :blink:

Als ik bijv de volgende artikelen lees krijg ik de kriebels

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=3037

Plastik voetjes waar een CD speler minder vals van gaat klinken <_<

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1888

En deze waarin men beweert niet goed van muziek te kunnen genieten, als je set geen 105dB/rms kan halen dat bepaald toch een ieder voor zichzelf hoe hard je wil draaien :huh:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=3017

En dan dit artikel over een matje wat je op een CD moet leggen :ph34r:

Geldklopperij vind ik het, en ik denk dat Hifi.nl er flink van mee snoept.

Dat ze een onafhankelijke website zijn kunnen ze dan ook niet echt meer waar maken :(

die wiet wil ik ook eens proberen.

mischien een jip en janneke poging voor de mensen die hifi lezen. zodra het iq boven de 90 komt komen ze naar hear

En dan dit artikel over een matje wat je op een CD moet leggen

Kijk probeer het eens, en zie of jouw conclusie dezelfde is dan der w geschreven.

Zelf heb ik er 1 van en een andere geprobeerd

toen ik mn mat eens liet horen bij Gruiter, kon je moeilijk concluderen dat er geen verandering verbetering was.

Ik doe hier geen uitspraken of wat ook ter verdediging van wie dan ook, kheb er alleen moeite mee om puur afgaand op een artikel de boel af te kraken tem.

En ja die acryl tweak heb ik nog niet gehoord, maar daar frons ik ook mijn wenkbr van :)

gr

stef

Ik krijg steeds meer moeite met de website Hifi.nl, kunnen we ze nog wel serieus nemen

Als ik bijv de volgende artikelen lees krijg ik de kriebels

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=3037

Plastik voetjes waar een CD speler minder vals van gaat klinken

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1888

En deze waarin men beweert niet goed van muziek te kunnen genieten, als je set geen 105dB/rms kan halen dat bepaald toch een ieder voor zichzelf hoe hard je wil draaien

En dan dit artikel over een matje wat je op een CD moet leggen

Dat ze een onafhankelijke website zijn kunnen ze dan ook niet echt meer waar maken

Och, in hoeverre neem je alles serieus wat of een website staat... Vaak worden er lukraak wat meningen verkondigd en dat mag van mij. Hier doen ze dat immers ook ? Leuk om te lezen ter lering en/of vermaak. Ik ben wel benieuwd welke informatie jij hebt gevonden waaruit blijkt dat ze niet meer 'onafhankelijk'zijn. Wat jij 'vindt'en 'denkt'moet je dan natuurlijk wel onderbouwen voordat je dit als een statement neerzet.

Hifi.nl weet ik niet, maar dat de recensent er af en toe een douceurtje aan overhoudt, weet ik uit betrouwbare bron. <_< Maar dat staat buiten het feit dat niet iedere recensie onzinnig gelul is. ;)

Ik kan me voorstellen dat je enig verschil hoort met die acryl pootjes onder je spelert, maar ik krijg uitslag van die zwaar overdreven beschrijvingen. Hij heeft zelfs een meetlat naast z'n speakers staan dat ie precies weet hoe hoog de bekkens eerst kwamen :rolleyes:

Dat over hoogte is inderdaad belachelijk! Hij heeft geen enkel benul hoe en wanneer wij hoogte kunnen waarnemen..

Dat over hoogte is inderdaad belachelijk! Hij heeft geen enkel benul hoe en wanneer wij hoogte kunnen waarnemen..

Misschien dat jij als opname-technicus daar iets meer over kan vertellen.

Hoogte kunnen wij namelijk alleen ervaren door de vorm van onze oorschelpen. Een microfoon heeft namelijk geen oorschelpen en mocht er een dummy-head worden gebruikt is het effect nog niet het zelfde aangezien onze eigen oorschelpen uniek zijn en onze hersenen vanaf de geboorte hier aan gewend zijn. Het geluid van een luidspreker thuis komt uit een punt/lijn en dat zullen we altijd blijven horen of er moeten andere systemen worden bedacht zoals Erik Klijnsmit laatst op dit forum had geplaatst (Kef Uni-Q puntbronnen op verschillende hoogtes in combinatie met vertraging of meerdere kanaals opnamen).

Een uil kan goed hoogte ervaren. Deze heeft namelijk asymmetrische oren. Zoals wij door het Haas-effect diepte en richting kunnen waarnemen heeft een uil zoiets dat er voor zorgt dat hij hoogte kan horen. Dit is

Dan is mijn volgende vraag: waarom is de plaatsing van een zanger/zangeres bij de ene set wel op de goede hoogte en bij andere te hoog cq te laag geplaatst?

Dat wordt bepaald door de hoogte van de luidspreker units / weergevers in de ruimte waar de opname wordt weergegeven. In zo'n situatie zijn wij namelijk wel in staat hoogte te horen (door onze oorschelpen). Maar in een opname / registratie is het onzin..

weergave gebeurt bij mij wel degelijk met onderscheiden in hoogte. stemmen soms boven de luidsprekers, allerlei andere dingen afhankelijk van de opnames op diverse hoogte. en dat hangt niet alleen samen metr hoogte van de units in de kast. wel met hoe goed de set presteert.

niet geloven? kom maar luisteren.

groet

Tja dan heb ik vorige maand een grove fout begaan door mijn twee luxman eintrappen weg te doen en er een Audio analogue maestre integrated voor te kopen. Ben van 2x300w X2 naar 2x150w gegaan. DAAAG high end!

Beetje onzinnig om aan de geluidsdruk de kwaliteit af te meten, dan kan iedereen met eenbuizen amp 'm in de kliko gooien..... :blink:

Vind hifi.nl hoe dan ook wel een beetje raar. Te veel voodoo hifi. Geloof ik niet in.

Ben eens bij een winkel geweest hier in Heerlen, de toenmalige eigenaar vertelde mij dat ik trilithium plaatjes op de hoeken van mijn luidpsrekers moest leggen voor meer rust in het geluid????? Heb het daar geprobeerd te horen maar is niet gelukt om verschil waar te nemen. Blind testen wilde hij niet omdat hij zeker wist dat het beter was met. Ik dacht "weet jij wel hoe een matrix 801 uit ziet?". Nu niet zeggen dat je die wasmachine niet mooi vind daar gaat het nu niet om.

Die plaatjes waren 1 bij 2 cm en 2mm dik. Wegen misschien 10gram per stuk, en dat moest dan mijn 54kg zware jongens in bedwang gaan houden :lol:

Hifi vind ik zo'n site die dit soort dingen promoot :angry:

Conclusie, ik ben het met je eens, topicstarter.

Andre

Beste,

Wij kunnen wel degelijk hoogte bepalen en waarnemen. Voorbeeldje. Je staat buiten en je moeder roept je vanaf het balkon. Dan hoor je meteen zonder na te denken dat ze je van boven roept en je kijkt naar boven. Hoe komt dat? Omdat onze hersenen instaat zijn tijd te relateren aan afstand en dus hoogte. Wij zijn erg gevoelig voor de fase van geluid. Wanneer een microfoon heel erg fase linear is, de rest van de opname apparatuur ook, en de set thuis ook, ben je in staat hoogte en diepte waar te nemen. Het is slecht een overbrenging van het tijdsgedrag van de signalen. Wanneer je die zo juist mogelijk weet te reproduceren heb je illusie van hoogte, breedte en diepte. Een ontzettend fase reine luidspreker is dus in staat dit te laten horen. Helaas komt dit in de praktijk niet altijd voor ;)

Groeten,

Bas

Beste,

Wij kunnen wel degelijk hoogte bepalen en waarnemen. Voorbeeldje. Je staat buiten en je moeder roept je vanaf het balkon. Dan hoor je meteen zonder na te denken dat ze je van boven roept en je kijkt naar boven. Hoe komt dat? Omdat onze hersenen instaat zijn tijd te relateren aan afstand en dus hoogte. Wij zijn erg gevoelig voor de fase van geluid. Wanneer een microfoon heel erg fase linear is, de rest van de opname apparatuur ook, en de set thuis ook, ben je in staat hoogte en diepte waar te nemen. Het is slecht een overbrenging van het tijdsgedrag van de signalen. Wanneer je die zo juist mogelijk weet te reproduceren heb je illusie van hoogte, breedte en diepte. Een ontzettend fase reine luidspreker is dus in staat dit te laten horen. Helaas komt dit in de praktijk niet altijd voor ;)

Groeten,

Bas

ik ben het niet helemaal met je eens Bas,

wij nemen geen hoogte waar omdat de tijd relateren aan de afstand (de afstand L t.o.v. R blijft het zelfde als iets hoog boven je is).

wij kunnen in sommige gevallen horen of iets van boven of beneden komt doordat het geluid op een andere manier in onze oorschelp valt en daardoor een andere karakterestiek krijgt.

in een ruimte (waarin dus altijd reflecties zijn) kunnen wij h

Hallo Sebastiaan en anderen,

Uiteraard kunnen wij hoogte waarnemen. Ik zeg dan ook niet dat dit niet mogelijk is. Fase verloop tussen onze 2 oren, level verschillen en gehoor karakterstiek zorgen ervoor dat wij breedte en diepte kunnen waarnemen. Hoogte is een ander verhaal. Dit wordt namelijk door de invloed van het menselijk lichaam waargenomen.

Een jaar geleden heb ik een college gehad van een hoogleraar geluidstechniek uit Finland. Hij heeft mij uitgelegd over de werking van het gehoor en stereo en multi-channel registratie in akoestiek.

Even een stukje gekopieerd uit de presentatie over 'Sensing the vertical axis'..

- Two ears system works best in horizontal recognition. It won't work in other axis.

- We can still weakly sense also vertical and back/front differences. That is mainly based on Human Related Transfer Function HRTF = all changes that our upper body makes to sound (absorption, diffraction, reflection etc.)

Hier onder een plaatje over het feit dat onze hersenen door de HRTF invloeden hoogte kunnen waarnemen.

HRTF_height.jpg

Door de vorm van onze oorschelp, vorm van schouders, de kleren etc. kunnen we hoogte waarnemen.

Die hoogte zal w

Guest Kraus vonBentinck

Leuk topic is dit geworden.

Jammer dat ik er niks zinnigs aan toe kan voegen behalve dan de onzinnige ervaring bij Zee toch duidelijk hoogte meende te horen in de orkestopstelling bij de uitvoering van een Mahlersymphonie.

Rene van Es hoeft volgens mij niemand zich zorgen om te maken. Die heeft nog ruim voldoende voorraad onzin op de plank liggen om tot na het pensioen door te gaan met kond doen van zijn luisterbelevenissen.

Eigenlijk vind het gedoe van van Es wel aandoenlijk. De man mist ten ene male het vermogen om te bevatten wat er nu mis is met zijn set (als er al iets mis zou zijn) en maar niet wil klinken zoals ie het zou willen (als ie dat al zou weten). De man is gewoon ongeneeslijk ontevreden. Dat zijn veel mensen op velerlei terrein en daarvan leven dan weer veel handige jongens, ook wel kwakzalvers genoemd, met allerhande "zalfjes en pillen". Dat is volgens mij al zo oud als de mensheid.

Wat van Es eigenlijk promoot valt voor mij in de catagorie placebo. En net als op veel andere terreinen werken die ook echt! Alleen ga niet vertellen dat het een placebo is want dan verliest het zijn heilzame werking.

;)

Eigenlijk vind het gedoe van van Es wel aandoenlijk. De man mist ten ene male het vermogen om te bevatten wat er nu mis is met zijn set (als er al iets mis zou zijn) en maar niet wil klinken zoals ie het zou willen (als ie dat al zou weten). De man is gewoon ongeneeslijk ontevreden. Dat zijn veel mensen op velerlei terrein en daarvan leven dan weer veel handige jongens, ook wel kwakzalvers genoemd, met allerhande "zalfjes en pillen". Dat is volgens mij al zo oud als de mensheid.

Wat van Es eigenlijk promoot valt voor mij in de catagorie placebo. En net als op veel andere terreinen werken die ook echt! Alleen ga niet niet vertellen dat het een placebo is want dan verliest het zijn heilzame werking.

;)

... een audiohypochonder?