Jump to content

demping

m44
 Share

Recommended Posts

laat mijn woofers refoamen. zoontje had ze te pakken gehad. erg jammer want ze waren nog goed en het kost me 200 euro, ik doe ze dan ook maar allebei.

kast staat nu open en ziet er allemaal zeer degelijk uit en enorm stijf gebouwd met veel dwars balken. er zit alleen wel veel dempingsmateriaal in van dat zachte gele(lijkt op gele grote watten)

iemand bekend met wat er gebeurd met het geluid als je demping weghaalt?

ik bedoel is er een inherent iets dat gebeurd bij veel of weinig demping.

de kast is zo goed dat het volgens mij niet echt nodig is zeker niet veel. en als ik wat laat zitten dan zeker aan de achterkant tegen over de woofer?

Ik zou ze laten reconen met aluminium , ook goed membraan materiaal ik denk dat ie daar iets meer moeite mee heeft :D .

Nu even serieus zou het niet eens tijd zijn voor andere speakers bij mijn weten zijn de tweeters nog steeds defect , nu ook de woofers en het is bovendien een ouder model , wat moet er nog meer ,of liever gezegd wat kan er nog meer kapot.

Dempings mat , een teveel daarvan verkleint de detailweergave en kan ook de dynamiek beperken, ik gebruik alleen wat wol van binnen.

gr :( hj :D

er zit alleen wel veel dempingsmateriaal in van dat zachte gele(lijkt op gele grote watten)

iemand bekend met wat er gebeurd met het geluid als je demping weghaalt?

Met dempingsmateriaal wordt het 'schijnbare volume' van de kast vergroot. Als er veel inzit en je haalt het weg verandert de afstemming van de kast, het schijnbare volume gaat omlaag en de Qtc gaat omhoog (betekend meer 'na-slingeren' van de speaker). Dit kan vervolgens weer invloed hebben op de filtering die niet meer juist afgestemd is. Evenzo voor een eventuele bas-reflex pijp. De mate waarin dit alles gebeurt is natuurlijk relatief en afhankelijk van vele andere factoren zoals b.v. de overige parameters van het chassis.

Ik zou ze laten reconen met aluminium , ook goed membraan materiaal ik denk dat ie daar iets meer moeite mee heeft :D .

Nu even serieus zou het niet eens tijd zijn voor andere speakers bij mijn weten zijn de tweeters nog steeds defect , nu ook de woofers en het is bovendien een ouder model , wat moet er nog meer ,of liever gezegd wat kan er nog meer kapot.

Dempings mat , een teveel daarvan verkleint de detailweergave en kan ook de dynamiek beperken, ik gebruik alleen wat wol van binnen.

het concept van de century gold is gemaakt naar mijn smaak. hij behoort tot de beste speakers in de prijsklasse tot zker 6 a 7000 euro als het gaat om mijn persoonlijke mening. de woofer is erg goed maar oud. reconen en ze gaan weer 10 jaar mee. de tweeters ga ik vervangen door andere bijv een ringradiator en dat laten aanpassen aan het filter door een ervaren persoon. de tweeter was het enige minpunt van de century. wanneer de opname wat neigt naar schel deed de century er een klein (maar toch net teveel) schepje bovenop. het was mijn doel de speakers in orginele staat terug te brengen maar nu wil ik er een soort project vabn maken en aanpassen aan mijn persoonlijke smaak. ook in het filter valt wat te verbeteren en de interne bekabeling zit er nu aook alweer 10 jaar en is niet vertint dus stukje afknippen denk ik.

deze speaker is beter dan hij eruit ziet. echt waar

Heb je de freq kar vd tweeter van je JBL ?

Wat voor soort dome was dat ?

Schelheid hoeft niet aan de tweeter te liggen kan ook aan de seriecap of serieweerstand liggen oa.

Metal domes willen nog wel eens hoorbaar opbreken ,de bekende focal had zon piek rond de 18 a 19 khz.

Die ringrad. van scanspeak is erg duur ,vifa een stuk minder .

Soft domes klinken van nature zacht.

tweeter

deze thread heb je al eens gelezen dacht ik.

ik zit te denken aan een soft dome maar ben bang dat met name rock dan wat te braaf word.

ik luister al eeuwen nar jbl en dus altijd titanium dome's. wanneer ik andere domes /tweeters hoor is het altijd met veilige hifi muziek.

Ja echt een beetje "PA " speakers , flinke woofers overigens 30 cm of zoiets ?

Hiervan zijn de foam randen versleten?

Die tw. is dus een titanium metaldome zei je , de enigste titanium metal dome die ik kende was de focal maar is niet meer leverbaar , clofis de imp. is wel bezig of misschien hebben ze hem al een' chinese focal replica".

Een goed goedkoop alternatief is seas zoals ik al zei, die hebben verschillende alu/ mag metaldomes.

De ringradiator van scanspeak klinkt ook vrij zacht vind ik.

Misschien zou je die niet GOLD tweeter erin kunnen zetten , het broertje van die van jouw ,ik zag hem op de foto maar dat hangt vd specs af.

De JBL scherpte in het hoog zou dus heel goed aan de kar. vd tw kunnen liggen, het is dus ook een titanium dome, breekt op in het hoorbare gebied, maar tit. domes hebben ook hun voordelen ,daarom gebruikt wilson ze ook , ik vind ze krachtig en realistisch klinken

succes ermee

de specs zijn het zelfde.

maar i ider geval bedankt

seed ook natuurlijk

De JBL scherpte in het hoog zou dus heel goed aan de kar. vd tw kunnen liggen, het is dus ook een titanium dome, breekt op in het hoorbare gebied,
Een bekend kwaaltje van titanium tweeters, die van Visaton en Focal hebben het ook.

Een troost, de frequenties waar dergelijke tweeters opbreken liggen erg hoog, als je maar lang genoeg op heel grote geluidsniveaus naar muziek luistert gaan dergelijke tweeters vanzelf beter klinken. B)

haha

kun je een aluminium tweeter zien als de gulden middenweg tussen titanium en soft . of (wat ik denk) is aluminium gewoon een mindere versie van titanium

"Reconen met aluminium"??? Wie doet dat?

"Reconen met aluminium"??? Wie doet dat?

www.stupidwaysTorecone.com ;)