Jump to content

surround versterker i.c.m. eindversterker

frans71
 Share

Recommended Posts

Op dit moment heb ik een surround systeem, waarop ik meestal muziek beluister. (maar surround wil ik behouden)

vaak valt de muziek weergave tegen, ook omdat het allemaal nog instap modellen zijn

nu wil ik een flinke upgrade doen d.m.v. het aanschaffen van een betere surround versterker en een dynamische/muzikale eindversterker.

ook zullen er andere speakers aangeschaft worden.

heeft iemand hier ervaring mee?

mijn vragen zijn eigenlijk dus :

1 welke surround versterker hiervoor het meest geschikt is ?

2 hoe belangrijk is de surround(voorversterker) wat betreft klankkleur/dynamiek ?

3 eindversterker of ge

Op dit moment heb ik een surround systeem, waarop ik meestal muziek beluister. (maar surround wil ik behouden)

vaak valt de muziek weergave tegen, ook omdat het allemaal nog instap modellen zijn

nu wil ik een flinke upgrade doen d.m.v. het aanschaffen van een betere surround versterker en een dynamische/muzikale eindversterker.

2 hoe belangrijk is de surround(voorversterker) wat betreft klankkleur/dynamiek ?

3 eindversterker of ge

3 eindversterker of ge

ben ik met je eens Henrie.

Bij alle apparaten in het lage segment geld toch standaard onderdelen met een zo goedkoop mogelijk kistje eromheen. Wat dus inhoud dat het loopwerk bijvoorbeeld vaak al gewoon het zelfde is.

Hoewel niet echt goedkoop heb ik met mijn dvd speler erg lang gespeeld als cdspeler en zelfs ook nog een flinke poos als loopwerk(nad t532). En ik ben zelfs van mening dat hij niet echt veel slechter is als mijn teac VRDS T1 alleen is de laatste een stuk rustiger en vloeiender. Maar het blijft een marginaal verschil.

Vooral als je het vergelijkt met grote stappen voorwaarts zoals nieuwe luidsprekers.

Om weer terug te komen bij jouw frans. Heb je er ook al eens over nagedacht om een goede al dan niet ge

ben ik met je eens Henrie.

Bij alle apparaten in het lage segment geld toch standaard onderdelen met een zo goedkoop mogelijk kistje eromheen. Wat dus inhoud dat het loopwerk bijvoorbeeld vaak al gewoon het zelfde is.

Hoewel niet echt goedkoop heb ik met mijn dvd speler erg lang gespeeld als cdspeler en zelfs ook nog een flinke poos als loopwerk(nad t532). En ik ben zelfs van mening dat hij niet echt veel slechter is als mijn teac VRDS T1 alleen is de laatste een stuk rustiger en vloeiender. Maar het blijft een marginaal verschil.

Vooral als je het vergelijkt met grote stappen voorwaarts zoals nieuwe luidsprekers.

Om weer terug te komen bij jouw frans. Heb je er ook al eens over nagedacht om een goede al dan niet ge

Ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf een relatief goedkope dvd-speler (al vond ik 'm duur zat eigenlijk) en die speelt echt niet minder dan een goedkope cd-speler...

Als Frans overwegend naar klassiek luistert zou ie toch eens naar een "goede" CD-speler moeten kijken. Dat wordt dan ten minste een van de betere Marantz modellen. Wat mooier is zo'n snaar-aangedreven speler van CEC. Een andere optie zou een Sony SA-speler kunnen zijn zoals geleverd door AudioMagic. Daarin zit een DSD-converter van Allen Wright.

Een "mooie", liefst discrete (!), 6 of 8 kanaalsversterker is dan een volgende stap. Daar moet dan wel de mogelijkheid zijn om ten minste uit twee surround bronnen te kunnen kiezen.

Een laatste stap zijn de luidsprekers. Vermijd in elk geval systemen waarbij de center luidspreker liggend moet worden opgesteld. Vooral te vermijden zijn systemen waarbij zowel in de hoofdluidsprekers als in de center speaker het principe is toegepast van de tweeter tussen twee basunits. De afstraal karakteristiek van de liggende center staat dan haaks op die van de hoofdluidsprekers. Het mooiste, maar meestal niet zo praktisch, is het om 5 of 7 volkomen identieke luidsprekers te gebruiken. Neem in elk geval luidsprekers die in alle kanalen hetzelfde beeld geven. Vooral als je die mooie SA-opnamen van Pentatone beluistert kun je dan genieten van een vrijwel perfecte "rondom" afbeelding. En dan klinken goede surround films (Spielberg) ook veel beter.

Ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf een relatief goedkope dvd-speler (al vond ik 'm duur zat eigenlijk) en die speelt echt niet minder dan een goedkope cd-speler...

Als Frans overwegend naar klassiek luistert zou ie toch eens naar een "goede" CD-speler moeten kijken. Dat wordt dan ten minste een van de betere Marantz modellen. Wat mooier is zo'n snaar-aangedreven speler van CEC. Een andere optie zou een Sony SA-speler kunnen zijn zoals geleverd door AudioMagic.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Mijn dvd-speler doet niks fout, dus waarom zou een (dure) cd-speler het beter doen..? Dat beetje analoge elektronica aan de uitgang doet ook zoveel niet hoor... Tenzij je het opzettelijk zo maakt natuurlijk...

Daar ben ik het dus niet mee eens. Mijn dvd-speler doet niks fout, dus waarom zou een (dure) cd-speler het beter doen..? Dat beetje analoge elektronica aan de uitgang doet ook zoveel niet hoor... Tenzij je het opzettelijk zo maakt natuurlijk...

Nee Henrie je DVD-speler doet niets "fout", maar goede audio kwaliteit kun je er echt niet van verwachten. Ik heb het trouwens nooit over "dure" CD-spelers gehad, dat is echt een andere categorie.

Je laatste opmerking is merkwaardig. "Goede audio elektronica" kan veel doen en dan maakt het niet uit of het IC's zijn (hoewel, lees Jacco maar eens goed) of discreet of buizen. Maar zoals jij het zegt lijkt het alsof we (ontwerpers zoals Allen Wright, Peter van W. etc) maar in het wilde weg iets verzinnen. Omzetting van een DSD signaal kun je waarschijnlijk (ik moet daar nog eens over nadenken) beter discreet doen. Je hebt dan minder ingewikkelde IC's (met intern heel veel halfgeleiders!) nodig en in principe is DSD heel eenvoudig gecodeerd.

In sommige (SA-) DVD-spelers helpt het trouwens al aardig als je er eenvoudigweg wat IC's uit knipt.

Nee Henrie je DVD-speler doet niets "fout", maar goede audio kwaliteit kun je er echt niet van verwachten.

Haha... Wat een kul... :D Als het met mijn dvd-speler niet klinkt, dan klinkt het met een dure/goede cd-speler ook niet. Dan is er wat anders aan de hand. Waarschijnlijk met de akoestiek of de speakers. Of heel misschien met de versterker...

Maar goed, daar worden we het toch niet over eens. Ik denk alleen dat Frans beter opzoek kan naar andere (front) speakers dan naar een andere cd-speler. Daar schiet hij niet zo veel mee op denk ik. Met andere speakers krijg je namelijk echt een ander geluid. Met een andere cd-speler verander je alleen het aanzicht en wellicht je gevoel...