Jump to content

zinvolle tweak

m44
 Share

Recommended Posts

Tijdens de uithalen gaat het net wel en net niet goed. Het is zo'n overgangsgeval. Die komen overigens maar twee of drie keer voor, de rest gaat prima. Dat komt omdat de luidste uithalen net aan het clippen zijn, dat kun je nakijken in een audio-editor. Je ziet dat het tijdsignaal wel verder wil, maar niet kan. Ik denk dat de opnamemeester geen erg in gehad heeft dat de menselijke stem zo hard kan en het zal wel een digitale opname zijn. Dan is te hard ook gelijk echt jammerlijk te hard.

Groet,

Jacco

Een digitale opname van Angela? En Callas? Ze kunnen, om rondzingen te vermijden, ook te dicht bij de mike gestaan hebben. Heel gebruikelijk tegenwoordig met als gevolg onverstaanbare zangteksten.

Van Callas heb ik alleen een dvd :mellow: ...

Van Angela G. is het een digitale opname, vrij recent bovendien (2001). Maar goed, ik vind het wel heel mooi en daar gaat het uiteindelijk om. Die stem neemt in haar eentje zowat het hele bereik in wat er als signaal vastgelegd is. Tenminste, voor zover je iets kunt zien in een editor, want dat bereik is maar beperkt.

Groet,

Jacco

welke korrel? en hoe lang schuur je dan of beter tot welk punt. een cd opofferen kan geen kwaad. kan toch ook met kopietjes neem ik aan.

M44 ,je gaat het ook proberen begrijp ik.Ben benieuwd of je t verschil hoort .Weet je trouwens een adresje waar ze in NL een mat verkopen voor een leuk probeerprijsje,kan ik t ook is testen,desnoods zelf iets maken van dun materiaal uit de dhz.(Waar is de mat van gemaakt trouwens?).Deze vraag is natuurlijk weer vragen om meters offtopic-onzinmail van 'grappenmakers' die een Blokker-deurmat o.i.d. aanbevelen.

welke korrel? en hoe lang schuur je dan of beter tot welk punt. een cd opofferen kan geen kwaad. kan toch ook met kopietjes neem ik aan.

M44 ,je gaat het ook proberen begrijp ik.Ben benieuwd of je t verschil hoort .Weet je trouwens een adresje waar ze in NL een mat verkopen voor een leuk probeerprijsje,kan ik t ook is testen,desnoods zelf iets maken van dun materiaal uit de dhz.(Waar is de mat van gemaakt trouwens?).Deze vraag is natuurlijk weer vragen om meters offtopic-onzinmail van 'grappenmakers' die een Blokker-deurmat o.i.d. aanbevelen.

De Mat is van een soort rubber en te koop bij;

ArtSpeak Louis Raatjes

Achterstraat 1

4032 nn Ommeren

0344-602636

;) Ik ben ook maar een mensch en muziek is emotie bij mij. Kraus heeft dat ooit gezegd en misschien heeft hij het ook wel weer ergens vandaan, maar ik vind het heel toepasselijk op mijn beleving.

Die tranentrekker was overigens het Casta Diva van Angela Gheorgiu en inmiddels heb ik de hele cd. De mooiste aria die ik ooit heb gehoord, maar dat terzijde. Voor de liefhebber: hear dus.

Tegelijk ben ik ook iemand die rationele vragen wil stellen als het gaat om technische zaken. En dat kan heel vervelend zijn soms ja. En het bang zijn waar je het over hebt, kan ik me goed voorstellen. Zo gaandeweg heb ik allerlei experimenten gedaan om de waarheid te achterhalen en dat met wisselend succes. En daarbij heb ik een overtuiging waarbij alles fysisch gekwantificeerd zou moeten kunnen worden en heb ik allang aangenomen dat er dusdanig kleine verschillen bestaan die het gehoor niet kan waarnemen. Dat is niet altijd zo geweest*: in mijn jonge jaren was ik ook heel open-minded als dat het juiste woord is. Inmiddels is de nauwkeurigheid van de metingen dusdanig sterk verbeterd dat ik met een gerust hart op zoek kan gaan naar de grens van wat hoorbaar is en net niet. Niet meer bang zijn dat ik een triviale fout maak.

En er proberen achter te komen wat er technisch nu echt interessant is. Voor mij is een zinvolle tweak bijvoorbeeld dat ik dmv technisch voortschrijdend inzicht een schakeling aanpas of ontwerp dat een verbetering geeft tov de huidige schakeling. Bij buizen kan dat nog, daar zijn de vervormingen nog van die grootte dat het de moeite loont. Maar mij zie je niet snel een opampje vervangen oid en uitgebreid gaan zitten luisteren. Nee, ik knal er gewoon een 797 in en het zal wel. Of een 5534, of een 4562 net wat ik heb liggen.

Groet,

Jacco

*)Zelfs heb ik actief meegedaan aan een kleurwedstrijd in een van de laatste A&T's waarbij cd's groen en zwart werden gemaakt en een randje er af geslepen. En dan maar luisteren.

Vreemd ik heb juist het omgekeerde. Eerst had ik geen vertouwen in de meeste tweaks. Ik dacht een kabel is een kabel en alleen de weerstand en karakteristieke impedantie is belangrijk.

Ook ik dacht een CD speler maakt geen fouten. Na het wat beter beluisteren van duurdere apparatuur merk je dat er toch verschil is.

Ook zouden met de spec

[...]

Vanochtend bedacht ik nog een test op de Mat of het schuren gemakkelijker te testen dan via de elektuur CD fouten meter.

Sluit een CD speler op een coputer aan via S/PDIF. Neem de cd een aantal keren op.

Gebruik de Mat of schuur de CD en herhaal de metingen.

Neem als referentie een RIP van de CD met Exact Audio Copy en controleer de rip via internet (nieuwe functie)

Vergelijk nu de verschillende opnamen. Elke afwijking t.o.v. de EAC Rip is een fout.

Dan zou ik het alleen niet via de computer doen of je moet er absoluut zeker van zijn dat Window$ er geen zooitje van maakt. Ik geloof dat dat pas in Vista goed op orde is...

Ik heb het wel al eens een keer met de spdif verbinding gedaan van een externe harde schijf en het resultaat was zonder tweaks geen fouten. Die verbinding is gewoon transparant. En beter dan foutloos hoeft voor mij niet.

Groet,

Jacco

Op cynici werken ze ook: het zijn ten slotte ook gewoon mensen. Dat heet bias en werkt feilloos. Ook bij mij.

Groet,

Jacco

Klopt maar een te groot vertrouwen in deze bias geeft weer een hoge kans op een cognitieve bias waarbij men er van uitgaat dat elke verbetering hiermee verklaart kan worden en men blind wordt voor werkelijk werkende goed tweaks.

cognitieve bias (cognitive bias) volgens de Encyclopedisch Woordenboek van de Psychologie

Een 'vertekening' (bias) van de werkelijkheid die voortkomt uit (automatische) mogelijke assumpties die iemand heeft. Als bijvoorbeeld vroege ervaringen kunnen leiden tot vooringenomenheid ('cognitieve bias'), waardoor het kind, ook als volwassene, de wereld sterk negatief mogelijk interpreteert en met een eventuele depressie reageert op (dreigende) verlieservaringen of krenkingen mits dat kind een zwakke ondergrond heeft en negatief denkt over zichzelf danwel narsistische trekken heeft.

even wat genuanceerd.

Het origineel van deze beschrijving had ik gewoon gevonden bij het Googelen naar Bias om de werking van dit geschetste fenomeen veder te onderzoeken.

Ik heb deze quote alleen gebruikt om aan te geven dat dit effect twee kanten op kan werken. Dit gezien de vooringenomen voorstanders en tegenstanders op dit forum.

Zo al altijd zal de waarheid in het midden liggen.

Zelf ben ik erg ge

[...]

Zo al altijd zal de waarheid in het midden liggen.

[...]

Dat is Hollands en is sterk gerelateerd aan "tolerantie". Echter, elektronen en fotonen kunnen niet denken en derhalve ligt de waarheid zeker niet in het midden.

Groet,

Jacco

[...]

Vanochtend bedacht ik nog een test op de Mat of het schuren gemakkelijker te testen dan via de elektuur CD fouten meter.

Sluit een CD speler op een coputer aan via S/PDIF. Neem de cd een aantal keren op.

Gebruik de Mat of schuur de CD en herhaal de metingen.

Neem als referentie een RIP van de CD met Exact Audio Copy en controleer de rip via internet (nieuwe functie)

Vergelijk nu de verschillende opnamen. Elke afwijking t.o.v. de EAC Rip is een fout.

Dan zou ik het alleen niet via de computer doen of je moet er absoluut zeker van zijn dat Window$ er geen zooitje van maakt. Ik geloof dat dat pas in Vista goed op orde is...

Ik heb het wel al eens een keer met de spdif verbinding gedaan van een externe harde schijf en het resultaat was zonder tweaks geen fouten. Die verbinding is gewoon transparant. En beter dan foutloos hoeft voor mij niet.

Groet,

Jacco

Inderdaad Windows is niet te vertouwen.

Een geluidskaard met ASIO driver en opnemen met b.v. Adobe Audition moet een goede 1 op1 opname geven.

Blijf t het feit dat al is dit foutloos dat de voeding en instraling nog invloed kan hebben als de DAC van de speler wordt gebruikt. Ik heb eens begrepen van iemand van Philips dat het label van de CD meetbaar is als stoorsignaal op de voeding van een CD speler.

Een goede speler als modellen van Wadia hebben hier geen last van. De DAC en de clock zijn extern. Hier heeft de voeding dus geen invloed meer.

Groeten,

Ben

• 2 weeks later...

Als je alles dubbelblind wil AEX en , waarvan iemand stellig beweert dat ie een geluidsverbetering waarneemt , heb je aan een dag niet genoeg. :D

Veel beter is om verbeteringen aan te brengen die door zowel meten als luisteren worden gestaafd, anders blijft het maar een welles nietes geroep ,net zoals op het schoolplein vroeger :D

Bovendien kun je dan een oorzaak vaststellen en daaraan gericht verder werken.

gr :( hj :D

Mooi uitgangspunt. Alleen hoe ga je staven dat er een verschil is aangetoond met luisteren?

Groet,

Jacco

Als je het wetenschappelijk wilt aanpakken, dan zet je inderdaad een zorgvuldig experiment op, waarbij je bij voorkeur niet slechts blind, maar dubbel blind, test met de experimentele en controle condities in een mooi (bijv. counterbalanced) design met meerdere proefpersonen, die niet weten wat er feitelijk onderzocht wordt. Hoe kun je aantonen dat er daadwerkelijk een verschil beluisterd wordt ? Heel eenvoudig. Op grond van de waarschijnlijkheidsleer weet je hoe groot de kans is dat iemand een keuze in een bepaalde richting maakt. Als geregistreerd wordt dat de proefpersonen voldoende vaak bij de experimentele conditie een keuze in een bepaalde richting hebben gemaakt, kun je aan de hand van een stukje statistiek vaststellen of dit nog aan het toeval geweten moet worden of dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Als de waarschijnlijkheid (probability p) kleiner is dan 5%, of nog strenger 1% (dus p < .05 of p < .01) dan heb je een vrij stevig wetenschappelijk bewijs in handen, mits het onderzoek uiteraard voldoende zorgvuldig is opgezet.

Mooi natuurlijk, als je vervolgens ook met metingen op het spoor kunt komen waar de beluisterde verschillen door veroorzaakt worden. Maar dat is lang niet altijd mogelijk en dat wil dan niet zeggen dat de beluisterde verschillen niet zouden bestaan, maar dat je alleen nog niet in staat bent er een verklaring voor te geven.

Overigens, elektronen en fotonen kunnen inderdaad (voorzover wij weten) niet denken, maar ook niet luisteren :rolleyes: .

ER EE