Jump to content

zinvolle tweak

m44
 Share

Recommended Posts

CD's zijn in vergaande mate gevoelig voor tweaks. een onbehandelde CD (ik heb al vaker verteld wat ik er allemaal voor idioots mee doe voor ik ze afspeel) is niet om aan te horen. althans, als je de verschillen kent, en ze cumulatief gehoord hebt.

zo lekker, even olie op het vuur :D zal wel aan het zonnige weer liggen

groet

[beste Leobus

Zelf heb ik het ook geprobeerd en guess what,ook voor mij hoorbare verschillen maar ik vindt het een ongelooflijk stompzinnige bezigheid dus waarom kan de industrie dit niet oppakken en doorvoeren?

Groet Mark

Omdat deze tweak(gratis )misschien wel even goed werkt als een dure die geld oplevert?Ik weet t niet.En ach ,het is een stompzinnige bezigheid,maar 1 minuutje werk voor een uur extra luister plezier heb ik er wel voor over .Wel niet-korrelsloslatend schuurpapier gebruiken (waterproof oid,onder de kraan schuren spoelt evt krasveroorzkende zaken meteen weg).Ik stift zelf de zaak na afloop ook meteen maar zwart,gek genoeg maakt dit niet zoveel verschil meer.Alleen zwart op een gladde CD rand geeft ook een verbetering ,alleen niet zo goed als audiofiel geschuurde.Waar de klank ook flink van opknapt overigens, is insmeren/uitpoetsen met een siliconenmiddel,CD's worden spekglad,zien er meteen weer als nieuw uit,je kunt je haren er in kammen(u ziet, een multifunctionele tweak).Ikzelf gebruik Kruidvat Quick&Shine,poetst erg goed weg.Op sommige site's (Audiofriends) propageert men siliconenspray,werkt ook maar is mij te vettig.Dat spul van Kruidvat geeft een autowas effekt(is ook voor de auto).

what the f***

cd's schuren!

never nooit gehoord. wat zou dan het voordeel van kunnen zijn. ik ben al bang dat ze krassen als ik ze in een goedkoop kartonnen hoesje doe.

dat schuren gaat me te ver denk ik maar wil wel graag weten wat voor fylosofie daarachter schuil gaat.

en wel antwoorden he :angry:

het is mijn topic :lol:

Op cynici werken ze ook: het zijn ten slotte ook gewoon mensen. Dat heet bias en werkt feilloos. Ook bij mij.

Groet,

Jacco

Klopt maar een te groot vertrouwen in deze bias geeft weer een hoge kans op een cognitieve bias waarbij men er van uitgaat dat elke verbetering hiermee verklaart kan worden en men blind wordt voor werkelijk werkende goed tweaks.

cognitieve bias (cognitive bias) volgens de Encyclopedisch Woordenboek van de Psychologie

Een 'vertekening' (bias) van de werkelijkheid die voortkomt uit (automatische) assumpties die iemand heeft. Als bijvoorbeeld vroege ervaringen leiden tot vooringenomenheid ('cognitieve bias'), waardoor het kind, ook als volwassene, de wereld sterk negatief interpreteert en met depressie reageert op (dreigende) verlieservaringen of krenkingen.

[...]

Een 'vertekening' (bias) van de werkelijkheid [...]

Die is wel aardig ja. Op dit forum viert de vertekening hoogtij. Welkom bij de zweefmolen onder de fora van Nederland en ver daarbuiten.

Groet,

Jacco

Op cynici werken ze ook: het zijn ten slotte ook gewoon mensen. Dat heet bias en werkt feilloos. Ook bij mij.

Groet,

Jacco

Klopt maar een te groot vertrouwen in deze bias geeft weer een hoge kans op een cognitieve bias waarbij men er van uitgaat dat elke verbetering hiermee verklaart kan worden en men blind wordt voor werkelijk werkende goed tweaks.

cognitieve bias (cognitive bias) volgens de Encyclopedisch Woordenboek van de Psychologie

Een 'vertekening' (bias) van de werkelijkheid die voortkomt uit (automatische) mogelijke assumpties die iemand heeft. Als bijvoorbeeld vroege ervaringen kunnen leiden tot vooringenomenheid ('cognitieve bias'), waardoor het kind, ook als volwassene, de wereld sterk negatief mogelijk interpreteert en met een eventuele depressie reageert op (dreigende) verlieservaringen of krenkingen mits dat kind een zwakke ondergrond heeft en negatief denkt over zichzelf danwel narsistische trekken heeft.

even wat genuanceerd.

ik wilde bijna zeggen dat het over je moeder ging.. let wel bijna he! :lol:

(sorry tik overgehouden aan werken in gevangenissen)

trouwens een nuancering van mijn kant betreffende een psychiatrisch ziekte beeld zou jou toch moeten bevallen Jacco.

(of komt dat er nu ook weer rottig uit) ;)

ik bedoel onze korte vete binnen de eetstoornis benadering.

[...]

Een 'vertekening' (bias) van de werkelijkheid [...]

Die is wel aardig ja. Op dit forum viert de vertekening hoogtij. Welkom bij de zweefmolen onder de fora van Nederland en ver daarbuiten.

Groet,

Jacco

Zo'n antwoord geeft ook een vertekening,Jacco.

Gelukkig maar dat je niet over een mallemolen spreekt. :o:D;)

trouwens een nuancering van mijn kant betreffende een psychiatrisch ziekte beeld zou jou toch moeten bevallen Jacco.

Oh die, ja dat was een goeie. Ik ook met mijn ego...

Anyway, we hadden het over vertekening of bias. Van mij mag iedereen zijn cd's gaan stiften of schuren (welk merk schuurpapier zou dat dan moeten zijn?) en zitten hanessen met demagnetiseerapparaten icm media die daar toch ongevoelig voor zijn. Waar ik moeite mee heb is dat daar geen rationele vragen over gesteld mogen worden. Daarom vind ik het wel aardig dat jij daar wel een vraag over stelt, een paar postings terug. (ook gelijk de eis dat je er antwoord op wilt omdat het jouw topic is)

Ik kan maar 1 ding stellen en dat is als het schuren, vijlen, stiften, flitsen, demagnetiseren, bevriezen of pekelen van je cd's een effect heeft, dat dan je cd-speler rijp is voor de kliko. Of dat je teveel hebt weggeschuurd natuurlijk, maar dat is triviaal.

Groet,

Jacco

weet je wat het is jacco?

jij bent zo'n duidelijk voorstander van meetkunde dat bij jou alles wat niet aangetoont word met cijfers bij voorbaat niet deugt. als ik daarmee accoord ga (en voor een deel ga ik dat) dan ben ik bang dat ik dingen ga missen die wel werken maar pas jaren later bewezen kunnen worden of wellicht wel nooit.

het viel me echt op dat jij bij een cd vermeld dat het een tranentrekker is, direct wilde ik de vraag stellen of je wel voldoende had door-rekend of tranen verantwoord waren danwel voor de sentimentele zielen.

maar ik vond het werkelijk prettig om je een keer in een andere rubriek te zien. en dan een waar cijfers geen of in ieder geval een ondergeschikte rol spelen. doe dat vaker.

;) Ik ben ook maar een mensch en muziek is emotie bij mij. Kraus heeft dat ooit gezegd en misschien heeft hij het ook wel weer ergens vandaan, maar ik vind het heel toepasselijk op mijn beleving.

Die tranentrekker was overigens het Casta Diva van Angela Gheorgiu en inmiddels heb ik de hele cd. De mooiste aria die ik ooit heb gehoord, maar dat terzijde. Voor de liefhebber: hear dus.

Tegelijk ben ik ook iemand die rationele vragen wil stellen als het gaat om technische zaken. En dat kan heel vervelend zijn soms ja. En het bang zijn waar je het over hebt, kan ik me goed voorstellen. Zo gaandeweg heb ik allerlei experimenten gedaan om de waarheid te achterhalen en dat met wisselend succes. En daarbij heb ik een overtuiging waarbij alles fysisch gekwantificeerd zou moeten kunnen worden en heb ik allang aangenomen dat er dusdanig kleine verschillen bestaan die het gehoor niet kan waarnemen. Dat is niet altijd zo geweest*: in mijn jonge jaren was ik ook heel open-minded als dat het juiste woord is. Inmiddels is de nauwkeurigheid van de metingen dusdanig sterk verbeterd dat ik met een gerust hart op zoek kan gaan naar de grens van wat hoorbaar is en net niet. Niet meer bang zijn dat ik een triviale fout maak.

En er proberen achter te komen wat er technisch nu echt interessant is. Voor mij is een zinvolle tweak bijvoorbeeld dat ik dmv technisch voortschrijdend inzicht een schakeling aanpas of ontwerp dat een verbetering geeft tov de huidige schakeling. Bij buizen kan dat nog, daar zijn de vervormingen nog van die grootte dat het de moeite loont. Maar mij zie je niet snel een opampje vervangen oid en uitgebreid gaan zitten luisteren. Nee, ik knal er gewoon een 797 in en het zal wel. Of een 5534, of een 4562 net wat ik heb liggen.

Groet,

Jacco

*)Zelfs heb ik actief meegedaan aan een kleurwedstrijd in een van de laatste A&T's waarbij cd's groen en zwart werden gemaakt en een randje er af geslepen. En dan maar luisteren.

Edited by dekkersj

what the f***

cd's schuren!

never nooit gehoord. wat zou dan het voordeel van kunnen zijn. ik ben al bang dat ze krassen als ik ze in een goedkoop kartonnen hoesje doe.

dat schuren gaat me te ver denk ik maar wil wel graag weten wat voor fylosofie daarachter schuil gaat.

en wel antwoorden he :angry:

het is mijn topic :lol:

Het bekende strooilichtverhaal,M44.Zoals ik al meldde had dit schuren hierop een positiever effekt dan stiften,dat laatste voegde niet veel extra's toe.Dat poetswerk overigens wel.Je kan het toch gewoon proberen op een simpele CD die je niet meer beluistert ,beetje sfeervolle muziek die toch niet echt wil klinken ,dat soort gevallen moet je tweaks gewoon is op testen.

welke korrel? en hoe lang schuur je dan of beter tot welk punt. een cd opofferen kan geen kwaad. kan toch ook met kopietjes neem ik aan.

welke korrel? en hoe lang schuur je dan of beter tot welk punt. een cd opofferen kan geen kwaad. kan toch ook met kopietjes neem ik aan.

Je moet net zo lang schuren tot de cd beter klinkt , dat kan voor de 1 anders zijn als voor de ander. <_<

gr :mad2: hj :rolleyes:

:lol: ^2

Groet,

Jacco

Oh die, ja dat was een goeie. Ik ook met mijn ego...

Anyway, we hadden het over vertekening of bias. Van mij mag iedereen zijn cd's gaan stiften of schuren (welk merk schuurpapier zou dat dan moeten zijn?) en zitten hanessen met demagnetiseerapparaten icm media die daar toch ongevoelig voor zijn. Waar ik moeite mee heb is dat daar geen rationele vragen over gesteld mogen worden. Daarom vind ik het wel aardig dat jij daar wel een vraag over stelt, een paar postings terug. (ook gelijk de eis dat je er antwoord op wilt omdat het jouw topic is)

Ik kan maar 1 ding stellen en dat is als het schuren, vijlen, stiften, flitsen, demagnetiseren, bevriezen of pekelen van je cd's een effect heeft, dat dan je cd-speler rijp is voor de kliko. Of dat je teveel hebt weggeschuurd natuurlijk, maar dat is triviaal.

Groet,

Jacco

Maar Jacco toch

Vergeet je in het rijtje te noemen het rijkelijk besprenkelen van de cd`s met eenhoorn tranen(works like a treat).

MvG Mark

Die tranentrekker was overigens het Casta Diva van Angela Gheorgiu en inmiddels heb ik de hele cd. De mooiste aria die ik ooit heb gehoord, maar dat terzijde.

Die heb ik al jaren, dus welkom bij de audiofielen :D

Hoe gaat trouwens met jouw midrange's tijdens de uithalen van Angela? Of speel je niet op realistich niveau?

Tijdens de uithalen gaat het net wel en net niet goed. Het is zo'n overgangsgeval. Die komen overigens maar twee of drie keer voor, de rest gaat prima. Dat komt omdat de luidste uithalen net aan het clippen zijn, dat kun je nakijken in een audio-editor. Je ziet dat het tijdsignaal wel verder wil, maar niet kan. Ik denk dat de opnamemeester geen erg in gehad heeft dat de menselijke stem zo hard kan en het zal wel een digitale opname zijn. Dan is te hard ook gelijk echt jammerlijk te hard.

Groet,

Jacco

Met fijn waterproof ,als je de CD toch niet meer gebruikt kun je ook wat groffers gebruiken als je niets anders in huis hebt.Zaak is dat de binnen en buitenrand mat worden a g v het schuren .Handig is dan wel als je 2 identieke CD's of 2 identieke kopieen hebt om te vergelijken.

Met fijn waterproof ,als je de CD toch niet meer gebruikt kun je ook wat groffers gebruiken als je niets anders in huis hebt.Zaak is dat de binnen en buitenrand mat worden a g v het schuren .Handig is dan wel als je 2 identieke CD's of 2 identieke kopieen hebt om te vergelijken.

Als ik de reacties op (o.a.) die mat, de stift en het schuren zo lees, dan is het vrijwel onmogelijk om 2 identieke kopieen te maken... :rolleyes:

...maar gelukkig valt dat wel mee... :ph34r: