sofa2007 Posted 30 juni 2007 Report Share Posted 30 juni 2007 In mijn werkkamer heb ik niet al te veel ruimte voor grote luidsprekers. Ik speel nu mijn Pro-ject platenspeler, een Marantz cd speler 17 mk II via een Marantz PM 17 mk II versterker over een setje Studio 2SE Monitor Audio. De kamer is niet al te groot, 14 m2 ongeveer. Ik luister vooral naar jazz en blues. De SE2 zijn op zich prima speakers maar ik wil toch eens een keer wat anders. Zoek een wat ruimtelijker geluid, vind dat het geluid wat te veel aan de luidsprekers blijft plakken. Ben zo eens wat aan het rondkijken en ben van plan binnenkort de Xavian XN125 EVO te gaan beluisteren. Kan iemand iets over deze sprekers vertellen? Iemand een vergelijkbaar alternatief? Max 1500 E. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2007 Report Share Posted 30 juni 2007 Je zou het ook eens kunnen zoeken bij wat voor de LS zit. Mooie LS die 2SE Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 30 juni 2007 Author Report Share Posted 30 juni 2007 Je zou het ook eens kunnen zoeken bij wat voor de LS zit. Dat is nog niet zo lang geleden vervangen. Ben erg tevreden over de Marantzen en de Pro-ject platenspeler. Dus dat moeten nog een poosjes mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 30 juni 2007 Report Share Posted 30 juni 2007 ben van plan binnenkort de Xavian XN125 EVO te gaan beluisteren. Kan iemand iets over deze sprekers vertellen? Hallo Willem, Ik heb een maandje of 3 a 4 geleden thuis een set Xavian XN125 Evo's mogen beluisteren. (op Naim set) Waaanzinnig! Het midden en hoog is subliem. Met name stemmenweergave is fantastisch! Heel natuurlijk, groots en ruimtelijk. Het hoog klinkt sprankelend en gedetailleerd. De afwerking is kenmerkend Italiaans. Nix op aan te merken dus. Kortom, een top-speaker in deze prijsklasse, vind ik. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 [...] De kamer is niet al te groot, 14 m2 ongeveer. [...] Zoek een wat ruimtelijker geluid, vind dat het geluid wat te veel aan de luidsprekers blijft plakken.[...] Lijkt mij een ideale situatie voor een zelfbouwproject op basis van een Jordan JX92S breedbander. Voldoende inspiratie te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 1 juli 2007 Report Share Posted 1 juli 2007 Da's een mooi speakertje hoor. Ik heb ze zelf ook een aantal jaren gebruikt. Ik zag dat je de marantzen graag wilt houden, maar ik raad je toch aan een keer een buizenversterker te proberen op de MA's. Dan klinken ze gegarandeerd stukken en stukken beter. Een goed bewaard geheim dat deze speakers pas echt zingen met een buizenversteker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 1 juli 2007 Author Report Share Posted 1 juli 2007 Da's een mooi speakertje hoor. Ik heb ze zelf ook een aantal jaren gebruikt. en waarom heb je ze niet meer....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 3 juli 2007 Report Share Posted 3 juli 2007 Da's een mooi speakertje hoor. Ik heb ze zelf ook een aantal jaren gebruikt. en waarom heb je ze niet meer....? 'upgrade virus' en grotere ruimte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mountain B Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 De Xavian XN125 Evo klinkt zoals Alco al aangaf waanzinnig!!! Deze speaker heb ik mogen beluisteren in vergelijking met zijn grotere en "oudere" broers, XN 185 en 270. Als ik zo moeten kiezen zou ik voor de XN125 Evo gaan. Deze speaker is zeer muzikaal, weet een mooi beeld neer te zetten, hoog en midden is mooi en in evenwicht. Tevens viel mij op dat er een bepaalde gelaagdheid in de laagweergave (uiteraard niet heel diep kan ook niet gezien de afmetingen van dit kastje!) was. De Studio 2SE is ook een heel mooie monitorspeaker. Niets ten nadele van jouw front-end, maar een Studio 2SE kan wel degelijk een ruimtelijk en groots beeld neerzetten, dus ook dat het geluid niet in de speaker blijft hangen. Beide speakers klinken anders. Gevoelsmatig denk ik dat een XN125 Evo een modernere Studio 2Se is. Succes met je keuze. Gr. tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 5 juli 2007 Author Report Share Posted 5 juli 2007 De Xavian XN125 Evo klinkt zoals Alco al aangaf waanzinnig!!! Deze speaker heb ik mogen beluisteren in vergelijking met zijn grotere en "oudere" broers, XN 185 en 270. Als ik zo moeten kiezen zou ik voor de XN125 Evo gaan. Deze speaker is zeer muzikaal, weet een mooi beeld neer te zetten, hoog en midden is mooi en in evenwicht. Tevens viel mij op dat er een bepaalde gelaagdheid in de laagweergave (uiteraard niet heel diep kan ook niet gezien de afmetingen van dit kastje!) was. De Studio 2SE is ook een heel mooie monitorspeaker. Niets ten nadele van jouw front-end, maar een Studio 2SE kan wel degelijk een ruimtelijk en groots beeld neerzetten, dus ook dat het geluid niet in de speaker blijft hangen. Beide speakers klinken anders. Gevoelsmatig denk ik dat een XN125 Evo een modernere Studio 2Se is. Bedankt Tony. OK, met mijn Marantz set en mijn Studio SE2 krijg ik dus niet het 'ruimtelijk en groots beeld' wat ik zoek. De Marantz set is wat ingetogen, de SE2 ook. Ik begrijp dat de Xavian wat geprononceerder, aggressiever is. Levert de combinatie van de Marantz set met de Xavian wel het 'ruimtelijk en groots beeld' op? Heb helaas nog geen suggesties gehoord voor een ander setje dan de Xavians. Over twee weken heb ik vakantie en die ga ik toch besteden om wat luidsprekersetjes te beluisteren, w.o. dus de Xavians. Maar zoek nog wat goede - kwa kwaliteit en prijs - alternatieven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 5 juli 2007 Author Report Share Posted 5 juli 2007 Als ik zo moeten kiezen zou ik voor de XN125 Evo gaan. Deze speaker is zeer muzikaal, weet een mooi beeld neer te zetten, hoog en midden is mooi en in evenwicht. Tevens viel mij op dat er een bepaalde gelaagdheid in de laagweergave (uiteraard niet heel diep kan ook niet gezien de afmetingen van dit kastje!) was. Nog even een nabrander. Alco repte idd ook met geen woord over het laag van dit setje, alleen maar over het hoog. En dat begint me wat zorgen te baren. Zit er eigenlijk wel wat laag in? Wat beoel je met 'een bepaalde gelaagdheid'? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Als ik zo moeten kiezen zou ik voor de XN125 Evo gaan. Deze speaker is zeer muzikaal, weet een mooi beeld neer te zetten, hoog en midden is mooi en in evenwicht. Tevens viel mij op dat er een bepaalde gelaagdheid in de laagweergave (uiteraard niet heel diep kan ook niet gezien de afmetingen van dit kastje!) was. Nog even een nabrander. Alco repte idd ook met geen woord over het laag van dit setje, alleen maar over het hoog. En dat begint me wat zorgen te baren. Zit er eigenlijk wel wat laag in? Alco een beetje kennende, is het laag waarschijnlijk volledig afwezig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mountain B Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Hoi Sofa2007, De laagweergave van de XN125 Evo is gezien de afmeting van het kastje zeker goed te noemen. Wat ik bedoel met gelaagdheid in het laag is - wat je overigens eerder hoort in monitor speakers of vloerstaanders in een hogere prijsklasse mits goed aangestuurd - de definitie in de laagweergave. Voor zo'n speaker vind ik het vrij uniek!! Van de duurdere XN185 was bijv. de laagweergave veel wolliger. De XN270 heeft deze eigenschap ook wel, zij het dat de klankbalans van de XN125 Evo veel evenwichtiger is. Agressief zou ik de XN125 zeker niet willen noemen! Denk trouwens dat de Xavian's icm met de Marantz CD speler en - versterker meer laten horen dan de Studio 2's. Waarschijnlijk iets ruimtelijker en het geluid komt meer los van de speaker. Qua muzikaliteit liggen beide speakers op het zelfde niveau. Wellicht dat de Xavian's iets gedetailleerder klinken. Je zou het eens een keer moeten uitproberen in je thuissituatie. By the way de speakers heb ik beluisterd op een Naim set. Vraag mij niet welke modellen! Groeten, Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 juli 2007 Report Share Posted 6 juli 2007 Nog even een nabrander. Alco repte idd ook met geen woord over het laag van dit setje, alleen maar over het hoog. En dat begint me wat zorgen te baren. Zit er eigenlijk wel wat laag in? Alco een beetje kennende, is het laag waarschijnlijk volledig afwezig Het laag was wel degelijk aanwezig, en gaat gezien de afmetingen behoorlijk diep. In mijn kamer was 't zelfs teveel en allesbehalve strak, wat dan ook (weer) de reden was voor mij om ze niet te kopen. (maar dat heeft veel meer met mijn akoestiek te maken, dan met de XN125's!! Ik heb altijd al problemen gehad met basreflex modellen. Heb meer een voorkeur voor gesloten kast) Met de poort gedempt was 't nog te doen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat 't laag dan voor menigeen wat te magertjes is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 juli 2007 Report Share Posted 6 juli 2007 Nog even een nabrander. Alco repte idd ook met geen woord over het laag van dit setje, alleen maar over het hoog. En dat begint me wat zorgen te baren. Zit er eigenlijk wel wat laag in? Alco een beetje kennende, is het laag waarschijnlijk volledig afwezig Het laag was wel degelijk aanwezig, en gaat gezien de afmetingen behoorlijk diep. In mijn kamer was 't zelfs teveel en allesbehalve strak, wat dan ook (weer) de reden was voor mij om ze niet te kopen. (maar dat heeft veel meer met mijn akoestiek te maken, dan met de XN125's!! Ik heb altijd al problemen gehad met basreflex modellen. Heb meer een voorkeur voor gesloten kast) Ja, maar jij vond je Micra's toch ook al te veel bas geven? Of in ieder geval niet strak genoeg... Ik vond dat de bas juist te weinig aanwezig was. Ik miste een hoop. Kan best zijn dat het met meer bas gaat dreunen bij jou, en dat is ook niet goed natuurlijk, maar ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 7 juli 2007 Author Report Share Posted 7 juli 2007 OK, Xavian in elk geval de moeite waard om tijdens m'n vakantie eens goed te beluisteren. Iets duurder en groter (45 cm hoog, maximale hoogte) is een setje Energy Veritas 2.2i http://www.energy-speakers.com/v2/products...-page.php?id=13 Iemand bekend me deze set? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 juli 2007 Report Share Posted 7 juli 2007 Ja, maar jij vond je Micra's toch ook al te veel bas geven? Of in ieder geval niet strak genoeg... Ik vond dat de bas juist te weinig aanwezig was. Ik miste een hoop. Kan best zijn dat het met meer bas gaat dreunen bij jou, en dat is ook niet goed natuurlijk, maar ja... Klopt,..gedeeltelijk, Henrie. Zonder de (forse) poort van de Micra gedempt, vond ik 't laag veel te overheersend en te rommelig. Met de baspoort gedempt vond ik 't niet teveel, en kan ik me voorstellen dat iemand dan wat laag mist. (deed ik bij sommige muziek ook wel hoor, maarja... 't was kiezen tussen 2 kwaden) Het nadeel van de Micra's gedempt was bij mij, dat er soms te weinig laag was en als 't er wel was, bij bepaalde opnamen/bepaalde muziek, dan was 't weer ongecontroleerd. (erg jammer, aangezien ik verder in alle opzichten erg happy was met de Diapasons) Toch denk ik dat 't voor veel mensen het dreunen niet echt als vervelend wordt ervaren. Veel mensen lijken 't niet zo erg te vinden (of zelfs te prefereren) Een laag wat je ook echt kunt voelen, Zelf wil/hoef ik geen laag wat je voelt, maar ik kan me best voorstellen dat 't bij bepaalde muziekgenres wel een gemis is als 't laag niet zo diep gaat. M'n huidige speakers gaan ook niet erg diep, maar 't laag is wel retestrak en ik mis niets. Bij de hier besproken Studio-2 (heb ik ook ooit gehad) had ik ook altijd de poort gedempt. Dan was 't wel een te lichte speaker. Mede door de metalen woofer en tweeter werd de algehele klank dan al gauw te hard en vermoeiend. (denk dat ie met een buizenversterker dan mooier klinkt) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 12 juli 2007 Report Share Posted 12 juli 2007 Voor E 1.500,- is veel te krijgen. Eigenlijk voor E 500,- ook al wel. Qua ruimtelijkheid zou je eens naar de Penaudio Rebel kunnen luisteren. Geeft niet heel veel laag, maar wel een heel mooi plaatje Maar er is zo veel moois te koop. Gewoon stad en land afrijden en alles luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 13 juli 2007 Author Report Share Posted 13 juli 2007 Qua ruimtelijkheid zou je eens naar de Penaudio Rebel kunnen luisteren. Nooit van gehoord maar ik ga eens googelen. Bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sofa2007 Posted 23 juli 2007 Author Report Share Posted 23 juli 2007 Het laag was wel degelijk aanwezig, en gaat gezien de afmetingen behoorlijk diep.In mijn kamer was 't zelfs teveel en allesbehalve strak, wat dan ook (weer) de reden was voor mij om ze niet te kopen. (maar dat heeft veel meer met mijn akoestiek te maken, dan met de XN125's!! Ik heb altijd al problemen gehad met basreflex modellen. Heb meer een voorkeur voor gesloten kast) Met de poort gedempt was 't nog te doen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat 't laag dan voor menigeen wat te magertjes is. Heb sinds een paar dagen zowel de Xavian 125 als de NAIM N-Stat thuis staan. Eerst maar een paar dagen de Xavians beluisterd. Mijn kamer is niet zo groot en het laag van de XN125 is idd behoorlijk aanwezig, meer dan ik had vewacht. Bij sommige jazzplaten wat irritant aanwezig, beetje bonkerig dus. Een andere kabel geleend bij Audio Artistiek en dat maakte al flink strakker. Gisteren de X'ns vervangen door de N-Stats. En da's andere koek. Woza Nasu van DHS swingt toch meer over de N-Stats dan over de X'ns. Ik moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met het vergelijken van luidsprekers en het hi-fi idioom mis om de veschillen de beschrijven maar het lijkt alsof de NAIMs veel makkelijker spelen, bij de X Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnlyTube Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Hallo, beluisre de Karis van Diapason en je bent verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 Luister ook eens naar het merk Opera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2008 Report Share Posted 13 juli 2008 23 juli 2007 was zijn laatste posting. Ik hoop dat hij al iets anders heeft gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 14 juli 2008 Report Share Posted 14 juli 2008 Ga vamiddag nog 2 Dynaudiosetjes beluisteren: de 52SE en de Focus 140. Nu dit item toch naarboven is geschopt: Hoe bevielen de 52SE en Focus 140? Link to comment Share on other sites More sharing options...
padangpanjang Posted 11 augustus 2008 Report Share Posted 11 augustus 2008 Ik denk dat de luidsprekers niet het probleem zijn als je meer lucht en ruimte wilt. Denk eens aan een goede buizenversterker en cd-speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts