voodooless Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Ik zou me niet zo druk maken, 't is vast een meer dan prima speler. Apparte aan dit ding is dat ie een SACD DSD signaal omzet naar 24 bits en daarna de DAC in stuurt (die het weer upsampled naar 1.4 Mhz (DSD is 2.8 Mhz (1bit weliswaar)). Aangezien ze alle oversampling en processing zelf doen zullen ze daar ook wel de nodig aandacht en kennis in hebben gestoken om het zo goed mogelijk te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Ja ze hebben geloof ik hun eigen " algoritmen " en ze doen veel dingen anders dan andere fabrikanten als je ze moet geloven , ik wil eigenlijk iets meer weten over het apparaat wat bij me thuis staat te spelen . Sacd weergave zou beter moeten zijn geloof ik?Heb ik mijn twijfels over. Maar ik heb nu 1 vd topspelers in huis en heb er al geruime tijd naar geluisterd , maar ik kom steeds meer tot de conclusie , dat de ene cd met bijv acoustische muziek (snaren, drums ) vaak erg goed klinkt , maar veel doorsnee cds klinken gemaakt, onecht . Dus conclusie de meeste opnames zijn klote? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Dus conclusie de meeste opnames zijn klote? Yep, 't is niet anders vrees ik. Welcome to the loudness wars! Wat jou speler betreft, daar kan je de fabrikant vast meer over vertellen Je knt nu wel speculeren wat daar allemaal gebeurt aan de hand van de fantastische marketingverhalen, maar daar kom je eigenlijk niet heel veel verder mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Wat houdt dat precies in "loudness wars " Is acoustische muziek bijv die snaren of drums dan doorgaans opgenomen zonder die loudness(techniek)? Zo ja wat moet ik dan, wat meer acoustische muziek kopen, of overstappen op een zeer goed plaatsysteem? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Wat houdt dat precies in "loudness wars " Google for it Meer dan zat info over. Wat je moet doen? Tja, dat is lastig. Basicly alleen dat kopen wat goed klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war Interresant , daar ga je dan met je dure spelertje vol met techniek gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Overigens zeer interessant wat er wordt gezegd onder HISTORY; er bestond in de eerste 5 jaar toen de cd net bestond , nog geen digitale signal processing , dus ook geen digitale compressie . Dus maar eens wat oude cds beluisteren gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 [...]dat de ene cd met bijv acoustische muziek (snaren, drums ) vaak erg goed klinkt , maar veel doorsnee cds klinken gemaakt, onecht . Dus conclusie de meeste opnames zijn klote? Dat zou wel eens waar kunnen zijn. Of in ieder geval heel onecht en gemaakt. Maar ik geloof dat het merendeel van de wereld dat wel kan waarderen. Hangt natuurlijk van de muzieksoort af. Overigens zeer interessant wat er wordt gezegd onder HISTORY; er bestond in de eerste 5 jaar toen de cd net bestond , nog geen digitale signal processing , dus ook geen digitale compressie .[...] In de plaats daarvan had je steile analoge filters, 14 bits DAC's en weinig tot geen know-how mbt correcte dithering. Trouwens, hoe kom je er bij dat die Wadia een roll off heeft van 3 dB bij 20 kHz? Ik mag aannemen dat een merk als Wadia dat niet zonder meer doet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 http://stereophile.com/cdplayers/540/index6.html deze bijv ; En die van mij heeft het ook , het heeft met hun dig. filter te maken geloof ik gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Oh wacht, ik zien het reeds. En ik begrijp het ook nog. Momenteel is er een soort modeverschijnsel aan de gang en dat heeft te maken met de digitale filters en de fantasie van de mensen die er heden ten dage nog geld mee willen verdienen. Dit klinkt sarcastisch en het is niet zo bedoeld, maar er zit wel denkwerk achter hoor. Men gaat daarbij proberen om de impulsrespons te optimaliseren. Kijken naar audio dus en om de impulsresponsie er mooi uit te laten zien op een scoop wordt er gerommeld met de lineaire overdracht daar waar we geacht worden het gerommel niet meer te horen. Dat is dan (ver) boven de 10 a 15 kHz en tot 22050 Hz. Ik noem het een modeverschijnsel, want men heeft alle andere dingen al geprobeerd en er blijven audiofielen zeggen dat ze het cd geluid maar niks vinden. Dus gaan technici steeds verder zoeken naar mogelijkheden. Eigenlijk best interessant want die filtercoefficienten worden met relatief eenvoudige methoden uitgerekend om een optimum te bereiken. Analytisch proberen ze het ook, maar met een beetje knutselen en het betere frobelwerk kom je toch verder. De scoopplaatjes van een impulsresponsie dan. Gehoormatig maakt het volgens mij allemaal geen moer uit dus van mij mogen ze sleutelen wat ze willen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Ze willen hem dus laten klinken als een non oversampling Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Ze willen hem dus laten klinken als een non oversampling Nou, nee dat niet echt. Ze willen meer het tijddomeinplaatje aanpassen en net zolang met fase en amplitude rommelen opdat er een toonbaar plaatje uitkomt. En het liefst dat de pre-echo bijna helemaal onderdrukt wordt en dat de post-echo er nog wel is maar enigzins gemaskeerd door het echte signaal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 7 juli 2007 Report Share Posted 7 juli 2007 Hoi Voodooless, Mij ontbreekt de kennis om verder op de technische en theoretische zaken in te gaan. Mijn kennis beperkt zich tot wat ik in mijn eerste bericht schreef. Het mag dan dus ook best verbeterd worden, maar die verbeteringen nemen niet weg dat mijn beschrijvingen gelijk lopen met mijn praktijk-ervaringen. En dat is het belangrijkste. Mijn punt blijft dus staan, zij het met wat verbeteringen van de theorie van jou kant. En nogmaals, of d Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 7 juli 2007 Report Share Posted 7 juli 2007 Less is more! mmm.... laten we het op net genoeg houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 juli 2007 Author Report Share Posted 7 juli 2007 Momenteel is er een soort modeverschijnsel aan de gang en dat heeft te maken met de digitale filters en de fantasie van de mensen die er heden ten dage nog geld mee willen verdienen. Groet, Jacco "Men" is al meer dan 10 jaar met die filters bezig hoor Jacco..., echt mode kun je het dan niet meer noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 juli 2007 Report Share Posted 7 juli 2007 Zeker, en ik bedoelde een heel specifieke vorm van filtereigenschappen. Eentje die met opzet streeft naar het om zeep helpen van pre echos en het opleuken van tijddomeinplaatjes. Die zijn dan niet recht meer en dat is een heel ander uitgangspunt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 juli 2007 Report Share Posted 8 juli 2007 Zeker, en ik bedoelde een heel specifieke vorm van filtereigenschappen. Eentje die met opzet streeft naar het om zeep helpen van pre echos en het opleuken van tijddomeinplaatjes. Die zijn dan niet recht meer en dat is een heel ander uitgangspunt. Groet, Jacco dus een kunstmatig geproduceerd geluid dat veel bewerkingen heeft ondergaan voor het je speakers bereikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 juli 2007 Report Share Posted 8 juli 2007 Wat helemaal niets zegt als die bewerkingen zo zijn dat het ononderscheidbaar is voor het menselijk gehoor. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 juli 2007 Report Share Posted 8 juli 2007 Maar ze zullen het niet voor niks doen lijkt me al die moeite, al moet ik zelf zeggen dat ik nog niet zo veel dure spelers in huis heb gehad ter vergelijking. Digitale weergave is per definitie aan bewerking onderhevig lijkt me. Less is more geld ook niet voor speakers bijv. denk ik , het lijkt me heel sterk dat je met een 1 weg onvervormd hard kunt draaien , en dat die relatief zware grote unit de hoge freq goed kan weergeven. Maar als ik het goed begrijp doet wadia er alles aan om de timing goed te krijgen , ze staan er ook om bekend dat de detailweergave zeer goed is , dus daar zal het ook wel invloed op hebben gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 8 juli 2007 Report Share Posted 8 juli 2007 Het mag dan dus ook best verbeterd worden, maar die verbeteringen nemen niet weg dat mijn beschrijvingen gelijk lopen met mijn praktijk-ervaringen. En dat is het belangrijkste. Natuurlijk veranderd dat niets jou praktijkervaring! Het moest er nog bij komen dat iets als psychoaccoustiek echt bestaat Less is more! More or less Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 mijn denon van 12 jaar oud heeft een perfecte impuls-respons geen pre-echo, geen naslingering, een zuivere naaldvormige impuls dankzij hun gepatenteerde alpha-processing geen een concurrent, nu nog niet, die hetzelfde presteert. Overigens moet dit belang niet overschat worden. In de vele versterkertrappen tot de luidsprekers, wordt er in de praktijk genoeg na-ringing bereikt, omdat luidsprekers nu eenmaal niet zuiver Ohms zijn. Overigens heb ik voornamelijk voor Denon gekozen omdat die een pitch-control heeft (+ - 12 %) voor het meespelen handig, en omdat de 1290 zo goed (ruimtelijke stage) klonk; ik heb een opvolger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 mijn denon van 12 jaar oud heeft een perfecte impuls-responsgeen pre-echo, geen naslingering, een zuivere naaldvormige impuls dankzij hun gepatenteerde alpha-processing geen een concurrent, nu nog niet, die hetzelfde presteert. [...] Dan is de frequentieresponse krom. Het is het een of het ander. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 mijn denon van 12 jaar oud heeft een perfecte impuls-respons geen pre-echo, geen naslingering, een zuivere naaldvormige impuls dankzij hun gepatenteerde alpha-processing geen een concurrent, nu nog niet, die hetzelfde presteert. [...] Dan is de frequentieresponse krom. Het is het een of het ander. Groet, Jacco Ik moet je ongelijk geven Jacco. Hij is kaarsrecht tot 20 kHz+, gelijk iedere andere "gewone". Het is niet het een of het ander. Denon had dat in de jaren 90 al erg goed voor elkaar. Maar het is gepatenteerd, dus alle anderen hebben pech. Ze knoeien niet met het digitale filter, dat blijft steil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 Dus je hebt de beste speler die er is? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 mijn denon van 12 jaar oud heeft een perfecte impuls-respons geen pre-echo, geen naslingering, een zuivere naaldvormige impuls dankzij hun gepatenteerde alpha-processing geen een concurrent, nu nog niet, die hetzelfde presteert. [...] Dan is de frequentieresponse krom. Het is het een of het ander. Groet, Jacco Ik moet je ongelijk geven Jacco. Hij is kaarsrecht tot 20 kHz+, gelijk iedere andere "gewone". Het is niet het een of het ander. Denon had dat in de jaren 80 al erg goed voor elkaar. Maar het is gepatenteerd, dus alle anderen hebben pech. Ze knoeien niet met het digitale filter, dat blijft steil. De fase, die zal niet fase-lineair zijn. Helaas, The Ark het zal uiteindelijk uit de lengte, breedte of hoogte moeten komen. Het is trouwens erg bedenkelijk als de impulsresponse zo mooi is zoals jij beschrijft. Het is en blijft een bandbreedte begrensd systeem en dat zal zich moeten uiten. Je kunt truuks toepassen maar uiteindelijk is het altijd een compromis. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts