Jump to content

Filters...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Die Denon speler bezit gewoon een Analog Devices oversampling DAC, die niet eens 20 bit zoals op de voorkant te lezen valt, maar 18 bits max. Van dat alpha processing is schijnbaar ook niets te vinden op de print. Ik kan dan eigenlijk ook niet anders concluderen dat deze speler niet anders zal zijn dan iedere andere CD-speler.

Hallo, ik weet echt wel wat ik heb (de DCD 1015), de 1290 had inderdaad nog geen Alpha-processor.

Met een PCM61P dac (uit mijn hoofd), waarvan het laatste bitje met een potmeter bijgeregeld worden kan(!).

Ik heb voldoende testen gelezen waarbij men aan de speler gemeten heeft.

Prachtige scope-beelden van naald-vormige impulsen, perfecte blokgolven, rechte overdracht-karakteristieken. Geen ringing of pre-echo's. Het kan echt wel! Maar inderdaad "rekent" de DA-chip er waarden bij om van 16 naar 20 bit stapjes te gaan. Logisch. Gelukkig oversampelt hij max. 8x; in die tijd klonken de noise-shaping dacs beduidend slechter.

Alleen wil ik deze discussie een beetje dempen, want een perfecte overdracht in het digitale domein is slechts

[...]

Prachtige scope-beelden van naald-vormige impulsen, perfecte blokgolven, [...]

Dit kan niet! Niet in een bandbreedte begrensd systeem.

Ja, dat kan wel, maar dan is er gerommeld aan de overdracht. In amplitude en/of fase, zo simpel is het. Niet dat je er iets van hoeft te horen, maar er is gerommeld. Geoptimaliseerd zouden de ontwerpers zeggen...

Zelf heb ik daar ook wel mee geexperimenteerd en het lukt inderdaad om blokgolven te reproduceren die geen ringing laten zien en mooi vlak zijn op de horizontale delen. Het blijkt te kunnen door te spelen met de lineaire overdrachtskarakteristiek.

Groet,

Jacco

Dit kan niet! Niet in een bandbreedte begrensd systeem.

...

Ja, dat kan wel, maar dan is er gerommeld aan de overdracht...

nietes/welles in

Of een Eisa award het summum van techniek voorstelt :lol:

Wat ik bedoel te zeggen, is dat als die bandbreedte begrensde blok er zo uit komt als uit een functiegenerator zonder noemenswaardige bandbreedte begrensing dat dan de spectrale inhoud niet meer overeenkomt met dat van een blok. Ja, dat is rommelen met de lineaire overdracht en waarschijnlijk onstaat de discrepantie na samenvoegen van de verschillende signalen in dat Alpha principe. Ik denk dat de kracht van dat principe veel meer zit in het combineren van 8x oversampling, digitale filtering en upsampling met zo min mogelijk kwantisatiefouten.

Maar kijk je alsjeblieft niet blind op mooie tijdplaatjes. Ze hebben het ook over "conventionele" systemen in die pdf, en dat doet me sterk denken aan sacd-propaganda waarbij er ineens ook naar tijddomeinplaatjes gekeken moest worden.

Groet,

Jacco

Komt nog bij dat je een blokgolf op impulse nooit via een normale weg op CD zult krijgen. een ADC is ook netjes in bandbreedte gebrenst. Stuur je daar een blokbolf doorheen, krijg je netjes zoals het hoort een blokgolf met ringing uit. Dat gaat netjes de ADC in. 'T kan niet anders, want je wil immers geen enge aliasing shit je ADC in sturen!

Komt nog bij dat je een blokgolf op impulse nooit via een normale weg op CD zult krijgen. een ADC is ook netjes in bandbreedte gebrenst.

Helemaal mee eens. Ik vond het voorheen ook verdacht dat er meerdere test-cd's bestonden, met blokgolven erop, maar allemaal net anders.

Toch is het wel interessant om al die soorten oplossingen te zien, die fabrikanten hebben voor hetzelfde probleem.

Precies, de ringeling is aanwezig met een frequentie die gelijk is aan de halve samplefrequentie en als je die hoog genoeg kiest, is er geen mens die daar iets van hoort.

Groet,

Jacco