Jump to content

De opname bepaalt het plezier

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Je kunt dat raar vinden... maar ik vind goed opgenomen muziek gespeeld op een goede set ook beter te pruimen dan dezelfde muziek via m'n wekkerradio.

En soms klinken opnamen via die goede set gelijk aan de wekkerradio....

Ik vind het dus helemaal niet raar.

:)

goed opgenomen muziek geeft meer informatie en het gevoel dat je erbij bent. iemand die naast je zit gitaar te spelen dioet ook meer met je. de kunst is om jouw muziek smaak te combineren en soms balen dat dat niet lukt. uiteindelijk kan ik in de auto ook kippenvel krijgen van een nummer op de radio. hangt ook af van het moment

muziek is het meest belangrijk en akls dat goed is opgenomen is dat leuk.

ik zal een cd die ik wil van een goede band niet laten liggen omdat het slecht opgenomen is.

Je kunt dat raar vinden... maar ik vind goed opgenomen muziek gespeeld op een goede set ook beter te pruimen dan dezelfde muziek via m'n wekkerradio.

Ja, maar dat was het punt dus niet. Het punt wat Rein maakte, is dat hij met meer plezier naar een goeie opname heeft zitten luisteren van muziekstuk A, dan naar muziekstuk B, dat minder goed was opgenomen. Het gaat dus om 2 verschillende stukken, waarbij Rein kennelijk meer genoten heeft van het ene stuk, OMDAT de opname daarvan beter is dan van het andere stuk... En dat vind ik inderdaad raar. Ik geniet van muziek, omdat de muziek zelf mij aanstaat (op dat moment). Niet omdat de opname beter is dan bij een andere cd...

Ja, maar dat was het punt dus niet. Het punt wat Rein maakte, is dat hij met meer plezier naar een goeie opname heeft zitten luisteren van muziekstuk A, dan naar muziekstuk B, dat minder goed was opgenomen. Het gaat dus om 2 verschillende stukken, waarbij Rein kennelijk meer genoten heeft van het ene stuk, OMDAT de opname daarvan beter is dan van het andere stuk... En dat vind ik inderdaad raar. Ik geniet van muziek, omdat de muziek zelf mij aanstaat (op dat moment). Niet omdat de opname beter is dan bij een andere cd...

Ik kan dus niet genieten van een muziekstuk wat beroerd klinkt.... b.v. Piano's die klinken als elektrische en saxen die klinken als sopraansaxen... brrr... :(

Ik kan dus niet genieten van een muziekstuk wat beroerd klinkt.... b.v. Piano's die klinken als elektrische en saxen die klinken als sopraansaxen... brrr... :(

Tja, ik kan er niet zo wakker van liggen eigenlijk... Het gaat mij om de muziek zelf. Dat de klank niet helemaal optimaal, kan mij niet zo boeien. Nou is de meeste muziek die ik draai ook elektronisch, dus misschien dat het daar ook wel mee te maken heeft, maar dan nog...

Guest Rein!
AUDIOFIEL!!!!

Ja... maar...

Het was ook geen slechte muziek. Het was niet van die befaamde tingel tangel muziek of echte muzak. Gewoon echt lekkere muziek, maar ik waardeerde het volgens mij toch juist omdat de opname ook zo goed was. Anders had het mij misschien niet zo geboeid.

Ik heb vandaag het meeste plezier beleefd aan het luisteren naar een CD die gemaakt is om opnamekwaliteit te laten horen. Raar.

AUDIOFIEL!!!!

:lol:;)

Luister jij maar naar 5% van wat er mogelijk is... wanneer je daar van kunt genieten, moet het echt heel goed zijn... ;)

Ik heb vandaag het meeste plezier beleefd aan het luisteren naar een CD die gemaakt is om opnamekwaliteit te laten horen. Raar.

AUDIOFIEL!!!!

:lol:;)

Luister jij maar naar 5% van wat er mogelijk is... wanneer je daar van kunt genieten, moet het echt heel goed zijn... ;)

5%? Hoezo?

Ik luister naar muziek die ik leuk vind. Of dat goed opgenomen is of niet, boeit me niet zo. Natuurlijk is een goeie opname mooi meegenomen en verhoogd dat het luisterplezier misschien nog wat, maar ik zou nooit muziek links laten liggen omdat het slecht opgenomen is. De enige uitzondering daarop tot nu toe, is Californication van de Red Hot Chili Peppers. Maar als ik die nog eens echt goedkoop tegenkom, dan koop ik die misschien ook nog wel. Is namelijk wel goeie muziek...

De enige uitzondering daarop tot nu toe, is Californication van de Red Hot Chili Peppers. Maar als ik die nog eens echt goedkoop tegenkom, dan koop ik die misschien ook nog wel. Is namelijk wel goeie muziek...

vandaag nog eens opgezet en wat heb ik toch intens genoten van deze belabberd opgenomen cd....

groet,

De enige uitzondering daarop tot nu toe, is Californication van de Red Hot Chili Peppers. Maar als ik die nog eens echt goedkoop tegenkom, dan koop ik die misschien ook nog wel. Is namelijk wel goeie muziek...

vandaag nog eens opgezet en wat heb ik toch intens genoten van deze belabberd opgenomen cd....

groet,

Oh maar ik luister 'm ook wel eens op mp3 hoor :D Ik vind 'm alleen geen

groet,

Het gaat er voor mij om dat ik er (nog) MEER van zou genieten als het ook nog eens goed opgenomen zou zijn.

groet,

Het gaat er voor mij om dat ik er (nog) MEER van zou genieten als het ook nog eens goed opgenomen zou zijn.

Dat kan ik wel begrijpen, maar het gaat er mij om dat je het te doen hebt met een gegeven opnamekwaliteit en als je je daar aan gaat ergeren, je wel heel veel mooie muziek misloopt. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest, toch?

Dat kan ik wel begrijpen, maar het gaat er mij om dat je het te doen hebt met een gegeven opnamekwaliteit en als je je daar aan gaat ergeren, je wel heel veel mooie muziek misloopt. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest, toch?

Ach, er is bijna oneindig veel mooie muziek, ongeacht of iets wel of niet goed is opgenomen. Voor mij is het vaak een van de eerste selectiecriteria, met de beperkte tijd die ik heb draai ik liever goed opgenomen goede muziek dan slecht opgenomen goede muziek.

Mja, ik heb me onlangs weer laten verleiden om een pop cd aan te schaffen: Amy Winehouse, Back to Black. Op You know I'm so good hoor je 'zand' in d'r stem. En da's niet haar eigen gegruis, maar duidelijk van een slechte opname/mastering. Zal wel weer flink in 't rood zijn uitgestuurd... In plaats van kippenvel werd ik getrakteerd op een akelige opstanding van de nekharen... Dat is dus niet genieten, ondanks de geweldige nummers van haar.

Ik irriteer me er ook zeker aan , ik heb nu ook een goede (dat mag je tenminste aannemen :D ) CD speler , en heb er dus niet veel mee als de digitale weergave wordt bepaald door de opname , daar geef ik mijn geld aan de set niet voor uit .

Plus bij audiofielen draait het toch om maximalisering vd weergave , daar hoort opname ook bij , als is opname iets waar de meeste incl mijzelf niks aan kunnen veranderen .

Ook is de opname kwaliteit niet aan het hoesje of prijs te zien is mijn ervaring tot nu toe , ook " audiofiele en dure" labels kunnen middelmatig/ slecht klinken , dus is de aanschaf van een goed opgenomen cd vaak puur geluk .

gr :( hj :D

Moet je maar metal gaan luisteren. Dan hoor je constant opzettelijk vervormde gitaren. En dat is me toch genieten... :D

Ik denk als je die scheurende gitaren ook nog eens 'extra' laat clippen in de opname, dat het dan toch een stuk minder fijn scheurt, ja, door merg en been... :D

Als het opzettelijk de bedoeling is van de artiest om het "minder" te laten klinken, dan heb ik er ook absoluut geen problemen mee. Mooi voorbeeld vind ik toch wel de muziek van Tom Waits. Juist hierdoor krijgt het iets authentieks. Net ook weer heerlijk genoten van een van z'n LP's. Maar een Diana Kral album die opgenomen is met scherpe s'jes daar kan ik toch minder van genieten.

Ik geniet intens van vooroorlogse blues opnamen waarbij het thema opname kwaliteit helemaal niet aan de orde is. Het piept, kraakt en ruist dat het een lieve lust is. Het spreekwoordelijke gordijn lijkt soms wel een dubbeldik winterdekbed. Het kan de pret niet drukken.

In m'n hele collectie, van zo'n 3000 albums, is er slechts een waar ik niet naar luister omdat het zo slecht klinkt: 5 pianoconcerten van Camille Saint-Saens, door Philippe Entremont.