spido Posted 4 juli 2007 Report Share Posted 4 juli 2007 Zojuist heb ik mijn verzameling voorversterkers uitgebreid met een fraaie Denon PRA-1200 (tweedehands). Deze is uitgerust met een draaiknop waarmee de ingangscapaciteit van de phono-ingang kan worden geregeld. (Deze regelaar moet niet worden verward met de phono-keuzeschakelaar waarmee men respectievelijk MM, MC, en MC of MM met rumblefilter kan kiezen.) De tekst in de gebruiksaanwijzing zegt over de regelaar: VARIABLE INPUT CAPACITOR (Phono Input Capacity Control)In a conventional phono equalizing stage, the input capacity is fixed, resulting in the well-known variation in sound quality according to the cartridge that is used. This is especially true for MM cartridges, as the large inductance of the wound coil causes fluctuations in sound quality when connected to conventional amplifier systems with fixed input capacity. The VARIABLE INPUT CAPACITOR control developed by DENON can be set within a wide range (200 pF ~ 600 pF) in order to select the optimum value for a particular cartridge. Based on unique technology, this original DENON feature allows precise adjustment of cartridge input loads to produce consistently high quality sound. In oudere koopgidsen e.d. vinden we, naast de aanbevolen afsluitweerstand (standaard 47 kOhm voor MM en voor MC vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 juli 2007 Report Share Posted 4 juli 2007 Als er iets in te stellen valt gaat dat (zoals bij draaitafels gebruikelijk) op het gehoor. Maar de effecten zijn ook te meten (zie posting Werner in dit topic.) Je moet ook de capaciteit van de kabel in de berekening mee betrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 juli 2007 Report Share Posted 4 juli 2007 Thanx Kraus, die plaatjes van Werner zocht ik al een tijdje! Ik wist dat ie met roze ruis de overdracht had bepaald en ik wil hetzelfde gaan doen en ik wist niet meer voor welk element hij het reeds gedaan had. (ik heb nu een Denon DL 160) Maar zo is het wel het meest nauwkeurig, en je kunt achteraf altijd bepalen of het gehoormatig voor jou het meest plezierig is. Maar ik zou van die ruismethode niet al te veel afwijken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 juli 2007 Report Share Posted 4 juli 2007 (ik heb nu een Denon DL 160) Verwacht je voor een MC net zo veel/ de zelfde invloed als voor een MM? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 juli 2007 Report Share Posted 4 juli 2007 (ik heb nu een Denon DL 160) Verwacht je voor een MC net zo veel/ de zelfde invloed als voor een MM? Dat is het hem nu juist: ik weet niet wat ik kan verwachten. Ik weet bijna niets van dit element en dan de inductie in het bijzonder is mij niet bekend. Anders zou ik zelf wel het eea kunnen afschatten, maar helaas. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 juli 2007 Report Share Posted 4 juli 2007 (ik heb nu een Denon DL 160) Verwacht je voor een MC net zo veel/ de zelfde invloed als voor een MM? Ik kan de capaciteit op afstand instellen... Met m'n ACE M hoor ik eigenlijk geen duiidelijk verschil. Met de afsluitweerstand wel, maar ik zou niet weten wat nu echt beter is. Je zou het eigenlijk moeten meten. Platen zijn n.l. zo verschillend opgenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juli 2007 Report Share Posted 4 juli 2007 (ik heb nu een Denon DL 160) Verwacht je voor een MC net zo veel/ de zelfde invloed als voor een MM? Dat is het hem nu juist: ik weet niet wat ik kan verwachten. Ik weet bijna niets van dit element en dan de inductie in het bijzonder is mij niet bekend. Anders zou ik zelf wel het eea kunnen afschatten, maar helaas. Groet, Jacco Denk dat je er toch relatief flink wat capaciteit aan moet hangen voor je er iets van gaat merken. Iig veel meer dan de kabelcapiciteit + de ingangscapaciteit van een doorsnee MM-pre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Ik weet bijna niets van dit element en dan de inductie in het bijzonder is mij niet bekend. Het is een echte MC. Veel inductantie, of zelfs maar weerstand, heeft die niet in vergelijking met een MM of een MI. De 100-1000pF aan instelbare belasting die een vv typisch biedt is dus van geen invloed. Ik heb nog maar een keer een MC gezien die een specifieke C belasting vroeg. Dat was een Japanse exoot in de vroege jaren tachtig die iets van een microfarad wilde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Een hele microFarad? Toe maar, alsof je een emmer leeggooit. Nee, dan ben ik gerustgesteld vwb dit element en houd ik het qua verwachting er op dat die capaciteit niet veel zal doen. Is wel prettig moet ik zeggen en hoef ik geen haast te maken met de ruismeting. Bedankt voor de info (en Pjotr ook). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Hoi Jacco, Overweeg dit element voor in een Thorens TD160 met een MK1 arm. Lijkt mij het goed doen in deze relatief zware arm. Ben dus wel benieuwd naar je resultaten van een ruismeting met diverse belastingscapaciteiten. Maar maak geen haast hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 In Adobe Audition bestaat de mogelijkheid om scripts op te slaan. Als iemand van de bewerkingen die nodig zijn voor deze meting zo'n script heeft gemaakt en deze mij zou willen toesturen (het gaat mij boven de pet) dan ware ik die persoon dankbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Hoi Jacco, Overweeg dit element voor in een Thorens TD160 met een MK1 arm. Lijkt mij het goed doen in deze relatief zware arm. Ben dus wel benieuwd naar je resultaten van een ruismeting met diverse belastingscapaciteiten. Maar maak geen haast hoor Mooier is hier een DL103, maar dan zit je helaas gelijk weer met je versterking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2007 Report Share Posted 5 juli 2007 Hoi Sodejuu, Waarom zou de 103 mooier zijn? Met de 160 heb ik persoonlijk nog geen kennis gemaakt maar de hogere output spreekt mij idd wel aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 juli 2007 Author Report Share Posted 5 juli 2007 Verwacht je voor een MC net zo veel/ de zelfde invloed als voor een MM? Beste Seed7, Gaf de tekst van de Denon PRA-1200 manual niet duidelijk genoeg aan dat de invloed van de afsluitcapaciteit vooral van belang is (c.q. kan zijn) bij gebruik van een MM (MD) element? In a conventional phono equalizing stage, the input capacity is fixed, resulting in the well-known variation in sound quality according to the cartridge that is used. This is especially true for MM cartridges, as the large inductance of the wound coil causes fluctuations in sound quality when connected to conventional amplifier systems with fixed input capacity. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juli 2007 Report Share Posted 6 juli 2007 Hoi Sodejuu, Waarom zou de 103 mooier zijn? Met de 160 heb ik persoonlijk nog geen kennis gemaakt maar de hogere output spreekt mij idd wel aan. Hoi Pjotr, Ik ken de DL110, de DL160 en de DL103. De DL160 is op zich een prima element, zeker als je de kostprijs in acht neemt. De DL110 is ook goed, maar haalt het niveau van de DL160 niet. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 juli 2007 Report Share Posted 6 juli 2007 In a conventional phono equalizing stage, the input capacity is fixed, resulting in the well-known variation in sound quality according to the cartridge that is used. This is especially true for MM cartridges, as the large inductance of the wound coil causes fluctuations in sound quality when connected to conventional amplifier systems with fixed input capacity. Waarde Spido, Als iets in het bijzonder voor het een geld wil het nog niet zeggen dat het voor het ander niet van invloed/betekenis is. Vandaar ook dat mijn vraag zo neutraal mogelijk gesteld was zonder hints of insinuaties in de trant van "maar voor MC's ..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 juli 2007 Report Share Posted 6 juli 2007 [...]De DL160 heeft een output van 1,5mV en kan daarom idd op een MM trap. Ja, 1,6 mV zelfs en dat bij 160 Ohm als ik eea allemaal goed begrepen heb. Dat levert na RIAA correctie een SNR op van 81,4 dB bij 1 kHz. Daar komt de ruisbijdrage nog bij van de voorversterker, maar dat moet toch wel te doen zijn. Al met al een mooi uitgangspunt als je ruisarm platen wilt draaien. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2007 Report Share Posted 7 juli 2007 Ik ken de DL103 ook en die is nog mooier dan de DL160 en kost hetzelfde. Bovendien is ie geschikter voor de zware TP16Mk1 arm. Nadeel is idd dat je hier een echte MC trap voor nodig hebt. De DL160 heeft een output van 1,5mV en kan daarom idd op een MM trap. Ja dat is leuk gezegd. Maar welke DL103 bedoel je? Daar zijn inmiddels zoveel variaties van. Wdb is dit een leuke link. Bij mijn weten heeft de standaard DL103 een compliance van 5 CU en de DL160 een comliance van 10 CU. Daarmee lijkt mij de DL160 een geschikter element voor de MK1 arm. Ik kom dan op een arm-element resonantie van tussen de 10 en 11 Hz, alleszins redelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
flippo Posted 7 juli 2007 Report Share Posted 7 juli 2007 [...]De DL160 heeft een output van 1,5mV en kan daarom idd op een MM trap. Ja, 1,6 mV zelfs en dat bij 160 Ohm als ik eea allemaal goed begrepen heb. Dat levert na RIAA correctie een SNR op van 81,4 dB bij 1 kHz. Daar komt de ruisbijdrage nog bij van de voorversterker, maar dat moet toch wel te doen zijn. Al met al een mooi uitgangspunt als je ruisarm platen wilt draaien. Groet, Jacco 1,6mv vind ik voor de gemiddelde MM-phonotrap toch aan de krappe kant... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts