Jump to content

tuning SME IV arm

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb her & der wel eens wat gelezen over modificaties aan deze mooie SME arm maar heb er weinig van op een rijtje. Wie weet hier meer over?

Van fabriekswege kun je de arm nog voorzien van een andere VTA-instelling voor het veranderen van de VTA "on the fly" en ook kan als extra een SME-dempingssetje aan worden toegevoegd. Aan beide heb ik geen behoefte.

Een niet-fabrieksmatige modificatie is doorgaande bekabeling in de armbuis. Ondanks de vaste headshell zitten er toch standaard vier(overbodige) connectors in de armbuis vlak achter de headshell.

(ook dit heb ik al veranderd)

Daarnaast wordt wel eens genoemd het verwijderen van de brug en het met een momentschroevendraaier aantrekken van de bevestiging tot een bepaalde spanning.

Dat intrigeert mij en ik vraag me af of iemand met deze wijziging bekend is, wat de bedoeling is en wat het zou brengen?

Guest Kraus vonBentinck

Ik vermoed dat ik die ingreep met de brug zelf nooit zou doen. Maar ik vermoed ook dat het wel een "gerenommeerde" ingreep is die redelijk vaak wordt toegepast.

Ik zou wel graag de redenering er achter willen weten en het eventuele effect dat er mee beoogd wordt.

Het lijkt me overigens een ingreep die de arm niet permanent verandert en gemakkelijk terug te draaien is. (Als je tenminste tijdens de hele operatie de arm niet naar z'n m......r helpt <_< )

Optisch is het naar mijn idee geen succes.

Van fabriekswege kun je de arm nog voorzien van een andere VTA-instelling voor het veranderen van de VTA "on the fly" en ook kan als extra een SME-dempingssetje aan worden toegevoegd.

Geen andere VTA instelling, maar een hulpje dat toelaat de arm met meer beheersing en precisie omhoog te regelen.

De meeste MC-gebruikers kunnen de demper inderdaad missen.

Daarnaast wordt wel eens genoemd het verwijderen van de brug

Heb ik eens gedaan. Hij lijkt dan een klein beetje helderder en opener te klinken. Esthetisch valt het ook wel mee: het zicht van de onbedekte armbuis went snel. Intussen staat de brug er terug op.