Jump to content

Speakers

Glorificus
 Share

Recommended Posts

Jullie mogen m44 niet zo plagen met z'n liefde voor JBL!

Want 't waren in hun tijd best wel goeie speakers, hoor!

(Nou ja, niet voor high fidelity natuurlijk...

Maar ze konden best wel veel laag, en ook wel veel hoog...

en erg hard konden ze

Jbl is zo'n merk waar je een band mee krijgt. geen enkele fabrikant heeft zo'n historie en zoveel doorbraken gemaakt. zeg maar de zwarte T ford onder luidsprekers.

Je typeert ze zelf erg aardig. Alleen jammer dat de concurentie verder is gegaan en JBL nog steeds T-fordjes maakt. :P:lol:

Groeten...

Om even te resumeren lijkt de SOTA een ietwat gekrompen versie van bvb een IMF of dergelijke; waar de IMF de grootte van een kleine ijskast bezit, komt de SOTA aan twee opeengestapelde nachtkastjes... voor de WAF en klein behuisden idealer waarschijnlijk...

Ik denk persoonlijk dat er ondertussen toch wel betere speakers op de markt zijn gekomen. Maar zou zo een setje wel eens willen horen, vermits gratis binnengewaaid zijnde dan wel :P 18 tot 30.000 Hz is best wel imposant... ik hou tegenwoordig evenwel niet meer echt van complexe filters in het oor-gevoelige audio-gebied.

my 2 cents

mvg RastaPhil

• 2 weeks later...

Mooi gedaan. Je bent in ieder geval wel handig met een tekenprogramma (CAD?).

Beetje bijlezen op het gebied van luidsprekerbouw is misschien wel aan te raden voordat je er echt aan begint.

De meeste van de units zullen niet meer te koop zijn.

je liefde ligt duidelijk bij die grote witte jongens. de onderdelen zijn heus wel te vinden. ik ben in totaal zeker 24 uur actief geweest in het zoeken naar een onderdeeltje maar als je de moeite ervoor doet zul je beloond worden. gewoon zoekn op ebay, marktplaats en in amerika zitten veel vintage verkopers net als in duitsland.

ik zou een poging wagen omdat het anders blijft knagen denk ik.

de rogers is trouwens ook erg mooi.

Slecht advies. De units uit de jaren 70 zijn echt niet meer state of the art. Zelfs al zou je ze nieuw kunnen kopen (zeer kleine kans). Zo'n kast nabouwen kost je minstens een paar 100 uur houtbewerking, Lullig als het resultaat dan benedenmaats is naar huidige maatstaven.

Richt je op een modern TL ontwerp. Er is genoeg te vinden op internet.

bv http://www.t-linespeakers.org/projects/index.html

Slecht advies. De units uit de jaren 70 zijn echt niet meer state of the art. Zelfs al zou je ze nieuw kunnen kopen (zeer kleine kans). Zo'n kast nabouwen kost je minstens een paar 100 uur houtbewerking, Lullig als het resultaat dan benedenmaats is naar huidige maatstaven.

Richt je op een modern TL ontwerp. Er is genoeg te vinden op internet.

bv http://www.t-linespeakers.org/projects/index.html

die units zijn over het algemeen nog wel te fixen. veelal de rolrand die rot is . reconen en je kunt weer.

verder zijn er ook zat speakers die vrijwel dezelfde eigenschappen hebben en hij zal het filter ook nog moeten bouwen dus kan ie nog iets afwijken alsd dat echt nodig is.

paar 100 uur :confused:

100/150 denk wel dat het RMS is

ander hebben mijn sony's meer dat is al niks :P

wablief

niet ?

ik het fout hebben hoor weet het nie

het is een beetje moeilijk leesbaar het staat Hier op

nie leesbaar moeilijk hoor. niet voor ikke ;)

uit welke streek kom je eigenlijk. je taalgebruik is soms erg creatief. of ben je dyslectisch (bedoel ik niet als belediging)

ja ben dyslectisch en dat zie ik niet als een belediging ben niet de enigste die het heeft

en kom uit westfriesland

okay dan is dat tenminste helder. tof dat je wel gewoon hier je ding doet zeg maar.