m44 Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 Mijn versterker heeft de optie om de cd speler met xlr kabels aan te sluiten. dan kan ik ook de cd-input schakelen naar "normal"of balanced" nu word mij altijd verteld dat xlr alleen is voor de grote afstanden maar is dit dan sluitend het geval of zijn er ook andere meningen. verder wat kan er bedoeld worden met een optie balanced of normal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 Het gebruik van XLR kabels (=balanced) is alleen dan zinvol indien de apparatuur die je gebruikt intern ook echt gebalanceerd is opgebouwd. Wanneer je apparatuur intern single ended is opgebouwd verslechtert het gebruik van XLR kabels de kwaliteit alleen maar omdat er aan de kant vd de cd speler een extra single ended--> balanced en aan de kant van de versterker een extra balanced-->single ended omzetting in het signaalpad komt. Welke apparatuur gaat het in dit geval om? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 juli 2007 Author Report Share Posted 9 juli 2007 denon pmas10 geinegreerde versterker en een rotel 971. de rotel heeft geen xlr maar ik dacht als het zinvol was een combi kabel te maken met aan de ene kant xlr en de andere kant tulp. mits dit mogelijk is natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 juli 2007 Report Share Posted 9 juli 2007 Zo'n verloopkabel heeft totaal geen zin omdat de Rotel geen gebalanceerd signaal kan uitsturen. Waarschijnlijk is ook de (voortrap van de ) Denon single ended dus als je de XLR input van de Denon gebruikt zit er alleen maar extra electronica in het signaalpad. Kortom: blijf gewoon een ongebalanceerde kabel gebruiken (RCA). Link to comment Share on other sites More sharing options...
helmond-roos Posted 4 oktober 2007 Report Share Posted 4 oktober 2007 Weet iemand hoe dat zit met primare (I30) ? Heeft iemand daar ervaring mee en welke kabels worden dan gebruikt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 oktober 2007 Report Share Posted 4 oktober 2007 Ik vind dit wel een interresant topic, want ik vraag mij af hoeveel en welke fabrikanten XLR in/uit-gangen op hun apparatuur inbouwen zonder dat deze ook gebalanceerd is opgebouwd. Als er een XLR in/uit-gang op het apparaat is en deze is niet gebalanceerd opgebouw moet dat in de gebruiks aanwijzing staan of anderzijds duidelijk vermeld worden vind ik. Anders wordt je flink genept/in de maling genomen etc. Welke merken maken echt gebalanceerde apparatuur dwz, bij welke merken kan je er vanuitgaan dat als je een XLR in/uit-gang ziet dat het ding ook echt gebalanceerd is gebouwd. Of is daar niks zinnigs over te zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 oktober 2007 Report Share Posted 5 oktober 2007 Er spelen hier twee afzonderlijke aspecten: -gebalanceerde verbinding -gebalanceerde circuits Een gebalanceerde verbinding, wanneer afgesloten in een differentiele versterker (of transformator) aan de ingang, biedt aantoonbaar immuniteit tegen ruis/storing die gelijkelijk instraalt op beide signaaladers van de verbinding (common mode noise / common mode rejection). Dit is het aspect dat gebalanceerde lijnen aantrekkelijk maakt in de pro wereld (studio's, theaters, ...) omdat dat meer veel verbindingen en met lange verbindingen gewerkt wordt. De aard van de circuits binnen in de component (versterker, mengtafel, CD-speler, processor, ...) maakt voor de pro-wereld niets uit, als de ingangen en de uitgangen maar differentieel zijn. Dikwijls (altijd?) zal een component dan ook intern enkelzijdig werken (minder circuit, dus goedkoper), met convertoren op alle in- en uitgangen. Een gebalanceerd circuit daarentegen bevat dubbel zoveel componenten als een gewoon enkelzijdig circuit (een versterker wordt er twee, een 2-kanaalsvolumeregelaar wordt 4-kanaals, ...) en kost dan ook nogal wat meer. Daar staat tegenover dat in zo een circuit de voeding geen onderdeel meer vormt van het signaalpad, en volgens sommige audiofielen kan dat beter klinken. Wanneer een hififabrikant dan de gebalanceerde toer op gaat dan kan hij dat doen vanuit twee standpunten: -utiliteit: het aanbieden van het gebalanceerde verbindingsformaat (of dit nu zinvol is of niet) -audiofiliteit: het exploiteren van de voordelen o.g.v. voeding. In het eerste geval zal hij, net zoals de pro-fabrikanten, met extra conversiecircuits op in- en uitgangen werken (wat potentieel slechter klinkt, want nodeloos complex t.o.v. RCA-connecties). In het tweede geval zal hij zijn circuits volledig ontdubbelen en er een prijs voor vragen. De meeste niet-onbetaalbare gebalanceerde consumentenaudio valt onder de eerste categorie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 oktober 2007 Report Share Posted 5 oktober 2007 duidelijk verhaal, zo komt mij voor. Toen ik een phonotrap liet bouwen had ik ook een eisenlijstje gemaakt met vrijwel bovenaan: gebalanceerde ingangen. Met vrijwel identieke argumentatie van de bouwer (verdubbeling componenten, achteruitgang kwaliteit) is die eis geschrapt. Wel zijn er twee paar gebalanceerde uitgangen op de phonotrap gezet maar dat is een mooi voorbeeld van tegemoet komen aan wensen omdat het de moeite niet waard is om iemand wijzer te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts