Jump to content

Is er nog vooruitgang in de wereld van digitaal/analoog omzetters?

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Guest Rein!

Ik denk dat het 2003 was dat er veel revolutionaire D/A converters op de markt kwamen. Voor onder de E 1.000,- waren ineens serieuze kanonnetjes beschikbaar. Ik doel o.a. op de Benchmark DAC1, de Apogee Mini-DAC, de Xindac Dac 3 en de CEC DA53. Het is mijn idee dat het na 2003 stil is geworden in deze niche markt. Zijn ze uitverbeterd?

laat ze maar wat meer hun best doen bij de opname kant, volgens mij is daar winst te behalen.

gr :( hj :D

Ja, Om te beginnen moeten ze elke producer/engineer die het in z'n botte hoofd haalt om alles plat te comprimeren op staande voet ontslaan. Wat een gruwlijke opnames hoor je tegenwoordig, alles platgeslagen binnen 3dB en dan het liefst nog geclipped op de CD zetten ook, brrrr :ph34r:

gr.

Jeroen

Ja, Om te beginnen moeten ze elke producer/engineer die het in z'n botte hoofd haalt om alles plat te comprimeren op staande voet ontslaan.

De realiteit is dat producers en mastering technici ontslagen worden als ze dat NIET doen. (Vraag het hen maar!)

De schuld ligt bij marketing. Muziek is een product dat moet verkopen. En LUID verkoopt beter dan stil.

En LUID verkoopt beter dan stil.

'T ergste is nog dat dat helemaal niet waar is. Op radio en TV wordt sowieso alles nog een keer extra plat geslagen waardoor toch al alles even hard klinkt. Hoe het dan op CD staat maakt eigenlijk niet meer zoveel uit.

Anyway, om terug te komen op DAC techniek, daar is niet zo heel veel nieuws, maar wat vroeger duur was, is nu goedkoop. Zo kun je voor veel minder geld een goede DAC maken, met name omdat de chips veel goedkoper zijn, waardoor er dus ook meer chip oppervlak besteedt kan worden aan digitale filters, die de laatste jaren volgens mij toch wel enkele dB's vooruit zijn gegaan kwa bandpass ripple en stopband.

En LUID verkoopt beter dan stil.

'T ergste is nog dat dat helemaal niet waar is. Op radio en TV wordt sowieso alles nog een keer extra plat geslagen waardoor toch al alles even hard klinkt. Hoe het dan op CD staat maakt eigenlijk niet meer zoveel uit.

[...]

Tuurlijk wel: als een plaat geplugd moet worden, wordt zo'n cd afgegeven en wordt deze beluisterd op een gewone set. Daar zit nog geen compressie op. En dan moet ie opvallen!

Bovendien is het goedkoper om eea maar 1 keer te masteren, dus de cd die op de radio gedraaid wordt, zal ook in de winkel liggen. En ook daar geldt dat ie zo hard mogelijk moet zijn. Op de autoradio moet ie namelijk "goed" klinken. Wat dat "goed" dan ook mag zijn.

Groet,

Jacco

Tuurlijk wel: als een plaat geplugd moet worden, wordt zo'n cd afgegeven en wordt deze beluisterd op een gewone set. Daar zit nog geen compressie op. En dan moet ie opvallen!

Hoe triest zijn die mensen dan wel niet die ernaar luisteren... Hoe serieus zijn die dan met hun zaak bezig...

Op de autoradio moet ie namelijk "goed" klinken. Wat dat "goed" dan ook mag zijn.

Daar zorgt die berg electronics voor de zendmast toch wel voor neem ik aan...

Ik bedoel op de autoradio met een cd-speler er in. Dus niet via de radio, maar een cdtje luustere in den auto. Dus moeten de cd's snoeihard klinken.

Groet,

Jacco

Ik bedoel op de autoradio met een cd-speler er in. Dus niet via de radio, maar een cdtje luustere in den auto. Dus moeten de cd's snoeihard klinken.

Waarom :confused: Als autoradio's niet goed klinken is dat het probleem van de autoradiofabrikanten toch :blink: Iedere radio heeft wel een loudness knop, werkt prima :P

Waarom :confused: Als autoradio's niet goed klinken is dat het probleem van de autoradiofabrikanten toch :blink: Iedere radio heeft wel een loudness knop, werkt prima :P

Geluid in de auto moet keihard zijn. Vaak zijn de speakers niet al te best en toch moet er een hoop herrie uitkomen. Daar worden de meeste cd's op geoptimaliseerd (voor pop dan). Autoradio en radio zijn de grootste afzetmarkten voor het produkt popmuziek. En dat is de drijfveer voor de platenmaatschappijen.

Groet,

Jacco

Autoradio en radio zijn de grootste afzetmarkten voor het produkt popmuziek. En dat is de drijfveer voor de platenmaatschappijen.

Afzetmarkt misschien niet, maar het is wel waar veel mensen naar muziek luisteren.

Miljoenen worden er over de balk gegooid voor marketing en videoclips, maar ff een maar euro's uitgeven voor een radio edit is er blijkbaar niet bij :blink:

Sorry voor de topic vervuiling btw :o

Autoradio en radio zijn de grootste afzetmarkten voor het produkt popmuziek. En dat is de drijfveer voor de platenmaatschappijen.

Afzetmarkt misschien niet, maar het is wel waar veel mensen naar muziek luisteren.

Miljoenen worden er over de balk gegooid voor marketing en videoclips, maar ff een maar euro's uitgeven voor een radio edit is er blijkbaar niet bij :blink:

Sorry voor de topic vervuiling btw :o

Ergens toch wel on-topic...

Misschien moeten we massaal aan de video-edit :lol: Ik heb toch de indruk dat de muziek voor TMF en/of MTV toch beter klinkt dan wanneer ik de cd koop. Dat heb ik met Kane en U2 al meegemaakt en met Live ook trouwens.

Groet,

Jacco

Guest Rein!

Zijn ze uitverbeterd?

Ze zitten met z'n allen aan de ipod.

Dat denk ik ook ja... :D

Is er nog iets te beleven in die hoek?

Ambities om een formaat beter dan CD te maken welke ook goed geschikt is voor de huidige internetverkoop.