VANZOMERENG Posted 16 juli 2007 Report Share Posted 16 juli 2007 Wat is High-end Dat zou m.i.z kunnen zijn: apparaten welke door puur techneuten zijn ontworpen waarbij geen druk v/e marketingafdeling is, in de trend van dat de verkoopprijs min of meer van te voren vast staat. M.a.w. ingenieurs ga je gang en we zien wel hoe duur het uiteindelijk voor de klant uitpakt ****. *** In de praktijk betekent dit meestal extreem duur ! Met de meeste producten gaat het meer in de trend van "ontwerp bijv. een versterker welke op de Eurpese markt een consumetenprijs heeft van ca. 2000 Euro of ....." etc. Echter toen ik deze versterker zag: http://www.xindak.com/english/products/showditail.asp?id=301 (55 kg) met een plexiglasplaat aan de bovenkant, was ik zeer verrast hoe strak e.e.a eruit zag en hoe gigantisch groot de voedingen waren gedimensioneerd, hoe e.e.a van binnen met koper was afgeschermd en hoe netjes/perfect alles was afgewerkt. Ik weet zeker dat de meesten die geloven in het bestaan van high-end, deze versterker high-end kwalificaties zouden toedichten en de prijs op ruim boven de 10.000 Euro zouden schatten. Je kunt duidelijk aan deze versterker zien, dat "technisch" werkelijk alles uit de kast is getrokken en wellicht alles "overdreven" overgedimensioneerd is ontworpen en dat wellicht alleen maar om die laatste restjes kleine procentjes kwaliteitwinst te boeken. Alleen het feit al dat ie 55 kilo weegt maakt hem onpraktisch, groot, zwaar en lomp, past in bijna geen audiorek en de meeste moeders willen zo,n ding niet in de huiskamer hebben. Is het nu werkelijk noodzakelijk om een 2 x 160 W continu 8ohm versterker, 55 kg te laten wegen ??? M.i.z. nuchter bekeken niet maar als het High-end is, is dit blijkbaar een normale zaak ! Vele audiofielen kicken wellicht op zo,n groot monster in de huiskamer en worden hun ego,s gestreeld. Ik moet zelf echter ook bekennen dit we zeer mooi te vinden. Echter als wordt verteld dat deze "chinees" maar 2.500 Euro kost, is ie dan in 1 keer geen "high-end" meer? M.a.w High-end heeft nog teveel de imago dat het alleen maar duur moet/kan zijn. M.i.z is een component High-end als deze is ontworpen om maximaal te presteren en niet een compromis is tussen prestatie en prijs. Als er dan toevallig een fabrikant is, die met deze compromiloze instelling een apparaat op de markt brengt maar desondanks de verkooppprijs redelijk betaalbaar weet te houden, geeft aan dat High-end ook betaalbaar kan zijn. P.s. Ik heb de A600E zelf maar even kunnen beluisteren en ik vindt hem geweldig, echter daar ik zelf geen directe vergelijk heb kunnen maken (luisteren) tussen de A600E en andere zeer dure vermeende High-end versterkers zoals Krell, Burmeisters en ML, kan ik bij deze geen uitspraken doen of de High-end ambities van Xindak met hun A600E daadwerkelijk waar kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 juli 2007 Report Share Posted 16 juli 2007 De tijd zal het leren of deze goed is. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 16 juli 2007 Report Share Posted 16 juli 2007 De tijd zal het leren of deze goed is.gr hj Wellicht iets voor jouw, je Audio Research buizenvoortrap eruit en de ML in de verkoop, wellicht houdt je nog geld over. Zover ik heb gehoord en geluisterd is de Xindak zeer analytisch echter toch met een warme klank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 ha ha wat lollig ,is dat alleswat je kon verzinnen. De werkelijkheid is inderdaad lachwekkend, zo is audioapparatuur ook heel erg simpel, wordt er al jaren niets uitgevonden dat extreem afwijkt en doen fabrikanten de grootste moeite om je te laten geloven dat zij met standaard schakelingen en componenten iets heel bijzonders te bieden hebben, in jouw geval met succes blijkbaar......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Hallo, Je kunt duidelijk aan deze versterker zien, dat "technisch" werkelijk alles uit de kast is getrokken Waarschijnlijk is dat uit andermans kast getrokken. Dat scheelt een hoop in ontwikkelingskosten. Als dan ook de arbeid nog goedkoop is, kom je aan deze prijzen. Eerlijke handel????? Die goedkope arbeid wel, maar de rest??? Er zijn al westerse bedrijven die niet meer met Chinesen in zee gaan omdat ze toch alles namaken zonder zich ook maar iets van eigendomsrechten aan te trekken. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Wat is High-end Dat zou m.i.z kunnen zijn: apparaten welke door puur techneuten zijn ontworpen waarbij geen druk v/e marketingafdeling is, in de trend van dat de verkoopprijs min of meer van te voren vast staat. M.a.w. ingenieurs ga je gang en we zien wel hoe duur het uiteindelijk voor de klant uitpakt ****. *** In de praktijk betekent dit meestal extreem duur ! High-end is een betekenisloze reclamekreet om produkten aan de man te man brengen waarvan de grootste verdienste voor de koper is, het gevoel te hebben dat hij of zij het kan betalen. Er is geen enkele kwaliteitsomschrijving voor het begrip high-end. Voor de tweede omschrijving bestaat het begrip "compromisloos"; dat gaat bijv. op voor de bouw van een formule1 race-auto en dan geldt compromisloos bijv. alleen maar in het geval van snelheid of luxe als het om een RR gaat. Of er in de consumenten-audio een equivalent daarvan is, waag ik te betwijfelen om de eenvoudige reden dat er geen klantenkring bestaat die voldoende kennis van zaken heeft om het produkt ook te beoordelen op het aspect van compromisloosheid (of het eenvoudigweg niet kan betalen en dus geen rol speelt). Zelfbouwers kunnen daar naar streven, commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 [...]Er is geen enkele kwaliteitsomschrijving voor het begrip high-end. [...] Jawel: dat de kwaliteit steeds hoger is. Bij HiFi stopt men met verbeteren als het 100 % transparant voor het menselijk gehoor is geworden, maar High End gaat gewoon door (zonder einde overigens). Je zou het ook zinloos kunnen noemen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 er is geen DIN, ASA of NEN omschrijving van het begrip High End. Als een fabrikant zijn apparaat van 21,99 High-End wil noemen dan gaat hij zijn gang maar. Geen mens hoeft het serieus te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 [...] Er is geen enkele kwaliteitsomschrijving voor het begrip high-end. [...] Jawel: dat de kwaliteit steeds hoger is. Bij HiFi stopt men met verbeteren als het 100 % transparant voor het menselijk gehoor is geworden, maar High End gaat gewoon door (zonder einde overigens). Je zou het ook zinloos kunnen noemen. Groet, Jacco Dit lijkt me niet de juiste omschrijving van de verschillen tussen high-end en hifi, denk zelfs dat men in beide segmenten van de markt - als je dit als onderscheiding ziet - op dezelfde wijze werkt, er wordt gestreeft naar een zo groot mogelijke omzet bij een maximale winst. In het hifi segment ligt dan de nadruk op aantallen, terwijl in de high-end sector de winst per apparaat doorslaggevend is. In beide gevallen is men niet echt bezig met geluidskwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 er is geen DIN, ASA of NEN omschrijving van het begrip High End. Als een fabrikant zijn apparaat van 21,99 High-End wil noemen dan gaat hij zijn gang maar. Geen mens hoeft het serieus te nemen. High end is een classificering, een categorie van apparatuur dat reeds lang en breed voldoet aan de HiFi normen. Welke NEN je daar dan ook voor wilt gebruiken. High end of top notch is zeg maar veel beter dan standaard DIN45000 oid. Verder totaal zinloos en je hebt er verder niets aan, maar zolang er meetapparatuur bestaat die te gebruiken is, zal er een verdere ontwikkeling van High End spul op de markt komen. In de meetapparatuur bussines is er ook zeker sprake van High End en daar worden gewoon strengere eisen aan gesteld en hoeveel het kost is niet van belang. Een spectrum analyser van 100k euro: no problem. Of een videorecorder van 50 k euro die ook op de Zuidpool gebruikt moet kunnen worden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Beste Jacco Jammer dat ze op de Zuid-pool zo weinig stopcontacten hebben. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Beste JaccoJammer dat ze op de Zuid-pool zo weinig stopcontacten hebben. Mvg Mark Daar hoorde dan ook een aggregaat en batterij-pack van 10k euro bij . Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Daar hoorde dan ook een aggregaat en batterij-pack van 10k euro bij . Je zegt het zo grappig, maar zo gaat het met de meeste producten die we kopen... Heb jij dan ook geen stopcontact thuis dan? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 ha ha wat lollig ,is dat alleswat je kon verzinnen. De werkelijkheid is inderdaad lachwekkend, zo is audioapparatuur ook heel erg simpel, wordt er al jaren niets uitgevonden dat extreem afwijkt en doen fabrikanten de grootste moeite om je te laten geloven dat zij met standaard schakelingen en componenten iets heel bijzonders te bieden hebben, in jouw geval met succes blijkbaar......... de echte goede fabrikanten doen geen eens moeite,het is gewoon te horen dat het of goed of nog beter is geworden, de gerenomeerde merken hoefen hier echt geen moeite voor te doen. alleen de slechtere merken moeten moeite doen,maarja dat is ook weer te horen , vaak in de negatieve zin .Kijk maar eens naar de grote goede merken, ( PS-audio, MBL , Burmester,Spectral ed.)daar hoor je weinig over als ze met iets nieuws komen, maar dat hebben ze ook niet nodig die hebben hunzelf al bewezen.Voor de rest is dit echt een flutitem, high-end dat hoor je gewoon KLAAR!!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 ha ha wat lollig ,is dat alleswat je kon verzinnen. De werkelijkheid is inderdaad lachwekkend, zo is audioapparatuur ook heel erg simpel, wordt er al jaren niets uitgevonden dat extreem afwijkt en doen fabrikanten de grootste moeite om je te laten geloven dat zij met standaard schakelingen en componenten iets heel bijzonders te bieden hebben, in jouw geval met succes blijkbaar......... Bedankt dat je me de ogen hebt geopend , ik heb mijn mark levinson en wadia bij de vuilnis gezet en mijn transparent interlink ingeruild op een sony receiver. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 ha ha wat lollig ,is dat alleswat je kon verzinnen. De werkelijkheid is inderdaad lachwekkend, zo is audioapparatuur ook heel erg simpel, wordt er al jaren niets uitgevonden dat extreem afwijkt en doen fabrikanten de grootste moeite om je te laten geloven dat zij met standaard schakelingen en componenten iets heel bijzonders te bieden hebben, in jouw geval met succes blijkbaar......... Bedankt dat je me de ogen hebt geopend , ik heb mijn mark levinson en wadia bij de vuilnis gezet en mijn transparent interlink ingeruild op een sony receiver. gr hj hahahahaha ja zo zou ik ook reageren, hoop dat deze mensen allemaal heel blij zijn met hun chinese apparatuur, hoop ook voor hun dat er een toonregeling op zit kunnen ze de treble in ieder geval helemaal terugdraaien, zijn de zangeressen en trompetten misschien nog een beetje aan te horen en uitelkaar te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 High-end is een betekenisloze reclamekreet om produkten aan de man te man brengen waarvan de grootste verdienste voor de koper is, het gevoel te hebben dat hij of zij het kan betalen. Er is geen enkele kwaliteitsomschrijving voor het begrip high-end. Voor de tweede omschrijving bestaat het begrip "compromisloos"; dat gaat bijv. op voor de bouw van een formule1 race-auto en dan geldt compromisloos bijv. alleen maar in het geval van snelheid of luxe als het om een RR gaat. Of er in de consumenten-audio een equivalent daarvan is, waag ik te betwijfelen om de eenvoudige reden dat er geen klantenkring bestaat die voldoende kennis van zaken heeft om het produkt ook te beoordelen op het aspect van compromisloosheid (of het eenvoudigweg niet kan betalen en dus geen rol speelt). Zelfbouwers kunnen daar naar streven, commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 High end is geen magie... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 High end is geen magie... Groet, Jacco nee idd, ben ik met je eens Jacco, is geen magie maar een begrip. laat deze mensen eens naar high-end apparatuur uit de begin jaren 90 luisteren en de huidige apparaten,kunnen ze horen dat ook daar wel degelijk een vooruitgang is geweest zonder dat het echt veel duurder is geworden dan toen( euro meegerekend)Maar deze mensen moeten blij zijn dat ze dat niet kunnen/willen horen,kunnen ze dat geld ergens anders aan spenderen,mooie tv ofzo.Ik heb en krijg het gevoel dat er heel veel onzekere mensen zijn die met hifi of high-end bezig zijn,als ik een lp of cd opzet en ik krijg kippenvel dan is dat voor mij high-end en ben ik dik tevreden zoals ik al jaren ben,dat zou ik niet ,en nooit hebben met een standaard stereoset,dat is voor mij dus high-end,dat je bij dezelfde muziek op de ene set wel kippenvel hebt en op een andere niet,en het is nou eenmaal zo dat op een dure set de kippenvelfactor vele malen hoger ligt.En als je dat niet kan of wilt betalen , ja dan houdt alles op toch? Maar dan moeten we niet gaan muggeziften over wat wel en niet high-end is. je oren spreken voor zich lijkt mij.en die zullen altijd het duurdere mooier vinden.En zo niet, ga dan maar naar de kijkshop voor een setje en geniet ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 70K voor de hele set? Das n koopje. Hiermee betaal je dat al voor 1 bronhttp://www.hifi.nl/nieuws/38829/dCS_introd..._Scarlatti.html Nu vraag ik me toch af, die Sony alleseter van 70 euro.... Wat een grapje niet allemaal losmaakt Ff serieus, als ik de poen had zou ik liever deze alleseter kopen en van de rest van het geld een wereldreis maken. Doet alles wat ie moet doen en nog bijzonder goed ook. http://www.linn.co.uk/music_systems_akurate_cd Maar ja, bijna 6000 euro, nog steeds veels te duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 High-end is dat wat eigenlijk te groot is voor, of niet goed afgestemd is op de luisterruimte. Maar waar je omwille van de aanschafprijs geen afstand van wilt doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Nee ik heb mijn speakerontwerp aangepast aan mijn eigen luisterruimte Maar ik vind high end natuurlijk ook (te) duur , maar desondanks vind ik het algemeen erg mooi spul , al is het alleen al voor de heb ,als ik over geld niet hoefde na te denken zou ik een mooie verzameling van klassiekers in huis willen hebben , het liefst in een daarvoor bestemde akoustisch aangepaste ruimte. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 Er is wel degelijk een revolutie gaande in de audiowereld maar die betreft de bron(MP3 etc) en de verkoopkanalen(artiesten die rechtstreeks aan de klant verkopen, downloaden titels) en die voorspelt niet veel goeds voor het high-end gebeuren. Iedereen zou dubbel liggen van het lachen als iemand een MP3 speler aanschaft van 10K maar in feite doen wel nu al jaren hetzelfde met de CD en het vinyl. Eigenlijk zijn ook deze bronnen een dergelijke investering simpelweg niet waard. Zowel vinyl als CD zijn hopeloos verouderd maar zal er iets beters komen? Voorlopig niet in ieder geval. In de videowereld gaat het wel de goede kant op met HDTV en veel beter bronmateriaal. Maar daar is de markt ontzettend veel groter en de individuele consument (volwassenen ipv jeugd) koopkrachtiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 juli 2007 Report Share Posted 17 juli 2007 [...]Zowel vinyl als CD zijn hopeloos verouderd maar zal er iets beters komen? Voorlopig niet in ieder geval. [...] Mijn vraag is meer of het wel nodig is dat er iets beters komt? Okay, vinyl is technisch niet je van het, maar kan op weergavegebied heel overtuigend goed zijn. En cd? Ja, dat medium is lekker makkelijk om op te zeiken (letterlijk gehoord van masteringmensen), maar op het ultrasone na is het goed genoeg voor den mensch als luisteraar. 5.1 dan maar? Tsja, dat bestaat ook alweer een tijdje. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juli 2007 Report Share Posted 18 juli 2007 Er is wel degelijk een revolutie gaande in de audiowereld maar die betreft de bron(MP3 etc) en de verkoopkanalen(artiesten die rechtstreeks aan de klant verkopen, downloaden titels) en die voorspelt niet veel goeds voor het high-end gebeuren. Het zal niet lang duren voor er echte 'high-end' audio-mini-pc's aangeboden gaan worden, met een buizen geluidskaart en fenomenale dac, alles in koperen afgeschermde behuizing met trillingsgedempte insteekkaarten etc. Als ik iets meer electronica- en software vaardigheden had, had ik 'm allang op de markt gezet. Er zijn al wel een paar van die apparaten, maar die vindt ik ergonomisch niet optimaal en ze verbruiken naar verhouding te veel energie. Linn-records bied op het moment al master-kopien ter download aan. Je kunt een album daar in een aantal kwaliteieten en formaten downloaden. De geluidsdrager zal veranderen of zelfs verdwijnen, kwaliteitsweergave zal altijd net zo'n niche produkt blijven als het nu al is. 5.1 dan maar? Tsja, dat bestaat ook alweer een tijdje. We kunnen twee luidsprekers voor stereo al niet eens met goed fatsoen plaatsen in een ruimte waar ook nog geleefd moet worden, laat staan een hoogwaardig multichannel systeem. De akoestische aanpassingen in een ruimte worden dan misschien nog wel veel belangrijker, of eigenlijk, ik denk dat het niveau van multichannel in een niet aangepaste ruimte slechter is dan dat van stereo in de zelfde ruimte. Voor de "echte high-ender" met onbeperkt budget geen probleem, voor de rest .... Op zich denk ik wel dat multi channel "the way to go" is. Ik heb in een ver verleden en recentelijks een paar puur audio opstellingen gehoord waarvan ik diep onder de indruk was. En daarbij dook natuurlijk weer het andere probleem op, de opname. Er is nogal wat onrealistisch gepriegel bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts