Jump to content

switch naar PA

m44
 Share

Recommended Posts

voor degene die mij al wat langer lezen hier za het wellicht geen verassing zijn maar ik kom maar niet van dat gevoel af om een keer een PA versterker te gaan gebruiken. kortom ik schuif steeds meer van het compromis af en wil mijn favourite muziek zo natuurgetrouw mogelijk laten klinken. de century golds blijven tot ze opgeknapt zijn om ze later in te ruilen voor jbl proffesionele vintage monitoren.

dus wil ik mij eerst richten op het versterker vlak.

een paar vragen.

hoe zit het met aansuitingen van de apparatuur. de achterkant lijkt veelal niet eens op een hifi versterker. zijn dat DIN pluggen.? en zijn er leuke interlinks te vinden die tulp combineren met DIN/xlr (niets exotisch want daar ben ik klaar mee)

moet ik rekening houden met andere uitgangen (hogere uitgangsspanning bijv.

ik wil gewoon eens ervaren hoe het is om speakers met een echt zware versterker aan te sturen en zware hifi versterkers zijn gewoonweg onbetaalbaar.

naar wat research ben ik erachter dat de volgende merken als het goed is wel kwaliteit leveren.

stage accompany.

crown.

behringer

dynacord

aanvullingen of waarschuwingen zijn welkom

als jullie echter denken dat het via deze weg niet meer mogelijk is om op een "acceptabele" manier naar klassiek te luisteren zal ik waarschijnlijk wel gaan twijfelen.

Wil je veel vermogen en zeer goed geluid, kijk eens naar een Hypex UcD700. Krachtpatser met super sound. Je moet wel zelf wat knutselen, of je zou hypex kunnen vragen welke OEM's het ding verkopen.

Wat betreft XLR naar cinch: Die kun je eenvoudig zelf maken, of je neemt een verloopplug van Neutrik:

197084.jpg

ken het merk niet maar zal eens kijken. wat bedoel je met knutselen? is het een zelfbouw pakket?

ken het merk niet maar zal eens kijken. wat bedoel je met knutselen? is het een zelfbouw pakket?

De hele versterker moet je zelf in elkaar zetten ja ;) Als je effe hier, of op htforum, of op diyaudio zoekt is er zat info te vinden over de UcD's en enthousiaste bezitters ;) Een kant en klare PA amp is goedkoper natuurlijk, maar je moet kwalitatief wel inleveren op deze beestjes.

ucd 400st is een oude versie

ucd 400hg lijkt een betere versie van de st?

dat zijn wel prijzen om een keer mee te expirimenteren natuurlijk. de 700 ziet er uit als een zeer goed ontwerp maar 500 euro (power moet erbij natuurlijk) is wel een gok. hoe lang zal het duren voordat een ervaren iemand zoiets in elkaar flanst. is dat een dag doorwerken of praten we over dagen.

waar haal je behuizing vandaan.

in ieder geval al bedankt voor je input.

Kijk ook even op zelfbouwaudio.nl (het forum), daar staan een hoop topics hierover.

Ik heb zelf een PA bak gehad, nu UcD180's. Ik zou zelf nooit meer voor een PA bak gaan. Zowieso klinken de UcD's beter, maar alle PA bakken die ik ken zijn actief gekoeld (lees: ventilator) en die dingen hoor je zoemen en daar ga je je aan storen na verloop van tijd. Een stille erin werkt ook niet (geprobeerd, geen succes), als het zoemen van de ventilator bijna niet te horen is, hoor je de luchtstroom (alsof er iemand uit je versterker blaast).

Edit: ik heb er 2, de kasten maken was 2 avonden en de modules erin solderen ook 2 avonden en dan heb ik op mijn gemak gewerkt en de voedingen heb ik ook zelf gemaakt (scheelt ook weer). Als je de voeding ook bij kant en klaar besteld, moet je makkelijk in 1 dag klaar kunnen zijn.

Groeten Mark

Die UcD modulen zijn inderdaad erg goed en een beetje geld zul je hoe dan ook moeten investeren. En in het geval van UcD ook met zelfbouw, hetgeen natuurlijk wel heel erg leuk kan zijn. Die modulen worden eigenlijk alleen begrensd door de maximale stroom die ze kunnen leveren. Dat is het enige echte minpunt wat ik er aan kan vinden (wat verder alleen interessant is als je speakers dippen in impedantie naar belachelijk lage waarden). Het ingangsscircuit kan in mijn ogen wat beter, maar eigenlijk is dat meer een discussie die gevoerd moet worden als je een stel hebt.

Momenteel heb ik een stel UcD400 in bruikleen en ik moet zeggen dat ze behoorlijk monkey-proof zijn. Die 700 is een heuse krachtpatser en heeft meer bandbreedte en is een betere kandidaat. En je hoeft die zware jongens niet uit te rusten met een overeenkomstige voeding. Dan levert ie niet het volle vermogen, maar dat hoeft waarschijnlijk ook helemaal niet.

Maar je zult wel zelf iets moeten gaan bouwen, ja. Maar als je technische hulp nodig hebt, dan is dat altijd dichtbij. Er zijn inmiddels zo veel mensen die met die dingen aan de slag zijn. Dat kan ook een groot voordeel zijn.

Groet,

Jacco

ucd 400st is een oude versie

ucd 400hg lijkt een betere versie van de st?

De ST is een oudere versie, met simpele opamp en, de HG is inderdaad een gloednieuwe versie, met lm opamp en een nieuwe modulator een aangepaste layout voor nog iets betere sound en nog iets lagere vervorming. Je moet zo'n ding gewoon een keer horen, want misschien vind je het wel helemaal niks...

hoe lang zal het duren voordat een ervaren iemand zoiets in elkaar flanst. is dat een dag doorwerken of praten we over dagen.

waar haal je behuizing vandaan.

'T stelt niet zo heel veel voor hoor. Het enige wat je moet doen is de losse modules met wat kabeltjes verbinden op de juiste manier :) Behuizingen kun je overal vandaan halen, je kunt het zo gek maken als je wil natuurlijk.

Verder zou ik Behringerop je lijstje onderaan zetten. Dat is toch meer budget PA dan het serieuzere werk.

Je kunt overigens je PA speakers ook gewoon met een hifi amp aansturen hoor. Aangezien ze meestal 8 ohm zijn en hoog rendement zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

is er iemand met een linkje naar behuizingen land.

een goede vriend van mij rommelt al sinds de middelbare school met electronica. hij is een echte want hij gelooft niet in verschil in klank tussen cd spelers en versterkers. meten is weten.

waarschijnlijk is het voor hem een koud kunstje dus.

begrijp ik dan goed dat de ucd 700 zonder losse voeding waarschijnlijk genoeg zal zijn. dan ben je dus voor 225 euro klaar.

hmmm allen bedankt ik word al enthousiast

[...]

Je moet zo'n ding gewoon een keer horen, want misschien vind je het wel helemaal niks...

[...]

Dat is inderdaad verstandig. Niet iedereen kan de genadeloze neutraliteit waarderen van dit type versterker.

Wat op mijn eigen verlanglijstje staat is een vergelijk van verschillende implementaties van deze versterkers. In Breda tijdens de zelfbouwdag meen ik verschillen gehoord te hebben tussen verschillende oplossingen qua voortrap en ik zou dat graag eens willen verifieren. Voodooless, welk type had jij ook alweer?

Groet,

Jacco

Voodooless, welk type had jij ook alweer?

Ik heb de UcD400AD, gemod naar lm opamp, met losse opamp voeding MC7x12, en nog een losse MC7812 voor de driver. DC caps kortgesloten, grote caps vervangen. Verder heb ik nog een speciale voeding met T-net caps. Trafo's zijn 400VA, zilver bekabeling intern. That's about it...

Vergelijkingstest: leuk, I'm in!

Voodooless, welk type had jij ook alweer?

Ik heb de UcD400AD, gemod naar lm opamp, met losse opamp voeding MC7x12, en nog een losse MC7812 voor de driver. DC caps kortgesloten, grote caps vervangen. Verder heb ik nog een speciale voeding met T-net caps. Trafo's zijn 400VA, zilver bekabeling intern. That's about it...

Vergelijkingstest: leuk, I'm in!

Okay, dat is dan na deze week. Ik heb nu een tentamenweek. Bij mij zijn de opamps er helemaal uit en vervangen door buizen. Op basis van een UcD400ST en ook de ingangscaps kortgesloten. De voeding is ook anders dan standaard, voor de plus en minvoeding aparte brugcellen. Qua voeding hebben we al eens het eea vergeleken. Maar ik heb geen 400 VA, in mijn versie zit iets van 225 VA.

Goed, dat houden we dan in het vat en dan neem ik wat meetapparatuur mee. Ik ben benieuwd.

Groet,

Jacco

Guest Rein!

Vanmiddag moest ik even wachten voor een reparatie van mijn telefoon. Omdat dit vlak in de buurt van Hypex is vond ik het een leuk idee daar eens langs te rijden. Ik had ook nog wel een concrete vraag, want ik wilde een Hypex module in een kastje als complete versterker en vroeg me af of er ook bedrijven om hun heen zaten die dit deden. Dit was het geval.

Even later luisterde ik naar compleet gemonteerde en mooi afgewerkte versterkers obv hun modules. Ik was terecht gekomen bij een zeer ambitieus bedrijf dat consumentenprodukten i.s.m. Hypex ontwikkeld. Er zijn al drie mono eindversterkers, een voorversterker en een geintergreerde versterker leverbaar, in de nabije toekomst komen hier waarschijnlijk diverse dsp actieve luidsprekers, een voorversterker met room correctie en een wifi digitaal transport / dac bij. Kortom, alles waar ik op dit moment geinteresseerd in ben.

naar wat research ben ik erachter dat de volgende merken als het goed is wel kwaliteit leveren.

stage accompany.

crown.

behringer

dynacord

aanvullingen of waarschuwingen zijn welkom

Oke! Streep Behringer maar weg, dat is budget rotzooi.. :D Leuke producten voor weinig geld, maar kwalitatief en klankmatig bagger.

Voeg toe: Labgruppen, Crest en verschillende Yamaha's. Ik heb alle amps hier genoemd vaak genoeg tijdens hun werk beluisterd maar mijn voorkeur gaat toch absoluut naar Crown (Amcron). Er zijn een aantal modellen van Crown die geen actieve koeling hebben en dus geruisloos spelen. Als je daar meer over wil weten moet je even gaan kijken in dit topic.

Ik zelf speel op mijn 2e set met een Crown DC150a versterkertje uit de jaren 70. Ik ben nog steeds erg onder de indruk wat hij nog presteerd op een stel IMF'jes. Ook ik denk nog wel eens na over een goede pro amp als vervanger van mijn Denon. Een Crown Reference, Crown K2, Crown I-tech, zware Yamaha of Labgruppen zou zeker eens de kans krijgen.. B)

mvg, PD

okay ik kan weer even voorruit met inlezen. bedankt