marc b Posted 12 juli 2007 Report Share Posted 12 juli 2007 Hallo Ik heb een aparte groep voor mijn audioset.De afgeschermde kabel heeft 3 aders . Waar kan ik de mantel het beste aansluiten aan de kant van de stoppenkast of aan de kant van de set? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 juli 2007 Report Share Posted 12 juli 2007 Aan beide kanten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 juli 2007 Author Report Share Posted 13 juli 2007 Voor de mantel is dat niet de beste manier.Ik heb hem nu aangesloten aan de kant van de stoppenkast, maar ik heb laatst ergens gelezen dat het juist aan de setkant zou moeten, daarom peil ik even op hear. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 13 juli 2007 Report Share Posted 13 juli 2007 Aan beide kanten... Dat lijkt me geen goed plan... De aarde is natuurlijk al aangesloten via 1 van de 3 draden. Ik heb thuis de mantel in de stoppenkast met de aarde verbonden. Ik ga er van uit dat afscherming altijd aan 1 kant vastzit aan aarde en doe dat consequent aan de bron-kant. In dit geval dus de stoppenkast. Eens? Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 juli 2007 Author Report Share Posted 13 juli 2007 Bedankt voor jullie reactie Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 juli 2007 Report Share Posted 13 juli 2007 Dus van stoppenkast naar stopkontakt alleen de afscherming bij de stoppenkast vastmaken, de afscherming ook vastmaken aan de steker die in het stopkontakt gaat en die aan de apparatuurkant niet vastzetten? Dan zal ik alles eens nakijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juli 2007 Report Share Posted 13 juli 2007 Als wij op het werk 2 kasten maken (metalen kasten zijn dat doorgaans), die met een afgeschermde kabel met elkaar verbonden moeten worden, dan wordt de afscherming bij beide kasten aan de kast vast gemaakt, door middel van een EMC-wartel. Alleen zo houd je een kooi van Faraday. Als je 'm maar bij 1 kast vast maakt met een EMC-wartel, dan heeft het weinig zin... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 juli 2007 Author Report Share Posted 13 juli 2007 heeft die kabel dan 2 of 3 aders? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juli 2007 Report Share Posted 13 juli 2007 --> QUOTE(marc b @ 13 Jul 2007, 18:32:41) <{POST_SNAPBACK}> heeft die kabel dan 2 of 3 aders? Marc Minstens 3. Het kunnen natuurlijk signaalkabels zijn met nog veel meer aders. Maar er zit een losse aarde draad (zo'n groen-gele) in, plus 2 of meerdere andere aders. Zoiets als dit gebruiken we wel regelmatig:Lapp Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 juli 2007 Author Report Share Posted 13 juli 2007 Ik ken ze . Het is denk ik een beetje wat je belangrijk vind veiligheid of of minder storing of snel werken. Het ster-princiepe is volgens mij het beste. Je moet dan niet de ene kast doorlussen met de andere , maar alle aardes uit en punt naar de kasten brengen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juli 2007 Report Share Posted 13 juli 2007 --> QUOTE(marc b @ 14 Jul 2007, 00:08:02) <{POST_SNAPBACK}> Ik ken ze . Het is denk ik een beetje wat je belangrijk vind veiligheid of of minder storing of snel werken. Het ster-princiepe is volgens mij het beste. Je moet dan niet de ene kast doorlussen met de andere , maar alle aardes uit en punt naar de kasten brengen. Marc Juist uit EMC-oogpunt worden de schermen van de kabels in elke kast aan aarde gelegd. En uiteraard gaat er altijd maar 1 aardedraad naar een kast. Die komt normaal gesproken van een voedingsverdeler. Dat is zeg maar je sterpunt, vanwaar je installatie gevoed wordt... In dit geval is je meterkast je sterpunt. Daar komen alle groepen bij elkaar. Vandaar ga je naar je audioapparatuur toe. In de meeste gevallen is het dan niet meer noodzakelijk om alle apparatuur apart te aarden, omdat alle apparaten met elkaar verbonden zijn via interlinks... Link to comment Share on other sites More sharing options...
parker700 Posted 14 juli 2007 Report Share Posted 14 juli 2007 Laat ik nu altijd gedacht hebben (uit zeer deskundige bron, ik kan het techn. niet onderbouwen) dat de afscherming alleen aan de kant van het stekkerblok moet worde aangesloten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 juli 2007 Report Share Posted 15 juli 2007 Verwar aarde niet met afscherming. Een aarde moet weldegelijk aan beide zijden aangesloten worden. Een afscherming hoeft dat niet. De afscherming moet wel aan aarde aangesloten worden, maar het is dus geen aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juli 2007 Report Share Posted 15 juli 2007 Verwar aarde niet met afscherming. Een aarde moet weldegelijk aan beide zijden aangesloten worden. Een afscherming hoeft dat niet. De afscherming moet wel aan aarde aangesloten worden, maar het is dus geen aarde. Maar een afscherming die niet aan beide kanten is aangesloten aan aarde kan geen stroom geleiden (tenzij je fase aan die afscherming legt of zo). Dan kan hij toch ook geen storing afvoeren. Ik zal het nog eens nazoeken, maar volgens mij werkt een afscherming die maar aan 1 kant aan aarde ligt alleen tegen capacitieve inkoppeling. Inductieve inkoppeling gaat er gewoon doorheen. Ik weet ook bijna zeker dat we daarom bij mijn werk altijd de afscherming aan beide kanten met de kast verbinden. En uiteraard is de kast zelf altijd geaard. Je gaat niet met ongeaarde kasten werken, zeker niet als er geen aardlekautomaten in zitten. Laat staan als er hoogspanningsapparatuur in zit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts