VANZOMERENG Posted 20 juli 2007 Report Share Posted 20 juli 2007 Gaarne advies m.b.t. jumpers In diverse testen en forums heb ik gelezen, dat m.b.t. de Dussun V6I & V8I de standaard bruggetjes van mindere kwaliteit is en deze beter vervanger kunnen worden door jumpertjes zie: http://www.jenatek.com/dussy/dussy-jumpers.html Mij lijken dit gewoon interconnects RCA alleen zeer kort. Nadeel is dat ik de prijs schandalig duur vindt en e.e.a alleen via verzending kan kopen en dus niet op korte termijn kan uitproberen. Nu ben ik zelf niet zo handig met solderen etc... maar zijn vergelijkebare jumpertjes in Nederland (tegen veel geringere kosten) verkrijgbaar of kan ik ook een goedkoop interlinkje van een tientje gebruiken ? Ik vindt het namelijk zonde om veel geld uit te geven voordat ik e.e.a heb uitgeprobeerd heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 juli 2007 Report Share Posted 20 juli 2007 Zou het geluid er echt beter van worden, van een paar van die touwtjes? Wat is er precies mis met de huidige bruggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Standaard bruggen zijn meestal een veredeld stukje blik. De stroom gaat er dan wel niet minder doorheen (misschien ook wel.......)....... Die jumpers als zodanig zijn wel te koop/ te bestellen in nederland, maar dan zit je ook weer met dezelfde financieele kosten (of meer), al vind ik deze persoonlijk niet zo duur. Het kan natuurlijk ook met een interlink van een 10tje, maar of je dan klankmatig verbetering hoort, en daarnaast of het er dan ook zoveel beter van gaat uitzien, een goedkope interlink is meestal veel te lang (<1m). Als je niet zo handig met solderen bent, is beginnen met interlinks misschien wel een goed startpunt 4 cinch connectoren, en een stukje RG59 kabel, of een stukje getwist draad (uit een UTP kabel bv, ""ff flansen"" en je hebt een mooi setje jumpers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Die standaard blik rommel was vaak een van de eerste dingen die ik verving, als ik een set bi-wire speakers had gekocht. Het verschil is echt opvallend te noemen, en ik gebruikte gewoon 2 korte stukjes, goede ls-kabel, die ik gewoon zonder pluggen in de zijkant van de banaanstekkers schroefde. (in mijn geval was dat Van den Hul Clearwater) Probeer 't maar eens en je zult (hoogstwaarschijnlijk) versteld staan! (ik tot nu toe wel diverse keren) Desondanks vind ik 't ook absurd wat sommige fabrikanten voor dergelijke jumpers vragen. Het is inderdaad nix meer dan 2 heel korte stukjes draad met pluggen, that's all. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Nou, dan heeft mijn Marantz kennelijk goeie pluggen, want dat zijn beslist geen 'veredelde stukken blik'. Gewoon een U-vormig plugje, ter dikte van de 'plus' van een cinchplug. Ik weet niet of ie massief is, maar dat lijkt me ook niet zo interessant, op zo'n kort stukje. De meeste interlinks bestaan ook uit flinterdunne draadjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Het is nog wel belangrijk waar de jumpers van gemaakt is, Henrie, goud, zilver, koper, alu, staal...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Het is nog wel belangrijk waar de jumpers van gemaakt is, Henrie, goud, zilver, koper, alu, staal...... Bij mij zijn ze van hetzelfde materiaal als de cinch-ingangen. Verchroomd koper of zo? Geen idee... Maar zolang het maar goed genoeg geleidt, is er niks aan de hand toch? Hoeveel weerstand kan zo'n klein, metalen plugje nou helemaal hebben...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Het is nog wel belangrijk waar de jumpers van gemaakt is, Henrie, goud, zilver, koper, alu, staal...... Bij mij zijn ze van hetzelfde materiaal als de cinch-ingangen. Verchroomd koper of zo? Geen idee... Maar zolang het maar goed genoeg geleidt, is er niks aan de hand toch? Hoeveel weerstand kan zo'n klein, metalen plugje nou helemaal hebben...? Verguld ijzer of "misschien "messing waarschijnlijk, even een stukje blank krabben of desnoods magneet erbij . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Het is nog wel belangrijk waar de jumpers van gemaakt is, Henrie, goud, zilver, koper, alu, staal...... Bij mij zijn ze van hetzelfde materiaal als de cinch-ingangen. Verchroomd koper of zo? Geen idee... Maar zolang het maar goed genoeg geleidt, is er niks aan de hand toch? Hoeveel weerstand kan zo'n klein, metalen plugje nou helemaal hebben...? Verguld ijzer of "misschien "messing waarschijnlijk, even een stukje blank krabben of desnoods magneet erbij . gr hj Nou, verguld zijn ze zeker niet, want ze zijn chroomkleurig. Overigens geleidt ijzer ook prima hoor. Zolang het maar niet roest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Maar we waren toch met High end bezig Hoevaak geleid ijzer slechter dan koper ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 stukje speakerdraad werkt echt het best. zoveel mogelijk dezelde materialen aanhouden vind ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Maar we waren toch met High end bezig Hoevaak geleid ijzer slechter dan koper ? gr hj Dat kun je best zelf googelen toch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 hoevaak?? 8 van de 10 keer Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Jij bent toch elektrotechnicus . hier de eigenschappen van koper en ijzer en zilver plus hun elektrische weerstand: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper_%28element%29 http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(element) http://nl.wikipedia.org/wiki/zilver ijzer geleid dus 5,8 maal slechter dan koper en zilver geleid 1,05 maal beter dan koper , daarom zijn de aansluitingen van mijn speakers ook vrijwel puurkoper . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Jij bent toch elektrotechnicus . hier de eigenschappen van koper en ijzer en zilver plus hun elektrische weerstand: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper_%28element%29 http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(element) http://nl.wikipedia.org/wiki/zilver ijzer geleid dus 5,8 maal slechter dan koper en zilver geleid 1,05 maal beter dan koper , daarom zijn de aansluitingen van mijn speakers ook vrijwel puurkoper . gr hj Zou ook gelijk maar alle weerstanden vervangen waar ijzer voor de aansluitdraden ervan gebruikt is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Jij bent toch elektrotechnicus . Jawel, maar wij gebruiken nooit ijzer als geleider Alleen koper en aluminium kabels... IJzer is natuurlijk onhandig als geleider. Nog afgezien van de hogere weerstand t.o.v. koper. Want het roest natuurlijk nogal snel... Nu bedenk ik me overigens net dat een spoorstaaf wel van ijzer is. Een spoorstaaf wordt als retourleider gebruikt. Of de bovenleiding ook van ijzer is, weet ik eigenlijk niet. Zou ook aluminium kunnen zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Jij weet niet wat voor weerstandjes er in mijn speaker zitten De aansluitdraden zijn van zilver. gr hj aluminium geleid 1,6 maal slechter dan koper http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminium gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 aluminium geleid 1,6 maal slechter dan koper http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminium gr hj Ja, maar er zijn genoeg goede redenen te bedenken waarom je toch aluminium kabels zou gebruiken, i.p.v. koper. Koper kabels zijn namelijk een stuk duurder dan aluminium kabels, ook al heb je van aluminium een grotere doorsnede nodig bij gelijk blijvende stroom. Bovendien wordt er de laatste tijd nogal eens koper gejat. Niet in de laatste plaats op bouwplaatsen. Het komt zelfs voor dat je op een dag de kabels in de grond legt en ze in de nacht daarna worden gejat... En tegenwoordig worden ze ook al uit windmolens getrokken: Koperdieven zoeken buit op grote hoogte. Dat brengt dus extra risico's en mogelijk ook extra kosten met zich mee. Aluminium is ook nog eens lichter. Vooral handig bij hangende hoogspanningskabels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Maar Henrie toch, jij moet toch weten dat voor bovengrondse hoogspanningslkabel juist aluminium gebruikt wordt omdat die een stuk lichter zijn? Volgens mij toch niet van koper omdat ze snel gestolen zouden worden Jij weet niet wat voor weerstandjes er in mijn speaker zitten De aansluitdraden zijn van zilver. gr hj Toch wel van OFC zilver h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2007 Report Share Posted 21 juli 2007 Maar Henrie toch, jij moet toch weten dat voor bovengrondse hoogspanningslkabel juist aluminium gebruikt wordt omdat die een stuk lichter zijn? Volgens mij toch niet van koper omdat ze snel gestolen zouden worden Ja, dat zei ik toch ook? Aluminium is ook nog eens lichter. Vooral handig bij hangende hoogspanningskabels... Maar aluminium wordt niet alleen bovengronds gebruikt hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Toch wel van OFC zilver h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 zie: http://www.jenatek.com/dussy/dussy-jumpers.html Mij lijken dit gewoon interconnects RCA alleen zeer kort. Nadeel is dat ik de prijs schandalig duur vindt en e.e.a alleen via verzending kan kopen en dus niet op korte termijn kan uitproberen. Tja, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Beste Arjen, De Chinees die dat in elkaar zet verdient $80,- per maand. Dus daar zittem de kosten niet in hoor Het enige wat met zulke brugjes zou kunnen gebeuren is dat er storing instraalt omdat ze niet afgeschermd zijn. Maar in de praltijk heb ik daar eifgenlijk nooit iets van gemerkt. Indien je je daar zorgen over zou maken dan idd afgeschermde interlinks van ca 10 cm. Als je zelf handig bent: Idd stukkie antenne coax plus goede cinchstekkertjes. Ben je voor ca 10 pegels klaar. Eigenlijk ben je pas echt audiofiel als je dit soort kabeltjes even zelf klust Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Beste Arjen, De Chinees die dat in elkaar zet verdient $80,- per maand. Dus daar zittem de kosten niet in hoor Het enige wat met zulke brugjes zou kunnen gebeuren is dat er storing instraalt omdat ze niet afgeschermd zijn. Maar in de praltijk heb ik daar eifgenlijk nooit iets van gemerkt. Indien je je daar zorgen over zou maken dan idd afgeschermde interlinks van ca 10 cm. Als je zelf handig bent: Idd stukkie antenne coax plus goede cinchstekkertjes. Ben je voor ca 10 pegels klaar. Maar dit is in elkaar gezet door een Amerikaan, die kost diezelfde $ 80,-, maar dan per uur . En ja, natuurlijk kan je alles beter zelf maken omdat het goedkoper is, in dat licht is alles belachelijk duur natuurlijk. Beetje een dooddoener altijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 En ja, natuurlijk kan je alles beter zelf maken omdat het goedkoper is, in dat licht is alles belachelijk duur natuurlijk. Beetje een dooddoener altijd Gaat mij er eigenlijk helemaal niet om of het goedkoper is maar of het ter zake doende is. Tuurrlijk is dat een dooddoener Maar als je audio als hobby hebt is enige zelfredzaamheid op bassal niveau wel een must eigenlijk. Blijft anders zo'n gezwam in de lucht en hoop dikdoenerij. Maar ik begrijp dat jij nooit zelf iets kookt en alles bij de traiteur haalt ... Altijd maar kant en klaar eten gaat ook vervelen. P.s. Er stond expliciet bij: "Als je zelf handig bent". Vind het eigenliji nogal aanmatigend om te veronderstellen dat iemand dat niet zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts