Hottentot Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Beste forumleden Zijn er uberhaupt nog FM stations die zonder limmiter uitzenden? Vooral bij klassieke muziek valt dit heel erg op. MvG Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Radio wordt hoofdzakelijk alleen nog maar "gemaakt" voor in de auto. Om ook de zachte passages duidelijk boven motorgeluid en windruis uit te laten komen worden idd limitters en compressors toegepast. Bovendien worden voor het overgrote deel alleen maar MP3's ten gehore gebracht. Kwaliteit is geen issue meer bij de broadcasters. Het moet makkelijk en snel gaan. Ben eens eerlijk. Het grote publiek luistert toch niet en hoeft enkel gedeudel op de achtergrond te hebben. Die paar procenten die wel echt willen luisteren zijn niet belangrijk en moeten zelf maar zien hoe ze aan een kwaliteitsweergave komen. Daar is radio niet meer voor bedoeld. Op het werk stoor ik me dagelijks mateloos aan de radio. De kwaliteit is bagger, zeker als dat door een inferieure omroepinstallatie gedaan wordt. Ik zou het ding het liefst uit willen, maarde meeste collega's willen wel "muziek" horen. Als het muziek zou zijn, dus enigszins kwalitatief, zou ik er weinig moeite mee hebben. Dan maakt het me ook weinig uit wat er op staat, mag zelfs dance en hiphop zijn voor mijn part. Maar als je enkel middentonen hoort en alleen de zich steeds herhalende irritante geluidjes waar de huidige moderne muziek mee opgebouwd is, dan werkt het wel op mijn zenuwen. Ik heb daarom al een aantal jaren geleden de radio uit mijn set verbannen. 1 - omdat de kwaliteit te wensen overlaat en 2 - omdat ik in 95% van de tijd niet de muziek te horen krijg die ik op dat moment wel zou willen horen. En dan nog te zwijgen over de eikelige zich zelfpromotende sukkels die zich DJ's noemen en per se altijd lollig proberen te zijn. NOT!!! (ja het zit me behoorlijk hoog ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 eens het geknutsel aan het geluid is soms storend. zeker omdat met het dichtknijpen naar mijn gevoel ook de dynamiek meteen weg is (plat geluid). of wellicht lijkt dat zo, kan ook. maar ik geniet heel veel van FM radio. je hoort van alles dat je zelf niet hebt, en het klinkt vaak heerlijk (bij de goede zenders ja). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 22 juli 2007 Author Report Share Posted 22 juli 2007 Maar zijn er nog zenders op de kabel die het signaal niet afknijpen? Voor de rest ben ik het met robx eens. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 eens het geknutsel aan het geluid is soms storend. zeker omdat met het dichtknijpen naar mijn gevoel ook de dynamiek meteen weg is (plat geluid). of wellicht lijkt dat zo, kan ook. Daarom snap ik ook niet dat jij (en ook bijv. Tubejack) zo weg zijn van tuners. Elke zender knijpt namelijk het geluid (ja, dat is inderdaad dynamiekcompressie) en toch heb ik je hier wel eens horen beweren dat je tuner minstens zo mooi klinkt als je (sa)cd-speler. Dan vraag ik mij toch af of er niet iets heeeel erg mis is met je speler, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen... Alhoewel, je zegt ook wel eens dat je sacd-speler pas op een goed niveau (het niveau van je tuner) speelt, sinds hij gemod is. Misschien is ie dus wel zo gemod dat ie klinkt als een radio... maar ik geniet heel veel van FM radio. je hoort van alles dat je zelf niet hebt, en het klinkt vaak heerlijk (bij de goede zenders ja). groet Je hoort zeker storing, ruis en andere rotzooi die er niet moet zijn? Een cd klinkt toch veel beter? Dat je van de muziek geniet, ok, dat doe ik ook wel, maar dat het echt goed klinkt? Lijkt me niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 22 juli 2007 Author Report Share Posted 22 juli 2007 Sterker nog Henrie Het kan fenomenaal goed klinken,vooral life uitzendingen zijn een tractatie. Je hoort misschien iets meer ruis dan bij een cd maar dat is op het niveau waarop ik ook cd`s afspeel en dat is heel behoorlijk. Het enige dat af en toe de pret drukt is het signaal dat geknepen wordt op sommige zenders. Verder klinkt een echt goede tuner toch echt veel beter dan een goedkoop exemplaar,op dit moment heb ik 3 tuners(yamahaT500,Luxman T240)en de door TubeJack gemodificeerde Luxman T12. In vergelijking met de T12 blijven de andere twee echt nergens. MvG Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Ik luister in mijn auto waar ik het meest in rij naar mono ook de radio thuis die de hele dag aanstaat is een oude mono buizen radio net als mijn wekker radio . Goeie muziek maakt veel goed daar kan ik overal en op elke manier van genieten K*t muziek (voor mij dan) klinkt op de beste instalatie nog gewoon k*t Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 FM zenders mogen niet zonder limiter uitzenden, op de zendlijn is zo'n ding verplichte kost. Dat is dan om de zwaai te beperken ofwel de bandbreedte mag een bepaald window niet overschrijden. Vroegah was dat een transientenlimiter Klark technik EMT 266 en die liet gelukkig veel in tact qua transientengedrag. Heel ingewikkeld ding en het barstte van de NE5534 opamps. Een heerlijk ding dus en klonk fantastisch. Meestal zette ik dat ding op soft-knee limiting wat inhoudt dat het "knijpgedrag" reeds begint bij -20 dB. Bij 0 dB was het onherroepelijk afgelopen: er was geen signaal dat daar boven kwam. Het was dus een compressor/limiter. Nu gaat het anders, maar nog steeds met compressie en dynamieklimiting. Nu wordt het bij de modulator gedaan en wordt in de studio regelsignalen meegezonden welk type compressie men wil. Bij pop zal de stem benadrukt worden en zo kun je nog wel meer varianten bedenken. Dus als van overheidswege de bandbreedte beperkt wordt en je wilt toch knallen, dan zul je het signaal zelf moeten comprimeren. Er is een tijd geweest dat bij radio 3 elke fader een eigen compressor had om zodoende maximale loudness te krijgen. Het resultaat is dat er een brickwall van geluid op je afkomt. Bij klassieke zenders is die compressie veel minder, maar enigszins beperken moet dus nog steeds. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Wat je schrijft klopt wel Jacco. Uit puur technisch oogpunt is het noodzakelijk om limiters in de zenders te hebben. Anders gaat de zender gewoon stuk of hebben naburige zenders last van storing. Dat is altijd al zo geweest. Overigens hebben de commercielen zoals Radio 538 er geen boodschap aan. Die gaan rustig over de toegestane zwaai heen om maar lekker "hard" te klinken. De kunst is om vanuit de studio een dusdanig signaal aan te bieden dat die limiters in de zender niet aangesproken worden. En ik moet zeggen dat men bij de klassieke zenders zoals Radio 4 zich vrij netjes gedraagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Even off-topic @Sodejuu, ik heb ooit een aantal maanden in een fabriek gewerkt en toevallig stond in mijn kantoortje ook de radio. Er was een heel schema, van op welke zender welke dag moest staan. Ik herinner me nog iets van "arbeidsvitamines" en de top 40. De muziek galmde door het hele bedrijf via een dikke versterker met 100volt aansluitingen. De kwaliteit was niet geweldig, maar de muziekkeuze was wel democratisch gekozen. Het werk was saai en vaak eentonig maar iedereen liep wel mee te zingen of te neurieen... Lang verhaal kort, wellicht krijg je het voor elkaar om een "muziekloze" dag te organiseren, en er zo uiteindelijk voor te zorgen dat er een betere geluidsinstallatie op je werk komt. Drop het desnoods bij de OR! Verder herken ik je verhaal van egotrippende DJ's, vervelend als je daar de hele dag verplicht naar moet luisteren Hoe goed FM kan klinken laat ik graag aan anderen over, dat, dat heel fatsoenlijk kan! bewijzen vele radioliefhebbers waar ik reacties van krijg. Er is inderdaad ook veel bagger, maar da's met elk medium. @Henrie ik ben met je eens dat een CD beter kan klinken dan welke FM tuner dan ook. Maar dan moet je wel een goede CD-speler hebben. Net Gare du Nord gekocht omdat ik dankzij RDS weet, dat die het geweldige nummer Pablo's Blues hebben gemaakt, de CD klinkt beter! maar mag het Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 @Henrie ik ben met je eens dat een CD beter kan klinken dan welke FM tuner dan ook.Maar dan moet je wel een goede CD-speler hebben. De eerste de beste cd-speler die jij in een winkel kan vinden (nieuw), heeft waarschijnlijk een betere output dan welke fm-tuner dan ook. Dat ligt misschien niet aan die tuner, die kan best goed zijn. Maar wat de radiostations uitzenden is per definitie slechter dan cd-kwaliteit. Jacco noemde het al: de radiostations zijn wettelijk verplicht de bandbreedte te beperken, dus cd-kwaliteit haal je van z'n lang-zal-ze-leven niet met een tuner... Dat neemt niet weg dat je van radio kan genieten natuurlijk. Ik heb ook regelmatig radio aanstaan. Kink FM luister ik dan. Komt soms muziek op die je totaal vergeten was, of nieuwe muziek die heel erg leuk blijkt te zijn. Vooral daarom vind ik radio leuk. Maar niet vanwege de geluidskwaliteit, want die is via m'n computer (mp3) nog beter... Ps. ik heb een Rotel RT-935AX als tuner. Kink FM zit alleen op de kabel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Jacco noemde het al: de radiostations zijn wettelijk verplicht de bandbreedte te beperken, dus cd-kwaliteit haal je van z'n lang-zal-ze-leven niet met een tuner... Ho ho, dat is niet wettelijk verplicht hoor maar inherent aan het FM-stereo systeem. De bandbreedte daarvan is gewoon technisch beperkt tot 15 kHz. W.m.b. klinkt de muziek er daarom niet minder om hoor bij fatsoenlijke zenders. Wat Jacco met bandbreedte bedoelde is de frequentiezwaai van de draaggolf bij FM zenders. De amplitude van het audio signaal is daarbij evenredig met die frequentiezwaai. Het is die zwaai die beperkt moet worden en dat is internationaal vastgelegd om interferentie met naburige zenders te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 luister radio 1 en radio 2 en vind de kwaliteit nog wel meevallen zowel via de kabel als via de antenne Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Er zijn regels mbt het uitzenden van FM signalen en vroeger controleerde de radio controle dienst dat. Als je over de zwaai ging, kreeg je een boete. Dat is volgens mij nog steeds zo, maar nu zitten er wat technische gadgets ingebouwd. Het bleek namelijk zo te zijn dat je, ondanks de verplichte EMT 266 limiter, je toch boven de zwaai kon komen. Nu wordt er een algoritme gebruikt om die zwaai te bewaken. Maar goed, als je je signaal maar goed gecomprimeerd aanbiedt gaat het nog steeds knijterhard. Wat er bij klassiek vroeger gebeurde was dat er geen of heel lichte compressie werd toegepast. Alleen een hard-knee limiter en die veranderd bijna niets aan het signaal tot 0 dB. Overigens waren die limiters verzegeld en mocht alleen de radio controle dienst die dingen inregelen. Een ander groot voordeel van die ouderwetse dingen is dat die uitgestuurd kunnen worden tot +18 dB of nog wel meer. Nu gaat dat niet meer en krijg je heel veel vervorming als je ze te hard instuurt en dat gebeurt volgens mij nogal eens heden ten dage... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Ps. ik heb een Rotel RT-935AX als tuner. Kink FM zit alleen op de kabel... Een Rotel RT-935AX is een zeer muziekale tuner, ik heb ook twee tuners uit deze lijn maar dan met AB een is de RT-940 die heeft standaard Black Gate F condensatoren rondom een voortreffelijke Sanyo LA3401 stereo-decoder. De kwaliteit is erg goed, en voorzover ik weet is de 935, 99% hetzelfde. Ik ga van het najaar mijn homepage updaten met een serie digitale tuners en daar komt deze bij. Jammer dat Kink, alleen maar via de kabel uitzend, via de lucht dus via een etherfrequentie is de kwaliteit vaak veel beter omdat dan alle spullen (omzetters, versterkers) van de kabelmaatschappij er niet tussen zitten. Maar ook dan ben je afhankelijk van de bron. Ik heb ook nog het top-model uit deze reeks, de RT-990BX, zelfs uit de UPC kabel perst hij heel veel muziek. Hier staat voor 80% van de tijd gewoon de radio aan Voor ons is een stereo-installatie een gebruikvoorwerp waar je zoveel mogelijk plezier van moet hebben. Die bovendien het meest door mijn ega gebruikt wordt en zij krijgt het beste van het beste. De kwaliteit van de zenders hier in de regio Amsterdam is heel verschillend, er zijn zeer goede... en zenders met leuke muziek maar mindere kwaliteit. Maar ook dan.....zoals tube 300 treffend opmerkte: K*t muziek (voor mij dan) klinkt op de beste instalatie nog gewoon k*t Amy Winehouse klinkt ook via een goede zender no...no..no... Maar het is weer eens wat andere muziek en dat is leuk. Van de zwakste schakeling in mijn set heb ik geprobeerd een sterke te maken, dat doe ik ook af en toe voor anderen en hoe dat lukt, laat ik aan andere over om te beoordelen. Ikzelf, ben dik tevreden. Verder zie ik het allemaal niet zo somber in, m.i. ook de FM is een afspiegeling van de huidige maatschappij en bijbehorende trends en techniek. Veel radioplezier, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juli 2007 Report Share Posted 22 juli 2007 Even off-topic @Sodejuu, Lang verhaal kort, wellicht krijg je het voor elkaar om een "muziekloze" dag te organiseren, en er zo uiteindelijk voor te zorgen dat er een betere geluidsinstallatie op je werk komt. Drop het desnoods bij de OR! Verder herken ik je verhaal van egotrippende DJ's, vervelend als je daar de hele dag verplicht naar moet luisteren Hoe goed FM kan klinken laat ik graag aan anderen over, dat, dat heel fatsoenlijk kan! bewijzen vele radioliefhebbers waar ik reacties van krijg. Er is inderdaad ook veel bagger, maar da's met elk medium. Groet, Jack Hoi Jack, Het is bij ons uitermate moeilijk de zender te laten wisselen. Eerder toen onze afdeling apart zat ging dat nog wel. Maar nu zijn we opgeslokt door het geheel en staat de hele dag 3FM op. Daar wordt je treurig van vooral van 6-9 uur 's morgens met misselijkmakende Giel Beelen. Onlangs was er op radio 2 de "week van de jaren80". Nou, die heeft precies 4 uur opgestaan. Daarna stond etterige Rob Stenders zichzelf weer te promoten. Blijkbaar hoort het zo. Ik kan er ook met de beste hulp van de OR niks aan veranderen. Juist omdat bijna iedereen op onze afdeling zich aan 3FM stoort, hebben een aantal hun eigen muziek op staan. Lekker een algehele brij van rommel, weergegeven door een omroepsysteem of een stel low-budget pc-speakers, of nog erger, de ingebouwde speaker in de PC. Je zult begrijpen dat ik af en toe dan ook wel eens niks aan mijn hoofd wil hebben. Ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van mijn muziek en val daar dan ook bewust niemand lastig mee. Blijkbaar hebben anderen dat besef niet en moet ik wel naar hun inferieure zooi luisteren. Ja, ik luister nog, terwijl het overgrote deel alleen maar achtergrondruis hoeft te hebben. ALs ik hun vraag wat er zoal gedraaid is de hele dag of wat er gezegd is geworden, weten ze het niet. Wat heeft het dan voor nut Hoe goed was het voor 1989, toen er nog geen horizontale programmering was. Toen was er tenmiste afwisseling en keek je uit naar bepaalde dagen dat je wel van Hilversum 3 kon genieten. Ik weet dat radio excellent kan klinken, maar ik heb er gewoon niks mee. Ik heb nog een Denon TU660 die never aan staat, maar niet weg gaat omdat je er toch niks meer voor krijgt. En onlangs heb ik een supergoed klinkende tuner van de hand gedaan, een AVM Evolution T2. Die heb ik aangeschaft omdat ie in een set zat die ik heb overgenomen. De tuner boeit mij niet, dus die heeft een andere baas gekregen. Ik heb 'm wel ff aangesloten en moet zeggen dat het toch wel erg goed klonk. Bijna niet van cd te onderscheiden. Ik weet dus dat het goed kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 Ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van mijn muziek en val daar dan ook bewust niemand lastig mee. Blijkbaar hebben anderen dat besef niet en moet ik wel naar hun inferieure zooi luisteren. Herkenbaar en duidelijk!, waarschijnlijk heb je het al gedaan... maar toch zou ik proberen samen met medestanders samen e.e.a. bespreekbaar te maken tijdens een werkoverleg, vergadering, borrel etc... Helpt dat niet, omdat de collega's onverschillig/onbewust zijn, dan ga ik over naar ludieke acties b.v. de hele dag "subtiel" met gehoorbeschermers lopen en dan niet die lullige oordopjes nee, zo'n ding dat ze in de bouw gebruiken. Kan dat vanwege de wzh niet, dan is er altijd wel iets anders te verzinnen, zoals headsets voor telefoon's of een eigen walkman.... MP3 speler .... tot een bezoekje aan de bedrijfsarts aan toe. Het is soms een kwestie van een lange adem, maar vaak met het bewust maken van je medemens zet je de 1e stap... Zo zal ik proberen me niet meer negatief uit te laten over het merk Sony. Sterker nog, ik heb hier een tuner STA-6B die tijdens transport naar Nederland is gevallen en letterlijk gedeeltelijk in puin ligt. Een uitdaging om daar iets moois van te maken Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 een goede FM tuner kan volkomen ruisvrij spelen, mits het aanbod goed is. wie anders denkt heeft blijkbaar nog niet het genoegen gehad een goede FM ontvanger te beluisteren. en vervorming? je bedoelt die minder dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 een goede FM tuner kan volkomen ruisvrij spelen, mits het aanbod goed is. wie anders denkt heeft blijkbaar nog niet het genoegen gehad een goede FM ontvanger te beluisteren. en vervorming? je bedoelt die minder dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 De grote vraag is natuurlijk of mensen dat kunnen horen...Een THD-tje van een paar procent door de compressor hebbie zo te pakken en het "leven" stopt bij 15 kHz op den FM, maar wie zou dat horen? Ik hoop een hoop mensen, maar ik weet het nog niet zeker. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 De grote vraag is natuurlijk of mensen dat kunnen horen...Een THD-tje van een paar procent door de compressor hebbie zo te pakken en het "leven" stopt bij 15 kHz op den FM, maar wie zou dat horen? Ik hoop een hoop mensen, maar ik weet het nog niet zeker. Groet, Jacco Nou, ik luister welleswaar alleen maar naar Kink FM, maar als ik een nummer op Kink hoor, en 'm daarna op cd luister, dan vind ik de cd duidelijk beter. Ik denk dat dat aan de dynamiekcompressie ligt. Bovendien hoor ik minder laag op de radio Iets wat me wel eens is opgevallen bij een nummer van Portishead (waar uiteraard veel laag in zit)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 Tja, het is wel grappig dat toen men met stereo uitzendingen begon begin jaren '60 men 15 KHz al voldoende vond. Sommigen kunnen wel hoger horen maar het merendeel toch niet was toen het uitgangspunt. En nu mekkeren we dat de 20 kHz van CD niet goed genoeg is Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 De grote vraag is natuurlijk of mensen dat kunnen horen...Een THD-tje van een paar procent door de compressor hebbie zo te pakken en het "leven" stopt bij 15 kHz op den FM, maar wie zou dat horen? Ik hoop een hoop mensen, maar ik weet het nog niet zeker. Groet, Jacco Nou, ik luister welleswaar alleen maar naar Kink FM, maar als ik een nummer op Kink hoor, en 'm daarna op cd luister, dan vind ik de cd duidelijk beter. Ik denk dat dat aan de dynamiekcompressie ligt. Bovendien hoor ik minder laag op de radio Iets wat me wel eens is opgevallen bij een nummer van Portishead (waar uiteraard veel laag in zit)... Bij Glory Box of bij It could be sweet? FM uitzendingen beginnen niet bij DC, maar iets hoger. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Toch heb ik daar vrij weinig "last" van, alhoewel ik Portishead nog niet heb gehoord. Ik zou het eens zelf kunnen uitzenden en dan beoordelen. Trouwens, ik heb net Arrow gewoon maar uitgezet op de radio: er was echt niet meer naar te luisteren. Zo erg had ik het nog nooit gehoord, volgens mij beuken ze die limiter helemaal dicht en het zal me niet eens verbazen als er ergens een ADC dichtloopt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 De grote vraag is natuurlijk of mensen dat kunnen horen...Een THD-tje van een paar procent door de compressor hebbie zo te pakken en het "leven" stopt bij 15 kHz op den FM, maar wie zou dat horen? Ik hoop een hoop mensen, maar ik weet het nog niet zeker. Groet, Jacco Nou, ik luister welleswaar alleen maar naar Kink FM, maar als ik een nummer op Kink hoor, en 'm daarna op cd luister, dan vind ik de cd duidelijk beter. Ik denk dat dat aan de dynamiekcompressie ligt. Bovendien hoor ik minder laag op de radio Iets wat me wel eens is opgevallen bij een nummer van Portishead (waar uiteraard veel laag in zit)... Bij Glory Box of bij It could be sweet? FM uitzendingen beginnen niet bij DC, maar iets hoger. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Toch heb ik daar vrij weinig "last" van, alhoewel ik Portishead nog niet heb gehoord. Ik zou het eens zelf kunnen uitzenden en dan beoordelen. Ik denk dat het Numb was, die gaat ook vrij diep. Het kan natuurlijk zijn dat het niet aan FM op zich ligt, maar aan Kink FM, dat ze niet zo veel laag uitzenden of zo, maar het viel me wel op. Alsof er ergens een hoogdoorlaatfilter zit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Dat zou heel goed kunnen. Van oudsher liggen de zendlijnen in de grond en worden ze met scheidingstrafo's geschakeld. Daar gaat sowieso geen DC doorheen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts