Jump to content

FM zenders zonder limmiter

Hottentot
 Share

Recommended Posts

Pffft Jacco, in welke tijd leef jij? Het signaal gaat al heel lang digitaal van de studio naar de zender, althans bij de publieke omroep.

Kan mij nog de heisa daarover in het begin herinneren omdat dat toen met 12 bit @ 32 kHz resolutie ging en met name de R4 luisteraars dat maar matige kwaliteit vonden.

;)

Nou, dat moet dan iets van de laatste jaren zijn. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de verbindingen geen dienst meer doen tegenwoordig.

Zo rond 2000 werd er wel geexperimenteerd met ISDN verbindingen, dat weet ik. Hoe het nu gaat, weet ik niet precies.

Groet,

Jacco

Nou, dat moet dan iets van de laatste jaren zijn.

25 jaar geleden kan ik niet meer "iets van de laatste jaren" noemen in deze context :rolleyes:

;)

Je bent in de war, toen werden de eerste experimenten gedaan. Toen ik bij de omroep stage liep, en dat was in 1998, was alles nog gewoon analoog. De radio dan en dat ging gewoon over telefoonkabeltjes, niks geen audiofiele flauwekul. Er was vanuit Oost-Souburg (vlakbij Vlissingen) zelfs een aparte draad naar Hilversum. Zo kon er voor Radio 2 meen ik wat voorgelezen worden. Ik denk dat die studio in 2005 oid overgegaan is op digitale inrichting en dan ook maar gelijk een digitale kabel (glasvezel?) in gebruik hebben genomen. De verbinding was tot dan toe zeker analoog, en ik denk naar Goes. En van daaruit naar enkele steunzenders en wellicht met een (digitale) straalverbinding naar Lopik.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Het ging toen om de verbinding tussen Hilversum en de zender in IJsselstein (beter bekend als Lopik). Zal de klachtenregen en heisa (ook in de media) wel verzonnen zijn? Maar goed als jij er zo dicht op zit kun je misschien de archieven er eens op na slaan?

;)

Beste Jacco,

Het ging toen om de verbinding tussen Hilversum en de zender in IJsselstein (beter bekend als Lopik). Zal de klachtenregen en heisa (ook in de media) wel verzonnen zijn? Maar goed als jij er zo dicht op zit kun je misschien de archieven er eens op na slaan?

;)

Ik zal eens een balletje opgooien bij mijn voormalige stagebaas. Eigenlijk vind ik het zelf ook wel interessant en misschien kunnen we een kijkje nemen daar in de voor mij nieuwe digitale radiostudio. De digitale tv studio ken ik, want ik viel met de neus in boter toendestijds: ik mocht hem zelf meehelpen aansluiten en de zendlijnlimiter inregelen.

@Henrie,

Mijn radio tuner doet bij 20 Hz iets van -2 dB. Nu kan dat natuurlijk mijn tuner alleen zijn en/of mijn stereocoder, maar toch.

Groet,

Jacco

@Henrie,

Mijn radio tuner doet bij 20 Hz iets van -2 dB. Nu kan dat natuurlijk mijn tuner alleen zijn en/of mijn stereocoder, maar toch.

Ik heb even in de manual gekeken en bij mijn tuner wordt 30 - 15.000 Hz, +/-1,5dB opgegeven. Als ie onder de 30Hz dus afvalt, dan kan ik mij voorstellen dat het laag bij Portishead (o.i.d.) minder doorkomt dan op cd. Het gaat bij Portishead wel eens onder de 30Hz, volgens mij... Bij de meeste andere muziek hoor ik het 'gebrek' aan laag overigens zelden, dus het moet echt het sublaag zijn...

Guest tubejack
koop een tuner die 20-15.000 hz +/- 0,5 db doet en je bent van deze vraag af. ze zijn niet duur.

groet

Nou Rob, die zijn er in allerlei prijsklasses :rolleyes: En ze klinken ook nog anders :o

Ik vraag me af, of een verzwakking van 1 a 1,5db zoveel opvalt? Ik heb een vrij grote kamer

met open keuken even afgezien of het wel of niet past... kan er 30 hertz uit mijn boxen komen en dat is laaaaaaaaaaaaaag. :D

Nee, ik denk dat het aan de zendkant zit, hier een leuke PDF uit die mooie tijd :)

Vanaf blz 30 info over stereo-coders http://www.van-bracht.com/Frm/FRM_83-01.pdf

Groet,

Jack

P.s. er staan meer leuke PDF's op deze site, daarom vind ik radio zo leuk!

Het zit in mijn bloed, ik geef het toe.... op naar de 100 radioliefhebbers met een fatsoenlijke tuner.

Nou, eentje heb je al: ondergetekende. Met een meer dan fatsoenlijke tuner, al zeg ik het zelf. Ik ben alleen nog nooit in de gelegenheid geweest om mijn stereocoder te testen.

Groet,

Jacco

[...]

Nee, ik denk dat het aan de zendkant zit, hier een leuke PDF uit die mooie tijd :)

Vanaf blz 30 info over stereo-coders http://www.van-bracht.com/Frm/FRM_83-01.pdf

Grappig...

Die coder van blz 34 heb ik in mijn jonge jaren ook echt gebouwd en gebruikt. Nu niet meer, alhoewel ik hem nog wel ergens in een doos moet hebben liggen.

Groet,

Jacco

Hallo,

Ik luister ook graag naar de radio, vooral Radio 2. Sinds kort heb ik Radio 6 (voorheen Concertzender) ontdekt. Ik luister radio via de kabel.

Op Radio 2 luister ik vooral naar 'Het theater van het sentiment' (ma t/m do 20:00 t/m 23:00) en 'Deja Vu' (zaterdags 20:00 t/m 23:00)

Mijn tuner is een Myryad MT100. Het is een pure FM tuner, heeft geen AM en RDS. RDS vind ik flauwekul voor een tuner in de huiskamer.

Jan

Guest tubejack
Mijn tuner is een Myryad MT100. Het is een pure FM tuner.

Jan

Hoi Jan,

Deze tuner ken ik nog niet :huh: Ik heb even de handleiding gedownload en zo op het 1e gezicht lijkt

het me een zeer goede tuner met een lekker eigenzinnig uiterlijk :)

Ik heb momenteel vakantie en een 2e Philips FT-980 omgebouwd, Zeer korte signaalweg en opgebouwd met kwailteitsonderdelen, het kost me nauwelijks moeite om hem op veel hoger niveau te tellen. Hij doet een serieuze poging om een aantal van mijn high-end tuners weg te spelen. Een AT93L waar ik lyrisch van ben, met veel betere spec's is geen partij... :o Een Rotel RT-990BX trekt het net...... maar de Philips heeft na opnieuw afregelen een veel betere ontvangst.... met recht Neerlands trots!

De spec's zijn echter vrij behoudend.....

Frequenzgang: 30 - 15.000 Hz + 0,5 dB/-2 dB

Eingangsempfindlichkeit: 0,85/23

Ik heb de M-serie van Myryad. Vind er geweldig mooi geluid uitkomen en de eenvoud van de set spreek me aan.

Volgens mij gebruikt mijn tuner een relais voor de muting. Net als bij mijn CD-speler, voor- en eindversterker gaat de relais op de Line-out omklappen als ik het op stand-by zet of aandoe.

Een test van de tuner: http://www.audiosystem.com.pl/myryad/recen...hifiimuzyka.pdf

Ik luister via de kabel. Heb een zelfgemaakte binnenantenne (2 koperen pijpen, elk ongeveer 75cm, lasdoos en 5 meter coaxkabel) aangesloten als proef, maar de signaalsterkte meter geeft minder aan dan via de kabel. En krijg maar een paar zenders door. Misschien is de oorzaak dat het bij niet helemaal ideaal is. Ik woon in een appartement op de begane grond en boven mij staat een maisonette. De zijmuren zijn van beton. De antenne heb ik bij het raam gezet.

Jan

Guest tubejack
Ik luister via de kabel. Heb een zelfgemaakte binnenantenne (2 koperen pijpen, elk ongeveer 75cm)

Prima, een open FM-dipool kan veel beter klinken dan de kabel :)

Je kunt wellicht de ontvangst verbeteren door hem vertikaal voor het raam te zetten en

draai hem eens om zodat de andere helft boven is.

Verder kun je uitzoeken uit welke richting de zenders vandaan komen, misschien is er een ander

raam dat net even gunstiger is.

Voor de meelezers, dezelfde antenne kun je ook maken met een stuk coax, met een dubbel

kroonsteentje en 2 stukjes draad van 73 cm. Spul vertikaal tegen het raam hangen en klaar is

klara... Hier in de regio Amsterdam, ontvang ik op 3 ...4 meter hoogte ongeveer 15 zenders.

De rest via de kabel, het verschil met A/B switchen tussen de kabel is groot, echter het

gaat niet altijd op. Radio Noord Holland klinkt beter???? :blink:

Groet,

Jack

Beste Jacco,

;)

Ik zal eens een balletje opgooien bij mijn voormalige stagebaas. [...]

Goed, na een korte speurtocht blijkt de beste man "een radiotechnicus in ruste" te zijn geworden. Met gepaste trots presenteer ik het volgende artikel: hear dus.

Aan alles komt een eind.

Groet,

Jacco