Jump to content

bryston... even gauw hulp nodig

m44
 Share

Recommended Posts

ik kan morgen een eindbak van bryston en de bijbehorende voorversterker ophalen van iemand in A'dam

jan heijden of zo.

de eindbak is de 3b. 2x 200 watt. voorbak weet ik het model nr niet van. op hifi nl en op marktplaats staat de advertentie maar het is me tot op heden nog niet gelukt een advertentie te linken.

het ziet er goed uit en ik weet dat ik bryston in het verleden wel eens beluisterd heb en dat ik er toen wel van onder de indruk was op een positieve manier.

een andere optie is B&k voor en eind bak pro 5 en st140.

op de een of andere manier zegt mijn gevoel me voor de B&k te gaan maar weet niet waarom. :unsure:

het is voor mij een expiriment met voor en eind bak en meer vermogen.

die bose dat word uiteindelijk niks.

dus ervaringen , meningen alles welkom. morgen hak ik de knoop door.

ik rij nu naar huis en verwacht geniale reacties als ik thuis kom (anders zwaait er wat) :lol:

De voortrap is een 0.5B. De 0.5 is volgens mij ook nog voorzien van een phonotrap. Zelf heb ik een aantal jaren terug met twee 3B's gedraaid op Thiel. Dat ging meer dan perfect. De 3B is 2 x 120 Watt bij 8 Ohm. Bij 4 Ohm is dit zo'n 2 x maal 200 Watt.

Ik zou persoonlijk voor de Bryston-set gaan. De voeding van de Bryston is stuk groter en zwaarder dan die van de B&K. Ook zie ik in de B&K maar

oke klinkt hoopvol. ik weet niet wat het is maar zodra ik een amsterdams accent hoor krijg ik automatisch het gevoel dat ik belazerd word. sorry voor de heren die het aangaat, het zal iets zijn wat bij mij ligt.

dus stabiel, muzikaal en ik zet mijn spullen nooit uit dus die plop is mee te leven denk ik.

@ frank weet jewel welke advertentie ik het over heb?

Hoe oud is die 3B? Als het een originele 3B is (dus geen 3NRB, 3B-ST of 3B-SST), zal ie behoorlijk "warm" klinken. Zeg maar gerust wollig en aangedikt. Tenzij je erg lastige speakers hebt die weinig laag weergeven (maar dat geloof ik niet met JBL) .

De 3B is 120W aan 8Ω en 200W aan 4Ω. De ouwe heeft Hammond trafo's erin die nogal "rumoerig" kunnen zijn en altijd een zachte brom over de speaker laten horen. Die brom is echter zachter dan die van een 4B.

Ik praat uit ervaring. Ik heb jaren met veel plezier met een ouwe 4B gespeeld. Toen ik een jaar of 6 geleden overstapte naar een 4B-ST was het vertscjhil wel heel erg behoorlijk. Ik had ineens een strak laag. Dat was wel ff wennen.

Op zich is er niks mis met de ouwe Brystons. Ze zijn oerdegelijk en de service is super. Lukt het niet bij Mafico, mail dan gelijk naar Bryston in Canada. Die laten Mafico dan wel ff weten hoe SERVICE geschreven moet worden. Normaliter doet Mafico het echter ook prima. Toen de elko's van het linker kanaal in mijn 4B het begeven hadden werd ie ook na afloop van de garantieperiode (=20 jaar) nog als garantiegeval behandeld. Ik kreeg een compleet gereviseerde 4B terug en die staat nu bij mijn overbuurman te spelen.

Ik heb de advertentie gelezen. Je kunt altijd even overleggen of je de set mag beluisteren. Doen ze moeilijk, laten staan!!!. Maar ik moet zeggen dat Bryston het niet snel zal laten afweten. En het is schitterend opgebouwd. Mooier in ieder geval dan de apparatuur van B&K. De 0.5b is een heel neutraal spelende voortrap. En stabiel is zo'n eindtrap zeker. Ik had er twee die ik had gebrugd. Dat leverde zo'n 350 Watt per blok op. De Thiels speelden de sterren van de hemel. En de 3B's deden dit met twee vingers in de neus.

Ik ben benieuwd waar jouw keus op valt.

Groet:

Frank.

er zit nog 8 jaar garantie op dus 12 jaar dan.

het laag in mijn set mag wel iets meer aangedikt worden. ik heb bij hogere volumes meer last van een sterk middengebied.

deze zijn het

zwarte grepen ipv chroom?

De ouwe heeft Hammond trafo's erin die nogal "rumoerig" kunnen zijn en altijd een zachte brom over de speaker laten horen. Die brom is echter zachter dan die van een 4B.

Die brom hoorde ik alleen maar als ik mijn oor te luister legde op de versterker. Over de luidsprekers hoorde ik die trafobrom niet terug.

Frank.

12 Jaar? Never nooit niet. De apparaten op de foto zijn van midden jaren 80, dus eerder 22 jaar. En nogmaals, de 3B geeft 2x 120W aan 8Ω.

Je hebt gelijk, de 3B's zijn uit mid jaren '80. En v.w.b. het vermogen, heb je ook helemaal gelijk. Ik heb mijn post al aangepast. Ik had ze gebrugd in gebruik, en dan gaven ze wel een beetje meer vermogen.

Frank.

das nog altijd 10 jaar jonger dan de bose 1801 :lol:

maar goed 575 euro voor de combi. daarbij welgeteld dat ik het leuk vind om een vintage set op te bouwen.

ik zoek een warm doch dynamisch geluid en het hoeft niet te clean te zijn.

wat ik lees over bryston is het handgemaakt en oerdegelijk. Ook op internet vind ik niks negatiefs.

tsja doen of niet.

Ik heb zelf een 3 NRB gehad en deze "verknalt" door een fout mijnerzijds. De importeur heeft hem toen wel gratis gemaakt. Misschien kan je deze na laten kijken door de importeur...al hebben ze dan wel graag dat het een versterker is die uit "Nederland" komt. Ik geloof dat ze wat moeilijker doen over versterkers die aangeschaft zijn via amerika/canada omdat ze dan goedkoper zijn...Via het serienummer is te achterhalen bij de importeur waar de versterker vandaan komt...

Anders Hififreak van het Hififorum eens benaderen via zijn site (tik hififreak in op google en je krijgt zijn site te zien) ... deze heeft veel ervaring met Bryston en dan bedoel ik ook veel.

Groeten Hans

oke thanx. de boel net aangesloten met 3 ruziende kinderen o me heen. eerst wat opvalt is een brom die je over de speakers heen hoort en zodra je aam de interlinks gaat rommelen hoor je veel gekraak. een en ander lijkt verbonden aan elkaar. heb nu geen rust in huis en er staat ook een tv aan en een computer dus vanavond ga ik eens rustig zitten.

:rolleyes::D:blink::confused::angry::P:(B)

deze emoticons moest ik van mijn zoontj erbij zetten dus hebben verder geen bedoeling.

de bryston maakt een zoemend geluid. wat aanwezig is in het hele huis, ( je kunt door de golven heen lopen ahw.) het lijkt op de toon die je krijgt als je een plug net niet goed ergens in steekt. volgens mij een toon van ong 50 hz.

ik heb stekkers omgedraaid. de demagnetiseer cd gebruikt maar er veranderd niets. ik weet niet of het storend is tijdens het luisteren maar het geeft in huis een onrustig gevoel zo'n zoem. het is azcht hoor maar met name doordat de speakers er in mee doen. ook de tweeter laat wat ruis horen maakt het net dat het vervelend word.

wat is wijsheid.

Wat voor interlinks heb je? Gewone, niets aan de hand dingen met een afscherming gewoon standaard aangesloten aan beide zijden van de interlink? Ik hoop het.

Verder duidt dat gekraak op losse contacten wat soldeerbreuk oid kan zijn.

Groet,

Jacco

:rolleyes::D:blink::confused::angry::P:(B)

deze emoticons moest ik van mijn zoontj erbij zetten dus hebben verder geen bedoeling.

de bryston maakt een zoemend geluid. wat aanwezig is in het hele huis, ( je kunt door de golven heen lopen ahw.) het lijkt op de toon die je krijgt als je een plug net niet goed ergens in steekt. volgens mij een toon van ong 50 hz.

ik heb stekkers omgedraaid. de demagnetiseer cd gebruikt maar er veranderd niets. ik weet niet of het storend is tijdens het luisteren maar het geeft in huis een onrustig gevoel zo'n zoem. het is azcht hoor maar met name doordat de speakers er in mee doen. ook de tweeter laat wat ruis horen maakt het net dat het vervelend word.

wat is wijsheid.

klinkt als een aardlus. Staat er een radio / video op de voortrap aangesloten? In dat geval eerst even met alleen cd testen.

ik heb gewone interlinks. een cambridge audio tussen voor en eind en een duurdere nvtc 30 of zoiets(knalgeel) van audio selection. tussen cd en voor ver.

er zit alleen een cd speler op aangesloten. verder heb ik nu de voor en cd speler in het zelfde wandcontact en de eind op een andere. helaas niet lang genoeg om hem zijn eigen contact te gevn.

wellicht beter de voor eind in een contact en de cd elders.

Doe ff wat isolatietape om de stekker van de Bryston. Op die manier kun je provisorisch de aarde los gooien. Als de brom dan weg is weet je genoeg. Dan zul je alles op dezelfde groep aan moeten sluiten.

Als er ook een tuner in de set zit die aan de kabel hangt, kun je die antennekabel ook ff los halen. Als de brom daarmee weg is, wordt het tijd voor een mantelstroomfilter ;)

Hallo M 44,

Ik heb ook een dergelijk probleem gehad met mijn set.

Uiteindelijk na een tip van een hear forumgenoot (Pjotr dacht ik.) de interlink stekkers eens bekeken. Een soldering zag er niet al te degelijk uit. Soldering opnieuw gedaan en weg was het probleem.

Groet,

Leobus

Zit er geen schakelaar 'groundlift' op de achterzijde van je Bryston? Speel daar eens mee om de brom te verhelpen. Dit helpt niet tegen het kraken van een slechte soldeerverbinding.

Als het de trafo is die zoemt kan het ook een gelijkstroomcomponent in de netvoeding zijn, nieuwere Brystons hebben daar een bescherming tegen, ik weet niet of die ook al in de oudere exemplaren is toegepast.

Op de Bryston website kun je trouwens de schema's van de versterkers bekijken. Voor een techneut kan dat erg interessant zijn. Voor het schema van de 3B moet je in de PDF van 3B-ST kijken. Wat betreft de specificaties zijn ze meestal wel wat aan de voorzichtige kant, in de praktijk poepen ze meestal nog wel wat meer uit dan het gespecificeerde vermogen.

D'r zit idd een groundlift schakelaar op de achterzijde van de 3B. Dat is de schakelaar naast de net-entry. Je zou de stekker dus niet af te hoeven tapen om de versterker los van aarde te krijgen. Echter heb ik het wel met mijn ouwe 4B gehad dat alleen tapen werkte. De groundlift was te soft.

De schema's van de 3B en de 3B-ST verschillen behoorlijk. Als je het schema van de 3B (III (jan 1987)) en 3B (IV (oct 1987) wil hebben, meldt het dan ff. Ik heb ze nog als PDF ;)

Zit er geen schakelaar 'groundlift' op de achterzijde van je Bryston? Speel daar eens mee om de brom te verhelpen. Dit helpt niet tegen het kraken van een slechte soldeerverbinding.

Als het de trafo is die zoemt kan het ook een gelijkstroomcomponent in de netvoeding zijn, nieuwere Brystons hebben daar een bescherming tegen, ik weet niet of die ook al in de oudere exemplaren is toegepast.

Op de Bryston website kun je trouwens de schema's van de versterkers bekijken. Voor een techneut kan dat erg interessant zijn. Voor het schema van de 3B moet je in de PDF van 3B-ST kijken. Wat betreft de specificaties zijn ze meestal wel wat aan de voorzichtige kant, in de praktijk poepen ze meestal nog wel wat meer uit dan het gespecificeerde vermogen.

er zit wel een schakelaar op die separate zegt. heeft iets te maken met de aarde en multi versterkers.

kan dat geen kwaad om om te gooien. daar zat ik zelf ook al aan te denken nl. maar de verkoper zei dat die schakelaar zo! moest staan.

oh euh ...oke :unsure:

maar goed om niet alles in negatief daglicht te stellen. net even kort wat kunnen beluisteren op redelijk bekend volume en wat ik hoor was niets mis mee. veel detail , veel controlle en rust in het beeld. de stem van J buckley kwam nog intiemer over en de galm was nog net iets langer als ik gewend was. kippenvel momentje dus. verder ziet het er puik uit. mooi zwaar en zwart. mijn eerste voor eind combi dus een nieuw hoofdstuk in mijn hifi beleving. volgens mij valt er ook nog zat aan te rommelen zo'n bryston. hij is natuurlijk al oud en zaken als elco's gaan volgens mij wel hun gebreken vertonen.

Ja echt jammer van die brom. de interlinks verwisseld , de stekkers weer op zelfde contact gezet (als het goed is in de juiste fase,

bedenk me wel dast ik een andere stekker aan de netkabel heb gezet en de kleuren in die kabel waren identiek. alleen als ik iets verwisseld zou hebben doet ie gewoon niets meer toch. fase 0 en aarde. als een van die 3 omgewisseld word is er dan een combi mogelijk die een brom veroorzaakt?

kan het me niet voorstellen.

D'r zit idd een groundlift schakelaar op de achterzijde van de 3B. Dat is de schakelaar naast de net-entry. Je zou de stekker dus niet af te hoeven tapen om de versterker los van aarde te krijgen. Echter heb ik het wel met mijn ouwe 4B gehad dat alleen tapen werkte. De groundlift was te soft.

De schema's van de 3B en de 3B-ST verschillen behoorlijk. Als je het schema van de 3B (III (jan 1987)) en 3B (IV (oct 1987) wil hebben, meldt het dan ff. Ik heb ze nog als PDF ;)

ja ik heb al wel de oude manual gevonden. maar mail me aub maar door op

xpl90@xs4all.nl

de schakelaar kan ik gewoon omgooien dan terwijl alles aan staat?

er zit wel een schakelaar op die separate zegt. heeft iets te maken met de aarde en multi versterkers.

kan dat geen kwaad om om te gooien. daar zat ik zelf ook al aan te denken nl. maar de verkoper zei dat die schakelaar zo! moest staan.

oh euh ...oke :unsure:

maar goed om niet alles in negatief daglicht te stellen. net even kort wat kunnen beluisteren op redelijk bekend volume en wat ik hoor was niets mis mee. veel detail , veel controlle en rust in het beeld. de stem van J buckley kwam nog intiemer over en de galm was nog net iets langer als ik gewend was. kippenvel momentje dus. verder ziet het er puik uit. mooi zwaar en zwart. mijn eerste voor eind combi dus een nieuw hoofdstuk in mijn hifi beleving. volgens mij valt er ook nog zat aan te rommelen zo'n bryston. hij is natuurlijk al oud en zaken als elco's gaan volgens mij wel hun gebreken vertonen.

Ja echt jammer van die brom. de interlinks verwisseld , de stekkers weer op zelfde contact gezet (als het goed is in de juiste fase,

bedenk me wel dast ik een andere stekker aan de netkabel heb gezet en de kleuren in die kabel waren identiek. alleen als ik iets verwisseld zou hebben doet ie gewoon niets meer toch. fase 0 en aarde. als een van die 3 omgewisseld word is er dan een combi mogelijk die een brom veroorzaakt?

kan het me niet voorstellen.

ja ik heb al wel de oude manual gevonden. maar mail me aub maar door op

xpl90@xs4all.nl

de schakelaar kan ik gewoon omgooien dan terwijl alles aan staat?

Allereerst gefeliciteerd met je aanwinst. Ik heb verleden jaar ook even een Bryston 3B gehad,maar heeft toch de luisterruimte verlaten. Ik vond de bass te wollig en teveel in deze ruimte. Lag ook aan de speakers, was gewoon de combi en de ruimte waar ik toen net was ingetrokken.

Ik weet nog dat de mijne 2 schakelaartjes achterop had zitten. 1 voor de mono/stero schakeling, oftewel als monoamp of stereoamp.De andere is idd voor groundlift. Die groundlift kan je gewoon omzetten terwijl de amp aanstaat. Van die andere mono/stereo schakelaar moet je lekker vanaf blijven, zeker als de amp aanstaat.

Als je een andere netkabel eraan hebt gezet, kijk dan eens of je geel/groene draad wel op de AARDE heb gezet in de stekker en op de AARDE (GND) in de amp.

haha die kabel eindigt in de bak zelf dus dat kan ik niet zomaar controleren .maar als ik de aarde niet op aarde heb welke ander combi kan er dan zij dat ie het wel doet.