m44 Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 mijn eerste voor eind comi. nog tips waar ik op moet letten en met name kan de voorverst. aan en uit gezet worden terwijl de eindbak nooit uit gaat of maak ik dan iets stuk. volume op 0 uiteraard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 mijn eerste voor eind comi. nog tips waar ik op moet letten en met name kan de voorverst. aan en uit gezet worden terwijl de eindbak nooit uit gaat of maak ik dan iets stuk. volume op 0 uiteraard. Van harte! Het lijkt me sterk, dat er nu zomaar iets eerder stuk kan gaan... Maar waarom zou je alleen je voorversterker uitzetten? Die paar Watt's of VA's die zo'n voorversteker aan extra stroom gebruikt, maakt dan toch ook niets meer uit? Wel even checken of er niks overmatig heet wordt, sommige apparatuur is niet berekend op continu 24uur per dag aan staan. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 juli 2007 Author Report Share Posted 23 juli 2007 mijn eerste voor eind comi. nog tips waar ik op moet letten en met name kan de voorverst. aan en uit gezet worden terwijl de eindbak nooit uit gaat of maak ik dan iets stuk. volume op 0 uiteraard. Van harte! Het lijkt me sterk, dat er nu zomaar iets eerder stuk kan gaan... Maar waarom zou je alleen je voorversterker uitzetten? Die paar Watt's of VA's die zo'n voorversteker aan extra stroom gebruikt, maakt dan toch ook niets meer uit? Wel even checken of er niks overmatig heet wordt, sommige apparatuur is niet berekend op continu 24uur per dag aan staan. Jack ja maar de brom is er wel de hele dag en die verdwijnt wanneer ik de voorversterker uit zet. die brom is niet storend tijdens het luisteren maar wel als je op de bank zit naast de speaker. dus wil ik de eindbak lekker op temp houden en dan alleen de voor uit zetten. maar mag je de voor aan zetten als de eindbak al aan staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 .......... maar mag je de voor aan zetten als de eindbak al aan staat. Wat zegt de gebruiksaanwijzing daar over? Op zich moet dat kunnen maar in sommige gevallen kun je behoorlijke schakelploppen uit je speakers krijgen. In dat geval is het niet aan te bevelen en kan de levensduur van je EV en speakers bekort worden en/of kunnen ze beschadigd raken. Blijft alles stil als je je VV aan/uit zet dan lijkt mij er geen bezwaar tegen. Millieu en stroomkosten daargelaten. Ook mag je apperatuur die meer dan 10 watt vebruikt in rust eigenlijk niet onbeheerd aan laten staan als het daarvoor niet speciaal gemaakt is ivb met brandgevaar. Maar dit zijn zaken voor je eigen verantwoordelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 Die ouwe Brystons zijn erg recht toe recht aan. Als ik mijn ouwe 4B aanzette, zag je het zelfs aan de lamp van de kamer. Die zwakte heel even af. Schakelploppen heb ik echter nooit gehoord. De VV ging bij mij ook altijd uit en in willekeur zette ik die apparatur ook weer aan. Met mijn huidige 4B-ST heb ik wel iets leuks aan de hand. Als ik die uit zet, komt er op het laatst, als de elko's bijna leeg zijn, een "prachtige" fluittoon uit de linker speaker Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 juli 2007 Author Report Share Posted 23 juli 2007 de gebruiksaanwijzing zegt dat ik eerste de voorversterker aan moet zetten en dan een paar seconden moet wachten met de eind. verder geven ze aan dat het net zo goed zoniet beter is om alles 24 uurp/d aan te laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 de gebruiksaanwijzing zegt dat ik eerste de voorversterker aan moet zetten en dan een paar seconden moet wachten met de eind.verder geven ze aan dat het net zo goed zoniet beter is om alles 24 uurp/d aan te laten. Waarom zouden ze dat zeggen? Omdat de bufferelko's in de voeding een aardige optater krijgen als je de eindbak aan zet. Als je de versterkers aan laat staan, gaan de elko's iig langer mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 juli 2007 Author Report Share Posted 23 juli 2007 precies dat is dus ook mijn principe al jaren lang maar brom helpt wel om je principes onder de loep te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 Gewoon aan laten die amps. En vwb het leeglopen van de elco's bij het uitzetten van de eindbak is normaal bij Bryston. Ook die plop,zoals Sodejuu aangaf. Heb ik ook gehad bij die Bryston 3B van mij toen. Er zijn wel meer merken waarbij dat gebeurt als je de amp uitzet en de elco's lopen leeg. Conrad-Johnson MFserie had dat ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 Met mijn huidige 4B-ST heb ik wel iets leuks aan de hand. Als ik die uit zet, komt er op het laatst, als de elko's bijna leeg zijn, een "prachtige" fluittoon uit de linker speaker Snel iets aan (laten) doen. Duidt op instabilteit en dat kan je je tweeters kosten op een gegeven moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 Met mijn huidige 4B-ST heb ik wel iets leuks aan de hand. Als ik die uit zet, komt er op het laatst, als de elko's bijna leeg zijn, een "prachtige" fluittoon uit de linker speaker Snel iets aan (laten) doen. Duidt op instabilteit en dat kan je je tweeters kosten op een gegeven moment. Dat weet ik, dus daarom gaat ie alleen in noodgevallen uit Als Geerdie zijn Aragon terug heeft, krijg ik mijn mooie zelfbouw 12Watter weer terug en ga ik die eens in de set lussen. Misschien gaat de Bryston dan wel de verkoop in Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 juli 2007 Author Report Share Posted 23 juli 2007 MMAAAAAAARR. kun je de voor aan en uit zetten terwijl de eind gewoon aan staat. volgens mij richt de vraag zich teveel op de eind bak en waarom wel of niet aan laten in het algemeen Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 juli 2007 Report Share Posted 23 juli 2007 Met mijn huidige 4B-ST heb ik wel iets leuks aan de hand. Als ik die uit zet, komt er op het laatst, als de elko's bijna leeg zijn, een "prachtige" fluittoon uit de linker speaker Snel iets aan (laten) doen. Duidt op instabilteit en dat kan je je tweeters kosten op een gegeven moment. Dat weet ik, dus daarom gaat ie alleen in noodgevallen uit Als Geerdie zijn Aragon terug heeft, krijg ik mijn mooie zelfbouw 12Watter weer terug en ga ik die eens in de set lussen. Misschien gaat de Bryston dan wel de verkoop in Als je je 12 watter ertussen lust, dan weet ik het wel wat je gaat doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Gewoon aan laten die amps.Spaar vast ook maar voor de bijbetaling aan de elektriciteitsrekening. Over twee jaar gerekend moest ik € 1300,-- bijbetalen., grotendeels vanwege het constant aan laten staan van mijn 4B. Nu gaat hij netjes uit na gebruik, maar ik moet wel zeggen dat hij pas op zijn best klinkt als hij warm is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Gewoon aan laten die amps.Spaar vast ook maar voor de bijbetaling aan de elektriciteitsrekening. Over twee jaar gerekend moest ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juli 2007 Author Report Share Posted 24 juli 2007 MMAAAAAAARR.kun je de voor aan en uit zetten terwijl de eind gewoon aan staat. volgens mij richt de vraag zich teveel op de eind bak en waarom wel of niet aan laten in het algemeen nogmaals de vraag waar het topic mee begon. eind bak = 24 p/d aan vv willekeurihg aan en uit zetten kan dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juli 2007 Author Report Share Posted 24 juli 2007 die van mij zijn al bijna 20 jaar ingespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Mijn toenmalige Audio Research D110B zou nu zo'n 12 kWh per dag verstoken wat neerkomt op Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juli 2007 Author Report Share Posted 24 juli 2007 ik weet zeker dat julle of in ieder geval iemand wel weet of mijn vraag mogelijk is of niet maar het antwoord komt maar niet. dus eind bak 24 p/d aan DUS NOOIT UIT. alleen de voorversterker aan zetten voordat ik muziek ga draaien. die brom is dan nl weg. e zo blijft de set wel warm. please Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 ............. Op zich moet dat kunnen maar in sommige gevallen kun je behoorlijke schakelploppen uit je speakers krijgen. In dat geval is het niet aan te bevelen en kan de levensduur van je EV en speakers bekort worden en/of kunnen ze beschadigd raken. Blijft alles stil als je je VV aan/uit zet dan lijkt mij er geen bezwaar tegen. .................... Veel meer is er eigenlijk niet over te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 ............. Op zich moet dat kunnen maar in sommige gevallen kun je behoorlijke schakelploppen uit je speakers krijgen. In dat geval is het niet aan te bevelen en kan de levensduur van je EV en speakers bekort worden en/of kunnen ze beschadigd raken. Blijft alles stil als je je VV aan/uit zet dan lijkt mij er geen bezwaar tegen. .................... Veel meer is er eigenlijk niet over te zeggen. Inderdaad. Als je geen schakelploppen hoort als je de voorversterker aan- en uitzet, wat zou dan het bezwaar zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Een 4B kost in rust ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juli 2007 Author Report Share Posted 24 juli 2007 ............. Op zich moet dat kunnen maar in sommige gevallen kun je behoorlijke schakelploppen uit je speakers krijgen. In dat geval is het niet aan te bevelen en kan de levensduur van je EV en speakers bekort worden en/of kunnen ze beschadigd raken. Blijft alles stil als je je VV aan/uit zet dan lijkt mij er geen bezwaar tegen. .................... Veel meer is er eigenlijk niet over te zeggen. ja maar om dat uit te proberen moet ik weten of het veilig is. de handleiding zegt niet voor niets dat eerst de vv aan moet en dan iets later de ev. dus om te weten of ik niets hoor was mijn vraag ook bedoeld als kan het kwaad om dat uit te proberen. ik ga het vanavond even testen dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Een 4B kost in rust ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juli 2007 Author Report Share Posted 24 juli 2007 oh ja "by the weg"wat doet een low filter eigenlijk. een keer ingedrukt maar ik hoor geen enkel verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts