Audiopaul Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Ik heb mijn 2 EV's ook altijd op 'stand-by' staan. Het inschakelen via de 'soft start circuit on power up' vind ik trouwens een hoop herrie maken. Daarbij had ik liever een gewone switchknop op de EV gehad, i.p.v. zo'n 'touch sensitive membrane switch'. Ach, 't is ook altijd wat Ik dacht dat jij toch wel een gevoelige kerel bent, Henk, dan moet zo'n sensitive membraantje toch prima bij jou passen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 oh ja "by the weg"wat doet een low filter eigenlijk. een keer ingedrukt maar ik hoor geen enkel verschil. Dat was te verwachten icm JBL Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juli 2007 Author Report Share Posted 24 juli 2007 meaning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Volgens mij verstookt mijn eindversterker wel iets meer op jaarbasis, dus meestal zette ik 'm doordeweeks uit en vlak voor het weekend weer in standby. Dat hield ik zo jaren vol totdat vorige maand, uitgerekend op m'n eerste vakantiedag m'n inschakelvertraging het loodje legde en acuut de zekering van de aparte groep eruit klapte. Stond 'ie dus twee weken bij Audiac en laat ik 'm op dringend advies voortaan maar standby omdat het inschakelen toch een kritiek punt blijft bij zo'n dikke bak. Sjonge, lekker advies... Ze kunnen natuurlijk ook gewoon een betrouwbare inschakelvertraging maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Volgens mij verstookt mijn eindversterker wel iets meer op jaarbasis, dus meestal zette ik 'm doordeweeks uit en vlak voor het weekend weer in standby. Dat hield ik zo jaren vol totdat vorige maand, uitgerekend op m'n eerste vakantiedag m'n inschakelvertraging het loodje legde en acuut de zekering van de aparte groep eruit klapte. Stond 'ie dus twee weken bij Audiac en laat ik 'm op dringend advies voortaan maar standby omdat het inschakelen toch een kritiek punt blijft bij zo'n dikke bak. Sjonge, lekker advies... Ze kunnen natuurlijk ook gewoon een betrouwbare inschakelvertraging maken... Ondanks de softstarter krijgt de eindversterker het even flink voor de kiezen bij het inschakelen, in standby laten staan zal de levensduur van de elco's zeker verlengen. Mijn eindversterker dateert van 1998 en is in 2002 door mij gekocht, hij werd sindsdien meestal uitgeschakeld en vlak voor het luisteren en in weekend weer in standby gezet. De vorige eigenaar ging er ook op die manier mee om. Dus bijna 10 jaar valt toch eigenlijk wel mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Volgens mij verstookt mijn eindversterker wel iets meer op jaarbasis, dus meestal zette ik 'm doordeweeks uit en vlak voor het weekend weer in standby. Dat hield ik zo jaren vol totdat vorige maand, uitgerekend op m'n eerste vakantiedag m'n inschakelvertraging het loodje legde en acuut de zekering van de aparte groep eruit klapte. Stond 'ie dus twee weken bij Audiac en laat ik 'm op dringend advies voortaan maar standby omdat het inschakelen toch een kritiek punt blijft bij zo'n dikke bak. Sjonge, lekker advies... Ze kunnen natuurlijk ook gewoon een betrouwbare inschakelvertraging maken... Ondanks de softstarter krijgt de eindversterker het even flink voor de kiezen bij het inschakelen, in standby laten staan zal de levensduur van de elco's zeker verlengen. Mijn eindversterker dateert van 1998 en is in 2002 door mij gekocht, hij werd sindsdien meestal uitgeschakeld en vlak voor het luisteren en in weekend weer in standby gezet. De vorige eigenaar ging er ook op die manier mee om. Dus bijna 10 jaar valt toch eigenlijk wel mee? Ha die Paul, Inderdaad je hebt helemaal gelijk, een auto moet vaker naar de Garage. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 juli 2007 Author Report Share Posted 25 juli 2007 ah dus een low filter is een auto die naar de garage moet in combi met een stroomfilter die in rekening gebracht word. en die filteerd dat dan natuurlijk. nee dat combineert natuurlijk niet met jbl. maar euh... low filter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 oh ja "by the weg"wat doet een low filter eigenlijk. een keer ingedrukt maar ik hoor geen enkel verschil. Waar zit dat ding dan, op de voorversterker? In dat geval is het waarschijnlijk een laag-af of subsonic filter. Zo'n filter dient om rumble van draaitafels te elimineren en kapt meestal onder 20 Hz met 6 dB/oct af, dus buiten het hoorbare gebied Als ik me goed herinner deden de oude Denons dat bij 16 Hz 6 dB/oct. en dat kon je bij de overige bronnen niet horen maar wel zien (en horen) bij het draaien van een lp: het geflapper van de woofers stopte acuut en bracht absoluut meer rust in het geluid! Ik liet het ding dus altijd ingeschakeld staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 juli 2007 Author Report Share Posted 25 juli 2007 dank dank. kon er op interner niks over vinden of het moet hetzelfde zijn als low pass filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Volgens mij verstookt mijn eindversterker wel iets meer op jaarbasis, dus meestal zette ik 'm doordeweeks uit en vlak voor het weekend weer in standby. Dat hield ik zo jaren vol totdat vorige maand, uitgerekend op m'n eerste vakantiedag m'n inschakelvertraging het loodje legde en acuut de zekering van de aparte groep eruit klapte. Stond 'ie dus twee weken bij Audiac en laat ik 'm op dringend advies voortaan maar standby omdat het inschakelen toch een kritiek punt blijft bij zo'n dikke bak. Sjonge, lekker advies... Ze kunnen natuurlijk ook gewoon een betrouwbare inschakelvertraging maken... Ondanks de softstarter krijgt de eindversterker het even flink voor de kiezen bij het inschakelen, in standby laten staan zal de levensduur van de elco's zeker verlengen. Mijn eindversterker dateert van 1998 en is in 2002 door mij gekocht, hij werd sindsdien meestal uitgeschakeld en vlak voor het luisteren en in weekend weer in standby gezet. De vorige eigenaar ging er ook op die manier mee om. Dus bijna 10 jaar valt toch eigenlijk wel mee? Nou, dat die softstarter kapot gaat, is nog tot daar aan toe. Dat kan gebeuren, zeker met veelvuldig gebruik. Maar dat ze je het advies geven om 'm altijd maar aan te laten staan, omdat anders de softstarter weer stuk gaat, dat vind ik een nogal raar advies. OF dan voldoet die softstarter niet, OF ze lullen uit hun nek. De eerste heeft het toch ook bijna 10 jaar uitgehouden? Dus dan is er met de kwaliteit nog niet zoveel mis (al vind ik 10 jaar niet eens echt veel eigenlijk; mijn versterker is ook al weer 5 jaar en ik heb geen zin om over 5 jaar al weer een nieuwe te moeten kopen). Dan zou ik de softstarter nu ook ook gewoon blijven gebruiken. Van de kosten die je de komende 10 jaar bespaart op je energierekening, kun je dan wel 10 sofstarters kopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Volgens mij verstookt mijn eindversterker wel iets meer op jaarbasis, dus meestal zette ik 'm doordeweeks uit en vlak voor het weekend weer in standby. Dat hield ik zo jaren vol totdat vorige maand, uitgerekend op m'n eerste vakantiedag m'n inschakelvertraging het loodje legde en acuut de zekering van de aparte groep eruit klapte. Stond 'ie dus twee weken bij Audiac en laat ik 'm op dringend advies voortaan maar standby omdat het inschakelen toch een kritiek punt blijft bij zo'n dikke bak. Sjonge, lekker advies... Ze kunnen natuurlijk ook gewoon een betrouwbare inschakelvertraging maken... Ondanks de softstarter krijgt de eindversterker het even flink voor de kiezen bij het inschakelen, in standby laten staan zal de levensduur van de elco's zeker verlengen. Mijn eindversterker dateert van 1998 en is in 2002 door mij gekocht, hij werd sindsdien meestal uitgeschakeld en vlak voor het luisteren en in weekend weer in standby gezet. De vorige eigenaar ging er ook op die manier mee om. Dus bijna 10 jaar valt toch eigenlijk wel mee? Nou, dat die softstarter kapot gaat, is nog tot daar aan toe. Dat kan gebeuren, zeker met veelvuldig gebruik. Maar dat ze je het advies geven om 'm altijd maar aan te laten staan, omdat anders de softstarter weer stuk gaat, dat vind ik een nogal raar advies. OF dan voldoet die softstarter niet, OF ze lullen uit hun nek. De eerste heeft het toch ook bijna 10 jaar uitgehouden? Dus dan is er met de kwaliteit nog niet zoveel mis (al vind ik 10 jaar niet eens echt veel eigenlijk; mijn versterker is ook al weer 5 jaar en ik heb geen zin om over 5 jaar al weer een nieuwe te moeten kopen). Dan zou ik de softstarter nu ook ook gewoon blijven gebruiken. Van de kosten die je de komende 10 jaar bespaart op je energierekening, kun je dan wel 10 sofstarters kopen... Effe goed lezen wat ik schreef, Henri, jij geeft er je eigen draai aan. Het advies van Audiac gaat niet expliciet over de softstarter maar over de elco's, die extra belast worden bij het inschakelen. In een latere reactie ga ik daar nogmaals op in. Audiac heeft overigens op eigen voorstel de elco's gecontroleerd omdat de Madrigal-garantie hierop 10 jaar bedraagt. Deze bleken echter nog in zeer goede conditie. Ook hebben ze de softstarter gemodificeerd, mogelijk op specificatie van de 336 (opvolger van de 333). Zal ik binnenkort nog eens navragen, de betr. techneut is momenteel op vakantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Is michael op vakantie? Ik zet die 431 van mij ook door de week uit , dus over een jaar of 10 kan ik misschien problemen verwachten, dat valt nog wel mee gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Is michael op vakantie? Ik zet die 431 van mij ook door de week uit , dus over een jaar of 10 kan ik misschien problemen verwachten, dat valt nog wel mee gr hj Volgens mij is 'ie vandaag weer begonnen,. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Effe goed lezen wat ik schreef, Henri, jij geeft er je eigen draai aan. Het advies van Audiac gaat niet expliciet over de softstarter maar over de elco's, die extra belast worden bij het inschakelen. In een latere reactie ga ik daar nogmaals op in.Audiac heeft overigens op eigen voorstel de elco's gecontroleerd omdat de Madrigal-garantie hierop 10 jaar bedraagt. Deze bleken echter nog in zeer goede conditie. Ook hebben ze de softstarter gemodificeerd, mogelijk op specificatie van de 336 (opvolger van de 333). Zal ik binnenkort nog eens navragen, de betr. techneut is momenteel op vakantie. Dan vind ik het advies eigenlijk nog vreemder... Anywho... ik zou 'm gewoon uitzetten aan het eind van de dag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Ach ik zet alles gewoon uit n Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 juli 2007 Author Report Share Posted 25 juli 2007 mijn buurman wil je adres graag weten en je persoonlijk bedanken voor dit advies. de vv kan ik blijkbaar aan en uit zetten terwijl de ev aan staat. een klein plopje als ie aanspringt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts