VANZOMERENG Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 Vraagje voor de techneuten. Als voorbeeld neem ik een citaat van Esound cd-spelers maar het had ook een versterker of iets anders kunnen zijn. Citaat van de duitse importeur van Esound CD-spelers CD-E5 Signature Edition ist klanglich eine Nuance w Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 juli 2007 Report Share Posted 24 juli 2007 oh ja heel goed idee om een topic te starten over klankkleur verschil bij cd spelers. het enige wat ik weet is dat bepaalde componenten bekend staan om een goede klank. wat de definitie is van een goede klank moet ik je helaas verschuldigt blijven. en fdat je door net even een andere condensator te gebuiken de klank kan beinvloeden. na een aantal jaren dat te doen kun je natuurlijk al vooruit zien op wat je gedaan hebt en weten dat dat model naar alle waaschijnlijkheid warmer zal klinken dan de ander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Praat eens met Ken Ishiwata, die heeft er zijn vak van gemaakt. Heeft een hele database met onderdelen en het klankmatig effect ervan op een schakeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Mijn concrete vraag is, hoe engineers/fabrikanten een apparaat kunnen tunen op "iets" zoals klankkleurwat technisch geen natuurkundige eenheid is en ook niet meetbaar is. Probeer eerst 'ns uit te zoeken wat klankleur is en hoe te bewerkstelligen. Download ergens een software parametrische equaliser. Neem een enkel muziek stuk en bewerk dat op verschillende manieren. Een breed stuk van het middengebied iets omhoog halen. een bultje rond de 10kHz creeeren, of juist een dipje etc. Brand van de resultaten een cd en ga er eens goed naar luisteren. Hoeveel en waar moet je het frequentiespectrum veranderen om een bepaalde klankkleur te krijgen? Als je dat weet kun je een schakeling gericht gaan tunen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Hoeveel en waar moet je het frequentiespectrum veranderen om een bepaalde klankkleur te krijgen? De verandering van klankkleur hoeft niet meetbaar te zijn in het gebied van 20-20kHz. Ik herinner me een vergelijkende test van cd-spelers in Audio & Techniek. Er zat een goedkope Philips bij, die inwendig IDENTIEK was aan een duurdere Marantz. Alleen had Marantz 1 paar condensatoren vervangen. Hij klonk veel warmer en werd test-winnaar. In de metingen was de Philips zelfs iets beter: zelfde freq.karakteristiek, een paar dB minder ruis, maar ja dat speelde zich af op -60dB dus onhoorbaar(?) Ik denk overigens dat de Duitsers 'klank' bedoelen, en dat 'klankkleur' weer net wat anders is, en inderdaad zoals Seed7 zegt, wel meetbaar, in de zin van iets geknepen hoog en versterkte midbas o.i.d. Het hoeft maar een halve dB te zijn, in het middengebied is het oor zeer gevoelig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Hoeveel en waar moet je het frequentiespectrum veranderen om een bepaalde klankkleur te krijgen? De verandering van klankkleur hoeft niet meetbaar te zijn in het gebied van 20-20kHz. [...] Onzin. Regelrechte flauwekul. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Tzit hem ook inde boventonen RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juli 2007 Report Share Posted 25 juli 2007 Mijn concrete vraag is, hoe engineers/fabrikanten een apparaat kunnen tunen op "iets" zoals klankkleurwat technisch geen natuurkundige eenheid is en ook niet meetbaar is. Simpel, geduld en liefde, referentiespelers, meningen van anderen en een luisterpanel met 3 bloedmooie vrouwen. Dan doe je vanzelf de benodigde ervaring op.... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts