Jump to content

potmeter.

joopie
 Share

Recommended Posts

een apart ''vraagje''.

is het mogelijk om tussen de basspeaker, die in een 2 weg speaker zit, [een floorstander], een volume knop te zetten om de bas wat naar beneden te doen.?

je zag dat ook wel eens bij een tweeter in vroegere tijden.

gaat er dan een weerstand tussen, en is dat moeilijk om zelf te doen?

alvast bedankt.

Nou eigenlijk zijn dat geen volumeknoppen maar variabele (regelbare) weerstanden(spoelen). Je tapt af op de wikkeling om de demping te bewerkstelligen. Vermits ik w

Het te veel aan laag is lastig met een weerstand of potmeter te regelen.

De weerstand moet uitgevoerd worden als spanningsdeler (L-pad) om de werking van de filterspoel niet te veel te verstoren. Ook moeten de weerstanden of de potmeter zwaar zijn omdat het veel vermogen moet omzetten in warmte. De lagere middentonen die ook door de woofer worden weergegeven zullen ook zwakker worden.

Het gaat ook ten koste van de controle van de versterker over de woofer wat een wolliger 'warmere' laagweergave kan geven. Niet iedereen zit daar op te wachten.

Ik zou het teveel aan laag in eerste instantie oplossen door de opstelling van de luidsprekers, wat meer van de muur en wat verder uit de hoek. Ook als de luisterstoel vlak voor een muur staat wil het wel eens helpen deze wat verder van de muur te zetten.

Ten tweede zou ik eens kijken wat het effect is van een paar sokken in de basreflexpoorten. Bevalt dit kun je ze vervangen door schuimproppen, of een bundel rietjes die in de poort passen.

Vervolgens zou je kunnen kijken of er een serieweerstand voor de tweeter zit. Deze kan je verkleinen om het hoog wat luider te laten klinken t.o.v het laag.

Ben het volledig met Richard zijn adviezen eens.

Even een gedachte experiment. Zou je de (overtollige) basweergave ook kunnen verminderen door de speakers op wat flexibel materiaal op te stellen (soor schuimplastic or niet te hard rubber). Als de speakerkast een beetje meer zelf kan bewegen zal de konus toch minder goed zich kunnen afzetten en dus in het laag minder rendement hebben (een deel van de energie gaat in de beweging van de kast zitten)??

Duck,

Met die slappe stands verander je de karakteristiek van de hele speaker. Lijkt me niet goed.

Zou het misschien werken als je tussen de kast en de woofer een zachte, maar wel luchtdichte, schuimrubber ring plaatst? Dan heb je door jou geschetste uitwerking alleen op de woofer.

Groet,

Leobus

Teveel laag ligt meestal aan:

1. speakers te dicht bij de muur.

2. versterker met te weinig controle.

3. slechte bekabeling.

4. speakers te groot voor de ruimte.

5. staande golven op de luisterplaats.

Ik heb een behoorlijke verbetering gehaald door de speakers op Aurios-achtige voetjes te zetten. De speakers zijn nu volledig ontkoppeld in horizontale richting.

:)

Duck,

Met die slappe stands verander je de karakteristiek van de hele speaker. Lijkt me niet goed.

Zou het misschien werken als je tussen de kast en de woofer een zachte, maar wel luchtdichte, schuimrubber ring plaatst? Dan heb je door jou geschetste uitwerking alleen op de woofer.

Groet,

Leobus

Het laag zachter laten klinken is toch per definitie de karakteristiek aanpassen?

Ik denk toch dat een tweeter met een conus gewicht van hooguit 1 gram een hele andere kracht uitoefend op de kast dat een woofer met een conus gewicht van 50-150 gram. Initutief lijkt me de tweeter er nauwelijks door benvloed te worden.

Eigenlijk zou je dit gewoon eens moeten meten. Kan mijn speakers van rond 100 kilo echter niet op een rubber matje zetten :D

Teveel laag ligt meestal aan:

..

5. staande golven met buiken op de luisterplaats.

Ik heb een behoorlijke verbetering gehaald door de speakers op Aurios-achtige voetjes te zetten. De speakers zijn nu volledig ontkoppeld in horizontale richting.

Aurios = slappe stands?

Ik denk toch dat een tweeter met een conus gewicht van hooguit 1 gram een hele andere kracht uitoefend op de kast dat een woofer met een conus gewicht van 50-150 gram. Initutief lijkt me de tweeter er nauwelijks door benvloed te worden.
Als door een slappe ondersteuning de luidsprekerkasten min of meer mee gaan geven worden de hoge tonen door het slingeren van de kast gemoduleerd. Dat is nadelig voor de kwaliteit van de hogetonenweergave en ook de reden dat bepaalde luidsprekerfabrikanden de tweeterbehuizing ontkoppelen van de wooferbehuizing.

Aurios = slappe stands?

Aurios voetjes bestaan uit stalen kommetjes op de vloer en onder de spekers. Daartussen stalen kogels. In vertikale richting is dat enorm stijf, in horizontale richting hebben ze alle vrijheid.

Hier is wat informatie:

Aurios techtalk

Mijn speakers (Infinity Omega) wegen ook nogal wat. Toch werkt het perfect. Eerder had ik de speakers eens op rubbermatten geplaatst. Dat gaf een duidelijke vertroebeling van het laag. Die kogels zorgen er juist voor dat het laag krachtiger, en minder wollig wordt.

De kast trilt merkwaardigerwijs niet meer dan wanneer deze op de spikes staat.

Dat is dus precies het effect welke ik bedoelde. Veren in verticale richting is zinloos (bij speakers die naar voren wijzen). Het actie reactie effect zorgt ervoor dat de kast het horizontale vlak een tegenbeweging tov de konus maakt. Door het gewicht van de speaker en de komvorm, valt de kast weer terug naar het laagste punt.

Bij een gefixeerde opstelling, duwt de unit tegen de baffle, die geeft een heel klein beetje mee (in het midden, niet aan de bodem) en schiet door de verkracht van het materiaal weer terug. Vandaar een trilling in de kast.

bedankt allemaal, ik ben erachter gekomen dat dit niet de oplossing is. :(

ik weet inmiddels waar het ''zoemende'' laag vandaan komt. :D

het komt uit de hoek waar het vrij kaal en hoog is, uit een eenvoudig testje bleek dat de problemen daar zaten. ;)

nu ben ik bezig om het op een mooie manier op te lossen, dus iets in de hoek maken tot aan het plafond, met daar achter dempings materiaal wat je niet ziet, en aan de voorkant doek ,passend in het interieur. :)

dan is 70 procent van mijn probleem opgelost. :)

Hallo Duck,

Vergis je niet in de krachten die tweeters uitoefenen.

De kracht die uitgeoefend wordt is gelijk aan de versnelling x de massa. F=ma

De massa is wel klein, maar de versnelling is vele malen groter. Volgens mij is bijvoorbeeld de versnelling van een 10000Hz sinus 100x zo groot als die van 100 Hz. Dus reken maar uit. De uitslagen zijn natuurlijk wel kleiner.

Ik meen dat B&O vaak zijn tweeters in een zware metalen plaat zet om reactiekrachten op te vangen.

Groet,

Leobus

Hallo Duck,

Vergis je niet in de krachten die tweeters uitoefenen.

Dat is ongetwijfeld zo. Het magneetsysteem van een beetje tweeter is ook behoorlijk omvangrijk om voldoende kracht te kunnen ontwikkelen.

Maar de traagheid van het magneetsysteem en (metalen) frontplaat is meestal wel groot genoeg om deze krachten op te vangen.

In Japanse luidsprekersystemen bouwen ze wel eens zware bronzen ringen om de luidsprekerunits om voldoende traagheid bij de luidsprekers te verkrijgen.

bedankt allemaal, ik ben erachter gekomen dat dit niet de oplossing is. :(

ik weet inmiddels waar het ''zoemende'' laag vandaan komt. :D

het komt uit de hoek waar het vrij kaal en hoog is, uit een eenvoudig testje bleek dat de problemen daar zaten. ;)

nu ben ik bezig om het op een mooie manier op te lossen, dus iets in de hoek maken tot aan het plafond, met daar achter dempings materiaal wat je niet ziet, en aan de voorkant doek ,passend in het interieur. :)

dan is 70 procent van mijn probleem opgelost. :)

Misschien is Digital Room Correction een oplossing voor de laatste 30%

Het blijft een lapmiddel maar als het probleem hiermee word opgelost.

Dit kan al laagdrempelig met b.v. http://drc-fir.sourceforge.net/ of een Ultracurve

Groeten,

Ben