Jump to content

Voeding versterker

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Is er ergens een site waarop te lezen valt hoe een voeding van een versterker in elkaar zit?

Ik vraag me namelijk iets af. Sommige versterkers hebben transformators van heb ik me jou daar. Andere moeten het met de helft minder doen. Toch zijn ze allebei zo stabiel als wat. Hoe kan dat dan?

Hubertinus

Is er ergens een site waarop te lezen valt hoe een voeding van een versterker in elkaar zit?

Ik vraag me namelijk iets af. Sommige versterkers hebben transformators van heb ik me jou daar. Andere moeten het met de helft minder doen. Toch zijn ze allebei zo stabiel als wat. Hoe kan dat dan?

Hubertinus

Een versterker is 'stabiel' als hij z'n vermogen kan verdubbelen bij halverende belastingsweerstand. Dus stel je hebt een versterker die 50W kan leveren aan 8Ohm, dan is die versterker stabiel als hij 100W kan leveren aan 4Ohm (en 200W aan 2Ohm en 400W aan 1Ohm, maar dat wordt wat erg extreem).

Een stabiele versterker die 300W aan 8Ohm (en dus 600W aan 4Ohm) kan leveren moet natuurlijk een veel grotere trafo hebben. Hij kan immers veel meer vermogen (en dus stroom) leveren...

Bovendien kun je nog twisten over wat 'stabiel' betekent. Misschien dat de ene fabrikant niet verder kijkt dan belastingen van 8 en 4 Ohm. Een andere fabrikant zou z'n versterker zo kunnen ontwerpen dat ie ook nog stabiel is bij bijvoorbeeld 1 Ohm. Daarvoor is uiteraard een heel wat grotere trafo nodig...

En dan is er nog zoiets als een (deels) inductieve belasting. De meeste speakers zijn overigens inductief. Bij zo'n belasting (zeg maar een spoel in serie met een weerstand) ijlt de stroom na op de spanning. Dat houdt in dat je meer stroom moet leveren voor hetzelfde Watt-vermogen...

Guest tubejack

Een versterker is 'stabiel' als hij z'n vermogen kan verdubbelen bij halverende belastingsweerstand.

hoe zit dat bij buizenversterkers? Ik zie vaak dat deze bji 8Ohm en 4Ohm hetzelfde vermogen hebben.

groet,

Ik vraag me af of een "buizenbak" 4 ohm belasting wel zo fijn vind :o

Maar ok, bij zo'n versterker zit je m.i. met de beperkingen van de maximale anode

dissipathie (zeg maar: wat mag er max in warmte omgezet worden door de buis)

Bij een 300B is dat max 40watt een 300B = een triode en dan hou je een kwart vermogen over en

als je de boel niet over de kop wil laten draaien stel je hem in opeen normale 8watt output.

Het maakt daarbij niks uit of je boxen 4....of 8ohm zijn 8watt is 8watt punt.

Bij Push-pull b.v. met penthodes is het rendement veel gunstiger 2x EL34 kun je veel meer power produceren, maar ook hier moet je rekening houden met de max anode disspathie.

Leuk om te lezen is de site van Menno van de Veen ===> Het project

M.i. is in een buizenversterker ook de voeding erg belangrijk, de 9.5kilo zware voeding trafo in mijn versterker kan per kanaal met gemak 3x zoveel stroom leveren, dan de buis ooit zal vragen :)

Er zijn 2x 15watt versterkers die 10KG wegen.... jaja :rolleyes:

Groet,

Jack

Een versterker is 'stabiel' als hij z'n vermogen kan verdubbelen bij halverende belastingsweerstand.

hoe zit dat bij buizenversterkers? Ik zie vaak dat deze bji 8Ohm en 4Ohm hetzelfde vermogen hebben.

groet,

Ik heb persoonlijk geen ervaring met buizenversterkers, maar volgens mij zit er in buizenversterkers altijd een trafo aan de uitgang. Volgens mij kun je vaak kiezen voor een '4Ohm-uitgang' en een '8Ohm-uitgang'. Dat zijn eigenlijk 2 aftakkingen van de uitgangstrafo die ervoor zorgen dat de uitgangsspanning bij 4Ohm lager is dan bij 8Ohm, waardoor het vermogen bij 4Ohm ook lager is dan bij 8Ohm. Dit om overbelasting tegen te gaan (neem ik aan)...

Maar als je op 1 uitgang eerst 4Ohm aansluit, en daarna op dezelfde uitgang 8Ohm en je verandert de uitgangsspanning niet, dan zou je een verdubbeling van vermogen moeten krijgen (mits de versterker dat kan leveren natuurlijk)...

Bij die eindtriodes is het vaak zo dat er gewerkt wordt met een bepaalde misaanpassing. Dat kan soms 2 keer boven de anodeweerstand zijn. Dat wordt gedaan om niet te veel vervorming te krijgen. Een uitgangstrafo heeft dan twee taps: eentje voor 4 Ohm en eentje voor 8 Ohm en dat geeft dan twee verschillende transformatieverhoudingen. In principe moet er aan primair dezelfde impedantie gezien worden (de belastingslijn is dat) en dan is het vermogen ook gelijk.

Groet,

Jacco

Guest tubejack

Dat klopt, voor een juiste aanpassing hebben mijn uitgangstrafo's

inderdaad een 4 en 8ohm uitgang.

Maar bij boxen met een laag rendement die vooral veel stroom nodig hebben en waarbij de

impendantie nog verder zakt dat die 4 ohm kun je m.i. beter een dikke transistorversterker

gebruiken.

Ik heb de mazzel dat mijn boxen makkelijk aan te sturen zijn.

En dan is 8 watt (ook bij 30hz) heel veel geluid :)

En de voeding? die lacht, er net als ik om :) Altijd power zat! en dan nog heel mooi.

Jack

• 2 weeks later...
Guest Hubertinus

even met een voorbeeld.

Ik heb een Primare I21 versterker. Die heeft een transformator van 800 VA. levert 2x75 watt aan 8 ohm en 2x 125 watt aan 4 ohm.

De Cyrus 8vs2 levert 2x70 watt aan 8 ohm en 2 x 120 watt aan 4 ohm. Die trafo is niet groter dan een donut, terwijl die van de Primare niet in de Cyrus zou passen!

Toch leveren ze allebei ongeveer hetzelfde.

Wie kan het uitleggen?

Hubertinus

P = U x I dit is van nu, nieuw dus

W = V x A dit is oud maar bruikbaar ( zo heb ik het op school geleerd)

Ingevuld 2200 W = 220 V x 10 A dit is bv mijn wasmachine

voor een versterker kan zijn. 100 W = 10 V x 10 A dit is beslist niet verkeerd en lijkt op een Quad 405 versterker.

Maar het kan ook zijn 100 W = 100 V x 1 A tja dit is beslist nog beter dan een veredelde klokradio ( mini setje) die hebben nl vaak nog veel minder stroom te leveren uit een zeer kleine trafo.

Beter is een versterker 30 W = 10 V X 3 A dus watten zeggen niet zoveel, kijk naar hoeveel Amper

Guest Hubertinus

De Primare +/- 25 ampere. Fabrieksopgave.

De Cyrus, maar dan wel met PSX-R "Netzteil" ook 25 bij 8 ohm maar dat zakt bij 4 en nog verder bij 2 ohm. Althans volgens het Duitse Audio. Geen fabrieksopgave.

Hubertinus

Guest tubejack
Het rendement van een versterker is nooit meer dan 50 % meestal dus minder, dus er gaat behoorlijk wat vermogen omgezet worden in warmte.

Bij Triodes is dat zelfs 25% , bij mij is het dus lekker warm :)

Met vriendelijke groet,

Jack

Beste Henri,

Het is nog erger dan jij voorsteld, want elke luidspreker heeft een wisselende Impedantie, dit wisselt per frequentie.

Reken dat eens uit per luidspreker.

Daarom is de kombinatie ook zo belangrijk.

MvG,

HAudio

Het rendement van een versterker is nooit meer dan 50 % meestal dus minder, dus er gaat behoorlijk wat vermogen omgezet worden in warmte.

Bij Triodes is dat zelfs 25% , bij mij is het dus lekker warm :)
Het rendement van een luidspreker is hierbij vergeleken helemaal waardeloos. Een gemiddeld rendement rond 1% is vrij gebruikelijk. Met een hoorn kon je er misschien nog wat meer van maken maar dan is het rendement nog steeds niet spectaculair.

Beste Henri,

Het is nog erger dan jij voorsteld, want elke luidspreker heeft een wisselende Impedantie, dit wisselt per frequentie.

MvG,

HAudio

Of de combinatie werkt, is vooral afhankelijk van de stabiliteit van de versterker. De meeste speakers zitten tussen iets van 3 en 10 Ohm of zo (toch?). Lijken me geen onmogelijke belastingen. Onder de 3 Ohm wordt het lastiger. Je moet er gewoon een versterker bij uitkiezen, die stabiel genoeg is. En dat hoeft volgens mij niet zo stabiel te zijn dat ie z'n maximale vermogen steeds verdubbelt, want dat maximale vermogen gebruik je toch nooit (of je moet echt knetterhard willen draaien). Als ie in de buurt van verdubbeling komt, is het al heel wat...

Het fase verschil tussen stroom en spanning lijken me een groter probleem voor de versterker...

Ja: fasemarge wat in de problemen komt en dat werkt instabiliteit in de hand. En dan heb ik het over de echte instabiliteit en niet over datgene wat er hier in Nederland bedoeld wordt (niet-verdubbeling van vermogen bij halvering van de impedantie). En dat werkt weer TIM vervorming in de hand bij slechte ontwerpen. Als je het weet, kun je er iets aan doen...

Groet,

Jacco

Beste Henri,

MvG,

HAudio

Of de combinatie werkt, is vooral afhankelijk van de stabiliteit van de versterker. De meeste speakers zitten tussen iets van 3 en 10 Ohm of zo (toch?). Lijken me geen onmogelijke belastingen. Onder de 3 Ohm wordt het lastiger. Je moet er gewoon een versterker bij uitkiezen, die stabiel genoeg is. En dat hoeft volgens mij niet zo stabiel te zijn dat ie z'n maximale vermogen steeds verdubbelt, want dat maximale vermogen gebruik je toch nooit (of je moet echt knetterhard willen draaien). Als ie in de buurt van verdubbeling komt, is het al heel wat...

Het fase verschil tussen stroom en spanning lijken me een groter probleem voor de versterker...

Inderdaad Combinatie !

Inderdaad tussen de 1.5 en 65 Ohm ergens.

En sommige vanaf 0,2 Ohm maar dit zijn meestal elektrostaten

.

MvG,

Haudio

Wellicht kan deze kabel de benodigde voedingsstroom doorgeven, aan de prijs te zien moet er een significant voordeel te behalen zijn ;)

https://www.virtualdynamics.ca/content.php?...secondary_id=43

En dan moet je natuurlijk de luidsprekers ook kunnen voorzien van de benodigde stroom.

Deze kabel lijkt me minimaal noodzakelijk....

https://www.virtualdynamics.ca/content.php?...secondary_id=45

Vlgs de specs levert mijn slaapkamerversterker ong. 80 ampere / 100 watt per kanaal aan 8 ohm, als dit gebeurt gaan de kabels die er nu aan zitten in rook op.

gr. Marcel