Jump to content

versterker maakt raar geluid bij aanzetten

Michiel Hobbij
 Share

Recommended Posts

Beste mensen

Ik heb begin van de week een Nad C35 versterker gekocht. Deze aangesloten, maar toen ik heb aanzette maakte deze kortstondig een raar geluis.

ik zet de vesterker aan, het lampje sprinkt van rood op groen en uit de speakers klink 'pak'. Niet heel hard maar ook zeker niet zachtjes. Alsof er zich iets ontlaadt. Dat geluid maak ie iedere keer als je hem aanzet. Ook als het volume op nul staat.

Vandaag de versterker omgeruild en volgens de verkoper mocht je dat geluid niet horen. Nu net de nieuwe aangesloten en verdomd als het niet waar is, precies hetzelfde geluidje. Ik ben bang dat ik mijn speakers sloop (Tannoy R3).

Wie van de Nad kenner/eigenaren herkent dit probleem? Hoort dit of is ook deze versterker kapot. Hoor graag van jullie!

Groeten, Michiel

Ik neem aan dat je er wel een beetje verstand van hebt, maar kijk eens of nergens kortsluiting wordt veroorzaakt. Dat zou kunnen. Het lijkt me stug dat 2 versterkers kapot zijn. Misschien zit het netsnoer ook niet goed ( weet niet of die NAD een los netsnoer heeft, maar als ie dat heeft zou dat ook nog kunnen ).

Erik,

Het lijkt inderdaad stug maar toch. De Nad heeft een vast netsnoer. Daar kan ik niet veel fout mee doen. Er valt ook nergens een netspanning aan te sluiten of wat dan ook. De Nad maakt het geluid ook als het volume op nul staat. Dan gaat er volgens mij geen signaal naar de speakers. De luidspreker kabels zitten goed in de aansluitingen en maken geen sluiting.

Ik heb net mijn oude Tecnics weer aangesloten en die maakt geen rare bijgeluiden. Het is mij echt een raadsel.

Bedankt voor je reactie. Ik hoop op meer suggesties.

Don't worry, Michiel

Ik heb in't verleden 3 verschillende NAD versterkers gehad,de NAD 3020,de 310 en de 710. DE NAD 310 en de 710 hadden de zelfde eigenschap als jij hierboven beschreef.

Dit is vrij normaal.

Dit doen trouwens veel versterkers.

Mijn eigen (Naim) versterker zelfs in erge mate. Als je die aanzet klinkt datzelfde

PAK! maar dan wat harder als bij jouw NAD. Dit kan echter geen kwaad voor je speakers.

ps: ik laat ook mede hierom m'n versterker altijd aanstaan.

Dus, je hoeft niet bang te zijn dat je luidsprekers zullen beschadigen.

M.v.g.

Alco

Alco,

Ik blijf het vreemd vinden. Waar ligt dat dan aan? Ontlaadt iets bij het aanzetten of zo?

Het lijkt alsfo er een flinke stroomstoot richting speaker gegeven wordt. Kan dat echt geen kwaad? Ik heb dat nog nooit eerder bij een speaker gehoord. Ook niet bij de Nads die ik beluisterd heb.

Michiel

Ik denk dat er geen inschakel-relais gebruikt word dit had een cambridge versterker die ik ooit gehad heb ook, sommige fabrikanten zweren erbij dat een inschakel-relais de geluidskwaliteit nadelig beinvloed. Kan echter geen kwaad. Het is inderdaad beter de versterker aan te laten staan.

vriendelijke groeten, Dewa.

Geplaatst door Michiel Hobbij:

Alco,

Ik blijf het vreemd vinden. Waar ligt dat dan aan? Ontlaadt iets bij het aanzetten of zo?

Het lijkt alsfo er een flinke stroomstoot richting speaker gegeven wordt. Kan dat echt geen kwaad? Ik heb dat nog nooit eerder bij een speaker gehoord. Ook niet bij de Nads die ik beluisterd heb.

Michiel

Juist. Door sommige fabrikanten wordt inderdaad geen vertraging gebuikt tijdens het inschakelen. Hierdoor komt de uitgangsspanning in een keer op de speaker te staan, vaak met een restje gelijkspanning. Dat geeft die prachtige PLOP. Omdat dit maar heel kortstondig is, kan het geen kwaad. Deze versterkers zijn ook vaak voorzien van een aan/uitschakelaar op de achterzijde van het apparaat, zodat je eerder de neiging hebt om het ding aan te laten staan.