WanFie Posted 6 augustus 2007 Report Share Posted 6 augustus 2007 Om te beginnen is in een goed ontwerp de voeding van ondergeschikt belang. Zoals gezegd wordt er een stroom aan onttrokken en zolang de eindtorren niet droog komen te staan, of andere stuurtorren, is er helemaal niets aan de hand. De snelheid wordt dan gedicteerd door de ladingverplaatsing in de basis en die is verrekte rap heden ten dage. Blijft over de bekabeling en als die maar voldoende dik en kort is, is ook daar niets aan de hand. Eigenlijk is er helemaal niets aan de hand... Groet, Jacco Volgens jouw zijn alle versterkers dus 100%...?? (nou ja.. sommige 99%..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 6 augustus 2007 Report Share Posted 6 augustus 2007 Nee, alle versterkers vervormen nauwelijks.Man wat lastig... Wat het voor jou zo lastig maakt is denk ik omdat je niet duidelijk bent in wat je nou precies op de door jou geluisterde versterkers op tegen bent, waar de anderen, waaronder ik ook, jou niet helemaal snappen wat je nou bedoelt. En dat maakt het dan voor jou idd ook weer lastig. Maar dat er nu, volgens jou in elk geval, veel versterkers zijn waar geen muziek uit komt, ten opzichte van "jou" tangband. Maar luister je dan niet voornamelijk van de krenten in de pap van de versterkers die indertijd gemaakt werken?? Er zijn toen veel meer versterkers gemaakt waar je helemaal niks meer van terug hoort, misschien hadden die wel hetzelfde "euvel" als de huidige versterkers volgens jou nu. En andere kunnen zich dat zeker nog wel herrineren, ik heb het alleen van horen zeggen, maar in de jaren 70 van de vorige eeuw ging het bij de versterkers toch om de meetcijfers en de tegenkoppeling en niet de muziek. Dus mocht het al een euvel zijn, dan is het zeker niet alleen van deze tijd. but that's just my ben ik traag, of zijn jullie snel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 augustus 2007 Report Share Posted 6 augustus 2007 @Hans van Liempd: Ja hoor. Van mij mogen ze allemaal meedoen en zeker als er een vriendelijk impedantieverloop van de speakers is. Een complementaire AB trap is niet zo spectaculair en revolutionair te manipuleren (en in principe voor het gehoor 100 % transparant te krijgen) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 6 augustus 2007 Report Share Posted 6 augustus 2007 Neem nou bijvoorbeeld ... maar nauwelijks produkten die muziek kunnen weergeven. Er zijn over het land nog tal van dat soort zaken. Eens een bezoekje naar het Friese Lippenhuizen? Die man weet aardig klinkende setjes samen te stellen, m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 augustus 2007 Report Share Posted 6 augustus 2007 Dus, even met logica en ratio met de bezem er doorheen: al die voornoemde versterkers maken heftig vervormende versterkers? Het woordje 'vervorming' word hear ook steeds meer een stopwoordje, zo langzamerhand. Het wordt te vaak gebruikt, ook wanneer 't totaal niet terzake doet. Ik denk dat ik wel begrijp wat Rein bedoeld, ook al denk ik er iets genuanceerder over. Ik denk dat er de afgelopen 20/25 jaar inderdaad niet zoveel verbeterd is op versterker gebied. Hoe dan ook...Ook klank blijft een kwestie van smaak, en 'muzikaal' is inmiddels ook een relatief/persoonlijk begrip. cheers, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 augustus 2007 Report Share Posted 6 augustus 2007 Rein, Dat kon wel eens de reden zijn, waarom mensen hun oude spullen laten opknappen..... gebrek aan muziek en niet alleen "vermogen" Helaas heeft het oude spul ook niet het eeuwige leven.... Waarom toonaangevende fabrikanten* dat doen???????, bij "budget" "setjes" kan ik er nog iets bij voorstellen het moet er mooi uitzien en goedkoop zijn... Gelukkig ben ik daar* niet van afhankelijk... wel van de bron.... en ook menig CD heeft zoveel gebrek aan muziekaal vermogen Jack P.s. maar als je, je daar zo aan ergert waarom fabriceer je zelf niet iets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 augustus 2007 Report Share Posted 6 augustus 2007 Een beetje gelijk heb je natuurlijk wel. Maar om nou te zeggen dat al die versterkers slechter zijn dan die oude Tandberg... Dat wil ik ook niet zeggen. Ik wil maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 7 augustus 2007 Report Share Posted 7 augustus 2007 Tja, en als de versterker al afgekeurd is, dan is het lastig speakers beoordelen. Toch zijn er gelukkig heel wat speakers die veel minder fout doen dan de versterkers. Raar, want speakers vervormen meer dan versterkers (meten is weten..?) Maar goed, laatst was ik dus weer bij zo'n zaak. Dan staat daar een oude Tandberg in de hoek. En de mensen weten dat het ding goed is, dus ze zetten hem liever niet naast een dure Arcam set. Op mijn verzoek toch gedaan. Er zijn dus meer mensen die mijn mening delen. Ook in de industrie. Maar ze kunnen er niet van eten. Je hebt gelijk. Je probleem behelst meer dan een simpele midlife crisis (en dat op zo'n jonge leeftijd al!). Misschien heb je wel gelijk, dat al de versterkers die je noemt zo beroerd klinken. Maar hoe heb je dat kunnen ervaren, zonder naar luidsprekers te hebben geluisterd of een bron? Je komende opmerking dat je verschil hoort als je alleen de versterker wisselt terwijl je eenzelfde paar luidsprekers en bron gebruikt maakt eigenlijk duidelijk dat er iets anders mis was. Als een merk staat voor eenzelfde geluid, waarom brengen merken dan nog verschillende types uit? Is niet elk model een compromis tussen kwaliteit en prijs? En dus misschien klank? Je probleem ligt misschien wel in het feit dat je versterkers op hun geluid wilt beoordelen om er eentje in een installatie te passen, terwijl je een installatie makkelijker rondom een versterker bijeen zou zoeken. Je bent gewend aan een geluid en dat wil je dan opnieuw zo, of je zoekt een "verbetering" maar kunt die niet herkennen als zodanig. Dus alles weggooien en overnieuw beginnen. Veel leuker om te doen, toch? Blijf je met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 7 augustus 2007 Report Share Posted 7 augustus 2007 Ondanks wat cynische reacties en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 7 augustus 2007 Report Share Posted 7 augustus 2007 Hoi Rein, Ook ik kan bijna niets meer in de winkels vinden wat ik mooi vind. Er zijn nog maar een handjevol merken die mij kunnen bekoren. De industrie gaat het gewoon enkel om geld. Bijna alle bedrijven zien liever geld dan de eeuwige roem. En als het kan direct geld. De SACD-speler van Musical Fidelity bijvoorbeeld, dat is gewoon een belediging voor de eindgebruiker qua binnenwerk! De overgangen van technieken, oftewel vernieuwingen, zijn maar al te vaak uit economisch oogpunt bedacht en ingevoerd. Bij het lezen over de geschiedenis van ontwikkelingen op audio-gebied ben ik op al heel wat opmerkelijke zaken gestuit. Ik heb thuis bijna niets meer wat in de winkel te koop is, bijna alles is gemodificeerd. Helaas is dat noodzakelijk voor mij om te kunnen genieten, had het liever gemakkelijker en goedkoper gehad. Ik wil er met alle plezier verder met je over praten! En met de rest van het forum natuurlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Je probleem ligt misschien wel in het feit dat je versterkers op hun geluid wilt beoordelen om er eentje in een installatie te passen, terwijl je een installatie makkelijker rondom een versterker bijeen zou zoeken. Eerlijk gezegd lijkt dit me geen goede weg, persoonlijk zou ik beginnen met de speakers gezien dezen de klank van de keten bepalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Eerlijk gezegd lijkt dit me geen goede weg, persoonlijk zou ik beginnen met de speakers gezien dezen de klank van de keten bepalen. Eerlijk gezegd lijkt me dat ook niet ideaal, bij keuze van een luidspreker, zit je ook vast aan een type versterker. De klank van de installatie is een optelsom van de gehele keten inclusief omgeving Of weergevers het meest klankbepalend zijn weet ik niet, ik (ver)denk eerder de ruimte waar ze staan te spelen. Maar ook dan, zullen ze een flinke duit in het zakje doen. Toch zou ik net als jou beginnen met de luidsprekers. Thuis luisteren en alvast rekening houden met wat voor apparatuur er aangesloten wordt. Helaas zijn er steeds minder winkels met "muziekaal (inlevings) vermogen die toestaan dat je e.e.a. thuis kan beluisteren, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Luidsprekers alsmede versterkers zijn geen goede uitgangspunten als je voor het ultieme geluid gaat. Live muziek is dat wel. Je kunt beter op zoek gaan naar een totaalpakket dat het geluid laat horen zoals je het ook ervaart wanneer je een live zanger hoort, of een straatmuzikant. Een component heeft als enkel doel je te helpen muziek in de huiskamer te brengen zoals jij dat wilt. Jij bent er niet om een component het beste te laten uitkomen. Uitgaan van een component levert dus onherroepelijk beperkingen op. Mijn versterker van 3,5W kan maar een handjevol speakers aansturen. Men kan dus zeggen dat hij dus heel erg beperkt is. En dat is hij ook. Toch is de keuze gegrond, de speakers die hij wel aan kan sturen, behoren voor mij tot de beste luidsprekers die ik ken. Ook al kon hij maar 1 paar speakers aansturen, als dat dan de mooiste combi is, no problemo, ik heb toch maar 1 set nodig. En bovendien, wie wil er een Ferrari en John Deer in 1? Dat Ferrari-Jonh Deer-verhaal brengt me op het feit dat veel commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Hoi Rein, Ook ik kan bijna niets meer in de WINKELS vinden wat ik mooi vind. OK... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Dat Ferrari-Jonh Deer-verhaal brengt me op het feit dat veel commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Dat Ferrari-Jonh Deer-verhaal brengt me op het feit dat veel commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Over gelukkig zijn gesproken......Soms zou ik willen dat ik met een eenvoudig setje jaren gelukkig zou kunnen zijn. Bij mij kriebelt het zo nu en dan en dat is altijd het begin van een periode van kijken, lezen en wisselen. En vervolgens geld uitgeven gr. Marcel Heel herkenbaar.... jarenlang gedaan Maar nu, heb ik toch al een jaar of 5 een eenvoudig maar muziekaal "setje". De behoefte, om iets om te wisselen ligt tegen het nulpunt aan. Het enige dat ik eigenlijk wissel, is af en toe nieuwe buizen Heel soms zoiets als een nieuw element. Het meeste geef ik uit aan muziek heerlijk Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Luidsprekers alsmede versterkers zijn geen goede uitgangspunten als je voor het ultieme geluid gaat. Live muziek is dat wel. Je kunt beter op zoek gaan naar een totaalpakket dat het geluid laat horen zoals je het ook ervaart wanneer je een live zanger hoort, of een straatmuzikant. Een component heeft als enkel doel je te helpen muziek in de huiskamer te brengen zoals jij dat wilt. Jij bent er niet om een component het beste te laten uitkomen. Uitgaan van een component levert dus onherroepelijk beperkingen op. Mijn versterker van 3,5W kan maar een handjevol speakers aansturen. Men kan dus zeggen dat hij dus heel erg beperkt is. En dat is hij ook. Toch is de keuze gegrond, de speakers die hij wel aan kan sturen, behoren voor mij tot de beste luidsprekers die ik ken. Wat de vraag opwerpt: waardoor behoren die speakers tot het beste dat je kent als je dat nog niet kunt beoordelen voordat je die combinatie met je versterker gemaakt hebt. Dat blijkt immers pas achteraf. Je kunt wel goede speakers elders horen maar dat zegt vrij weinig over de nog te maken combinatie. Tenzij je ogen de speakers al verkozen hebben boven andere. Dan klinken alle andere slechter. Naar mijn idee is het meest neutrale onderdeel van je installatie de versterker. Bij het aansluiten van een andere versterker veranderd de klank niet zozeer maar kan er wel een verandering in geluidsbeeld plaatsvinden. De klank wordt bepaald door je luidsprekers. Als je een versterker hebt aangesloten waarbij een cello plotseling niet meer als cello herkenbaar is, los van het feit dat het een benadering blijft van de "live" cello die je misschien kent, is het wel een heel slechte versterker, want je luidsprekers zijn dezelfde. Wissel je echter bij eenzelfde versterker de luidsprekers dan wordt het geheel fraaier of juist niet, daarin openbaart zich een groter smaakverschil wat betreft het aanhoren. Als je een combinatie ineens aanschaft om een live situatie na te bootsen, of in ieder geval een poging daartoe, zit je goed in de slappe was of je bent erg gauw tevreden. Realistisch ben je m.i. in ieder geval niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Kom eens langs. Dank je voor de uitnodiging. Maar ik ben serieus nieuwsgierig. Want als ik bijvoorbeeld bij een winkel kijk die zijn merken of assortiment online heeft staan dan staat daar vaak bitter weinig tussen wat mij kan boeien. Neem nou bijvoorbeeld Stassen. Die heeft een assortiment van betaalbaar naar prijzig, maar nauwelijks produkten die muziek kunnen weergeven. Er zijn over het land nog tal van dat soort zaken. Eerst vraag ik mij dan af waarom zo'n bedrijf niet gewoon wat betere apparatuur gaat verkopen, maar daarna besef ik me dat er nauwelijks betere apparatuur is. Kraak noch smaak heeft de strijd gewonnen in de Hifi. Ik ben toevallig afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij Stassen, maar in die villa stond echt wel genoeg spul om een leuk setje van te kunnen samenstellen. De uitdaging ligt dan vooral bij het samenstellen van een set naar je eigen smaak. Sommigen, ikzelf niet uitgezonderd, doen daar jaren over. Overigens was het bezoekje aan Stassen, samen met forummer Sodeju, erg gezellig. Er zijn iets van 21 luisterruimtes in een prachtige villa en daar zit vast wel iets bij wat je aanspreekt. De medewerkers zijn heel enthousiast en gastvrij. Ook het praatje met de "oude" Stassen was erg interessant. Zeker de moeite van een afspraak waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Luidsprekers alsmede versterkers zijn geen goede uitgangspunten als je voor het ultieme geluid gaat. Live muziek is dat wel. Je kunt beter op zoek gaan naar een totaalpakket dat het geluid laat horen zoals je het ook ervaart wanneer je een live zanger hoort, of een straatmuzikant. Een component heeft als enkel doel je te helpen muziek in de huiskamer te brengen zoals jij dat wilt. Jij bent er niet om een component het beste te laten uitkomen. Uitgaan van een component levert dus onherroepelijk beperkingen op. Mijn versterker van 3,5W kan maar een handjevol speakers aansturen. Men kan dus zeggen dat hij dus heel erg beperkt is. En dat is hij ook. Toch is de keuze gegrond, de speakers die hij wel aan kan sturen, behoren voor mij tot de beste luidsprekers die ik ken. Wat de vraag opwerpt: waardoor behoren die speakers tot het beste dat je kent als je dat nog niet kunt beoordelen voordat je die combinatie met je versterker gemaakt hebt. Dat blijkt immers pas achteraf. Je kunt wel goede speakers elders horen maar dat zegt vrij weinig over de nog te maken combinatie. Tenzij je ogen de speakers al verkozen hebben boven andere. Dan klinken alle andere slechter. Naar mijn idee is het meest neutrale onderdeel van je installatie de versterker. Bij het aansluiten van een andere versterker veranderd de klank niet zozeer maar kan er wel een verandering in geluidsbeeld plaatsvinden. De klank wordt bepaald door je luidsprekers. Als je een versterker hebt aangesloten waarbij een cello plotseling niet meer als cello herkenbaar is, los van het feit dat het een benadering blijft van de "live" cello die je misschien kent, is het wel een heel slechte versterker, want je luidsprekers zijn dezelfde. Wissel je echter bij eenzelfde versterker de luidsprekers dan wordt het geheel fraaier of juist niet, daarin openbaart zich een groter smaakverschil wat betreft het aanhoren. Als je een combinatie ineens aanschaft om een live situatie na te bootsen, of in ieder geval een poging daartoe, zit je goed in de slappe was of je bent erg gauw tevreden. Realistisch ben je m.i. in ieder geval niet. yep.. mijn idee ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Naar mijn idee is het meest neutrale onderdeel van je installatie de versterker. Bij het aansluiten van een andere versterker veranderd de klank niet zozeer maar kan er wel een verandering in geluidsbeeld plaatsvinden. De klank wordt bepaald door je luidsprekers. Als je een versterker hebt aangesloten waarbij een cello plotseling niet meer als cello herkenbaar is, los van het feit dat het een benadering blijft van de "live" cello die je misschien kent, is het wel een heel slechte versterker, want je luidsprekers zijn dezelfde. Wissel je echter bij eenzelfde versterker de luidsprekers dan wordt het geheel fraaier of juist niet, daarin openbaart zich een groter smaakverschil wat betreft het aanhoren. Ik twijfel, ik twijfel nog een keer en ik zeg dat ik het oneens met je ben. Er zijn in mijn beleving heel veel slechte versterkers, dit haalt het eerste stuk van je verhaal niet onderuit. Mijn ervaring is dat als ik luidsprekers wissel op een versterker die ik goed vind, het geluid, de muziek, redelijk overeind blijft. Terwijl met een slechte versterker er nooit muziek is. Neemt niet weg dat speakers ook zeer bepalend zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Naar mijn idee is het meest neutrale onderdeel van je installatie de versterker. Bij het aansluiten van een andere versterker veranderd de klank niet zozeer maar kan er wel een verandering in geluidsbeeld plaatsvinden. De klank wordt bepaald door je luidsprekers. Als je een versterker hebt aangesloten waarbij een cello plotseling niet meer als cello herkenbaar is, los van het feit dat het een benadering blijft van de "live" cello die je misschien kent, is het wel een heel slechte versterker, want je luidsprekers zijn dezelfde. Wissel je echter bij eenzelfde versterker de luidsprekers dan wordt het geheel fraaier of juist niet, daarin openbaart zich een groter smaakverschil wat betreft het aanhoren. Ik twijfel, ik twijfel nog een keer en ik zeg dat ik het oneens met je ben. Er zijn in mijn beleving heel veel slechte versterkers, dit haalt het eerste stuk van je verhaal niet onderuit. Mijn ervaring is dat als ik luidsprekers wissel op een versterker die ik goed vind, het geluid, de muziek, redelijk overeind blijft. Terwijl met een slechte versterker er nooit muziek is. Neemt niet weg dat speakers ook zeer bepalend zijn. Eens! En met name de voorversterker. De eindversterker moet natuurlijk goed matchen met speakers, maar de voorversterker heeft grote invloed op de wijze van geluidswergave. Klankkleur, detaillering, transparantie e.d worden sterk bepaalt door de voorversterker. Het uitproberen van de Appolon van Tube Elysium ten opzichte van mijn P12 hawk audio vv bewijst dat er klankmatig behoorlijke verschillen zijn. De basis van de installatie is dus m.i. de versterker en als die goed is, dan is de rest daar een voortborduren op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 wat een geklaag zeg. Volgens mij is er nog nooit zoveel keuze geweest in transistor, hybride of buizen apparatuur, platenspelers / digitale bronnen, oftewel apparatuur met een verschillende klankkarakteristiek. Rein, je bent ook niet echt duidelijk met wat je onder muzikaal verstaat. Volgens mij heb je 2 zaken: 1) in hoeverre een set in staat is de "werkelijkheid" na te bootsen en 2) in hoeverre iemand van muziek geniet. Dat laatste wordt echt niet door de set bepaald maar door de muziek zelf. Als je niet van muziek kan genieten op al die sets die je hebt gehoord, luister je wellicht te technisch of is muziek wellicht helemaal je ding niet en moet je een andere hobby zoeken. En als dat niet het geval is, zit er voor je niets anders op dan je te beperken tot live concerten. Let hierbij wel op dat in geval van pop/rock alles via een PA en speakers gaat.... groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 kan alleen maar zeggen dat het niet zo'n beste versterker is als je zulke verschillen hoort. met name wanneer je spreekt over muzikaliteit. echt slechte versterkers heb ik al jaaaren niet meer gehoord. de een doet wat met het geluid in de zin dat het wat meer up front klinkt, de ander geeft meer controlle aan het beeld. maar qua muzikaliteit? ik heb nu een versterker die 10 jaar ouder is dan mijn vorige en die was 10 jaar ouder dan die daarvoor. waarom. ze zijn wat rauwer en directer en qua vormgeving onverslaanbaar. de materialen zijn "echt"massief metalen draaiknoppen enzo. op dat vlak kan ik je wel direct gelijk geven in die zin dat er rommel word gemaakt. maak maar eens een speaker (een high end ) uit de jaren 70 open en kijk naar de constructie. no way dat die huidige jongens dat evenaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 augustus 2007 Report Share Posted 8 augustus 2007 Rein, je bent ook niet echt duidelijk met wat je onder muzikaal verstaat. Ja, wat moet ik met zo'n opmerking? Wat is muzikaal? Kippevel? Ik denk het wel, en ik kom het niet tegen in de mainstream top hifi echt slechte versterkers heb ik al jaaaren niet meer gehoord. Misschien heb je nog nooit een goede gehoord... Nee serieus, ik heb het echt niet over draaiknoppen of dat soort bullshit. Gewoon over muziek. Sommige weten geloof ik beter waar ik het over heb dan anderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts