Jump to content

waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

De laatste opmerking zou de spijker op zijn kop slaan. Waarom open ik niet een draadje met de vraag wat goed klinkende versterkers zijn?

Het antwoord is heel simpel. Dan krijg ik geen antwoord op de vraag die ik beantwoord wil zien. Die vraag is namelijk: waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen?

Ik heb gepoogd hier uit te leggen wat ik versta onder muzikaal vermogen. De kracht van een set om muziek over te brengen. Maar het is me niet gelukt om een antwoord te krijgen. So be it...

Ik heb ook geprobeerd uit te leggen dat e.e.a. niet zo zwart wit te zien is, maar kennelijk vind je dat een onvoldoende antwoord.

Ik denk dus dat je niet mag stellen dat er zoveel muzikaal onvermogen is, maar dat je alle aspecten en vooral je smaak niet mag vergeten.

Ik houd van een neutraal, dynamisch en zo realistisch geluid. Anderen houden van warmte in de klank. Weer anderen van "authoriteit" wat dat dan ook zijn mag. Het blijven slechts kreten.

Ik ben het dus niet eens met de vraagstelling.

Sorry...

:(

De laatste opmerking zou de spijker op zijn kop slaan. Waarom open ik niet een draadje met de vraag wat goed klinkende versterkers zijn?

Het antwoord is heel simpel. Dan krijg ik geen antwoord op de vraag die ik beantwoord wil zien. Die vraag is namelijk: waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen?

Ik heb gepoogd hier uit te leggen wat ik versta onder muzikaal vermogen. De kracht van een set om muziek over te brengen. Maar het is me niet gelukt om een antwoord te krijgen. So be it...

hifi heeft geen muzikaal vermogen!!!!!!!!!!!

gewoon elco's trafo's weerstandjes die allen bij elkaar geflikkerd zijn om muziek door te geven. electrische stroompjes om te zetten naar geluid en zo de muziek reproduceren. als een set muzikaal vermogen heeft doet het dus zelf aan muziek maken. dat kan niet

muziek heeft het vermogen om te....blabla geen hifi

duzz. je kunt blijvern reageren alsof iedereen hier niet kan tippen aan jou hoogbegaafde vraag maar als je de vraag vaag houdt blijven de antwoorden vaag.

koop anders JBL dan ben je overal vanaf :lol:

gewoon elco's trafo's weerstandjes die allen bij elkaar geflikkerd zijn om muziek door te geven. electrische stroompjes om te zetten naar geluid en zo de muziek reproduceren. als een set muzikaal vermogen heeft doet het dus zelf aan muziek maken. dat kan niet

muziek heeft het vermogen om te....blabla geen hifi

duzz. je kunt blijvern reageren alsof iedereen hier niet kan tippen aan jou hoogbegaafde vraag maar als je de vraag vaag houdt blijven de antwoorden vaag.

Helemaal mee eens. Ik heb het hier nu een tijdje aangezien, maar concreet is er geen vraag waar een antwoord op gegeven kan worden. En vervolgens wordt daarover dan weer oeverloos geouwehoerd...

Als een nieuwe versterker (of wat dan ook) je niet aanstaat, dan hoef je er toch niet naar te luisteren? En je hoeft toch ook niks nieuws te kopen, als je met je huidige spullen tevreden bent? Of ben je niet tevreden, maar kun je niks beters vinden? In dat geval heb je de best mogelijke weergave al bereikt... :rolleyes:

Guest tubejack

Vind dat elke set die niet kleurt fout is.

@Hans Ik heb liever een set, die lekker in mijn oren klinkt. :)

Vroeger had ik dat ook, ik draaide het laag flink open en vond dat het lekker klonk. ;)

Met realisme heeft dat dus niks te maken. Dat is dus echte Mify... :)

@Hans, wonderlijk ben je :)

Eerst vind je elke set die NIET kleurt fout..... is :rolleyes:

Dan zeg je een set die lekker klinkt, met realisme niks heeft te maken.... :D

Realistische weergave thuis???? dat kan misschien met een klein ensemble zoals

Friend en Fellow (zang en gitaar) http://www.friendnfellow.com/ Maar verder lijkt

het me vrij lastig om een compleet podium in mijn huiskamer te proppen en die

is nog vrij groot ook..... ken net ! :lol:

Een set is denk ik goed, als je geen of weinig behoefte meer hebt om te veranderen.

Dat een slecht opgenomen CD gewoon slecht klinkt.

Dat je hoort, dat een gitaar stalen snaren heeft of nylon.

Dat je muziek in de muziek hoort en dat zelfs regelmatig uit de radio.

Veel heb ik zelf gemaakt, dus inderdaad MyFi. :wub: wat ik deel met anderen heet..... WyFi :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. voor podiumbeesten denk ik dat JBL inderdaad veel realistischer klinkt, goh wat geeft dat

buiten op een podium een lekker geluid. Hard en zuiver.

Guest tubejack

M.i. heeft elk materiaal in de natuur of thuis in je omgeving zijn eigen geluid.

Daar op voorbordurend heeft elk onderdeel in een audioapparaat zijn of haar eigen geluid.

Of dat muziekaal is m.i. een samenspel van de onderdelen onderling, Of je dat

mooi vind of uberha

Ja, je hebt gelijk. Ik kom niet verder met mijn vraag. Ondanks slechte pogingen het duidelijker te maken. De antwoorden zijn ook weinig verheffend. Einde discussie wat mij betreft... :)

Ja, je hebt gelijk. Ik kom niet verder met mijn vraag. Ondanks slechte pogingen het duidelijker te maken. De antwoorden zijn ook weinig verheffend. Einde discussie wat mij betreft... :)

jammer. ik begrijp mensen met een hang naar het oude altijd zo goed.

M.i. heeft elk materiaal in de natuur of thuis in je omgeving zijn eigen geluid.

Daar op voorbordurend heeft elk onderdeel in een audioapparaat zijn of haar eigen geluid.

Of dat muziekaal is m.i. een samenspel van de onderdelen onderling, Of je dat

mooi vind of uberha

Guest tubejack
ja. maar dat iets een eigen geluid heeft vind ik nog iets anders al muzikaal vermogen.

Ik niet... Zie het eens anders.

Jouw JBL's hebben een eigen geluid, voor jouw is dat muziekaal vermogen.

Geweldig toch! :)

Een Hifi versterker is niet zo moeilijk te maken, maar voor dat, dat ding iets

met jouw doet, dat jij hem mooi vind. Da't is m.i. muziekaal vermogen.

Vriendelijke groet,

Jack

nope .. dat is mijn muzikaal vermogen. de speakers hebben een eigen klank. dat heeft mij aanrecht ook.

Hallo

Ik kan het af en toe niet helemaal volgen op hear.

Ik heb nog nooit een apparaat gekocht dat niet klonk en raad jullie hetzelfde aan.

Dat gerenomeerde merken worden afgedaan als waardeloos ,zegt meer over jezelf dan over het merk.

Er zijn mensen die hifiverkopers napraten en het hebben over een wereld van verschil.

De ene is super de andere waardeloos , ik zou zeggen wordt eens wakker.

Iedere set is aan het klinken te krijgen, je moet je er wel in verdiepen en het kost misschien een hele tijd.

Je moet het zelf doen en niet uitgaan van een of andere demo.

succes

Guest tubejack
nope .. dat is mijn muzikaal vermogen. de speakers hebben een eigen klank. dat heeft mij aanrecht ook.

Helemaal goed!, ook jij hebt muziekaal vermogen, veel plezier met je JBL's,

Jack

Ik weet eigenlijk niet wat mij nou het meest verbijsterd heeft: de beweringen van Proprius of het uitblijven van reacties daarop. .

Quote van Proprius:

Tuurlijk, ik vind het heel indrukwekkend hoeveel controle een grote Krell eindversterker heeft of hoe strak een Avalon speaker kan klinken. Maar dat is kicken op geluid, niet op de muziek. Muziek is een samenhangend geheel en die systemen breken dat op in een veelvoud van indrukwekkende (merk-gerelateerde) geluiden. Geen samenhang, geen muziek. Alleen maar spektakel, kracht en strakheid. Terwijl de nuance en de timbre's verloren gaan. Live muziek is daar juist vol van!

Bovendien is de klankbalans -een erg belangrijk onderdeel van goede muziekweergave- bij veel van dit soort merken compleet krom.

Het is eigenlijk verbijsterend dat iemand hier dit soort uitspraken kan doen zonder dat daar enorm veel tegengas op komt. Dit heerschap beweert even dat bij veel van de merken als Krell en Avalon de klankbalans 'compleet krom' is. Dat nuance en timbres verloren gaan. Het is eigenlijk een regelrechte belediging voor de ontwerpers en bezitters van dergelijke zeer goede apparatuur.

En dan te bedenken dat Proprius een zaak in audioapparatuur is begonnen. Je zal als goedwillend en onwetend muziekliefhebber maar in handen vallen van dit soort onbenullige eigenwijsneuzen. Ik krijg hier echt braakneigingen van.

Ik weet eigenlijk niet wat mij nou het meest verbijsterd heeft: de beweringen van Proprius of het uitblijven van reacties daarop. .

[...]

Ja, Joboton. Het is waar: er zou eigenlijk veel reactie op moeten komen. Bij mij ontbreekt in ieder geval de moed om het zoveelste geval van I-know-it-better-than-you-all dat bovendien erg zwart-wit gesteld wordt aan te vallen met woorden. Zeker omdat als ik de reactie van bijvoorbeeld Proprius goed lees, dat ik dan moet concluderen dat het een hele berg woorden is maar weinig concreets om het lijf heeft. Ik heb inmiddels een veel zinvollere tijdsbesteding gevonden...

De inbreng van Hans van Liempd vind ik heel aardig, hij stelt dat je de eerst niet klinkende versterker best muzikaal kunt krijgen in een andere set-up. Dat het voorbarig is om een versterker zonder meer af te serveren. Althans, als ik hem goed begrepen heb.

En als doorgewinterde elektronicus vind ik het sowieso een onzin-draad: ik heb nog nooit kaboutertjes in een versterker gezien die de elektronen aan het kietelen waren of verdrietig maakten teneinde "emotie" in die elektrische stroom te leggen die de emitters verlaat.

Groet,

Jacco

Guest tubejack

Het is m.i. verbijsterend slecht, als niemand meer wat durft te beweren hier, geen fouten mag maken

en vooral "altijd" politiek correct moet blijven...lekker saai dan.

Tijd voor een bakkie,

Jack

Uiteraard, en daar zou ieder rationeel denkend mens het met me (ons) eens moeten zijn.

Groet,

Jacco

zeg je dan ook dat de ene versterker niet neutraler kan zijn dan de ander?

dat lijkt me dan inherent

en ik heb je wel eens horen beweren dat sommige vertsrkers niet gewaardeerd worden om hun neutraliteit.

hoe kan dat als ze allemaal hetzelfde klinken. wat niet mijn mening is trouwens als irrationeel sloomdenkend mens.

Ach m44, alle versterkers klinken het zelfde net als alle speakers, CD spelers, enz. en is ook alle muziek het zelfde (en zijn brandweerauoto's daarom misschien wel rood).

Pffft, waar gaat dit draadje eigenlijk over ......................?

:huh:

Vind dat elke set die niet kleurt fout is.

@Hans Ik heb liever een set, die lekker in mijn oren klinkt. :)

Vroeger had ik dat ook, ik draaide het laag flink open en vond dat het lekker klonk. ;)

Met realisme heeft dat dus niks te maken. Dat is dus echte Mify... :)

@Hans, wonderlijk ben je :)

Eerst vind je elke set die NIET kleurt fout..... is :rolleyes:

Dan zeg je een set die lekker klinkt, met realisme niks heeft te maken.... :D

Realistische weergave thuis???? dat kan misschien met een klein ensemble zoals

Friend en Fellow (zang en gitaar) http://www.friendnfellow.com/ Maar verder lijkt

het me vrij lastig om een compleet podium in mijn huiskamer te proppen en die

is nog vrij groot ook..... ken net ! :lol:

Een set is denk ik goed, als je geen of weinig behoefte meer hebt om te veranderen.

Dat een slecht opgenomen CD gewoon slecht klinkt.

Dat je hoort, dat een gitaar stalen snaren heeft of nylon.

Dat je muziek in de muziek hoort en dat zelfs regelmatig uit de radio.

Veel heb ik zelf gemaakt, dus inderdaad MyFi. :wub: wat ik deel met anderen heet..... WyFi :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. voor podiumbeesten denk ik dat JBL inderdaad veel realistischer klinkt, goh wat geeft dat

buiten op een podium een lekker geluid. Hard en zuiver.

Je moet die zin over dat kleuren nog maar eens helemaal lezen...

Misschien dat je me dan beter begrijpt.

:)

Guest tubejack
mischien eerst even lezen ;)

wat je wil zeggen met deze reactie begrijp ik niet.

Een korte samenvatting van deze 10 pagina's.....

Beter kan ik, het niet uitleggen, naar muziek moet je ook luisteren :)

Welke set dan ook, maakt m.i. weinig uit, smaken verschillen nu eenmaal.

Verder lijkt het er op dat, sommige hier gauw op hun teentjes getrapt zijn. Jammer! :(

Dat is ook "(muziekaal) onvermogen" :o klaar! :lol:

Tijd voor een biertje,

Jack

Idd Jack,

Iemand sprak hier over kippevel. Kan mij nog een tante herinneren van lang geleden die alle LP's had van de Zangeres Zonder Naam. Die draaide ze op haar plastic Philips pic-up'je. Ze had ze al honderden keren gedraaid en steeds kreeg ze er weer opnieuw kippevel van. (Ik ook, maar dan om een andere reden dan tante :D ). Conclusie: Tante was muzikaal zeer vermogend, op haar manier dan.

:D;)