Guest tubejack Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Vind dat elke set die niet kleurt fout is. @Hans Ik heb liever een set, die lekker in mijn oren klinkt. Vroeger had ik dat ook, ik draaide het laag flink open en vond dat het lekker klonk. Met realisme heeft dat dus niks te maken. Dat is dus echte Mify... Ok Hans, als ik het goed heb gelezen: Begrijp ik het dan goed: Dat jij vind, dat een set zijn eigen kleur c.q. geluid moet hebben. ? Verder heb ik sinds een jaar of 10 geen toonregeling, daarvoor stond de boel in het midden of later source direct. Niet of nooit gemist trouwens ook, ja toen ik 20 was of zo en van die "spreeuwenkastjes" had. Wel 4 vanwege Qaudrafonie Met realisme heeft het inderdaad weinig te maken, maar soms klinkt het "net echt" Myfi Groet, Jack @Peter een ijzersterke bijdrage van je "vermogende" tante, Ik heb hard gelachen Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Idd Jack, Iemand sprak hier over kippevel. Kan mij nog een tante herinneren van lang geleden die alle LP's had van de Zangeres Zonder Naam. Die draaide ze op haar plastic Philips pic-up'je. Ze had ze al honderden keren gedraaid en steeds kreeg ze er weer opnieuw kippevel van. (Ik ook, maar dan om een andere reden dan tante ). Conclusie: Tante was muzikaal zeer vermogend, op haar manier dan. ja maar dat muziek op een simpele pick up of draagbaar radiootje kippenvel kan veroorzaken was al gecovered in dit topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik ga nog eens een poging wagen. Ik wil niet beticht worden van lange tenen... Is er nog iets meer dan "alle versterkers zijn hetzelfde" en "iedereen zijn eigen favoriet kleurende versterker"? In mijn ogen is een goede versterker een versterker die neutraal is van klank en in combinatie met de speakers een zo gedetailleerd mogelijk geluid kan neerzetten. Een neutraal geluid wat in staat is microdetail weer te geven kan wel essentieel zijn voor het door mij aangehaalde muzikaal vermogen. In de openingspost staat: "gigantische vermogens houden gigantische systemen in bedwang maar laten geen enkele emotie door" Volgens mij bedoel ik dat ik zo vaak naar een wall of sound zit te luisteren. Zonder detail wat de muziek realistisch maakt. Eigenlijk kan mijn vraag wel eens zijn: waarom is er zoveel gebrek aan microdetail? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Dan zul je andere speakers moeten kopen, want aan de elektronica ligt het zeker niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Vind dat elke set die niet kleurt fout is. @Hans Ik heb liever een set, die lekker in mijn oren klinkt. Vroeger had ik dat ook, ik draaide het laag flink open en vond dat het lekker klonk. Met realisme heeft dat dus niks te maken. Dat is dus echte Mify... Ok Hans, als ik het goed heb gelezen: Begrijp ik het dan goed: Dat jij vind, dat een set zijn eigen kleur c.q. geluid moet hebben. ? Verder heb ik sinds een jaar of 10 geen toonregeling, daarvoor stond de boel in het midden of later source direct. Niet of nooit gemist trouwens ook, ja toen ik 20 was of zo en van die "spreeuwenkastjes" had. Wel 4 vanwege Qaudrafonie Met realisme heeft het inderdaad weinig te maken, maar soms klinkt het "net echt" Myfi Groet, Jack @Peter een ijzersterke bijdrage van je "vermogende" tante, Ik heb hard gelachen Ik zal mijn tekst nog maar 'n keer quoten... Misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel. Dit vind ik dus een verkeerd uitgangspunt. Wanneer je met andere fouten fouten moet compenseren ben je volgens mij verkeerd bezig. Wanneer een opname klinisch is, kun je die door kleuring weer op temperatuur brengen. Echter... wanneer je daarna een goede opname draait heb je die kleuring er ook weer bij. Je raakt hierdoor gewend aan kleuring en vind dat elke set die niet kleurt fout is. Er staat echt JE in die zin. MIJN mening is dat elke kleuring een vervorming van het geluid is. Dan zul je andere speakers moeten kopen, want aan de elektronica ligt het zeker niet. Groet, Jacco Daar heb jij dan een heel andere kijk op dan ik... Er IS n.l. wel degelijk verschil in de doorgave van microdetail door de versterkers. Met de goedkopere Marantz die ik eerder noemde was dit samen met het slappere laag het grootste verschil met de Array's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 In de openingspost staat: "gigantische vermogens houden gigantische systemen in bedwang maar laten geen enkele emotie door" Volgens mij bedoel ik dat ik zo vaak naar een wall of sound zit te luisteren. Zonder detail wat de muziek realistisch maakt. Zou zeggen ga dan eens naar wat kleiners luisteren. Uit de hele discussie komen eigenlijk twee dingen naar voren: Of je hebt nog weing gehoord. Of je hebt heel veel gehoord en ben je eigenlijk een beetje blas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Uit de hele discussie komen eigenlijk twee dingen naar voren: Of je hebt nog weing gehoord. Of je hebt heel veel gehoord en ben je eigenlijk een beetje blas Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 micro detail staat gelijk aan muziekaal vermogen sorry hoor. volgens mij heb je niet de intentie om vervelend te doen en vaag te zijn maar je bent het helaas wel. net alsof je ergens omheen draait en niet echt goed kan formuleren wat je zelf bedoelt. ik heb zelfs het idee dat huidige sets meer laten horen dan de oudere (geen vuistregel natuurlijk) maar dat die daarom niet muzikaler klinken. bedoel je hiermee kil en analytisch? zo klinken vaak sets met teveel hoog en midhoog en te weinig midlaag. maar goed da vin ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 sorry hoor. volgens mij heb je niet de intentie om vervelend te doen en vaag te zijn maar je bent het helaas wel. net alsof je ergens omheen draait en niet echt goed kan formuleren wat je zelf bedoelt. Muwaha, als je dat zegt weet 'ie 't dadelijk helemaal niet meer. Ben het wel met je eens dat sets die 'analytisch' klinken (wat veel mensen dan gedetailleerd en realistisch vinden) vaak te fel hoog hebben. Je hoort dan misschien wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Is dit een soort zelfbescherming voor de happy few die wel met de rommel gelukkig zijn? Oh, als we het daarover gaan hebben is het eigenlijk de happy meerderheid die met de, in jouw ogen/oren rommel wel te vreden is. Die heeft helemaal geen bescherming nodig hoor. Daarentegen blijkt er een unhappy few te zijn die eigenlijk nooit tevreden is, met wat dan ook. Tja, op die manier kom je niet eens aan naar muziek luisteren toe. Veel geld aan dure en grote spullen uitgeven is idd geen garantie voor muziek genieten. Om dan maar te beweren dat het dan helemaal niet kan of miet bestaat is strikt voor jouw rekening en zegt eigenlijk niets over wat er heden ten dage te koop is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 De unhappy few geeft veel geld uit en hebben dan bose. De happy few realiseert zich dat een oude Sansui receiver met een setje BNS 382, een Philips 600-serie CD speler en een Dual 505 platenspeler voor samen ongeveer 100 euro in verhouding zo dik meer hun geld waard zijn dan onze sets . Maarja, toch wil je m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Heb menig set gehoord die veel (micro) detail liet horen. Op den duur kan dat toch weer te opdringerig zijn om lang naar te luisteren. Zo'n set laat dermate veel detail horen (en dan bedoel ik g Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 [...]Er IS n.l. wel degelijk verschil in de doorgave van microdetail door de versterkers. Met de goedkopere Marantz die ik eerder noemde was dit samen met het slappere laag het grootste verschil met de Array's. Welnee, voor 95 % beeld je je dat maar in. En voor de overige 5 % is het een kwestie van spanning en stroom wel of (net) niet kunnen leveren. Al die triviale gevallen waarbij er een treble of bas niet goed in de middenstand staat, neem ik niet eens in beschouwing. Of een schakeling die dit zogenaamd zou moeten overbruggen. Maar een beetje normale luidspreker vraagt geen puntlasapparaat als eindversterker en derhalve zal iedere versterker die ontworpen is door een elektronicus prima voldoen. Als er een of andere hobbyist wat heeft zitten brassen, weet ik het natuurlijk niet... Voor de rest is het pure waanzin om zaken als microdetail aan te voeren. Typisch een audiofiele kreet die waarschijnlijk ontspruit aan een lineaire vervorming waarbij de elektronica an sich geen enkele boodschap heeft of oorzaak is. Het is gewoon onzin. En als een versterker heel veel microdetail laat horen, staat ie waarschijnlijk zo keihard te vervormen dat ie zo de kliko in kan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Hey Jacco, Heb je reeds vakantie gehad en zijn je batterijen weer opgeladen voor een hernieuwde kruistocht tegen audiofielen Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Een neutraal geluid wat in staat is microdetail weer te geven kan wel essentieel zijn voor het door mij aangehaalde muzikaal vermogen. Zonder detail wat de muziek realistisch maakt. Eigenlijk kan mijn vraag wel eens zijn: waarom is er zoveel gebrek aan microdetail? Waarom haal je telkens realistisch en muzikaal vermogen door elkaar? De directe koppeling tussen microdetail en muzikaal vermogen vind ik ook verrassend. Stel, ik zit in het concertgebouw. Helemaal voorin hoor ik meer details dan achterin, ik hoor de kleppen op de fluiten, klarinetten. Bij erg stille passages hoor ik zelfs het schuiven van de schoenen van de concertmeester en misschien ruik ik ze zelfs. Toch durf ik wel te stellen dat ik achterin de zaal evenveel van de muziek geniet en de essentie van de muziek (en dat zijn NIET op en neer gaande klepjes etc) volledig overkomt. Je kunt beter stellen dat je voor een (in jouw ogen) maximaal realistisch geluid gaat, wat dat ook zijn moge. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 jacco mag ik jou kliko hebben , daar zit na al die jaren al heel wat ik denk ik zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 jacco mag ik jou kliko hebben , daar zit na al die jaren al heel wat ik denk ik zo Volgens mij wordt zo'n ding toch minstens 1 keer per week geleegd. Ik geloof niet dat er dan nog veel van die klikoapparatuur in zal zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Persoonlijk heb ik het idee dat techneuten het niet zo begrepen hebben op het tijdsdomein verhaal maar misschien kan Jacco zijn licht hier eens over laten schijnen. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Rein, Je bent in staat om een topic te openen (getuige ook de reacties hierop) waarmee men niet of nauwelijks uit de voeten kan en verder praat je jezelf ook tegen. Je hebt het er over dat vele installaties tegenwoordig nauwelijks microdetail laten horen en dat dit jouw "BELEVING" in de weg staat. Als ik jouw dan citeer: ik hoor clifford brown en max roach op een koffergrammofoon het doet me meer dan de moderne tingel tangel opnames op moderne apparatuur toch ben ik zeker geen nostalgist Als je het m.i.z. heb over microdetail, is een koffergrammafoon het laatste waar ik aan denk. Het feit dat je toch muziek kunt "beleven" via een koffergrammafoon toont al aan, dat je in staat bent van muziek te genieten los v/d kwaliteit van de installatie. Dit op zich is een positief teken. Al met al zie ik dus het probleem niet van je in. Tegenwoordig is er zoveel keus tussen allerlei componeten, soorten, grote en kleine merken van goedkoop tot peperduur, transistor-versterkers, buizen-versterkers, hybride-versterkers, cd-speler met of zonder buizenuitgang of toch liever een platenspeler, breedband of 4-wegsysteem, dipool, conus, of electrostaten etc. oneindig veel keus, dus je opmerking dat tegenwoordig niks fatsoenlijks meer gefabriceerd wordt kan naar het rijk der fabelen. Rein, Kom met een aantal concrete voorbeelden van sets (componenten, merk en typen), welke in jouw ogen niet "muziekaal" zijn en jouw niet de beleving geven + motivatie Kom met een aantal concrete voorbeelden van sets (componenten, merk en typen), welke in jouw ogen wel "muziekaal" zijn en jouw wel de beleving geven + motivatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Persoonlijk heb ik het idee dat techneuten het niet zo begrepen hebben op het tijdsdomein verhaal maar misschien kan Jacco zijn licht hier eens over laten schijnen.Groet Mark Dat tijdsdomeinverhaal is hear bij ondergetekende onder controle en ik kan er zelfs waarden aan toekennen. Dat heeft onlangs nog in het clubblad gestaan van de Audio Engineering Society (jAES, maart 2007) en mbt tijdsfouten tussen links en rechts kan ik melden dat daar problemen zouden kunnen komen (de onderlinge groepslooptijd is slechts 35 usec als grenswaarde). Dan is het dus zaak om zoveel als mogelijk identieke kanalen te gebruiken, wat eigenlijk ook geen probleem hoeft te zijn. Absolute groepslooptijdvervorming is veel minder kritisch (grenswaarde 800 usec) en iedere door een beetje geschoolde elektronicus in elkaar gezette versterker geeft dat zonder problemen weer. Er stonden dit jaar trouwens nog een aantal bijzonder interessante onderzoeksresulatten in. Het was een vruchtbaar jaar. @Sodejuu: Nog geen vakantie gehad, maar druk aan het studeren voor het komende collegejaar. Daarom ben ik misschien zo scherp en weet ik weer wat ook alweer de drijvende kracht in een transistor is: elektronen en geen kaboutertjes die naargelang het merk dat op de achterkant van de versterker staat meer of minder microdetail toevoegen of weghalen. (en de kliko wordt elke week geleegd) Groet, Jacco Persoonlijk heb ik het idee dat techneuten het niet zo begrepen hebben op het tijdsdomein verhaal maar misschien kan Jacco zijn licht hier eens over laten schijnen. Groet Mark Vertel mij wat! Wat ze nog niet kunnen meten of begrijpen bestaat simpelweg niet, zo begreep van een echte wetenschapper op de camping! Die wetenschapper was zeker verbonden aan de faculteit van bierworsten en aanmaakblokjes? Ga toch krassen, man! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Persoonlijk heb ik het idee dat techneuten het niet zo begrepen hebben op het tijdsdomein verhaal maar misschien kan Jacco zijn licht hier eens over laten schijnen.Groet Mark Dat klopt. Alleen al vanwege het feit dat er over dat hele fenomeen lustig op los gefantaseerd wordt in audiofielenland en je er alszodanig niets mee kunt. Persoonlijk heb ik het idee dat techneuten het niet zo begrepen hebben op het tijdsdomein verhaal maar misschien kan Jacco zijn licht hier eens over laten schijnen. Groet Mark Vertel mij wat! Wat ze nog niet kunnen meten of begrijpen bestaat simpelweg niet, zo begreep van een echte wetenschapper op de camping! H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Er staat echt JE in die zin.MIJN mening is dat elke kleuring een vervorming van het geluid is. Ok duidelijk, over mijn set.... Mijn Benz kleurt een beetje. Menno's/mijn diy buizen riaa met Philips ECC83 kleurt (dank voor de tip Henk) De stuurtrap van mijn diy versterker met Philips 5691/E810F maakt alles net even mooier. Mijn ECC99's op Remco's CD-speler polijsten het geluid iets. Echter de Translators vertalen slechts Een slecht opgenomen CD/LP klinkt slecht, maar laat vaak net even meer muziek horen Ik zou niet anders willen! en inderdaad Hans echt MYFI Groetjes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Omdat microdetail ten onder gaat in een keten van tijdsfoutjes die onherroepelijk en met de huidige stand der techniek in mindere of meerdere maten ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik was allang bezig Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Over wetenschappers gesproken. Vanmiddag hoorde ik een goede uitleg van "Wetenschap": "Het enige dat er van wetenschap gezegd kan worden is dat zij telkens weer aantoont dat we het voorheen fout hadden." Dat zouden meer "wetenschappers" zich eens moeten realiseren. Scheelt een hoop polarisatie. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts