Guest Rein! Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik kwam trouwens nog een leuke zin tegen in de Stereophile van deze maand. Geeft een beetje aan wat ik bedoel: Clean and dramatic though te Eclipse certainly was, both the Shindo Aurieges and Masseto pre-amplifiers allowed melodic lines to sound more organic and less mechanical-or, if you will, more like music and less like mere sound Ok, ik zoek een organisch geluid, wie verkoop de Shindo Aurieges? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Zeker moeilijk die studie Jacco? Even zonder dollen, uit de mond van een begaaft technicus heb ik hetzelfde gehoord. Wat geeft het? Gewoon blijven lachen, Geef mij overgens de bierbrouw-faculteit. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ja, best moeilijk: een volwaardige Elektro TU/e studie naast mijn 40 urige werkweek. Er zijn er niet veel die mij dat nadoen denk ik. Omdat ik reeds hbo E heb gaat het wat sneller, maar toch. En wat geeft het verder? Kippenvel krijg ik nog steeds van mijn JVC platenspeler en naar verhouding eenvoudige set die ik heb. Of via de koptelefoon. Maar net zo makkelijk van de set van Hans van Liempd of John Picoso. Of zeg het maar, ik heb geen probleem met de meeste sets als ik een winkel binnenstap. De ene speaker heeft zijn voors en tegens, maar moderne, correct ontworpen versterkers heb ik daar nog niet op kunnen betrappen. Ja, die zelfbouw-dingen wel ja. Daar zit verscheidenheid in en dan met name die buizenversterkers, maar dat is gelukkig allemaal heel makkelijk binnen 5 minuten te meten waar dat aan ligt. En er zijn ook buizenversterkers die gewoon goed zijn, hoor. No problem. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ja, best moeilijk: een volwaardige Elektro TU/e studie naast mijn 40 urige werkweek. Niet zeuren gewoon tanden op elkaar. Als je het ZELF moeilijk vindt ben je bij voorbaat al verloren. Er zijn er niet veel die mij dat nadoen denk ik. Omdat ik reeds hbo E heb gaat het wat sneller, maar toch. Er zijn er wel die je in deze voorgegaan zijn. Persoonlijk ken ik iemand die het hele traject gedaan heeft: LTS -> MTS -> HTS -> TU en uiteindelijk gepromeveerd. HTS en TU naast een volledige baan gedaan. Promoveren deed ie uiteindelijk wel nadiet ie een baan als wetenschappelijk medewerker had. Hij is nu hoogleraar op MIT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik kwam trouwens nog een leuke zin tegen in de Stereophile van deze maand. Geeft een beetje aan wat ik bedoel: Clean and dramatic though te Eclipse certainly was, both the Shindo Aurieges and Masseto pre-amplifiers allowed melodic lines to sound more organic and less mechanical-or, if you will, more like music and less like mere sound Ok, ik zoek een organisch geluid, wie verkoop de Shindo Aurieges? ik dacht dat er tegenwoordig zoveel gebrek aan muzikaal vermogen was. die shindo zal toch niet beter zijn dan de tandberg of de pick up van je tante Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ja, best moeilijk: een volwaardige Elektro TU/e studie naast mijn 40 urige werkweek. Niet zeuren gewoon tanden op elkaar. Als je het ZELF moeilijk vindt ben je bij voorbaat al verloren. Er zijn er niet veel die mij dat nadoen denk ik. Omdat ik reeds hbo E heb gaat het wat sneller, maar toch. Er zijn er wel die je in deze voorgegaan zijn. Persoonlijk ken ik iemand die het hele traject gedaan heeft: LTS -> MTS -> HTS -> TU en uiteindelijk gepromeveerd. HTS en TU naast een volledige baan gedaan. Promoveren deed ie uiteindelijk wel nadiet ie een baan als wetenschappelijk medewerker had. Hij is nu hoogleraar op MIT. Aha, dan heb ik nog even voor de boeg Ik ben alleen begonnen met mavo, ik mocht niet naar de lts van mijn stiefmoeder. En dat promoveren komt misschien nog, ik ben immers nog jong. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik kwam trouwens nog een leuke zin tegen in de Stereophile van deze maand. Geeft een beetje aan wat ik bedoel: Clean and dramatic though te Eclipse certainly was, both the Shindo Aurieges and Masseto pre-amplifiers allowed melodic lines to sound more organic and less mechanical-or, if you will, more like music and less like mere sound Ok, ik zoek een organisch geluid, wie verkoop de Shindo Aurieges? ik dacht dat er tegenwoordig zoveel gebrek aan muzikaal vermogen was. die shindo zal toch niet beter zijn dan de tandberg of de pick up van je tante Tja, uit die quote blijkt dat het een beetje op muziek begint te lijken maar het bij lange na nog niet is. Lijkt mij ook niet dat Rein daar bevrediging in gaat vinden. Misschien is dit wat: http://www.ennemoser.com/ ....? P.S. m44, dat was mijn tante en ze is al meer dan 10 jaar dood. Een beetje meer respect graag voor de doden. Waar de pic-up en haar platen zijn gebleven weet ik niet maar vast niet bij Rein met het uitroepteken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ja, best moeilijk: een volwaardige Elektro TU/e studie naast mijn 40 urige werkweek. Er zijn er niet veel die mij dat nadoen denk ik. Omdat ik reeds hbo E heb gaat het wat sneller, maar toch. Knap, ik doe het je niet na, maar ik doe weer plenty andere dingen. Wellicht, dat je met die kennis ooit zelf (digitale) Audio gaat maken. En wat geeft het verder? Kippenvel krijg ik nog steeds van mijn JVC platenspeler en naar verhouding eenvoudige set die ik heb. Wellicht is dit wel de kracht eenvoud(ig) en muziekaal. Ik mag dan wel de nickname TubeJack hebben, maar lang niet alles met buizen vind ik mooi. Ik houd van simpel, maar goed doordacht. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 oeps lijkt me stug ja. ik dacht dat rein ook op een of ander oud dingetje ( en dan doel ik niet op je tante) kippenvel had gekregen (en nu bedoel ik zeker niet je tante) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ja, best moeilijk: een volwaardige Elektro TU/e studie naast mijn 40 urige werkweek. Niet zeuren gewoon tanden op elkaar. Als je het ZELF moeilijk vindt ben je bij voorbaat al verloren. Er zijn er niet veel die mij dat nadoen denk ik. Omdat ik reeds hbo E heb gaat het wat sneller, maar toch. Er zijn er wel die je in deze voorgegaan zijn. Persoonlijk ken ik iemand die het hele traject gedaan heeft: Ja, ze zijn er wel, maar er zijn er niet zoveel... Ps. je opmerking dat 'als je het ZELF moeilijk vind, je al bij voorbaat verloren bent', vind ik wel erg negatief eigenlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik ben blij dat ik het moeilijk vind, zo leer ik tenminste wat. Anders is er geen uitdaging meer aan natuurlijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik ben blij dat ik het moeilijk vind, zo leer ik tenminste wat. Anders is er geen uitdaging meer aan natuurlijk. Groet, Jacco Nee, als blijkt dat je alles al wist, kun je beter stoppen inderdaad. Trouwens, ik dacht dat jij al aan de TU Eindhoven was afgestudeerd, maar je hebt dus HBO gedaan (en nu dus TU)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik ben blij dat ik het moeilijk vind, zo leer ik tenminste wat. Anders is er geen uitdaging meer aan natuurlijk. Groet, Jacco Nee, als blijkt dat je alles al wist, kun je beter stoppen inderdaad. Trouwens, ik dacht dat jij al aan de TU Eindhoven was afgestudeerd, maar je hebt dus HBO gedaan (en nu dus TU)? Ja. Valt tegen he? Ik zit wel tegen het afstuderen aan, maar moet nog wat vakken doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 oeps lijkt me stug ja. ik dacht dat rein ook op een of ander oud dingetje ( en dan doel ik niet op je tante) kippenvel had gekregen (en nu bedoel ik zeker niet je tante) Ja dat klopt er is idd sprake geweest van een koffergrammofoon. Daarbij denk dan eigenlijk weer aan zo'n ding met een hoorn en een slinger er aan. We hadden vroeger zo'n ding ergens op zolder tussen de oude rommel. Hebben we ons als kind nog erg mee vermaakt. Ps. je opmerking dat 'als je het ZELF moeilijk vind, je al bij voorbaat verloren bent', vind ik wel erg negatief eigenlijk... Hij was anders positief bedoeld .... Het gaat om de attitude waarmee je de dingen aanpakt. Wdb hoeven we aan Jacco niet te twijfelen denk ik, dat komt wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik ben blij dat ik het moeilijk vind, zo leer ik tenminste wat. Anders is er geen uitdaging meer aan natuurlijk. Groet, Jacco Nee, als blijkt dat je alles al wist, kun je beter stoppen inderdaad. Trouwens, ik dacht dat jij al aan de TU Eindhoven was afgestudeerd, maar je hebt dus HBO gedaan (en nu dus TU)? Ja. Valt tegen he? Ik zit wel tegen het afstuderen aan, maar moet nog wat vakken doen. Groet, Jacco Nee hoor, valt niet tegen Maar ik meende me gewoon te herinneren dat je al afgestudeerd was (aan de TU)... @Pjotr: Als het positief bedoeld was, is het ok natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Overigens is microdetail (voor mij in ieder geval) niet hetzelfde als analytisch, helder en meer van die termen ... Hier ben ik het dus grondig mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Ik ook Hans, maar de alwetenden hebben besloten niet verder op deze post van thingman in te gaan. In plaats daarvan reutelen ze lekker een eindje off-topic. Maar wel weer vooraan staan om direct postings af te zeiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Ik wil wel weer doorgaan op de post van Thingman: Microdetail is inderdaad noodzakelijk om de de muziek de emotie mee te geven om boven het radio-niveau uit te komen. Microdetail laat horen dat een gitaar in mensenhanden is, een shaker daadwerkelijk door een mens ge-shaked wordt en dat een persoon daadwerkerlijk zijn tekst door een microfoon inzingt. Zonder microdetail hoor je een gitaar, een shaker en een stem. Bijna hetzelfde, maar toch mijlenver uit elkaar als je het mij vraagt. Microdetail is mij echter niets waard zonder balans. De muziek moet met elkaar in verhouding staan. De door mij eerder aangehaalde kromme klankbalans van vele High-End merken is hier weer van toepassing. Ze hebben een opgepept sublaag, een uitgesuckt midlaag, en een tetterend hoog in mijn oren (ergo: kromme balans). Dit hoor ik in de verste verte niet als ik een livegeluid hoor (stem gitaar, vallend glas, etc.) Hoeveel laag zit er wel niet in een bekken? Best veel, als je er een goeie ram op geeft: BOING!!! Zo klinkt een bekken. De "B" is de aanslag, de "O" is het laag, maar heel vaak hoor je enkel (extra hard en zonder het natuurlijke lange uitstervende) "ING" uit High-End systemen. Wederom veroorzaakt door de klankbalans die je hierboven nog eens kunt lezen. Overzised uitgelegd, maar sprekend voor mijn ervaring. High-End focust in mijn oren op een verkeerde manier op detail. Men legt er een vergrootglas op en het klinkt niet meer in verhouding met het instrument. Het 'hoog' ligt er bovenop. Dat is tekstueel moeilijk uit te leggen, maar een systeem wat een instrument wat betreft de verschillende klanken beter bij elkaar houdt, klinkt gewoner en minder spectaculair, maar is wel trouwer aan de realiteit. Het spectakel moet uit de opname komen, niet uit de set. Een in mijn oren goede set gedraagt zich als een kameleon, bij ieder nummer klinkt het anders. Dit is een gevolg van een hoge mate van neutraliteit. Die in mijn oren teveel naar kleurloosheid wordt vertaald door de meeste High-End merken. Eigenlijk vind ik klankbalans en kleur belangrijker dan microdetail. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 BORING!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 BORING!!! haha. Naar mijn idee haalt Rein! een goed punt aan, en iedereen die er serieus in meegaat wordt in de maling genomen. Wanneer je het topic saai vindt, hoef je het niet te lezen hoor. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 BORING!!! haha. Ja, grappig he... jongens, niet van die lange tenen, het was maar een geintje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 BORING!!! haha. Naar mijn idee haalt Rein! een goed punt aan, en iedereen die er serieus in meegaat wordt in de maling genomen. Marcel door rein zelf bedoel je Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Eigenlijk vind ik klankbalans en kleur belangrijker dan microdetail. mee eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 High-End focust in mijn oren op een verkeerde manier op detail. Men legt er een vergrootglas op en het klinkt niet meer in verhouding met het instrument. Het 'hoog' ligt er bovenop. Dat is tekstueel moeilijk uit te leggen, maar een systeem wat een instrument wat betreft de verschillende klanken beter bij elkaar houdt, klinkt gewoner en minder spectaculair, maar is wel trouwer aan de realiteit. Het spectakel moet uit de opname komen, niet uit de set. Een in mijn oren goede set gedraagt zich als een kameleon, bij ieder nummer klinkt het anders. Dit is een gevolg van een hoge mate van neutraliteit. Die in mijn oren teveel naar kleurloosheid wordt vertaald door de meeste High-End merken. Eigenlijk vind ik klankbalans en kleur belangrijker dan microdetail. Welke high end. Bij mij is het pas high end wanneer ALLE aspecten high end zijn. Niet alleen pulsweergave of microdetail, maar ook authoriteit, laagkwalietit, laagniveau, stereobeeld., natuurlijkheid (eigenlijk alleen al voldoende) enz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Ik ook Hans, maar de alwetenden hebben besloten niet verder op deze post van thingman in te gaan. [...] Er is geen reden om er verder op door te gaan: het is reeds gekwantificeerd. 35 usec versus 800 usec om precies te zijn. Nu mag jij versterkers gaan zoeken die daar NIET aan voldoen. Dat wordt dan nagemeten en is de cirkel gesloten. Tot die tijd zou het stil kunnen blijven in deze draad. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts