dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dat zit allang in de planning. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Mooi, ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Nee hoor, jij hebt het nog steeds over de middenmoot. Een hoop gezeur om niks. Op een bepaald ogenblik zijn compromissen alleen nog belangrijk voor dolfijnen of buitenaardse wezens die veel een veel meer horen dan wij Aardse stervelingen. Groet, Jacco Het is haast aandoenlijk de manier waarop je electronica probeert te simplificeren tot iets dat je met de wet van Ohm kunt behappen, evenzeer de pogingen om duidelijk te maken dat de mensheid dermate doof is dat als jouw sommetje klopt er geen afwijkingen meer mogelijk zijn. Als ik nu een stukje terug lees vind ik in jouw reacties ook wel heel erg weinig meer dan een voortdurende herhaling van kreten die dit zouden moeten aantonen, kreten dus, werkelijk geen enkel argument dat ergens hout lijkt te snijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Als ik nu een stukje terug lees vind ik in jouw reacties ook wel heel erg weinig meer dan een voortdurende herhaling van kreten die dit zouden moeten aantonen, kreten dus, werkelijk geen enkel argument dat ergens hout lijkt te snijden. Nee, en jij hebt allerlei goede argumenten om aan te tonen dat die kreten niet kloppen? Ik lees van jou ook alleen maar dat Jacco ongelijk heeft. Verder geen argumenten waarom. Je geeft niet aan waar Jacco fout zou zitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Luistert Jacco alleen naar z'n zelf ontworpen buizenversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...] Juist de beste speakers stellen de hoogste eisen aan de versterkers: met name qua stroomlevering en demping. Die van jou misschien wel ja Groet, Jacco Laat ik het deze keer eens met Spido eens zijn.... Luistert Jacco alleen naar z'n zelf ontworpen buizenversterker? Hoort ... (denk ik)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Nee, en jij hebt allerlei goede argumenten om aan te tonen dat die kreten niet kloppen? Als je nu eens door het forum heen leest zul je ontdekken dat ik niet zo heel erg bezig ben met de electronica, apparaten zijn voor mij een middel om geluid te reproduceren, dit geluid staat dus in het middelpunt van mijn belangstelling. Wat ik bij voortduring bestrijd is de stelling dat je met meten en rekenen - de wet van Ohm - een goed klinkende versterker kunt bouwen. Ook weet ik dat je door het toepassen van bepaalde componenten het geluid kunt be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Nee, en jij hebt allerlei goede argumenten om aan te tonen dat die kreten niet kloppen? Als je nu eens door het forum heen leest zul je ontdekken dat ik niet zo heel erg bezig ben met de electronica, apparaten zijn voor mij een middel om geluid te reproduceren, dit geluid staat dus in het middelpunt van mijn belangstelling. Wat ik bij voortduring bestrijd is de stelling dat je met meten en rekenen - de wet van Ohm - een goed klinkende versterker kunt bouwen. Je zal inderdaad wat meer moeten weten dan alleen de Wet van Ohm. Volgens mij zegt Jacco ook niet dat de Wet van Ohm alleen voldoende is. Je moet ook wat van elektronica weten... Ook weet ik dat je door het toepassen van bepaalde componenten het geluid kunt be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Luistert Jacco alleen naar z'n zelf ontworpen buizenversterker? Hoort ... (denk ik)... Misschiem moeten de experts obv deze thread (denk dat er meer in staat dan gedacht wordt) maar eens bij elkaar komen om een compromis(loze) versterker in elkaar te draaien. Eentje die .... kan. Seriously. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Misschien moeten de experts obv deze thread (denk dat er meer in staat dan gedacht wordt) maar eens bij elkaar komen om een compromis(loze) versterker in elkaar te draaien. Eentje die .... kan. Seriously. Leuk, maar ik denk dat je hiermee in de problemen komt... Als ik ontwerper zou zijn dan zou ik heel goed meten wat er tussen vraag en aanbod gebeurt. Dus op zeer diverse speakers met varierende volumes gaan draaien. De versterker die dat het beste doet zou ik "Rein's Compromis" noemen. Mijn voorzichtige conclusie is dat een versterker heel erg maatwerk is met de speaker, (1) en dat een effici Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]Het is haast aandoenlijk de manier waarop je electronica probeert te simplificeren tot iets dat je met de wet van Ohm kunt behappen, [...] Kom dan maar eens met het bewijs dat dat niet zo is. Ik ben benieuwd. Groet, Jacco [...] Misschiem moeten de experts obv deze thread (denk dat er meer in staat dan gedacht wordt) maar eens bij elkaar komen om een compromis(loze) versterker in elkaar te draaien. Tijdverspilling. Er zijn er zat die dat al kunnen. Groet, Jacco [...] Juist de beste speakers stellen de hoogste eisen aan de versterkers: met name qua stroomlevering en demping. Die van jou misschien wel ja Groet, Jacco Laat ik het deze keer eens met Spido eens zijn.... [...] Dus de allerbeste speaker is er een die je niet kunt aansturen (en die dus praktisch gezien waardeloos is)? Dat is waar het gedachtenexperiment naar toe convergeert. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Zo niet, dan luister je kennelijk graag naar vervorming... Hier lijk je jezelf tegen te spreken. Eerst zeg je "Als je nu eens door het forum heen leest zul je ontdekken dat ik niet zo heel erg bezig ben met de electronica" en vervolgens zeg je dat je je versterkers zelf gebouwd hebt... Wat ik zeg is dat vervormingscijfers veel minder relevant zijn dan dat men suggereert, een lage vervorming betekent absoluut niet dat het apparaat ook goed klinkt, daarvoor zul je inderdaad iets verder moeten kijken. Overigens liggen de vervormingscijfers van buizenversterkers in het algemeen hoger dan die van hun solid-state soortgenoten en toch zijn ze beter in staat detail in toon en dynamiek weer te geven, er wel van uitgaand dat de combinatie met de speaker juist is. Schermen met deze getallen is net zo lachwekkend als het trots vermelden van het gewicht van het apparaat. Ben inderdaad niet zo zeer met de electronica bezig, schakelingen en meetresultaten zeggen me niets zolang het effect niet hoorbaar is, het geluid is mijn prioriteit en dat je daarvoor moet ingrijpen in de apparatuur is een bijkomend ongemak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Ben inderdaad niet zo zeer met de electronica bezig, schakelingen en meetresultaten zeggen me niets zolang het effect niet hoorbaar is, het geluid is mijn prioriteit en dat je daarvoor moet ingrijpen in de apparatuur is een bijkomend ongemak. Ja, maar als ik een apparaat heb die ik slecht vind klinken, dan zal ik toch iets moeten meten om te weten wat ik moet veranderen? Je kunt wel lukraak componenten gaan verwisselen, maar dat schiet toch ook niks op... Bovendien kun je zonder metingen niet zeggen of er iets veranderd is, en zo ja, wat er dan veranderd is... Maar nou zal ik wel weer de meetnerd zijn met oogkleppen op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Stel Henrie, dat je verstand hebt van elektronica en schakelingen. Dan kun je zonder te meten toch ook redelijk beredeneren wat er 'minder goed' gaat? Dit is tenminste wel wat ik altijd alle mensen zie doen die modificeren. Die werken vanuit een basis en beredeneren verder. Maar wat is er te beredeneren als er geen verschillen zijn tussen componenten en als het apparaat daarna niet anders meet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Bovendien kun je zonder metingen niet zeggen of er iets veranderd is, en zo ja, wat er dan veranderd is... Maar nou zal ik wel weer de meetnerd zijn met oogkleppen op... Niet als je uiteindelijk met de oren meet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Ja, maar als ik een apparaat heb die ik slecht vind klinken, dan zal ik toch iets moeten meten om te weten wat ik moet veranderen? Neen hoor, kijkend naar opbouw en gebruikte componenten is er zonder enige meting te verrichten al heel erg veel vast te stellen. Zoals Jacco al heeft bewezen zijn er geen of in elk geval weinig meetbare verschillen tussen cd spelers en toch worden er verschillen waargenomen, dat daarna een ABX test ontaard in complete chaos kan dit niet wegnemen. Kennis van componenten is belangrijker en realiseer je dat om te bepalen of iets goed klinkt geen enkele meetmethode toereikend is, je zult moeten luisteren, vergelijken en laten luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Mijn voorzichtige conclusie is dat een versterker heel erg maatwerk is met de speaker, (1) en dat een effici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Zoals Jacco al heeft bewezen zijn er geen of in elk geval weinig meetbare verschillen tussen cd spelers en toch worden er verschillen waargenomen, dat daarna een ABX test ontaard in complete chaos kan dit niet wegnemen. Zolang er verschillen zijn te horen, zijn ze ook te meten. Nou niet met van die flauwe kul komen als 'misschien kunnen we sommige dingen nog niet meten' of zoiets, want dat heb ik nou vaak genoeg gehoord. Het is maar een elektrisch signaaltje hoor, niks bijzonders... Als het niet te meten is, is het ook niet te horen. En dat er toch mensen zijn die verschillen horen die niet te meten zijn, ligt meer aan die mensen dan aan de apparatuur (cd-spelers bijvoorbeeld)... Over die ABX-test laten we het al helemaal niet hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dus een effici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dus een effici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Of niet aan de voorwaarde van 'muzikaal vermogen'. Welke dimensie bedoel je precies, Erikatn? Bovenstaande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Of niet aan de voorwaarde van 'muzikaal vermogen'. Welke dimensie bedoel je precies, Erikatn? Bovenstaande? De voel- en tastbaarheid. Voor een moeilijke speaker moet een versterker harder werken om de weergave onder controle te krijgen. Als dit slaagt (en makkelijk haalbaar is dat meestal niet) is er letterlijk voelbaar resultaat, vooral in articulatie in het laag/laag middengebied, tov een efficientere combinatie die luider maar oppervlakkkiger klinkt, en minder diepgang kent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Of niet aan de voorwaarde van 'muzikaal vermogen'. Welke dimensie bedoel je precies, Erikatn? Bovenstaande? De voel- en tastbaarheid. Voor een moeilijke speaker moet een versterker harder werken om de weergave onder controle te krijgen. Als dit slaagt (en makkelijk haalbaar is dat meestal niet) is er letterlijk voelbaar resultaat, vooral in articulatie in het laag/laag middengebied, tov een efficientere combinatie die luider maar oppervlakkkiger klinkt, en minder diepgang kent. Ik mis de link even Erikatn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dan geef ik het op. Kan het helaas niet duidelijker maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Interessante stelling, Erikatn! Dus, hoe inefficienter de speaker en hoe zwaarder de versterker, des te mooier vind jij het geluid? Aan welke combi denk je dan als je vanuit je ervaring schrijft? Ik heb vaker meer laag gehoord uit een zwaar systeem (compleet Krell, bijv.), dan uit een licht systeem. Maar ik heb ook vaker gedefinieerder laag gehoord uit zo'n licht systeem (compleet 47Labs, bijv)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts