Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Interessante stelling, Erikatn! Dus, hoe inefficienter de speaker en hoe zwaarder de versterker, des te mooier vind jij het geluid? Aan welke combi denk je dan als je vanuit je ervaring schrijft? Ik heb vaker meer laag gehoord uit een zwaar systeem (compleet Krell, bijv.), dan uit een licht systeem. Maar ik heb ook vaker gedefinieerder laag gehoord uit zo'n licht systeem (compleet 47Labs, bijv)... Als het combineert, de versterking wel nuances kan blijven doorgeven (wat voor en eind itt geintegreerd als het goed is beter af gaat) en de speaker het kan weergeven, dan zeker Proprius. Maar wellicht kan onder die voorwaarden, iedere gelukte combinatie muzikaal vermogen opwekken. Ik speel al een jaar of 8-9 met Dynaudio monitors, en dat zijn geen makkelijke aanstuurders. Maar om genoemde redenen kies ik voor iets krachtiger versterking van (al net zo lang) Musical Fidelity om ze te laten presteren. Vind in vergelijking andere speakers meestal oppervlakkiger of verbloemder, en minder all round presteren. Kwestie van (muziek)smaak uiteindelijk. Uiteraard, ook andere combinaties van merken (ook meer efficient) indrukwekkend horen presteren. Maar het ging dan opvallend vaak om twee-weg aangestuurd door 'overgespecificeerde' versterking (bijv middels een serie van eindversterkers). Twijfel uiteraard niet aan je genoemde voorbeelden, en ik heb te weinig gehoord om al te absolute conclusies te kunnen trekken. Maar de uitgangspositie staat vast. Wat wellicht makkelijk is als het om audio gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dus de allerbeste speaker is er een die je niet kunt aansturen (en die dus praktisch gezien waardeloos is)? Dat is waar het gedachtenexperiment naar toe convergeert. Groet, Jacco Dan begrijp je Spido verkeerd. Ik denk dat hij de beste speakers die er te koop zijn bedoeld. En helaas zijn die meestal slecht aan te sturen. Maar met een goede aansturing komen ze geweldig tot leven. Een dikke Mercedes met een eendenmotorhaalt ook niet z'n prestaties.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Als het niet te meten is, is het ook niet te horen. Waarschijnlijk deugt deze stelling, ik vrees dat in de meeste gevallen domweg niet de juiste zaken worden gemeten. Echter door veel lieden wordt dit misbruikt in die zin dat - beperkte - metingen tot resultaten leiden die niet ondersteund worden door de luisteraars, nb ook in de cd test werd duidelijk aangegeven dat er verschillen hoorbaar waren, de meest ervaren - analytisch - luisteraar scoorde ook het hoogst in de ABX test, maar op basis van een rationele - wiskundige - interpretatie van deze uitslagen werd bepaald dat de luistertest ondergeschikt zou zijn aan de metingen. Mij lijkt het dat deze uitslag aanleiding zou moeten zijn tot nader onderzoek, met vragen als op basis waarvan ontstaan de waargenomen verschillen, om langs die weg tot mogelijk een andere meetmethode of een andere interpretatie van meetgegevens te komen. Voor mij staat als een huis dat als je het kunt horen, metingen die aantonen dat het niet kan volstrekt geen waarde hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...] Op zich is het wel leuk om statistieken los te laten op het aantal deelnemers, maar als je de statistieken loslaat op de scores van Ruud, dan kom ik tot een andere conclusie. Zeker in aanmerking genomen dat we op verschillende manieren getest hebben, zoals uit mijn eerdere bijdrage van Picoso en mij te halen is. Ik meen mij te herinneren dat Ruud bij 4 vergelijkingen heeft meegedaan. Als we dan in aanmerking nemen dat een vergelijking complexer wordt als je er twee moet matchen uit 3 en in aanmerking genomen dat Ruud niet alleen exact kon aangeven welke opname er anders klonk maar ook welke de bewerkte en niet bewerkte, dan kom ik aan een kans van veel minder dan de ruim 6% dat hij steeds goed gegokt heeft (er even van uitgaande dat hetsteeds een kans van 1:2 geweest is: 1/2*1/2*1/2*1/2 = 1/16). [...] Hoe is die test eigenlijk gedaan? Was het een ABX? Of wat was het? Ik zie 4 pogingen met een kans op succes een 1/2. Is dat alles? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Ik vind overigens "lekker klinken" ook niet echt iets zeggen over de kwaliteit. Veel mensen vinden b.v. een hamburger van Mc-Donalds lekker... Voor mij klinkt het pas lekker wanneer het 't meest op live lijkt. Wanneer in de smaak van het eten te grondstoffen te proeven zijn zeg maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dus de allerbeste speaker is er een die je niet kunt aansturen (en die dus praktisch gezien waardeloos is)? Dat is waar het gedachtenexperiment naar toe convergeert. Groet, Jacco Dan begrijp je Spido verkeerd. Ik denk dat hij de beste speakers die er te koop zijn bedoeld. En helaas zijn die meestal slecht aan te sturen. Maar met een goede aansturing komen ze geweldig tot leven. Een dikke Mercedes met een eendenmotorhaalt ook niet z'n prestaties.... De vraag is natuurlijk of je die dikke Benz wilt hebben. Ik denk dat het vaak een kip en ei probleem is. Een speaker uit de topserie van B&W is vrij eenvoudig aan te sturen met een rendement van 89 a 90 dB/W/m en een dip naar 3,5 Ohm (nominaal 8 Ohm). Als je daar 20 a 25 Watt in stopt, komt er in een normale huiskamer zoveel geluid op je af dat je je moet gaan afvragen waar je mee bezig bent. Jij zit op pakhembeet 90 dB aan luisterniveau en vindt dat hard. Ik vind dat eigenlijk nog te hard, maar reken maar eens uit wat je met zo'n speaker aan vermogen nodig hebt. Dat lukt misschien nog wel met een EL84... En wat dacht je van de speakers van John Picoso? Netjes vlak in impedantie rond de 7 Ohm. Nou, je kunt het een versterker niet mooier maken. Maar nee: zo'n dure speaker moet ook een heel dure versterker hebben. Anders "matcht" het niet of weet ik veel. En ik vind het allemaal prima hoor, maar ik sta wel graag met beide benen op de grond. En de makers van dergelijke speakers weten dat ook en gunnen zichzelf wat vrijheid. Ze weten toch dat er versterkers gebruikt gaan worden waarmee je kunt puntlassen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Een dikke Mercedes met een eendenmotorhaalt ook niet z'n prestaties.... Een dikke Mercedes komt moeilijker de bocht door dan een kleine Mercedes, een dikke Mercedes trekt minder hard op dan een kleine Mercedes met dezelfde motor. Wat bedoel je? Dat een dikke Mercedes lekker lomp rechtdoor walst? Moet ik de vergelijking nog doortrekken naar audio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Niet van die onnozele flauwekul graag. Die dikke Benz van mij gaat superstoer en retestrak door moeilijke bochten waar een klein Benzje toch enigszins de neiging heeft om om te vallen. Die kom ik aan mijn voorbumper meestal tegen, vandaar dat ik dat weet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Leuke reactie ; 1-0 , of was het nou 3-1 . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dus de allerbeste speaker is er een die je niet kunt aansturen (en die dus praktisch gezien waardeloos is)? Dat is waar het gedachtenexperiment naar toe convergeert. Groet, Jacco Dan begrijp je Spido verkeerd. Ik denk dat hij de beste speakers die er te koop zijn bedoeld. En helaas zijn die meestal slecht aan te sturen. Maar met een goede aansturing komen ze geweldig tot leven. Een dikke Mercedes met een eendenmotorhaalt ook niet z'n prestaties.... De vraag is natuurlijk of je die dikke Benz wilt hebben. Ik denk dat het vaak een kip en ei probleem is. Een speaker uit de topserie van B&W is vrij eenvoudig aan te sturen met een rendement van 89 a 90 dB/W/m en een dip naar 3,5 Ohm (nominaal 8 Ohm). Als je daar 20 a 25 Watt in stopt, komt er in een normale huiskamer zoveel geluid op je af dat je je moet gaan afvragen waar je mee bezig bent. Jij zit op pakhembeet 90 dB aan luisterniveau en vindt dat hard. Ik vind dat eigenlijk nog te hard, maar reken maar eens uit wat je met zo'n speaker aan vermogen nodig hebt. Dat lukt misschien nog wel met een EL84... En wat dacht je van de speakers van John Picoso? Netjes vlak in impedantie rond de 7 Ohm. Nou, je kunt het een versterker niet mooier maken. Maar nee: zo'n dure speaker moet ook een heel dure versterker hebben. Anders "matcht" het niet of weet ik veel. En ik vind het allemaal prima hoor, maar ik sta wel graag met beide benen op de grond. En de makers van dergelijke speakers weten dat ook en gunnen zichzelf wat vrijheid. Ze weten toch dat er versterkers gebruikt gaan worden waarmee je kunt puntlassen. Groet, Jacco Sluit die top B&W b.v. 800D maar eens aan op een buizenversterktje van 5 watt en daarna op een krachtige versterker. Ik denk dat je versteld staat. Dat verschil kun je zelfs met oordoppen in horen (en met beide benen op de grond). Ik speel overigens veel zachter dan 90 dBa de pieken komen daar nog niet op uit. Niet van die onnozele flauwekul graag. Die dikke Benz van mij gaat superstoer en retestrak door moeilijke bochten waar een klein Benzje toch enigszins de neiging heeft om om te vallen. Die kom ik aan mijn voorbumper meestal tegen, vandaar dat ik dat weet. Groet, Jacco Maar stop er nou eens een eendenmotor van 20 pk in... Dan komt ie geeens meer van z'n plaats. En dat is wat ik bedoel. Niet dat jouw auto vetter is dan die van de buurvrouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Serieus Hans, de dikste Benz is altijd de logste. Daar moet je een partij vermogen in hangen alleen maar om dat dat ding log is. En zo'n dikke motor, dat weegt ook wat hoor. Die is rampzalig voor de gewichtsverdeling. Moet je nagaan wat je moet doorstaan als zo'n lompe bak over een slingerende sinus gooit. Ik word er al misselijk van als ik er aan denk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 http://www.marklevinson.com/products/overv...∏=no431 Sloom, traag , my ass. Dat ligt dan of aan je speler /voortrap cq speaker. Deze geeft gewoon controle over je luidsprekerklemmen, stroom wanneer het nodig is met veel reserve,ik denk zelf dat bepaalde wisselfilterfouten , enigzins gecompenseerd kunnen worden door zon eindtrap . En dan bedoel ik eigenlijk meer het onvervormd luid kunnen spelen gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]Sluit die top B&W b.v. 800D maar eens aan op een buizenversterktje van 5 watt en daarna op een krachtige versterker. Ik denk dat je versteld staat. Dat verschil kun je zelfs met oordoppen in horen (en met beide benen op de grond). Ik speel overigens veel zachter dan 90 dBa de pieken komen daar nog niet op uit. Ik had het eigenlijk over zijn kleinere broertje. Maar ook die 800D is niet te moeilijk met een dip naar 3,1 Ohm (en ook een relatief hoog rendement van 90 dB). Ik heb ze wel eens veel gekker gezien (0,8 Ohm als record). Wel pittig die 3,1 Ohm. En het buizenversterkertje van 5 Watt was natuurlijk alleen een maat voor het vermogen, want dat is toch het vermogen waar je op moet rekenen met dergelijke gevoeligheden. Die variatie in impedantie wordt getransformeerd naar een vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Die 5 watt is meestal voldoende... de dempingsfactor meestal niet. Zeker niet voor die lage impedanties. Mijn Kappa 9ns waar ik eerder mee speelde gingen naar de 0,8 Ohm. Met een redelijk krachtige Sony receiver ging dat redelijk (hij blef tenminste heel), maar het verschil met de Array S was toch aanzienlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Niet van die onnozele flauwekul graag. Die dikke Benz van mij gaat superstoer en retestrak door moeilijke bochten waar een klein Benzje toch enigszins de neiging heeft om om te vallen. Die kom ik aan mijn voorbumper meestal tegen, vandaar dat ik dat weet. Groet, Jacco enorm gezever, elke auto waarbij gewicht en vermogen in balans zijn, voldoende aandacht is besteed aan de wegligging komt retestrak door moeilijke bochten, overigens wordt hierbij wel verondersteld dat je je normaal gedraagt. Dit laatste is van een groter belang dan gewicht en vermogen van de auto. Overigens lijkt me dit weer een poging om te voorkomen dat je werkelijk inhoudelijk moet gaan reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Serieus Hans, de dikste Benz is altijd de logste. Daar moet je een partij vermogen in hangen alleen maar om dat dat ding log is. En zo'n dikke motor, dat weegt ook wat hoor. Die is rampzalig voor de gewichtsverdeling. Moet je nagaan wat je moet doorstaan als zo'n lompe bak over een slingerende sinus gooit. Ik word er al misselijk van als ik er aan denk... Ik bedoelde eigenlijk wat ik hierboven aan Jacco schreef. Log is zelfs voor een speakerconus altijd slecht. Overigens zijn de conussen in Klipsch speakers veel logger dan in laagrendement speakers maar dat mag daarin ook. Je hebt n.l. veel kleinere uitslagen nodig om aan dezelfde geluidsdruk te komen. De Heritage Klipschen zijn trouwens ook niet goedkoop... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Sluit die top B&W b.v. 800D maar eens aan op een buizenversterktje van 5 watt en daarna op een krachtige versterker. Ik denk dat je versteld staat. Dat verschil kun je zelfs met oordoppen in horen (en met beide benen op de grond). Hans, ik ben het met je eens. Niet over de 800D, dat vind ik een rotspeaker, maar met je uitspraak over de speakers/versterkers. Iedere speaker klinkt beter met een krachtigere versterker. Eens. MAAR! Die krachtigere versterkers klinken niet hetz Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Niet van die onnozele flauwekul graag. Die dikke Benz van mij gaat superstoer en retestrak door moeilijke bochten waar een klein Benzje toch enigszins de neiging heeft om om te vallen. Die kom ik aan mijn voorbumper meestal tegen, vandaar dat ik dat weet. Groet, Jacco enorm gezever, elke auto waarbij gewicht en vermogen in balans zijn, voldoende aandacht is besteed aan de wegligging komt retestrak door moeilijke bochten, overigens wordt hierbij wel verondersteld dat je je normaal gedraagt. Dit laatste is van een groter belang dan gewicht en vermogen van de auto. .... Dat wordt bewezen door de vrachtwagens die b.v. door Jan de Rooy richting Dakar worden gebruikt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]Overigens lijkt me dit weer een poging om te voorkomen dat je werkelijk inhoudelijk moet gaan reageren. Zo, jij durft! Ik heb van jou nog een versterker te goed die niet aan de wet van Ohm voldoet, weet je nog? Ik wacht nog steeds. Tot die tijd stel ik voor dat je je een beetje gedeisd houdt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Dat wordt bewezen door de vrachtwagens die b.v. door Jan de Rooy richting Dakar worden gebruikt... Rijden die beter dan de specialized jeeps dan? Mensch wat een slechte voorbeelden vanavond... Tot die tijd stel ik voor dat je je een beetje gedeisd houdt. Ik heb er weinig trek ik te moeten vragen of mijn eigen topic verwijderd mag worden. Hou het leuk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]Niet over de 800D, dat vind ik een rotspeaker[...] Kijk: daar komt de aap uit de mouw. Heb jij eigenlijk wel oren aan je hoofd? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Ik heb er weinig trek ik te moeten vragen of mijn eigen topic verwijderd mag worden. Hou het leuk... Dat zou dan ook zonde zijn. Het was al weer lang geleden dat het werkelijk over iets ging... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...] Het is haast aandoenlijk de manier waarop je electronica probeert te simplificeren tot iets dat je met de wet van Ohm kunt behappen, [...] Kom dan maar eens met het bewijs dat dat niet zo is. Ik ben benieuwd. Groet, Jacco [...] Deze dus. Ik moet de eerste speaker en versterker combinatie nog meemaken waarbij het niet geldt dat de aangelegde spanning overeenkomt met de stroom keer de impedantie. Allemaal complexe getallen natuurlijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Die krachtigere versterkers klinken niet hetz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Hans, ik ben het met je eens. Niet over de 800D, dat vind ik een rotspeaker, Te goedkoop vooral. Duurder is meestal beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts