Jump to content

waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen


Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

[Alleen kom je hier dus een vreselijke valkuil tegen, veel elektronica blijkt op hoogrendement speakers - die aantoonbaar minder vervormen - ineens niet zo vreselijk goed te presteren en zoals het een goed gebruik betaamt sla je dan de boodschapper dood

 

 

quote jitze :confused:

 

 

 

Welk aantoonbaar bewijs heb jij dat hoogrendement speakers minder vervormen dan , dat moet je me toch eens uitleggen?

 

 

gr :mad2: hj :blink:

Link to comment
Share on other sites

[Alleen kom je hier dus een vreselijke valkuil tegen, veel elektronica blijkt op hoogrendement speakers - die aantoonbaar minder vervormen - ineens niet zo vreselijk goed te presteren en zoals het een goed gebruik betaamt sla je dan de boodschapper dood

 

 

quote jitze :confused:

 

 

 

Welk aantoonbaar bewijs heb jij dat hoogrendement speakers minder vervormen dan , dat moet je me toch eens uitleggen?

 

 

gr :mad2: hj :blink:

 

 

Ben ik ook wel benieuwd naar. Naar mijn beleving zijn alleen elektrostaten in staat om met weinig vervorming weer te geven. Wat je er verder ook van vindt. Helaas blinkt dit type weergever alleen niet uit qua rendement ...

 

Groet,

 

Tirillo

Link to comment
Share on other sites

Fantastisch toch? Een ruimte hoort ook helemaal niet te klinken...

 

Alles leek door een ruissluier te zijn bedekt en het kwam nooit los van de speakers. Een soort Heineken-Music-Hall thuis.

Interessant, waar was dat precies?

 

 

Weleens stereo gehoord in een weiland? Ik ook niet, maar ik kan me voorstellen dat in deze non-akoestiek er geen stereobeeld ontstaat en het geluid te droog klinkt.

De demo was op een AES (Audio Engineering Society waar ik ooit lid van was) beurs die eens in de Rai werd gehouden. Philips had 5 B&W 802's in een soort van surround opstelling staan met bij elke een grote Pass eindbak. En... overal akoestische panelen. Zo droog als de woestijn, zonder stereobeeld, ook al was het een surround opstelling. Die akoestici hadden zeker in een stoffig boekje ergens gelezen dat de nagalmtijd 0,1 sec. moest zijn over de gehele linie. Jammer dat ze daar zelf nooit eens naar muziek luisteren.

Ik was zelf eens bij een concert van Massive Attack in de Heineken Music Hall. Dat klonk ook veel te droog. Als een grote mono transistorradio in een weiland. Ik keek om me heen en zag dat elk oppervlak, hoe groot of klein ook, was behandeld met minerale wol achter gaas. Ipv een mooie akoestiek te ontwerpen waar reflecties mooi overgaan in wat galm zonder nare echo's is het dus 100% absorptie waar je het maar kunt plakken om de galm zo laag mogelijk te maken. Een echte non-akoestiek, alleen maar geschikt voor electronische galm dmv een gigantisch surround systeem. Een baby kan zoiets ontwerpen.

Link to comment
Share on other sites

 

Fantastisch toch? Een ruimte hoort ook helemaal niet te klinken...

 

Alles leek door een ruissluier te zijn bedekt en het kwam nooit los van de speakers. Een soort Heineken-Music-Hall thuis.

Interessant, waar was dat precies?

 

 

Weleens stereo gehoord in een weiland? Ik ook niet, maar ik kan me voorstellen dat in deze non-akoestiek er geen stereobeeld ontstaat en het geluid te droog klinkt.

Helaas, ik kom niet vaak in weilanden. Toch is non-akoestiek een goed streven: de weergave moet een illusie cre

Link to comment
Share on other sites

[Alleen kom je hier dus een vreselijke valkuil tegen, veel elektronica blijkt op hoogrendement speakers - die aantoonbaar minder vervormen - ineens niet zo vreselijk goed te presteren en zoals het een goed gebruik betaamt sla je dan de boodschapper dood

 

 

quote jitze :confused:

 

 

 

Welk aantoonbaar bewijs heb jij dat hoogrendement speakers minder vervormen dan , dat moet je me toch eens uitleggen?

 

 

gr :mad2: hj :blink:

 

 

Ben ik ook wel benieuwd naar. Naar mijn beleving zijn alleen elektrostaten in staat om met weinig vervorming weer te geven. Wat je er verder ook van vindt. Helaas blinkt dit type weergever alleen niet uit qua rendement ...

 

Groet,

 

Tirillo

 

Hier vind je een redelijk uitgebreid artikel over vervorming .

Elektrostaten hebben nog een probleempje, hoe mooi hoog en midden ook kunnen zijn, in het laag laten ze heel erg veel liggen.

Een probleem dat je - op een andere manier - ook tegen komt bij bas reflex en transmissielijnen, waar het laag in feite door kunstgrepen moet worden gevormd.

Allerlei " vindingen " van speaker fabrikanten zijn meestal kunstgrepen om uit een te speaker met een te kleine woofer in een kast die is ontworpen op de looks een dieper laag dan mogelijk is gezien de wetten van de fysica.

Zolang je je bezig houdt met kunstgrepen kun je met Cruyf stellen dat elk voordeel z'n nadeel heeft.

 

Nu is het beslist zo dat er ontwerpers zijn die de nadelen heel aardig weten te verbloemen, Rick Paap met z'n Master speakers mag hiervan het levende bewijs zijn, echter ook hier kun je de nadelen beslist waarnemen.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

 

Mooi artikel en ook nog eens uit 1970. Hieruit blijkt maar weer dat niet alles wat oud is niet meer de moeite waard is. Het omgekeerde geldt ook: niet alles wat nieuw is, is de moeite waard.

 

Tijdens mijn luistersessie de afgelopen periode is mij vooral opgevallen dat veel speakers modieus worden "afgesteld". Veel hoog en veel laag en een middengebied dat wat mij betreft teveel te wensen over laat qua transparantie. De afbeeldingen die door veel luidsprekers worden neergezet zijn vaak veel te groot, blijkbaar weten veel ontwerpers niet meer dat een viool niet zo groot is als een contrabas. Het laag is vaak te vet en te traag. Een bassdrum klinkt over het algemeen kort en droog en niet als een walmende natte wind.

 

Indrukmaken is naar mijn mening niet iets wat een luidspreker zou moeten doen. De paradox van een goede luidspreker is dat het eigenlijk niet opvalt dat het een goede luidspreker is. Neutraliteit is nu eenmaal niet indrukwekkend. Toch?

 

Groet,

 

Tirillo

Link to comment
Share on other sites

Neutraliteit is nu eenmaal niet indrukwekkend. Toch?

 

 

Ik bedoelde letterlijk "indruk-wekkend", m.a.w. een luidspreker voegt in het ideale geval niets toe en laat niets weg. Zo'n luidspreker is daarmee indrukwekkend in z'n indrukwekkendloosheid :huh:. Sorry, soms begrijp ik ook niets van mezelf ;) .

 

Groet,

 

Tirillo

Link to comment
Share on other sites

Neutraliteit is nu eenmaal niet indrukwekkend. Toch?

 

Groet,

 

Tirillo

 

Inderdaad, neutraliteit in de weergave is heel gewoontjes, absoluut niet spectaculair, maar uitermate mooi om mee te maken.

Probeer eens in een koor of duet, hoeft echt niet klassiek te zijn, maar ook geen vraag en antwoord spelletje, gewoon meerdere zangpartijen tegelijkertijd, de afzonderlijke zangers eens te volgen.

Nadeel van de meeste speakers is dat je dat niet kunt, soms hoor je een tweede stem niet eens, dat doet vervorming.

En inderdaad elke speaker heeft zo z'n voor- en nadelen, in mijn geval wegen de voordelen ruimschoots op tegen de gebreken, er zijn heel erg veel zaken waarover ik me geen zorgen hoef te maken.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Weleens stereo gehoord in een weiland? Ik ook niet, maar ik kan me voorstellen dat in deze non-akoestiek er geen stereobeeld ontstaat en het geluid te droog klinkt.

 

Het is heerlijk om speakers in de buitenlucht te horen, heb dit erg vaak gedaan in Frankrijk, echte stilte buiten en een fantastisch stereobeeld! We hebben daar kleine Mission luidsprekers die je echt kunnen laten genieten! Buiten tenminste ;) Ik zou willen dat ik dat niveau in mijn woonkamer kon bereiken!

 

gr. Marcel

Link to comment
Share on other sites

(...) Probeer eens in een koor of duet, hoeft echt niet klassiek te zijn, maar ook geen vraag en antwoord spelletje, gewoon meerdere zangpartijen tegelijkertijd, de afzonderlijke zangers eens te volgen.

Nadeel van de meeste speakers is dat je dat niet kunt, soms hoor je een tweede stem niet eens, dat doet vervorming.(...)

 

Beste Jitze,

 

Zo zit dat! En... let dan vooral ook op de verstaanbaarheid van de teksten, en de uitspraak (articulatie, klemtoon, ademhaling/frasering e.d.).

Link to comment
Share on other sites

(...) Probeer eens in een koor of duet, hoeft echt niet klassiek te zijn, maar ook geen vraag en antwoord spelletje, gewoon meerdere zangpartijen tegelijkertijd, de afzonderlijke zangers eens te volgen.

Nadeel van de meeste speakers is dat je dat niet kunt, soms hoor je een tweede stem niet eens, dat doet vervorming.(...)

Bij de gemiddelde gothic metal-band gaat dat prima. Jodelende zangeres, gruntende zanger... Prima uit elkaar te houden op mijn speakertjes... Topspul, dat JBL ;)

Link to comment
Share on other sites

(...) Probeer eens in een koor of duet, hoeft echt niet klassiek te zijn, maar ook geen vraag en antwoord spelletje, gewoon meerdere zangpartijen tegelijkertijd, de afzonderlijke zangers eens te volgen.

Nadeel van de meeste speakers is dat je dat niet kunt, soms hoor je een tweede stem niet eens, dat doet vervorming.(...)

 

Beste Jitze,

 

Zo zit dat! En... let dan vooral ook op de verstaanbaarheid van de teksten, en de uitspraak (articulatie, klemtoon, ademhaling/frasering e.d.).

 

 

Dat " volgen " impliceert dit alles....................... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Waar hebben we het nou over? Over de theorie of over de praktijk? Noem mij 1 muziekliefhebber die een dode ruimte heeft...

 

Ik heb ook weleens speakers in een open en stil weiland gehoord. Ja, het wordt gortdroog en ja, je moet de versterker harder zetten. Het geluid is enorm schoon, maar je verliest ook wat. Namelijk, het geluid wat je gewend bent. We zijn gewend aan akoestiek. Niet aan goede of slechte, maar aan het fenomeen dat een ruimte toevoegd aan het geluid. Niks mis mee, zolang het maar een goede toevoeging is.

 

Ik ben ook bij Thingman geweest, die heeft een gecontroleerde ruimte, nagalm etc. is allemaal piekfijn in orde. Helaas was het daar meer alsof ik naar een opname keek (in volle resolutie) i.p.v dat de opnameruimte in de kamer kwam. Een wezenlijk verschil! Waarschijnlijk lag dit meer aan de apparatuur dan aan de akoestiek, maar toch.

 

Een andere set+akoestiek liet mij juist wel weer geloven dat de opnameruimte naar de luisterruimte werd getransporteerd. Iets wat de muziek erg tastbaar maakt en mij het gevoel gaven 'erbij te zijn'.

 

Een dode ruimte is natuurlijk geen haalbaar doel, je zou je eigen bloed door je aderen horen stromen! :blink:

En in de praktijk al niet eens haalbaar, we moeten het muziekluisteren wel gezellig houden en dat is toch in een huis- of luisterkamer?

 

Je stem is voor vaststelling van een goede (geen perfecte) akoestiek een goed instrument. Klinkt deze muf zoals tussen kledingrekken, dan klinkt ook de muziek muf. En klinkt je stem hol, dan ook zo bij de muziek. En is het prettig converseren, dan... jullie snappen het wel. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...