Jump to content

waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Och...laat die arme donders achter hun laboratoriamuren maar schuiven en zoeken naar fundamentele oplossingen. Ooit, over een lange tijd zul je er dankbaar voor zijn ;)

Groet,

Jacco

Met de huidige insteek kom je anders niks verder...

:)

Och...laat die arme donders achter hun laboratoriamuren maar schuiven en zoeken naar fundamentele oplossingen. Ooit, over een lange tijd zul je er dankbaar voor zijn ;)

Groet,

Jacco

Welke insteek?

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Jacco's Brainprcessor met een S/PDIF plugje achter je oren? :lol:

Maar dat biedt ook geen soelaas, houden we nog steeds discussies over welke kabel daar aan moet :D

;)

:lol:

Of het linksdraaiend koper met krokodillenlullenleer demagnetisatie moet zijn of juist teflon met rechtsdraaiend zilvervliesflora. :P

Groet,

Jacco

nou welke dan

:lol:

Of het linksdraaiend koper met krokodillenlullenleer demagnetisatie moet zijn of juist teflon met rechtsdraaiend zilvervliesflora. :P

Groet,

Jacco

nou welke dan

De duurste, maar de meningen blijven verdeeld. Het is een nek-aan-nek race en je kunt nog inzetten! Alles is nog mogelijk...

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Wanneer je nooit van mening bent veranderd, heb je niks bijgeleerd...

Groet,

Jacco

:lol: Ik ben van mening veranderd...Vergelijk me maar eens met een flink aantal jaren terug dan zul je merken dat ik vrij radicaal veranderd ben (alhoewel ik nooit aan 1+1=2 heb getwijfeld). En ik heb veel bijgeleerd dus die stelling klopt wel...

Groet,

Jacco

:lol: Ik ben van mening veranderd...Vergelijk me maar eens met een flink aantal jaren terug dan zul je merken dat ik vrij radicaal veranderd ben (alhoewel ik nooit aan 1+1=2 heb getwijfeld). En ik heb veel bijgeleerd dus die stelling klopt wel...

Groet,

Jacco

Veel nieuwe formule's, veel minder inzicht................ :o

Inhoudelijk nergens op ingaan, vooral de eigen stellingen blijven herhalen, wat is er veranderd ? :huh:

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Het ging dus over die "arme donders" die zo blijven hameren op hun technisch gelijk, dat elk ander idee bij voorbaat al als onmogelijk wordt bestempeld.

Ik lees alleen maar kreten als "onhoorbaar", "niet technisch uit te leggen", "blind vergelijken" enz.

Er komt nooit iets constructiefs zoals... "er zijn er hier velen die de verschillen w

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Het ging dus over die "arme donders" die zo blijven hameren op hun technisch gelijk, dat elk ander idee bij voorbaat al als onmogelijk wordt bestempeld.

Ik lees alleen maar kreten als "onhoorbaar", "niet technisch uit te leggen", "blind vergelijken" enz.

Er komt nooit iets constructiefs zoals... "er zijn er hier velen die de verschillen w

niet objectief vast te stellen

Hallo,

Wat volgens mij niet objectief vast te stellen is, is wat "objectief" is.

Daar zit hem de crux.

Volgens mij vergeet Jacco dat hij na het doorworstelen van de boeken pas echt gaat leren. Tenminste als hij daarvoor open staat.

Dat laatste lijkt er niet erg op.

Groet,

Leobus (Die zelf ook achter laboratorium muren werkt en veel meer geleerd heeft met zijn zintuigen dan uit de boeken. Boeken dekken namelijk altijd maar delen van de werkelijkheid, die zeer complex is.)

Audiofielen horen van alles en claimen van alles. Vaak in uitermate bloemrijke taalkronkels geformuleerd.

Dat is al jaren aan de gang en de sets van de ware audiofiel wordt naar eigen zeggen alsmaar beter. En dan wordt deze draad geopend.

Ik begrijp de audiofiel best. In de handen gevallen van schaamteloze dozenschuivers die hun brood verdienen aan de slechte eigenschappen van een set. Ik hoor ook de verschillen elke audiofiel hoort. De vraag is of verbeteringen werkelijk verbeteringen zijn. Al het analytische luisteren zorgt voor uitvergroting van de dingen waar je op let, terwijl het ten koste gaat van de homogeniteit van muziek en dus eigenlijk de muziek.

De hedendaagse opnames zorgen er ook voor dat je zo gaat luisteren. Soms denk ik: mono was zo slecht nog niet...

niet objectief vast te stellen

Hallo,

Wat volgens mij niet objectief vast te stellen is, is wat "objectief" is.

Daar zit hem de crux.

Volgens mij vergeet Jacco dat hij na het doorworstelen van de boeken pas echt gaat leren. Tenminste als hij daarvoor open staat.

Dat laatste lijkt er niet erg op.

Groet,

Leobus (Die zelf ook achter laboratorium muren werkt en veel meer geleerd heeft met zijn zintuigen dan uit de boeken. Boeken dekken namelijk altijd maar delen van de werkelijkheid, die zeer complex is.)

Nee, dit is concreet...Hear kan ik dus helemaal niets mee. Je zult echt veel specifieker moeten zijn.

Misschien moest je ook maar eens de zoek functie gebruiken om te bekijken hoe open ik van alles en nog wat geprobeerd heb. Veel concrete dingen bovendien. Maar op de een of andere manier is het taboe om ergens zeker van te zijn zelfs als dat heel genuanceerd is.

Een fantastisch voorbeeld is Han van het andere forum in relatie tot het tweede cd-speler vergelijk. (Ik denk dat ik Han wel even mag aanhalen) Vooraf had ik een tegenstander in hem wat betreft de verschillen en dat lijkt mij vrij aannemelijk. We hebben het vergelijk in zijn studio gedaan en hij is af en toe komen kijken hoe het ging. Wat de uitkomst is, is inmiddels duidelijk en wat ik zo bijzonder vond was dat hij er open voor stond. Geen flauw gezeur over dit of dat, maar meer de opmerking/inzicht dat er heel serieus is geluisterd onder hele goede condities en zelfs dan er geen verschil gehoord kon worden. Dat gegeven op zichzelf heeft hij op zich in laten werken en hij bestempelde het als opmerkelijk. Dus ipv de hele test af te branden en de grond in te stampen, analyseerde hij hetgeen gebeurd is: mensen kozen bewust onder goede condities en er komt 50/50 uit. Dat zou een leermoment kunnen zijn voor velen hear, maar nee: in alle toonaarden moet het ontkend/ontweken worden.

Een andere uitkomst van het vergelijk bij Hans op zolder is dat er bij snel overschakelen een verschil van 0,35 dB opgemerkt kan worden. Nou, dat noem ik nog eens een resultaat waar we met zijn allen heel trots op kunnen zijn. Het mooiste zou zijn om dit verder uit te diepen, maar nee: wederom de herhaling van zetten om maar niet de realiteit onder ogen te hoeven zien. En daar heb ik al heel wat flauwe argumenten van voorbij zien komen. Bijvoorbeeld dat de set niet goed genoeg zou zijn of de calibratiekastjes. Niet bepaald constructief zou ik zo zeggen.

Ik sta heel open voor "vreemde" zaken en ik ben bereid mijn mening te veranderen, maar daar moeten wel goede argumenten tegenover staan. Ik heb de neiging om voor de beste argumenten/redenen te kiezen. Of die nu in de boeken staan of uit de praktijk komen maakt mij niets uit.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Je hebt helemaal gelijk. Maar je verliest 1 ding uit het oog. Muziekbeleving doet een beroep op emotionele vaardigheden, althans vwb de muziek waar de meeste mensen Hear naar luisteen. Rede heeft daar weinig mee van doen en staat er zelfs ver vanaf. Dus heeft het ook geen zin om beroep te doen op de rede (of redelijkheid van argumenten).

;)

Ik wil hier toch nog even een lans breken voor onze gepassioneerde laborant Jacco ;).

Mijns inziens is het heel belangrijk dat er in de audiowereld meer wordt gemeten. Je moet alleen niet de fout maken, en Jacco doet dat volgens mij ook niet, dat de metingen de waarheid vertellen. Aan metingen ligt een model ten grondslag op basis waarvan de uitkomsten verklaard kunnen worden. Echter, dat model is ook maar een model dat continu in ontwikkeling is.

"Meten" is m.a.w. dus niet hetzelfde als "weten". De weg van het meten is in ieder geval wel een weg op basis waarvan je wegstuurd van mystieke verklaringen die niet bewezen kunnen worden en als zodanig het enige wetenschappelijke houvast dat er te vinden is. Iedereen met een onderzoeksachtergrond weet dat deze weg moeizaam is en veel uithoudingsvermogen vergt. Zonder passie is deze weg onbegaanbaar en kom je niet eens uit de startblokken.

Groet,

Tirillo

Guest Kraus vonBentinck

Ik schaar mij toch ook achter Jacco.

Het hebben van een (onderbouwde) mening is geen verwijtbare zaak.

Ik acht Jacco ook helemaal niet bevooroordeeld, hij heeft toch ook de kabelverschillen gehoord bij Picoso en de voorversterkervergelijiing bij Sodejuu?

Verder luistert hij nogal wat af en verschijnt bij allerlei proef- en luistersessies ten tonele en staaft soms de bevindingen van anderen met zijn metingen. Wat wil je nog meer? Altijd gelijk krijgen hoeft toch ook niet?

Het verzoek aan iemand "om te veranderen" lijkt mij in feite ongepast en onterecht alsmede overbodig. Dat is pas op de man spelen en dus tegen de forumetiquette.

Men zou elkaar toch in zijn waarde laten?

Dat zijn postings mensen van het forum zouden wegjagen lijkt mij werkelijk onzin.

Overigens betreur ik het dat een topic uitloopt op een soort openbare discussie over een persoon. Dat is echt helemaal uit den boze.

Als de postings niet bevallen, reageer dan niet.